LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: [NOGMAALS] ~ titulatair Apostelschap

Berichtdoor diak2b » 20 okt 2006 14:23

Hero schreef:
diak2b schreef:OK, dan herhaal ik het antwoord dat hier al gegeven is, dat je blijkbaar miste :mrgreen:
NIEMAND
De apostelen zijn al een kleine 19 eeuwen dood. Hoewel "niet mogen" ook weer te sterk is. Jij mag je ook apostel noemen als je wil, alleen, je bent het niet

Of ik het niet_ben ??
Als je zo goed wil zijn even terug te lezen in het openingsbericht, dan weet je dat ik hier slechts antwoord geef op vragen over de RKK. Wat ik denk dat jij zoal denkt te zijn, is off topic, en in dat kader ook niet zo relevant.

-- dat kun je niet_bepalen !!! -- overigens : apostelen zijn er weer ... ze worden van godswege geroepen, en doen in alle rust & stilte hun arbeid ....
Ik zie hierin geen vraag over het geloof van de RKK. Uit de combinatie van je vragen zou de indruk kunnen ontstaan dat je jezelf als apostel ziet, en dat je katholiek bent. In dat geval heb je simpelweg ongelijk. Maar als je je vragen niet als vragen bedoelde, maar je wil alleen vertellen dat je denkt dat je een apostel bent, dan doe ik wat ik in mijn openingsbericht al zei: dan aanhoor ik je, zonder verder commentaar.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 okt 2006 14:26

Raido schreef:Gloeiende. Kun je misschien een_keer *normaal* typen - ??

En diakio kan heel goed bepalen dat jij dat niet bent.
Excuseer, en met dank aan je vertrouwen, maar ik kan dat niet. Ik heb slechts antwoord gegeven op een vraag over de RKK. Dat vragensteller dat antwoord vervolgens buiten context plaatst en zich er dan over opwindt is prima, maar volstrekt off-topic, en ook geen vraag. Ik bestrijd zijn mening niet, ik constateer alleen dat binnen de grenzen van dit loket, ik wel een antwoord kan geven. Maar aangezien dat antwoord al een aantal maal is gegeven, moet ik terugkijkend vermoeden dat de vragensteller helemaal geen vraag had, maar graag iets over zichzelf wilde vertellen. En daar is, hoewel imho het voorstel-deel van dit forum daar beter voor geschikt is, op zichzelf niks mis mee.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 okt 2006 14:29

Raido schreef:Volgens charismatici zegt Paulus dat daar ja, volgens katholieken dus niet. Diak2b is een katholiek dus volgens hem ben je geen apostel aangezien je niet binnen hun definitie past.

en typ normaal!! (of is dat soms tongentaal?)
Nogmaals, het draait in dit topic niet om de vraag "wat is waar" maar om de vraag "wat geloven katholieken".

Mededelingen als "ik ben een apostel" zijn dus gewoon off-topic. Maar zoals in mijn openingsbericht aangegeven, als mensen graag willen vertellen dat ze het katholieke geloof niet delen, dan mag dat natuurlijk.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 okt 2006 14:30

Hero schreef:
Raido schreef:Volgens charismatici zegt Paulus dat daar ja, volgens katholieken dus niet. Diak2b is een katholiek dus volgens hem ben je geen apostel aangezien je niet binnen hun definitie past

De bijbel heeft het laatste woord
Voorzover ik daar een vraag uit kan formuleren: nee, volgens het katholieke geloof heeft God het eerste en het laatste woord, en dat eerste en laatste woord is Jezus.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2006 15:05

Zouden jullie links willen plaatsen naar nederlandse sites?
Ik wil het hier allemaal wel volgen, maar al die engelse sites gaan mijn pet te boven terwijl ik wel benieuwd ben naar de achterliggende gedachte.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 okt 2006 15:25

Gerdien B. schreef:Zouden jullie links willen plaatsen naar nederlandse sites?
Ik wil het hier allemaal wel volgen, maar al die engelse sites gaan mijn pet te boven terwijl ik wel benieuwd ben naar de achterliggende gedachte.
Ik probeer me te beperken tot Nederlandstalige links, maar als ik me vergist heb, dan zal ik met alle plezier op zoek gaan naar een nederlandstalig alternatief. Kan je aangeven om welke link het specifiek gaat?

