dominee schreef:Hallo luitjes, ben een poosje weggeweest van het forum maar probeer de draad weer op te pakken.
Vraagje aan diak2b:
Ik weet niet of het door de apostelen komt of door de genoemde katholiek-apostolische kerk maar ik raak ff de draad kwijt over het woord "katholiek" wat nu steeds meer valt i.p.v. RKK. Het begint m.i. toch wat door elkaar te lopen er van uit gaande dat katholiek algemeen christelijk betekent zoals het apostolicum daarover spreekt.
Het spijt mij als ik verwarring oproep. Ik weet dat in sommige landen, zoals Nederland, een protestantse groep te vinden is die graag heeft dat de katholieke Kerk als Rooms katholiek wordt aangeduid. Hoe hinderlijk dat ook moge zijn, ik beschouw dat als een semantisch spelletje, en doe daar niet aan mee. Ik volg gewoon Van Dale:
ka·tho·liek1 (de ~ (m.), ~en)
1 aanhanger van de rooms-katholieke godsdienst => paap, papist, rooms-katholiek
ka·tho·liek2 (bn.)
1 de leer van de rooms-katholieke kerk aanhangend, in overeenstemming met het rooms-katholieke geloof
2 [Belg., inf.] zoals het hoort [meestal met ontkenning] => deugdelijk
De firma Van Dale neemt, voorzover ik weet, geen politiek-religieuze standpunten in, maar verzamelt en publiceert de gangbare betekenis van woorden in onze taal. Ik neem aan dat het op dit forum is toegestaan Nederlands te spreken, en dat doe ik dus.
Overigens, Raido heeft volledig gelijk. Het is dan ook slechts gebruik bij groepen die zich hebben los gemaakt van de katholieke kerk, maar die graag vasthouden aan hun eigen herinterpretatie van het credo van Nicea, om de katholieke Kerk de titel "Rooms Katholieke Kerk" op te dringen. De katholieke Kerk noemt zichzelf nooit "Rooms". Dat zou ook absurd zijn, want de enige Roomse kerk, is de particuliere kerk van Rome. In Nederland kennen we de Groningse kerk, de Utrechtse Kerk, de Haarlemse Kerk, de Rotterdamse Kerk, de Bredase Kerk, de Bosche Kerk en de Roermondse Kerk. En die kerken zijn in communio met de Roomse Kerk, en maken dus deel uit van de katholieke Kerk.
Het probleem is een beetje, dat nogal wat geloofsgemeenschappen van christenen het credo van Nicea tot hun belijdenis rekenen, maar daarbij de context volledig negeren. Het concilie van Nicea heeft wel iets meer gedaan dan een credo produceren, en uit de overigen documenten van Nicea kan je nauwkeurig aflezen wat men wel, en wat men niet bedoelde met de "ene, heilige, katholieke en apostolische Kerk". Uit de concilieteksten kan onmogelijk anders worden geconcludeerd dan dat de huidige Orthodoxe kerken, de huidige Oud-Katholieke Kerken en de in ons land als Rooms Katholieke Kerk bekend staande Kerk, daar onder vallen, benevens nog enkele in Nederland (voorzover ik weet) niet aanwezige kerken. Die geloofsgemeenschappen die het credo hanteren, maar de context negeren, lossen dat meestal op door "catholicam" te vertalen met "algemeen" ipv met "katholiek". Ik zeg niet dat daar iets mis mee is, in tegendeel, het is prima om als je iets anders bedoeld ook andere woorden te gebruiken. Het wordt pas een wat flauw semantisch trucje, als je "katholiek" schrijft, maar daar nadrukkelijk niet "katholiek" mee bedoelt. Het trucje beoogt klaarblijkelijk de suggestie te wekken dat de katholieke Kerk gewoon één van de kerken is, terwijl dat volstrekt in tegenspraak is met de realiteit. De katholieke Kerk past niet in het Calvinistische kerkverstaan, zoals de gereformeerde kerken niet in het katholieke kerkverstaan passen. Voor ons zijn de gerformeerde kerken helemaal geen kerken, maar geloofsgemeenschappen. En de katholieke Kerk is geen kerk in het gereformeerde verstaan.