Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2006 15:14

PeterD schreef:
Optimatus schreef:Heb ik gedaan, maar ik begrijp je niet helemaal.

Uiteraard wil ik je niet dwingen, allerhande kerstversiering in huis te nemen, maar kun je je voorstellen dat anderen dat wel graag doen?

Ja ik kan me dat voorstellen. Van nature doen we zo graag met de wereld mee. Dus ook doen we graag hieraan mee.
Verder snap ik niet dat mensen die zich uitgeven als " wedergeborene" hieraan mee kunnen doen.

En, heb je ook al geaccepteerd dat je dat niet snapt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 dec 2006 15:15

Met dank aan Othello, die mijn gedachte prima vertolkt.

Beste PeterD, wij hebben thuis jaarlijks een kerstboom in oud-Hollandse stijl met wat zilverkleurige ballen, zilverkleurige slingers en wat lichtjes. Soms zit er semi-pemament een jonge kat in, de beeldenstorm is nog sprinlevend, zal ik maar zeggen.

Ook is er nog een kerststalletje (familiebezit, eind negentiende eeuw) met wat schaapjes en herders en andere figuren. Op 24 december leg ik traditiegetrouw na de kerstnachtdienst het Christusfiguurtje in de stal en met Driekoningen komen daar ook nog de wijzen bij.

Het is in mijn geval echt niet zo dat ik de geboorte van Christus vergeet omdat er een spar met ballen (en soms dus een jong katje) in de huiskamer staat. Ik beleef de adventstijds en de kersttijd altijd zeer intens - het vele orgelspelen draagt daar ook aan bij - en de boom en de andere versiering staan er als decoratie en voor de gezelligheid en niet als plaatsvervanger (dan had ik wel een paus van slingers en ballen voorzien *grinnik*)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 04 dec 2006 15:23

[color=darkred]Ja ik kan me dat voorstellen. Van nature doen we zo graag met de wereld mee. Dus ook doen we graag hieraan mee.
Verder snap ik niet dat mensen die zich uitgeven als " wedergeborene" hieraan mee kunnen doen.[/color]

laat u niet zomaar geboden opleggen ;raak dat niet aan , proef dat niet , blijf daar van af" het zijn menselijke voorschriften en principes dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan maar het is zelfbedachte godsdienst
kol 2:21-22

misschien omdat die "wedergeborene " hebben begrepen dat we moeten lijken op jezus? en moeten zijn zoals hij? en dat dit kan door de heilige geest? en niet door onze eigen regels?

hoe sober of hoe vrolijk we kerst ook mogen vieren we mogen dit doen zoals we zijn en niet zoals een ander wil dat we doen zullen..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2006 15:26

PeterD schreef:
Jo'tje schreef:Weinig verlicht 8) Dat hoort dus wel degelijk bij somber.
Als jij zegt dat somber en sober toch wat anders is ben ik benieuwd hoe je dat combineert...

Leuke post van je, maar verder ook niet waard om verder serieus behandeld te worden.

Waarom zou het ingetogen moeten? Omdat Jezus geboorte sober was? Is dat zo? Een hele legermacht van engelen die het Ere zij God aanheft, de wijzen die allerlei geschenken komen brengen. Laat Jezus dan merken in zijn leven dat Hij alleen maar voor ingetogen feesten is? Volgens mij mag het een groots feest zijn, met alles er op en er aan, en hoeft het niet sober te zijn. Ik weet niet waar dat vandaan komt... Maar als jij het graag sober wilt vieren, prima. Maar dring anderen geen eigen bedachte vormen op, want bijbelse feesten zijn niet sober volgens mij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 dec 2006 15:37

liisje schreef:hoe sober of hoe vrolijk we kerst ook mogen vieren we mogen dit doen zoals we zijn en niet zoals een ander wil dat we doen zullen..

