Hannah2006 schreef:In een ander topic werd geopperd dat je kunt geloven, maar dat je dan nog niet bekeerd hoeft te zijn. Deze gedachtengang ben ik vaker in topics tegen gekomen. O.a. ook met betrekking tot deelname aan het Avondmaal. Vaak lees ik dat mensen alleen aan het Avondmaal deel willen nemen als ze ook bekeerd zijn.
Nu heb ik altijd gedacht dat wanneer je gelooft, je ook bekeerd bent.
Hoe is dat voor anderen? Welke consequenties heeft dit in je handelen (v.b. aan het Avondmaal deelnemen)?
Als je gelooft, maar nog niet bekeerd bent, hoe weet je dan wanneer je wel bekeerd bent?
Hallo Hannah,
Voor mij is er geen verschil tussen geloven (zoals bijvoorbeeld via de opvoeding meegekregen) en bekering (van niet geloven naar geloven op een bepaald moment). Als ik naar mezelf kijk ben ik met het geloof opgevoed, maar heb ik later er zelf bewust voor gekozen ermee verder te gaan. Voor wat betreft deelname aan het avondmaal: bij onze gemeente kan men hieraan meedoen na aflegging van openbare belijdenis van het geloof. Hierbij nogmaals gezegd dat wanneer je (nog) geen belijdenis hebt gedaan, je niet gelooft.
Ik hoop dat deze reactie een positieve bijdrage levert aan het topic.
groet,
tukker