reformatorisch verantwoorde "Gospel" muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

reformatorisch verantwoorde "Gospel" muziek

Berichtdoor parsifal » 18 dec 2006 18:08

Naar aanleiding van een andere discussie. Welke Christelijke artiesten maken songs die inhoudelijk in de reformatorische traditie kunnen staan?

Ik zal zelf wat lijstjes geven:
"geen twijfel over mogelijk:"
Derek Webb: Het hele album She Must and Shall Go Free en zijn teksten uit de Caedmon's tijd zijn hee duidelijk reformatorisch. Zaken als verkiezing blijven niet onbesproken.
Sandra McCracken: Vooral haar werk aan hymns wijzen deze kant op. Zij haalt ook onbekende hymns van onder het stof vandaan en steekt ze in een nieuw jasje. Als vrouw van Derek Webb kan het ook moeilijk anders.
Caedmon's Call: Luister 40 Acres en Long line of Leavers en je ziet het. Nummers als There You Go, Thankful en Prove me Wrong kunnen moeilijk anders dan reformatorisch uitgelegd worden.
Wes King:
Nummers als The Robe zijn tekenend, ook zijn terugvallen op Luther en andere mensen uit de geschiedenis van de reformatie
16HP: Vrij veel nadruk op de totale verdorvenheid van de mens
"lijkt er sterk op:"
Jars of Clay: Niet altijd even duidelijke teksten, maar ze zijn heel duidelijk in wat nodig is. De onmogelijkheid van de mens uit benadrukken ze. M.i een hoogte punt op dit vlak zijn hun bijdragen aan City on a Hill.
Third Day: The Offerings albums zeggen veel
Rich Mullins: strikt gezien was hij duidelijk geen refo. Zijn teksten lijken in ieder geval wel goed bevindelijk zoals met "Hold me Jesus" en "If I Stand"
Sara Groves: CCM's suspect van het stelen van mijn dagboek. Ook strikt genomen geen refo. Maar zeker het album waar ze mee doorbrak "Conversations" komt met "The Word" en "Generations" sterk in de buurt.

Wie vult aan?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 18:20

Over The Rhine dient hier zeker genoemd te worden. Geen overijverige evangelisatiedrang (die vaak ten koste van de geloofwaardigheid gaat) zoals bij sommige andere christelijke artiesten maar mooie en originele liedjes over de wereld, de liefde, het leven en het geloof, vanuit een christelijk perspectief. Qua stijl moet je het richting indie/folk zoeken.

^_^
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ^_^ » 18 dec 2006 18:20

Ik denk dat elke artiest die zich Christen noemt, zijn nummers vanuit Christelijk oogpunt maakt en zijn muziek met passie voor de Heer zingt goed is, maar dat is slechts mijn mening.

Om het lijstje even aan te vullen:
Mortal Treason; zingen over het einde van de wereld e.d.
Michael W. Smith; lijkt me duidelijk.
Sinai Beach; zie Mortal Treason.

verdere bands zoek ik later even op, ik heb nu weinig tijd...

Groetjes, ^_^
Fides, Spes, Caritas

JaguarXK
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor JaguarXK » 18 dec 2006 20:57

Relient K
Weezer
Plumb
Barlow Girls
B.I.C.
Comeback Kid
Cry out
Darth Crooks
Demon Hunter
Ember Glow
Falling Up
He Is Legend
Jeff Scott Band
KJ-52
Kutless
Newsboys
Rachel Scott
Rebecca st. James
Run Kid Run
Ronduit Praise
Spiros
Spill Canvas
Superchick
T Y Fisher
Third Day
The Zion company
Thousand Foot Krutch
Toby MaC
Toto
Twila Paris
Underoath
Weezer
Many folks want to serve God, but only as advisers.
Mér þykir mjög vænt um Ísland.

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 18 dec 2006 21:05

Superchick is ook wel oké.
Steven Curtis Chapman
Michelle Tumes
Casting Crowns..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 dec 2006 21:14

Opsommingen maken kan iedereen, maar bijvoorbeeld MW Smith past niet echt in de reformatorische traditie van de doomheid van de mens, MWS is zo'n happy clappy-christen.

Over the Rhine wil ik tippen naast Lilium en Wovenhand
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

JaguarXK
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor JaguarXK » 18 dec 2006 21:31

Wat heeft het nou voor zin om zelfs nog de christenartiesten te gaan onderverdelen in reformatorisch enz. ?
Many folks want to serve God, but only as advisers.

Mér þykir mjög vænt um Ísland.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 18 dec 2006 21:31

Je kan niet per artiest kijken, maar per lied denk

This is your time van MWS is sowieso wel verantwoord denk ik... :wink:
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 21:49

Nu slaan we toch wel een heilloos pad in, als het erop uit draait dat we hokjes gaan maken en mensen die muziek maken daarin stoppen en bepalen wie 'verantwoord' is en wie niet. :roll:

Ik geloof niet dat dit de bedoeling van het topic is. Luister gewoon naar wat je medemens/medegelovige te melden heeft en vorm je eigen mening.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 18 dec 2006 21:51

Ik vind persoonlijk MWS, Chris Tomlin, Tim Hughes jubelchristenen. (kan wat grof overkomen, sorry) En enkel lied is wel weer anders, Barlow Girl, Kutless (Sea of faces (het lied, niet het album) vind ik persoonlijk onwijs mooi) Skillet (Moet ook zeker genoemd worden) weer wat dieper ingaan op dingen. Maar wat is reformatorisch? Volgens mij bestaat er geen reformatorische gospel. Er bestaat gospel waarbij het vooral gaat om het loven van Jezus en niet opgeven, en er is gospel waarbij er best wel wat meer variatie in de teksten zit. Maar volgens mij keuren de meeste refokerken/scholen/mensen gospel af...

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 18 dec 2006 22:01

oei, dit is lastig om de grens dan te trekken

Als je tegen een niet gelovige zegt dat ie voor Jezus moet kiezen?

is dat reformatoisch gezien verantwoord?

Want gezien de uitverkiezing kan iemand niet uitzichzelf voor God kiezen,
maar omdat een niet gelovige nog niks begrijpt van de geestelijke wereld die er ook is, en dus ook niks van Gods verlangen naar die persoon, zeg je tegen een niet gelovige dat hij/zij Jezus wel moet aannemen.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 22:23

Iedereen kan wel een zooi gospelbands noemen, maar dat is volgens mij niet de bedoeling. Ik denk dat Parsifal vroeg naar artiesten van wie de teksten raakvlakken hebben met typisch reformatorische zaken. Nou moet je dat denk ik niet al te nauw nemen, want als je artiesten gaat noemen die over de uitverkiezing zingen dan ben je gauw klaar ;-)

Als mijn duit in het zakje zou ik Bill Mallonee (Vigilantes of Love) willen noemen. Hoewel hij inmiddels weer katholiek is speelt de zondigheid van de mens een belangrijke rol in zijn teksten.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 18 dec 2006 22:25

Wat dat betreft moet 16 HP wel genoemd worden. Dat zijn pas bevindelijke teksten. "Everyone is evil, anyone a liar. We all sing in this black soul choir."
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 18 dec 2006 22:44

leclerc schreef:We all sing in this black soul choir.

wat een heerlijke zin :wink:
Auf Wiedersehen!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 18 dec 2006 22:44

Lees hem eens voor aan ds.M
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”