geen kinderen ???---

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 25 okt 2006 12:36

aan de andere kant: volwassenen of familieleden [ouders inclusief] kunnen zich best raar gaan gedragen als er kindertjes bijkomen. er is geen aandacht meer anders dan die voor de kinderen. en iedereen praat met hoge stemmen enzo. een heel andere communicatiegolflengte dan wanneer je met alleen volwassenen bij elkaar zit. ik kan me zo voorstellen dat als je geen kinderen hebt, dat je die communicatiegolflengte niet goed kunt afstemmen of niet te pakken kunt krijgen.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 25 okt 2006 12:38

Dat zou idd pijnlijk zijn maar in deze situatie gebeurd dat echt niet. Vooral mijn schoonmoeder geeft de kleine bijna geen aandacht op zo'n avond, hoe graag ze dat ook zou willen.
Maar dat kan ze ook geen 5 jaar mee vol blijven houden.
Want over 5 jaar zegt Melanie: waarom doet oma zo als tante ... er is?
Nu snapt dat kind het nog niet, staks wel! En daar maken we ons best zorgen over.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 okt 2006 13:32

En terecht. Het is niet echt normaal gedrag als je 20 minuten in de auto gaat zitten wachten omdat er een kindje beneden komt. Hoewel ik het van haar man dan ook vreemd vind dat hij haar 20 minuten laat wachten. Ik geloof dat ik zoiets uberhaupt al niet zou moeten doen, mijn man zou waarschijnlijk vragen of ik gek geworden was. Volgens mij moeten jullie met zijn allen er gewoon niet aan mee doen! Bespreek het met de ouders ook! Spreek af dat jullie gewoon normaal doen tegen het kindje, en confronteer je schoonzus ook met haar. Ze went er vanzelf aan!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 13:37

@Rosalie, de manier die jij geeft kan heel erg veel stukmaken. Ik zou eerst een paar keer proberen een gesprek aan te gaan, en dan pas gewoon zeggen waar het op staat, misschien via een brief ofzo.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 25 okt 2006 15:04

rosalie83 schreef:En terecht. Het is niet echt normaal gedrag als je 20 minuten in de auto gaat zitten wachten omdat er een kindje beneden komt. Hoewel ik het van haar man dan ook vreemd vind dat hij haar 20 minuten laat wachten. Ik geloof dat ik zoiets uberhaupt al niet zou moeten doen, mijn man zou waarschijnlijk vragen of ik gek geworden was. Volgens mij moeten jullie met zijn allen er gewoon niet aan mee doen! Bespreek het met de ouders ook! Spreek af dat jullie gewoon normaal doen tegen het kindje, en confronteer je schoonzus ook met haar. Ze went er vanzelf aan!

Even voor de duidelijkheid: haar man was samen met mijn man in de kalverschuur. Die wist dus niet dat ik de kleine uit bed had gehaald en zij in de auto ging zitten.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 okt 2006 16:29

en iedereen praat met hoge stemmen enzo. een heel andere communicatiegolflengte dan wanneer je met alleen volwassenen bij elkaar zit. ik kan me zo voorstellen dat als je geen kinderen hebt, dat je die communicatiegolflengte niet goed kunt afstemmen of niet te pakken kunt krijgen.

Vreselijk, die hoge stemmetjes tegen kleine kinderen. Je kunt toch gewoon normaal praten zou ik zeggen. Ik heb wel de neiging om te fluisteren tegen baby's..

rafaell

Berichtdoor rafaell » 25 okt 2006 17:17

Smurffie schreef:
en iedereen praat met hoge stemmen enzo. een heel andere communicatiegolflengte dan wanneer je met alleen volwassenen bij elkaar zit. ik kan me zo voorstellen dat als je geen kinderen hebt, dat je die communicatiegolflengte niet goed kunt afstemmen of niet te pakken kunt krijgen.

Vreselijk, die hoge stemmetjes tegen kleine kinderen. Je kunt toch gewoon normaal praten zou ik zeggen. Ik heb wel de neiging om te fluisteren tegen baby's..

Pssst, ik ben geen baby dus dat fluisteren kun je voortaan bij mij wel laten 8)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 17:23

Reclame onderaan:

Babygebaren. www.babygebaren.com

Dus we kunnen voortaan gewoon stil zijn als we baby's zien 8)

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 25 okt 2006 17:42

Smurffie schreef:

Vreselijk, die hoge stemmetjes tegen kleine kinderen. Je kunt toch gewoon normaal praten zou ik zeggen.
Of krom praten, dat vind ik ook zo erg! *herinnert zich buurvrouw die tegen zoontje zei: 'papa gaat even nijn nagie tippie doen!' Vaders ging dus de nagels van het konijn knippen. Dat zoontje was verdorie vier! En op een verjaardag, buurtfeest of gewoon lulpraatje-over-de-heg ging het ALTIJD over dat takkejoch. Op het laatst weet je inmiddels wel dat hij zooooo zn best doet op school en binnen 1 uur zonder zijwieltjes kon fietsen en met schaatsen een keer was gevallen en dat ze naar de dokter moesten en dat hij toen hij kleiner was binnen zoveel weken al een x aantal tanden kiezen had en dat hij zulke geestige dingen kan zeggen enz enz enz :x. Je zou door dat geblaat nog bijna een hekel aan dat kind krijgen.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 okt 2006 18:54

nou je moet je taalgebruik natuurlijk wel een beetje aanpassen bij kinderen, bijvoorbeeld als ze nog niet veel snappen van ik en jij en zichzelf aanduiden met hun eigen voornaam.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 okt 2006 19:15

k volg de topic niet helemaall....