Overigens, hoe vervelend dat ook is, maar het relatieve belang van de Nederlandse taal is in de reformatie aanzienlijk groter dan in de katholieke Kerk, vrees ik. Nederland levert sinds de Moderne Devotie niet meer echt heel grote schrijvers, theologen etc. Theologische en kerkelijke teksten worden meestal uitgebracht in de talen van de grote katholieke taalgemeenschappen: Frans, Duits, Spaans, al wat minder Portugees en Engels, en Nederlands eigenlijk nauwelijks.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2006 17:05

Vooral die link over relikieen vond ik erg jammer dat die in het engels is. Aangezien ik de laatste tijd daar nog wel is met iemand discussies er over heb in hoeverre dat belangrijk is, de waarde, de achtergrond e.d.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 okt 2006 18:27

Gerdien B. schreef:Vooral die link over relikieen vond ik erg jammer dat die in het engels is. Aangezien ik de laatste tijd daar nog wel is met iemand discussies er over heb in hoeverre dat belangrijk is, de waarde, de achtergrond e.d.
Ah, die was van Laodicea he. Als Lao een samenvatting wil geven, graag. Ik zal intussen eens zoeken of ik in het Nederlands iets behoorlijks kan vinden.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 20 okt 2006 18:47

diak2b schreef:
Hero schreef:De bijbel heeft het laatste woord
Voorzover ik daar een vraag uit kan formuleren: nee, volgens het katholieke geloof heeft God het eerste en het laatste woord, en dat eerste en laatste woord is Jezus

VRAAGje > hoe ... weten jullie in de RKK, wat Jezus zegt ?? — dus hier & nu, bvb : over deze kwestie, actueel ...??
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 okt 2006 19:21

Hero schreef:
diak2b schreef:
Hero schreef:De bijbel heeft het laatste woord
Voorzover ik daar een vraag uit kan formuleren: nee, volgens het katholieke geloof heeft God het eerste en het laatste woord, en dat eerste en laatste woord is Jezus

VRAAGje > hoe ... weten jullie in de RKK, wat Jezus zegt ?? — dus hier & nu, bvb : over deze kwestie, actueel ...??
Benedictus zei het onlangs ongeveer zo: er zit geen enkel licht tussen wat Jezus zegt en wat de Kerk zegt.

Aangezien de Kerk het mystiek Lichaam van Christus is, aangezien de Kerk is gevestigd door Christus, om het zichtbare instrument van de H Geest te zijn in deze wereld totdat Hij komt, aangezien de Kerk is aangesteld als hoedster van het geloof en de waarheid, aangezien wij (overigens net als iedere christen imho) belijden dat we de ene, heilige, katholieke en apostolische Kerk geloven, kunnen wij weten wat Jezus zegt door naar de Kerk te luisteren.

Zoals je weet denken Lutheranen, Calvinisten, Orthodoxen en Oud-Katholieken subtiel anders over de vraga wat "de Kerk" dan moge zijn, maar het gegeven dat we allemaal belijden dat we "de Kerk" geloven zal, neem ik aan, geen nieuws voor je zijn.

En laten we wel wezen, wie geloof je? God. Wie is je Heer? Jezus Christus, tweede Persoon Gods. Dus als je belijd dat je de Kerk gelooft, maar je geloof is in God, hoe kan dat dan? Dat kan alleen als die Kerk ahw de spreekbuis van God is. In het katholieke Kerkverstaan is glashelder wat de Kerk precies is, en dus is het voor ons niet zo'n probleem om Jezus te horen spreken.

dominee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dominee » 20 okt 2006 22:45

Hallo luitjes, ben een poosje weggeweest van het forum maar probeer de draad weer op te pakken.
Vraagje aan diak2b:
Ik weet niet of het door de apostelen komt of door de genoemde katholiek-apostolische kerk maar ik raak ff de draad kwijt over het woord "katholiek" wat nu steeds meer valt i.p.v. RKK. Het begint m.i. toch wat door elkaar te lopen er van uit gaande dat katholiek algemeen christelijk betekent zoals het apostolicum daarover spreekt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 okt 2006 23:25

Ik ben dan wel geen lokettist maar met alle respect die vervanging is dus een protestantse smoes. De term katholiek betekend inderdaad algemeen, en is in zwang gekomen toen er dwalende stromingen kwamen en bijvoorbeeld Donatus er uit gezet werd en zijn eigen kerk oprichtte.

