GerGem?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kierkegaard
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

GerGem?

Berichtdoor Kierkegaard » 14 nov 2006 11:46

Ik las laatst in een poll dat 27% van de deelnemers op dit forum in de GerGem zit. Op zich niet gek op een refoforum, maar het verbaasde mij toch een beetje.
Zelf kom ik uit een baptistengezin en ben getrouwd met iemand die uit de GerGem komt. Ik kende de GerGem voordien niet als aparte stroming. Wat me wel opvalt is dat er veel verschil tussen zit. Op dit forum worden behoorlijk wat ideëen, meningen etc besproken die ik niet kan plaatsen binnen mijn schoonfamilie. althans die zouden er niet op deze wijze over spreken. Te denken valt aan de onderwerpen over relaties, muziek, boeken, het topic over zondagsrust etc. Ik wil het even los zien van goed of fout, ik vind het persoonlijk meer een interessante observatie.

Nu weet ik wel dat mensen overal anders zijn en dat niet alles over 1 kam te scheren is, maar volgens mij loopt het intern bij de GerGem toch wel aardig uiteen. Ligt dit aan mijn perceptie of zien jullie dit ook zo.
De Waarheid is Subjectief - Sören Kierkegaard

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 nov 2006 12:09

Waarom verbaast die 27% GerGem jou? Het is geen aparte stroming, maar een kerkgenootschap, zoals de meeste keuzeopties in die betreffende poll.
Binnen de reformatorische zuil zijn er verschillen in opvatting, en die zijn er ook binnen 1 (relatief) groot kerkverband als de GerGem. Ik weet niet of jouw schoonfamilie in Houten woont, maar de GerGemmers daar zijn bijvoorbeeld wel wat vrijer/minder wettisch dan in bijvoorbeeld Middelharnis (op Goeree-Overflakkee). Ik pak die 2 voorbeelden omdat ik daarover uit eigen ervaring kan spreken: heb een tijdje in Houten gewoont en mijn ouders kerken in M'harnis. Er zijn binnen de GerGem zeker verschillen, maar dat is toch ook helemaal niet erg? Zolang we het over de basis maar eens zijn... Helaas wordt vaak wel een te groot punt gemaakt van bepaalde verschillen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 nov 2006 12:42

ik denk dat het ook ligt aan je opvoeding.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 14 nov 2006 15:34

Ik heb in Nederland ook altijd in de GerGem gekerkt en daar door de jaren heen ook wel veranderingen gezien. Ik denk dat de opvattingen binnen een GerGem gemeente ook wel bepaald worden door bijv. de kerkenraad of predikant. Of door bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd van de leden, de oudjes denken waarschijnlijk toch anders dan de jeugd. En hoe je zelf ergens over denkt wordt ook bepaald door je opvoeding, zoals Evelien dat al aangaf. Hoewel je opvoeding ook wel weer gebaseerd kan zijn op de regels die er in de kerk heersen...

Kierkegaard
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kierkegaard » 14 nov 2006 17:20

Even wat recht zetten, die 27% verbaasde me op zich niet, maar ik verbaasde me hierdoor meer door het verband wat ik eronder legde.
Jullie noemen inderdaad wel rake punten zoals opvoeding, die speelt natuurlijk altijd mee.
Misschien heb ik mezelf niet goed duidelijk gemaakt. Verschillen binnen een kerk vind ik persoonlijk niet erg, maar de mensen uit de GerGem zoals ik die ken zijn in mijn ogen vrij zwaar op de hand (op zich weer logisch gezien mijn ervaring, opvoeding en levenspad). Maakt voor mij allemaal niet zo uit, want ik kan het prima met ze vinden op bepaalde vlakken.
Hetgeen wat me verbaasde is dat ik het nog niet zie gebeuren dat ze op een forum als dit zouden deelnemen, qua gedachtengoed, maar dat er wel veel GerGemmers op dit forum zijn, die hier blijkbaar geen moeite mee hebben. De mensen die ik ken luisteren geen muziek anders dan kerkmuziek en lezen ook alleen boeken vanuit de eigen stroming. Op zich niets mis mee, maar daarom viel het me hier wat meer op.
Zelf vind ik dit alleen maar positief om via een forum van gedachten te wisselen over levenszaken, muziek etc. Ik had meer het idee dat de GerGem an sich een stroming is die op kerkelijk gebied wat zwaarder zijn (sorry ik vind het een naar woord, maar het maakt wel duidelijk wat ik bedoel).
Mijn familie kerkt trouwens niet in Houten, dat is inderdaad wat te licht.