maar ik wil wel even reageren op die hoge stemmetjes!!

tijdens de opleiding kregen we ook een kijkje bij babys en communicatie
!!

baby's reageren dus op heel hoge stemmetjes heel positief. Een kind blijft dus ook in een huilstemming vaak omdat mensen de kinderen dan met een lage stem benaderen...

dus als kleine kinderen of baby's huilden moetsen wij eens proberen om het met een hoge piepstem te benaderen

nu weer trug na de topic

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 25 okt 2006 22:00

marma schreef:
rosalie83 schreef:En terecht. Het is niet echt normaal gedrag als je 20 minuten in de auto gaat zitten wachten omdat er een kindje beneden komt. Hoewel ik het van haar man dan ook vreemd vind dat hij haar 20 minuten laat wachten. Ik geloof dat ik zoiets uberhaupt al niet zou moeten doen, mijn man zou waarschijnlijk vragen of ik gek geworden was. Volgens mij moeten jullie met zijn allen er gewoon niet aan mee doen! Bespreek het met de ouders ook! Spreek af dat jullie gewoon normaal doen tegen het kindje, en confronteer je schoonzus ook met haar. Ze went er vanzelf aan!

Even voor de duidelijkheid: haar man was samen met mijn man in de kalverschuur. Die wist dus niet dat ik de kleine uit bed had gehaald en zij in de auto ging zitten.

Heel herkenbaar, Marma. Ik vind het goed van je dat je er zo voorzichtig mee omgaat. Confrontatie heeft helemaal geen zin, ze zal er waarschijnlijk alleen maar afstandelijker door worden. En hoewel haar kinderloosheid nu eenmaal een feit is dat ze zal moeten aanvaarden, blijft het gewoon ontzettend moeilijk. Zelf zou ik zeggen: geef haar de tijd, laat haar er langzaam aan wennen. Laat haar zelf actie ondernemen, misschien zoekt Melanie over een paar jaar zelf wel contact met haar; kinderen kunnen heel ontwapenend zijn. En misschien doet de babytijd haar veel pijn, maar wordt het later minder.

Het is hier eerder genoemd: vraag haar een keer op bezoek, laat niet alles herinneren aan de baby, breng de baby een ochtendje bij een oppas ofzo. Of ga naar haar toe, zonder baby. Misschien ziet ze je dan weer even zoals voordat de baby er was.

Wat ik zelf ook altijd nogal vermoeiend vind is dat mensen met (kleine) kinderen in 95% van de gesprekken over de kids praten; over kinderwagen met spaakwieltjes of dichte wieltjes, boxen met ronde of vierkante hoeken, schoentjes met klittenband of veters, de eerste tandjes, de eerste woordjes, de... etc. Marma, ik zeg niet dat jij dit doet, want dat weet ik gewoon niet!!! Verwacht het eigenlijk niet, omdat je heel veel rekening houdt met je schoonzus :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 25 okt 2006 22:16

Klopt, daar zal ik het met geen woord over hebben als zij in de buurt is.
Want ik weet dat ze daar altijd veel last van heeft. Dat is ook gewoon een feit, dat mensen ontzettend veel over hun kinderen praten.
Waar het hart vol van is...
Maar we houden daar echt wel rekening mee. We zijn echt gewoon bang om wat te zeggen, je moet zó op je woorden passen.
Voorbeeldje: een aantal jaar geleden hadden wij nog verkering. Ik krijg toen van m'n man een horloge voor moederdag. Was helemaal super. Al was ik dan nog lang geen moeder, ik kreeg gewoon op moederdag een cadeau! Mijn schoonzus vroeg toen of ik een nieuw horloge had. "Ja", zei ik heel blij "voor moederdag gekregen"! Op dat moment dacht ik niet zo snel dat ik het woord 'moederdag' natuurlijk niet kan noemen waar ze bij is. (nou ja, natuurlijk... :? )
Na zoiets is meteen de avond verknalt, zegt ze niets meer.
Pas had m'n zwager lekker eten gekookt op moederdag voor haar. (Gewoon, voor alle goeie zorgen zeg maar.)
Maar ze hoefde geen eten want ze was geen moeder. Vind ik dan zo zielig voor m'n zwager!!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 22:42

Kleine dingetjes herken ik. Ze is zo boos om alles, en ergens heeft ze zo ontzettend met zichzelf te doen.. Dit klinkt heel vernederend , maar ze heeft het zelf niet door dat ze het doet. Ik denk dat ook jij haar niet zal kunnen helpen, maar dat er echt iets moet gebeuren waardoor ze wakker word geschud.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 okt 2006 07:44

Lalage schreef:nou je moet je taalgebruik natuurlijk wel een beetje aanpassen bij kinderen, bijvoorbeeld als ze nog niet veel snappen van ik en jij en zichzelf aanduiden met hun eigen voornaam.

ja, je moet geen hele moeilijke woorden gebruiken, maar je kunt best normaal tegen zo'n kind praten.. Tegen mijn nichtje van 2,5 zeg ik ook niet:
'heeft anna lekker slaapje gedaan?' maar zeg ik 'heb je lekker geslapen, anna?' en dat snapt ze best. Daar leert ze (imho) ook beter van praten dan wanneer je extra kinderachtig gaat praten.

Terug naar “Archief”