SGP en herinvoering van de doodstraf....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 okt 2006 10:08

Idd dat is een martelgang voor die mensen als je de verhalen hoort uit Amerika.

Hoe wil je het gaan verantwoorden voor God dat door de doodstraf onschuldige mensen ter dood worden gebracht?
Risico van het systeemrecht?
Helemaal waterdicht krijg je het niet. hoe goed je je best er ook voor doet. Wwaar wil je de grens gaan leggen of iemand nog wel mag leven of niet?

De SGP zegt zelf dat wij niet over onze levens mogen beschikken. Dat wij niet mogen bepalen wanneer wij of andere sterven. Ik vind het eerlijk gezegt erg cru dat iemand niet over izjn eigen leven mag beschikken terwijl wij wel over het leven van een ander mogen beschikken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 okt 2006 12:35

Ik ben het wel met elbert eens dat er een verschil is tussen vergeving op persoonlijk vlak en het rechtspreken door de rechter. Je kunt natuurlijk niet in het kader van vergeving niemand meer straffen.

Maar dat impliceert natuurlijk niet direct de doodstraf.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 okt 2006 13:01

Zoals ik al eerder aangaf, geloof ik dat iemand die moord ook het recht op leven verspeelt, juist omdat hij aangeeft zelf niet veel waarde aan het leven te geven. Oog om oog, tand om tand is duidelijk geen goed uitgangspunt voor ons handelen, maar misschien wel een goed uitgangspunt om de mate van verdiende straf te bepalen.

Een opmerking die in dit kader ook gemaakt moet worden is dat de Bijbel verschillende woorden voor doden kent. Eentje staat altijd in verband met moorden de ander komt voor in verband met oorlogshandelingen en de doodstraf. In de tien geboden wordt het eerste woord gebruikt. Soms komen beide woorden vlak bij elkaar voor in de zin dat iemand die zich aan moord schuldig maakt (1e woord) gedood (2e woord) moet worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 25 okt 2006 21:33

Gerdien B. schreef: (...) De SGP zegt zelf dat wij niet over onze levens mogen beschikken. Dat wij niet mogen bepalen wanneer wij of andere sterven. Ik vind het eerlijk gezegt erg cru dat iemand niet over izjn eigen leven mag beschikken terwijl wij wel over het leven van een ander mogen beschikken.

Je moet een overheid / rechterlijke macht natuurlijk niet gaan verwarren met privé-personen. De overheid is een door God ingesteld ambt over ons; maar je kunt bv niet zeggen dat JPB en PHD als privé-personen wat over ons te zeggen hebben. Niemand heeft als privé-persoon wat over het leven van een ander te zeggen.
En dat wij zelf niet over ons leven mogen beschikken is Bijbels; euthanasie is een vorm van zelfmood en hier is de Bijbel duidelijk over.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 25 okt 2006 21:35

Aragorn schreef:
Toriso schreef:Ik vind het beter dat de goden zulke mensen naar de hoogste Rechter sturen.

Ah, en als de hoogste Rechter ze vrijspreekt komen ze weer terug? :roll:

Ach in het gewone (maatschappelijke) verkeer kunnen er ook mensen verongelukken. Zo ook in de rechtsspraak. Maar is dat een reden om niet meer aan het gewone verkeer deel te nemen?

P.S. 'k Heb alle andere reacties (nog) niet gelezen.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 okt 2006 21:41

Toriso schreef:
Aragorn schreef:
Toriso schreef:Ik vind het beter dat de goden zulke mensen naar de hoogste Rechter sturen.

Ah, en als de hoogste Rechter ze vrijspreekt komen ze weer terug? :roll:

Ach in het gewone (maatschappelijke) verkeer kunnen er ook mensen verongelukken. Zo ook in de rechtsspraak. Maar is dat een reden om niet meer aan het gewone verkeer deel te nemen?

Wat is dit nu weer voor debiele vergelijking? :roll:

Anyway, het feit dat er in het verkeer mensen verongelukken is wel de reden waarom men probeert de veiligheid zoveel mogelijk te bevorderen en onveilige situaties niet laat bestaan. Vanuit dat oogpunt is het dus ook niet vreemd om de doodstraf niet te hanteren, omdat de rechter daarbij onomkeerbare fouten kan maken en de rechtspraak dus een stuk minder 'veilig' is.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 25 okt 2006 22:50

Het recht moet zijn loop hebben. Wel moet er zoveel mogelijk waarborgen ingebouwd worden. Maar het verkeer gaat (ondanks de relatieve onveiligheid) ook gewoon door.

Gerdien B. schreef:(..) Onbijbels wil ik het ook niet noemen maar ik vraag mij af of wij de doodstraf nu in zouden moeten voeren in Nederland.

Mee eens: Er zijn andere prioriteiten te stellen mbt invoering en uitvoering, maar principieël hoeft er inderdaad geen twijfel over te bestaan.

@Loezje, PHD is al eventjes geen minister meer. Hij zit overigens wat dit punt betreft in het linkse kamp. PHD is er zelfs trots op dat hij de pedagogische tik verboden heeft. (SGP-er Van der Vlies wou hem door zijn overgrootvader Donner een draai om de oren laten geven).

Matthëus 21
40 Wanneer dan de heer des wijngaards komen zal, wat zal hij dien landlieden doen?
41 Zij zeiden tot hem: Hij zal den kwaden een kwaden dood aandoen, en zal den wijngaard aan andere landlieden verhuren, die hem de vruchten op haar tijden zullen geven.