Uit persoonlijke interesse was ik toch wel benieuwd naar hoe dit zit.

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 14 nov 2006 20:03

is dit niet een religie getint topic :?:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 nov 2006 09:57

Religiegetint of niet, we gaan gewoon verder tot 't eventueel verplaatst wordt. :wink:

Ah, op die manier, Kierkegaard. Nu moet ik zeggen dat jij dan blijkbaar (vooral) zwaardere GerGemmers kent. (De GerGem is niet eens de 'zwaarste' reformatorische kerk trouwens.)
Lang niet alle GG'ers hebben problemen met internet, zeker de jongere niet. Formeel is het synodestandpunt zo ongeveer dat je internet in het gezin moet beperken gezien de gevaren die eraan kleven, en dat je bij voorkeur gefilterd internet hebt.
We luisteren echt niet allemaal alleen naar kerkmuziek en lezen niet allemaal alleen boeken uit de eigen stroming, om even op jouw voorbeelden in te gaan.
Wel is het zo dat de meeste GG'ers trouw zijn in de kerkgang (de meesten 2x per zondag) en het volgen van catechisatie. Ook kleden de meesten zich traditioneel reformatorisch, maar dat alles wil niet zeggen dat we in ons eigen wereldje leven. De mensen in mijn omgeving zijn iig niet zo 'extremistisch' dat ze zich afkeren van de 'wereld' en iemand direct veroordelen omdat 'ie anders is/denkt dan wij. Discussie is echt wel mogelijk. Ook binnen de GG, bijvoorbeeld op de studentenkringen die het kerkgenootschap in veel studieplaatsen organiseert. Daar "botsen" de meer traditionele meningen regelmatig met de vernieuwendere, zo is mijn ervaring. :) Overigens staat de 'kerkleiding' wel minder open voor vernieuwing, moet ik er volledigheidshalve bij zeggen. (Daar zijn al meerdere topics over geweest, 'k geloof niet dat 't zin heeft om die discussies in dit verband weer op te rakelen.)

En wat gedachtegoed betreft en op RW komen: een aantal prominente leden van RW is (doop)lid v/d GG en dat zijn echt niet altijd degenen met de meest traditionele opvattingen. :wink: Niet binnen RW en niet binnen de GG.
Er zit gewoon heel veel verschil tussen GG'ers, de oorzaken daarvan zijn al opgesomd: opvoeding, kerkenraad en dominee, woonplaats/-gemeenschap.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 15 nov 2006 10:31

ik dacht eerst ook dat RefoWeb een forum was waar alleen over religie werd gepraat en dan alleen over dogmatische dingen als 'verbondsleer' of dat er alleen topics waren als 'mag je naar de bioscoop'; en dat het in Slowchat alleen zou gaan over welk Oillily-sjaaltje je het leukst vind. En ja, dat is ontzettend bevooroordeeld :oops: , maar ik merk dat heel veel mensen zo denken: 'zit JIJ op Refoweb?!?'

Dit forum heet refoweb, maar er zitten heel veel niet-refo's op, en veel mensen die wel in de Gergem (of zwaarder) zitten, maar kritisch zijn. Het is waar dat er veel verschil tussen gergemmers zit; maar aan de andere kant heb ik ook wel het idee dat de gergemmers die hier komen niet erg 'zwaar' zijn. :)

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 15 nov 2006 12:42

Hippieblijhoofd schreef:maar aan de andere kant heb ik ook wel het idee dat de gergemmers die hier komen niet erg 'zwaar' zijn. :)

Nou nou, nog zo'n 10 kilo te hoor..

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 nov 2006 12:49

Letterlijk gezien weeg ik >100 kg. Ik sta redelijk midden in de GG, en daarom voel ik me op refoweb inderdaad wel eens een zware broeder.

