PeterD schreef:Jo'tje schreef:Weinig verlicht

Dat hoort dus wel degelijk bij somber.
Als jij zegt dat somber en sober toch wat anders is ben ik benieuwd hoe je dat combineert...
Leuke post van je, maar verder ook niet waard om verder serieus behandeld te worden.
Dank je, getuigt weer van een berg respect. Zoals je wel op meer punten weigert verder na te denken. Stel je voor dat je van je standpunt af gaat wijken door er verder over na te denken>> Nee, vooral niet doen, dat is echt des duivels.
Je hebt je applaus hiervoor al binnen zag ik. Wees er trots op. Maar ik ga hier nu geen vergelijk aan met het pak van een dominee, en die discussie ga ik ook nu hier niet voeren. Maar waarschijnlijk dat jij het uniform van een politieagent, of het uniform van een piloot of stuwardes ook overdreven vindt en niets toe vind voegen. Ik denk er duidelijk anders over ...
Zoals ik hierboven al aangaf: denk er nou eens over door dan.
Je kunt wel meteen zeggen: daar ga ik niet over in discussie. Maar blijkbaar werd hier wel een punt aangedragen waar veel mensen het mee eens waren. Dan kun je de kop in het zand steken en hopen dat niemand er meer over begint, je kunt ook gewoon uitleggen waarom jij het geen fatsoenlijke vergelijking vindt. Die was namelijk m.i. behoorlijk terecht.
De duivel kent ook zijn manieren van vieren met 'goede' alternatieven: het Licht der wereld wordt vervangen door kaarsjes, het Brood des levens door kerststollen, Gods onuitsprekelijke Gave door kerstpakketten, het Kerstkind door de kerstman, de lofzangen door de kerstliedjes, de heerlijkheid door de gezelligheid, de Heer door de sfeer, de Boodschap door de boodschappen.
Bah, dit vind ik weer zo'n duidelijk voorbeeld van overdreven kortzichtigheid. Bestempel alles maar als duivels, het kan nooit veel goeds zijn.
Nogmaals: wát is er nou mis met kaarsjes op tafel? Ik zie werkelijk waar nog steeds het hele punt niet.
Het gaat er om of je stil blijft staan bij de boodschap. Bij Jezus die naar deze wereld komt. En in deze adventstijd wordt erook extra aandacht gegeven naar de wederkomst waar we naar uit mogen zien. (Bij ons wel tenminste)
De Heer wordt vervangen door de sfeer? Echt, onvoorstelbaar. Wees de Heer toch dankbaar dat je in een leuke en gezellige sfeer het kerstfeest mag vieren!
Volgens mij is er een groot verschil tussen 'gedenken' en 'vieren'. En ik heb het idee dat een aantal mensen in dit topic duidelijk vinden dat 'vieren' niet tot iets bijbels behoort.