Dit is een opmerking die ik me nog lang hoop te herinneren. :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 dec 2006 16:07

Ik heb niets tegen lekker eten. Het mag met kerst best wat specialer/meer zijn met het eten. Het zijn ook dagen van gezelligheid!
Ik reageerde niet TEGEN het eten, maar soms is het wel erg overdadig.
Ik zelf hou yrouwens ook wel van lekker eten. :mrgreen:
Ik heb dan ook niet meteen het postuur dat je meteen denkt dat ik altijd aan het diëten ben.... :wink: (Ipv zo, dieet? Zo! die eet! :mrgreen: )
Hetzij dat je eet, hetzij dat je drinkt, doe het al ter ere van de Here!

In ieder geval: Rijk gezegende Kerstdagen gewenst! Ik hoop dat de Here Jezus bij jullie allemaal in het hart mag worden geboren! Dan vieren we pas echt Kerstfeest, en dan pas kunnen we écht spreken over Kerstverlichting! En dan vallen alle (overigens zeer interessante!) discussies weg! [/quote]
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

nijntje1977
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nijntje1977 » 04 dec 2006 16:19

een stukje uit de kerbode pkn rotterdam

Kerstfeest in de wereld is het feest van de lichtjes en de liedjes, van de bellen en de ballen, van het groen en de gezelligheid, van kerstbomen en kippenbouten. De duivel kent ook zijn manieren van vieren met 'goede' alternatieven: het Licht der wereld wordt vervangen door kaarsjes, het Brood des levens door kerststollen, Gods onuitsprekelijke Gave door kerstpakketten, het Kerstkind door de kerstman, de lofzangen door de kerstliedjes, de heerlijkheid door de gezelligheid, de Heer door de sfeer, de Boodschap door de boodschappen.

Kerstfeest in de kerk is het feest van de kerkdiensten en de zangdiensten, van mediteren en musiceren, van herders en wijzen, van psalmgezangen en lofgezangen. Het gaat vaak óver het Kind, minder vaak óm het Kind!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 04 dec 2006 16:31

nijntje1977 schreef:een stukje uit de kerbode pkn rotterdam

Kerstfeest in de wereld is het feest van de lichtjes en de liedjes, van de bellen en de ballen, van het groen en de gezelligheid, van kerstbomen en kippenbouten. De duivel kent ook zijn manieren van vieren met 'goede' alternatieven: het Licht der wereld wordt vervangen door kaarsjes, het Brood des levens door kerststollen, Gods onuitsprekelijke Gave door kerstpakketten, het Kerstkind door de kerstman, de lofzangen door de kerstliedjes, de heerlijkheid door de gezelligheid, de Heer door de sfeer, de Boodschap door de boodschappen.

Kerstfeest in de kerk is het feest van de kerkdiensten en de zangdiensten, van mediteren en musiceren, van herders en wijzen, van psalmgezangen en lofgezangen. Het gaat vaak óver het Kind, minder vaak óm het Kind!

Daar kan ik me wel in vinden ja. Waarom MOET December zo'n drukke maand zijn? Je herdenkt de geboorte van de Zaligmaker en verder is het Oud en Nieuw. :roll: Daarvoor gaan we rennen en vliegen om bakken eten in te slaan, het hele huis op te tuigen, en daarna hebben mensen geen geld om normale groentes te kopen (na het nieuwe jaar is het twee weken stil in de groentewinkel waar ik zaterdag werk)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 dec 2006 16:50

PeterD schreef:
Jo'tje schreef:Weinig verlicht 8) Dat hoort dus wel degelijk bij somber.
Als jij zegt dat somber en sober toch wat anders is ben ik benieuwd hoe je dat combineert...

Leuke post van je, maar verder ook niet waard om verder serieus behandeld te worden.

Dank je, getuigt weer van een berg respect. Zoals je wel op meer punten weigert verder na te denken. Stel je voor dat je van je standpunt af gaat wijken door er verder over na te denken>> Nee, vooral niet doen, dat is echt des duivels.

