Naam van het meisje op het verlovingskaartje

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Naam van het meisje op het verlovingskaartje

Berichtdoor TheEdge » 30 dec 2006 12:05

Ik las zojuist het antwoord op de volgende vraag in de vragenrubriek: "Waarom staat op een verlovingskaartje de naam van het meisje eerst? Wij hebben hier een discussie over gehad maar komen er niet uit."

Alie Hoek zegt in haar reactie vervolgens dat de naam van het meisje op de verlovingskaart eerst moet, en op de trouwkaart juist ná die van de man. Volgens mij klopt dat echter niet: zowel op de verlovings- als op de trouwkaart komt bij mijn weten éérst de naam van de vrouw, dán pas de naam van de man. Volgens de etiquette gaan de dames namelijk altijd voor, totdat ze getrouwd is. De naam van de vrouw komt op de trouwkaart - wanneer er nog niet voor de wet getrouwd is - dus vóór, maar op bijvoorbeeld de liturgie van de trouwdienst (wanneer man en vrouw inmiddels voor de wet al getrouwd zijn) pas ná de naam van de man.

Zo, dat moest ik ff kwijt... :-)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 30 dec 2006 12:07

Je snijdt hier wel een punt aan, waarde. De etiquetten worden al te vaak met voeten getreden :? tsk...

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 30 dec 2006 12:11

tinos schreef:Je snijdt hier wel een punt aan, waarde. De etiquetten worden al te vaak met voeten getreden :? tsk...

Precies, 't is een grote schande! :P

Overigens heb ik me tijdens m'n eigen huwelijk ook voor geen meter aan de etiquette gehouden. Dat was vooral een kwestie van onwetendheid... maar uiteindelijk heeft gelukkig alleen oma zich er druk om gemaakt :-)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 30 dec 2006 19:11

Even een aantal berichten verwijderd om toch een poging te doen het topic nog wel serieus en ontopic te houden. Als je niets nuttigs te zeggen hebt, doe het dan ook gewoon niet ;-)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 dec 2006 19:23

Ik weet ook niet beter dan dat op het verlovingskaartje de naam van het meisje eerst staat en op de trouwkaart de naam van de jongen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 30 dec 2006 19:39

Je kan je maar ergens druk om maken.
Ik heb alles zo'n beetje geregeld voor de trouwdag. Ook de trouwkaart. En omdat ik de tekst heb opgesteld heb ik mijn naam als laatst zoals je jezelf normaal gesproken altijd als laatst noemt of schrijft.

Op de liturgie stonden gewoon onze voornamen + de achternaam van mijn man. Mijn eigen naam stond daar al niet eens meer bij omdat ik officieel al getrouwd was en dus mijn mans naam had overgenomen.

En trouwens.....waarom zou je je aan regels en etiketten houden op zo'n dag? Het is JOUW dag dus vul m in zoals je zelf wil. Commentaar krijg je toch wel, hoe je t ook doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 dec 2006 19:55

Je kunt ook gewoon kijken wat het mooiste staat ;) Je mag toch ook zelf kiezen of je je doopnaam gebruikt of je roepnaam.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 31 dec 2006 09:49

Inderdaad zeg, boeien! Als je het leuk vindt om je aan etiquetten te houden, doe je dat, en als je het niet leuk vindt niet hè! Je doet het toch nooit goed voor iedereen! Dus doe je het zoals je het zelf leuk vindt!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 02 jan 2007 10:34

rosalie83 schreef:Inderdaad zeg, boeien! Als je het leuk vindt om je aan etiquetten te houden, doe je dat, en als je het niet leuk vindt niet hè! Je doet het toch nooit goed voor iedereen! Dus doe je het zoals je het zelf leuk vindt!

Ja, inderdaad. Volgens de etiquette had ik waarschijnlijk als eerste op ons verlovingskaartje moeten staan. Ik heb ze echter zelf gemaakt en vond het maar niks om mijn eigen naam als eerste te schrijven, dus Marks naam stond voorop. 8)
Afbeelding

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2007 15:43

Daphne schreef:
rosalie83 schreef:Inderdaad zeg, boeien! Als je het leuk vindt om je aan etiquetten te houden, doe je dat, en als je het niet leuk vindt niet hè! Je doet het toch nooit goed voor iedereen! Dus doe je het zoals je het zelf leuk vindt!

Ja, inderdaad. Volgens de etiquette had ik waarschijnlijk als eerste op ons verlovingskaartje moeten staan. Ik heb ze echter zelf gemaakt en vond het maar niks om mijn eigen naam als eerste te schrijven, dus Marks naam stond voorop. 8)

Op ons verlovingskaartje stond ook vlieger eerst hoor :wink: En op de trouwkaart ook :D

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 02 jan 2007 16:07

Op onze trouwkaart staat eerst zijn naam, en dan de mijne.
Geen idee waarom we 't zo hebben gedaan, en maakt me niets uit ook. :)

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 02 jan 2007 19:06

Op onze trouwkaart eerst de naam van mijn vriend, dan die van mij.

Wij hebben geen verlovingskaarten verstuurd. Wel weet ik van een aantal vrienden die op de verlovingskaart inderdaad eerst de naam van de vrouw hebben, dan die van de man. Op de trouwkaart precies omgekeerd.
Time flies when you have none!

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 03 jan 2007 00:16

Voor trouwkaarten is het volgens de christelijke traditie zo dat eerst de man wordt genoemt en dan de vrouw.

Dat is in het huwelijks formulier ook zo dus dat kan heel goed de achterliggende gedachte zijn.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 04 jan 2007 10:06

Ik denk dat ik gewoon voor de alfabetische volgorde ga, en in dat geval weet ik wel dat de naam van mijn toekomstige vrouw dus gewoon eerst komt (aangezien mijn achternaam achter in het alfabet zit acht ik de kans erg klein dat dit gaat veranderen).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 04 jan 2007 11:58

Als je de boeken om je trouwkaart erop na slaat, viel mij op dat de vrouw dan boven aan staat. Maar als je de trouwkaarten gaat bekijken die je ontvangen hebt zie je vaak dat de man dan boven aanstaat.

Ik had er toen eerder ook niet over na gedacht, maar toen viel mij dat ook op. haha
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

Terug naar “Archief”