Om het maar zo te zeggen: het midden van RW en het midden van de GG overlapt elkaar niet echt...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2006 15:04

Inderdaad, 27% is ook geen meerderheid natuurlijk. En daarbij komt dat de meer wereldmijdende gergemmers of andere refo's die niet zozeer behoefte hebben om elk onderdeel van hun geloof of levenswandel te bediscussiëren of zich open te stellen voor andere ideeën zich waarschijnlijk niet zo snel thuis zullen voelen op een forum waar dit aan de orde van de dag is.

Bovendien komt hier vooral de jongere garde en ook refojongeren luisteren inderdaad vaak toch liever popmuziek dan orgelklanken en vragen zich in onze pluriforme samenleving en postmoderne wereld af of de opvattingen die in hun kerk gehuldigd worden wel passen bij hoe zij de wereld ervaren.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 15 nov 2006 16:01

En als ze dan toch eindelijk de drempel overgaan en over religie dúrven praten schrikken ze van de langharige broederschap 8)

Even met hippieblijhoofd, you're right, refoweb klinkt echt gek :wink: Dan gapen ze je zo aan van, vind je dat leuk? Ik, heel blij: jahaaa :wink:

En de jongere gergemmers zijn echt geen lieverdjes nee, ik ken weinig echte standaard 'refo's' binnen onze kerk.
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 nov 2006 16:30

Ik denk dat ik de vraagtekens van Kiekegaard wel begrijp. Ik hoor dit ook wel eheel vaak van anderskerkelijken. En tercht.

Ik constateer een groot verschil tussen wat er zondags van de kansel klinkt en de belevingswereld van vooral jongeren. Lees de Saamninder en lees Refoweb...

Verder is er bewust of onbewust bij veel zwaren iets ingeslopen van lijdelijkheid: je kunt aan je zaligheid toch niets toe of af doen, en als ik bekeerd moet worden, grijpt God toch wel in. dat creëert: twee werelden. er wordt ook enorm met twee maten gemeten...

Verder denk ik dat men niet of onvoldoende allert is geweest op de oneglofelijke invloed van internet. Wat er middels de tv is buitengesloten is er via internet ingeslopen. Ouders hadden het nauwelijks door...

Ik denk dat e in 'rechtse kringen' het radicale zijn gaan missen: "Ik doe hier of daar God verdriet mee, dús wil ik het niet doen". dat is een andere houding dan "dit mag niet, dus laat ik het maar". Da's veel meer een 'slaafse vreze'

Voor dat iedereen gaat steigeren: dit is kort door de bocht en generaliserend, maar dat van die twee werelden moet toch voor velen herkenbaar zijn....

Kierkegaard
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kierkegaard » 16 nov 2006 09:09

Bedankt voor jullie reacties. Je merkt natuurlijk wel in meerdere genootschappen dat jongeren 'anders' zijn dan ouderen, wat overigens niet wil zeggen dat ze opeens een andere dogmatiek hebben.

De vraag dan wel is voor mij hoe open dit allemaal kan en mag zijn (ik las namelijk laatst ook dat artikel dat in een van de maandbladen oid had gestaan,sorry ben de titel ff kwijt). En stap twee is dan natuurlijk, wat gebeurd er met kerkgenootschappen wanneer de jongeren volwassen genoeg zijn om leidinggevende functies hierbinnen te hebben. Zullen zij makkelijker omgaan met veranderingen etc. Of vallen ze in het patroon zoals dit altijd gebruikelijk is geweest??

Denkertje ik denk dat je met het thema internet wel gelijk hebt, dit gaat veel sneller dan veel ouderen voor ogen hebben.

Aragorn ik snap dat een bepaald deel van de GG op dit forum komt (rouwens die 27% is geen meerderheid, maar is veruit het wel het grootste genootschap op dit forum). Echter het helpt mij wel om 'het wereldje' wat beter te begrijpen. Los van het feit dat ik de onderwerpen en thema's die hier besproken worden zelf interessant vind.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 20 nov 2006 10:56

Zelf ben ik een 'lichtere bonder' om het zo maar te noemen (geen refoschool, wel een broek :mrgreen: ) en toch voel ik me regelmatig een echte 'refo' hier op refoweb, want mijn standpunten en principes zijn soms zwaarder dan van de gemiddeld zware gergemmer. Ra ra hoe kan dit, ik snap er soms geen sikkepit meer van...
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Terug naar “Archief”