Je hebt je applaus hiervoor al binnen zag ik. Wees er trots op. Maar ik ga hier nu geen vergelijk aan met het pak van een dominee, en die discussie ga ik ook nu hier niet voeren. Maar waarschijnlijk dat jij het uniform van een politieagent, of het uniform van een piloot of stuwardes ook overdreven vindt en niets toe vind voegen. Ik denk er duidelijk anders over ...

Zoals ik hierboven al aangaf: denk er nou eens over door dan.
Je kunt wel meteen zeggen: daar ga ik niet over in discussie. Maar blijkbaar werd hier wel een punt aangedragen waar veel mensen het mee eens waren. Dan kun je de kop in het zand steken en hopen dat niemand er meer over begint, je kunt ook gewoon uitleggen waarom jij het geen fatsoenlijke vergelijking vindt. Die was namelijk m.i. behoorlijk terecht.

De duivel kent ook zijn manieren van vieren met 'goede' alternatieven: het Licht der wereld wordt vervangen door kaarsjes, het Brood des levens door kerststollen, Gods onuitsprekelijke Gave door kerstpakketten, het Kerstkind door de kerstman, de lofzangen door de kerstliedjes, de heerlijkheid door de gezelligheid, de Heer door de sfeer, de Boodschap door de boodschappen.

Bah, dit vind ik weer zo'n duidelijk voorbeeld van overdreven kortzichtigheid. Bestempel alles maar als duivels, het kan nooit veel goeds zijn.
Nogmaals: wát is er nou mis met kaarsjes op tafel? Ik zie werkelijk waar nog steeds het hele punt niet.
Het gaat er om of je stil blijft staan bij de boodschap. Bij Jezus die naar deze wereld komt. En in deze adventstijd wordt erook extra aandacht gegeven naar de wederkomst waar we naar uit mogen zien. (Bij ons wel tenminste)
De Heer wordt vervangen door de sfeer? Echt, onvoorstelbaar. Wees de Heer toch dankbaar dat je in een leuke en gezellige sfeer het kerstfeest mag vieren!
Volgens mij is er een groot verschil tussen 'gedenken' en 'vieren'. En ik heb het idee dat een aantal mensen in dit topic duidelijk vinden dat 'vieren' niet tot iets bijbels behoort.
pobody's nerfect

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 04 dec 2006 19:26

PeterD schreef:
egbert schreef:
PeterD schreef:Gelukkig heb geen denneboom nodig om mijn kinderen te vertellen van het heilsfeit...

Een dominee of ouderling heeft ook geen zwart pak nodig om de heilsboodschap te brengen....
Waarom trekt'ie dat dan wel aan? Ook dat is uiterlijk vertoon dat niets bijdraagt aan de boodschap maar waar men enorm veel waarde aan hecht, meer zelfs dan anderen aan een kerstboom denk ik....

Je hebt je applaus hiervoor al binnen zag ik. Wees er trots op. Maar ik ga hier nu geen vergelijk aan met het pak van een dominee, en die discussie ga ik ook nu hier niet voeren. Maar waarschijnlijk dat jij het uniform van een politieagent, of het uniform van een piloot of stuwardes ook overdreven vindt en niets toe vind voegen. Ik denk er duidelijk anders over ...

Ik ben niet trots op deze opmerking en maakte hem ook niet om applaus te scoren. Ik probeerde iets duidelijk te maken.
Mijn bedoeling was aan te geven dat een zwart pak niets met de boodschap te maken heeft, net zomin als een kerstboom dat heeft.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er christenen zijn die beweren dat je een kersboom nodig hebt om je kinderen te vertellen van het heilsfeit....

En nee, ik vind een uniform voor diverse openbare funkties niet overdreven omdat je op die manier iemand kan herkennen als funktionaris.
Dat gaat voor ouderling of predikant m.i. niet op. Ten eerste lopen er in de regel meer mensen in een zwart pak rond die geen ambt uitoefenen. Ten tweede weet heel de gemeente dat ik ouderling ben en hoef ik daarom geen zwart pak aan. (Heb ik dus ook niet....)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 dec 2006 20:46

egbert schreef:
PeterD schreef:
egbert schreef:
PeterD schreef:Gelukkig heb geen denneboom nodig om mijn kinderen te vertellen van het heilsfeit...