Velen willen barmhartiger zijn dan God. Wie (met zijn/haar beperkte blik) Oud-Israël maar een wrede bedoening vindt, wil ik op het volgende Schriftgedeelte wijzen.

1 Koningen 20
31 Toen zeiden de knechten tot hem: Zie toch, wij hebben gehoord, dat de koningen van het huis Israëls goedertierene koningen zijn; laat ons toch zakken om onze lenden leggen, en koorden om onze hoofden, en uitgaan tot den koning van Israël; mogelijk zal hij uw ziel in het leven behouden.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 26 okt 2006 20:52

Toriso schreef:@Loezje, PHD is al eventjes geen minister meer. Hij zit overigens wat dit punt betreft in het linkse kamp. PHD is er zelfs trots op dat hij de pedagogische tik verboden heeft. (SGP-er Van der Vlies wou hem door zijn overgrootvader Donner een draai om de oren laten geven).

:wink: Weet ik, maar ik vond hem altijd zo'n 'leuk' mannetje om 'te laten zien wie de baas is'. Weet niet hoe dat komt, maar op de één of andere manier lukte het hem om een bepaald gezag uit te stralen terwijl hij er in de praktijk weinig van bakte... Maar dat is voer voor 'n ander topic. Sorry! En nee, PHD en de doodstraf zou een onmogelijke combinatie zijn.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 27 okt 2006 10:26

Aragorn schreef:In de praktijk kun je de doodstraf dus vrijwel nooit uitvoeren, want onomstotelijk staat het eigenlijk nooit vast.

Zoals bij de moord op theo van gogh zeker.........

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 27 okt 2006 10:29

cire schreef:Wat is precies de drogredenatie?

Dit zijn drogredenen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 27 okt 2006 10:48

Duh.. Cire bedoelde natuurlijk: wat is volgens jou de drogredenatie in het standpunt v/d SGP zoals verwoord in de posting van André:

cire schreef:
Atheist1984 schreef:Ik snap het dus niet he :? In de bijbel staat, gij zult niet moorden en zo'n super christelijke partij wil de doodstraf invoeren :? Raar...... Hoewel, in exodus staan ook niet echt vrolijke dingen. Mensen die niet op de sabbath rusten moeten dood. Snappen jullie nu mijn plaatje dat bij mijn ondertitel staat?

André schreef:De visie van de SGP op de doodstraf heeft dus alles te maken met de hoge waarde die zij aan het menselijk leven toekent. De hoge waarde van het leven brengt voor de SGP met zich, dat zij tegen abortus en euthanasie is, maar óók dat zij voorstander is van de doodstraf. Bij een bewust vergrijp tegen het menselijk leven, kan de hoogste straf gerechtvaardigd zijn.

Nou, niet echt dus he. Abortus en euthanasie dat mag niet. Vooral dat laatste slaat nergens op. Euthanasie is vrijwillig, doodstraf niet. Lekkere drogredenatie.

Wat is precies de drogredenatie?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 okt 2006 13:04

Toriso schreef:Het recht moet zijn loop hebben. Wel moet er zoveel mogelijk waarborgen ingebouwd worden. Maar het verkeer gaat (ondanks de relatieve onveiligheid) ook gewoon door.

Inderdaad, en zo gaat het recht zonder doodstraf ook gewoon door. 8)

Jij doet er wel erg laconiek over.

Atje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Atje » 28 okt 2006 13:28

Raido schreef:
Toriso schreef:Want zeg nou zelf, écht levenslang in de gevangenis is minstens net zo onbarmhartig dan de doodstraf.
Sommige mensen gunnen zulke misdadigers de doodstraf niet, dat vinden ze te 'gemakkelijk'.
Als aardse rechtertje zou ik makkelijker iemand voor zijn leven naar een cel veroordelen dan eeuwig naar de hel..

Jep, met de doodstraf heb je de persoon zelf niet, en een persoon krijgt nog de kans om zijn leven te 'beteren', ook in een cel is dat mogelijk.
Waarom is dat zo?

huibert-jan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huibert-jan » 08 mar 2007 22:25

De doodstraf is naar mijn mening een slecht middel om criminaliteit te bestrijden omdat het de mensen afschrikt en daardoor weerhoudt van het plegen van criminaliteit. Tegenwoordig is het vaak niet onomstotelijk bewezen dat iemand dader is van een misdrijf.
Een klein voorbeeldje: In Amerika zijn er sinds 1973, 87 mensen vrijgelaten wegens gebrek aan bewijs na heropening van de rechtzaak door bijv. nieuwe feiten.
Na 1973 zijn er ongeveer 700 veroordeelden geexecuteerd. Wie verteld mij dat er tussen die 700 man misschien ook een paar veroordeelden zaten?

Moeten wij handelen uit wraak gevoelens terwijl veel Jongeren als ik in de kerk wordt geleerd dat wij precies het zelfde zijn met het enige verschil dat wij 'nog niet los gelaten zijn'?

Misschien is de achterliggende reden van het roepen om zwaardere straffen en doodstraffen, het sussen van het eigen crimineeltje in ons zelf....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2007 22:49

huibert-jan schreef:Misschien is de achterliggende reden van het roepen om zwaardere straffen en doodstraffen, het sussen van het eigen crimineeltje in ons zelf....

Interessante gedachte en ik denk dat er veel in zit. :)

Veel mensen die zo afgeven op 'criminelen' e.d. zien dat idd als een apart soort mensen dat zoveel mogelijk buiten de maatschappij gesloten moet worden.

Terug naar “Archief”