Een dominee of ouderling heeft ook geen zwart pak nodig om de heilsboodschap te brengen....
Waarom trekt'ie dat dan wel aan? Ook dat is uiterlijk vertoon dat niets bijdraagt aan de boodschap maar waar men enorm veel waarde aan hecht, meer zelfs dan anderen aan een kerstboom denk ik....

Ik ben niet trots op deze opmerking en maakte hem ook niet om applaus te scoren. Ik probeerde iets duidelijk te maken.
Mijn bedoeling was aan te geven dat een zwart pak niets met de boodschap te maken heeft, net zomin als een kerstboom dat heeft.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er christenen zijn die beweren dat je een kersboom nodig hebt om je kinderen te vertellen van het heilsfeit....

En nee, ik vind een uniform voor diverse openbare funkties niet overdreven omdat je op die manier iemand kan herkennen als funktionaris.
Dat gaat voor ouderling of predikant m.i. niet op. Ten eerste lopen er in de regel meer mensen in een zwart pak rond die geen ambt uitoefenen. Ten tweede weet heel de gemeente dat ik ouderling ben en hoef ik daarom geen zwart pak aan. (Heb ik dus ook niet....)

Die hele discussie wil ik niet gaan oprakelen. Eerder hebben we daar in een topic over van gedachten gewisseld. " zwarte pakken voor ambtsdragers" heette dat geloof ik. Maar ik vind de vergelijking met een zwart pak niet opgaan. Dat pak heeft een functie. Het geeft duidelijk herkenbaar weer dat dat een ambtsdrager is. Of dat het de predikant is.
En als je een man uit de cockpit ziet komen weet je ook dat het de piloot is. Maar als die in spijkerbroek en T-shirt de ckckpit uit zou komen zou je toch vreemd opkijken denk ik.

Afijn, het zwarte pak heeft een functie, de kerstboom niet, de lichtjes niet, het overdadige eten niet.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 04 dec 2006 22:43

marina87 schreef:
nijntje1977 schreef:een stukje uit de kerbode pkn rotterdam

Daar kan ik me wel in vinden ja. Waarom MOET December zo'n drukke maand zijn? Je herdenkt de geboorte van de Zaligmaker en verder is het Oud en Nieuw. :roll: Daarvoor gaan we rennen en vliegen om bakken eten in te slaan, het hele huis op te tuigen, en daarna hebben mensen geen geld om normale groentes te kopen (na het nieuwe jaar is het twee weken stil in de groentewinkel waar ik zaterdag werk)

In hoeverre dat MOET heb je toch zelf de hand? Deze decembermaand valt voor mij wel mee, Sinterklaas vier ik niet, met hebben we wel 1 uitgebreide maaltijd, maar je kunt nu ook niet zeggen dat we daar langer dan een dag mee bezig zijn. En verder gebeurt er niet zo veel hoor, bijna het hele gezin is bij elkaar, het is gezellig, we gaan vaak naar de kerk.. maargoed, misschien komt dat omdat ik zelf ook al vrij veel gewoontes heb afgeschaft (zoals kerstkaarten sturen, meer aan goede doelen geven met kerst, het huis uitgebreid versieren enz.). Zo vind ik de hele discussie over kerstbomen en dergelijke niet erg boeiend, kerstbomen zijn zóóó lelijk :P

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2006 23:11

kerstbomen zijn zóóó lelijk

Dat stond toch ook helemaal niet ter discussie? :mrgreen:
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 dec 2006 07:58

Maarten Luther beschrijft al hoe mooi zijn kerstboom is.....
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 dec 2006 08:05

Petertje schreef:Maarten Luther beschrijft al hoe mooi zijn kerstboom is.....

Ja, en?

Terug naar “Archief”