Deze kerk was niet de kerk die onder men verstond onder 'algemeen christelijk' waar de meeste christenen toen behoorden, de katholieke kerk. Als je spreekt over katholieken of over katholiek gaat het over de Rooms-Katholieke Kerk en niet over de Kerk volgens de protestanten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 okt 2006 23:36

dominee schreef:Hallo luitjes, ben een poosje weggeweest van het forum maar probeer de draad weer op te pakken.
Vraagje aan diak2b:
Ik weet niet of het door de apostelen komt of door de genoemde katholiek-apostolische kerk maar ik raak ff de draad kwijt over het woord "katholiek" wat nu steeds meer valt i.p.v. RKK. Het begint m.i. toch wat door elkaar te lopen er van uit gaande dat katholiek algemeen christelijk betekent zoals het apostolicum daarover spreekt.
Het spijt mij als ik verwarring oproep. Ik weet dat in sommige landen, zoals Nederland, een protestantse groep te vinden is die graag heeft dat de katholieke Kerk als Rooms katholiek wordt aangeduid. Hoe hinderlijk dat ook moge zijn, ik beschouw dat als een semantisch spelletje, en doe daar niet aan mee. Ik volg gewoon Van Dale:

ka·tho·liek1 (de ~ (m.), ~en)
1 aanhanger van de rooms-katholieke godsdienst => paap, papist, rooms-katholiek

ka·tho·liek2 (bn.)
1 de leer van de rooms-katholieke kerk aanhangend, in overeenstemming met het rooms-katholieke geloof
2 [Belg., inf.] zoals het hoort [meestal met ontkenning] => deugdelijk

De firma Van Dale neemt, voorzover ik weet, geen politiek-religieuze standpunten in, maar verzamelt en publiceert de gangbare betekenis van woorden in onze taal. Ik neem aan dat het op dit forum is toegestaan Nederlands te spreken, en dat doe ik dus.

Overigens, Raido heeft volledig gelijk. Het is dan ook slechts gebruik bij groepen die zich hebben los gemaakt van de katholieke kerk, maar die graag vasthouden aan hun eigen herinterpretatie van het credo van Nicea, om de katholieke Kerk de titel "Rooms Katholieke Kerk" op te dringen. De katholieke Kerk noemt zichzelf nooit "Rooms". Dat zou ook absurd zijn, want de enige Roomse kerk, is de particuliere kerk van Rome. In Nederland kennen we de Groningse kerk, de Utrechtse Kerk, de Haarlemse Kerk, de Rotterdamse Kerk, de Bredase Kerk, de Bosche Kerk en de Roermondse Kerk. En die kerken zijn in communio met de Roomse Kerk, en maken dus deel uit van de katholieke Kerk.

Het probleem is een beetje, dat nogal wat geloofsgemeenschappen van christenen het credo van Nicea tot hun belijdenis rekenen, maar daarbij de context volledig negeren. Het concilie van Nicea heeft wel iets meer gedaan dan een credo produceren, en uit de overigen documenten van Nicea kan je nauwkeurig aflezen wat men wel, en wat men niet bedoelde met de "ene, heilige, katholieke en apostolische Kerk". Uit de concilieteksten kan onmogelijk anders worden geconcludeerd dan dat de huidige Orthodoxe kerken, de huidige Oud-Katholieke Kerken en de in ons land als Rooms Katholieke Kerk bekend staande Kerk, daar onder vallen, benevens nog enkele in Nederland (voorzover ik weet) niet aanwezige kerken. Die geloofsgemeenschappen die het credo hanteren, maar de context negeren, lossen dat meestal op door "catholicam" te vertalen met "algemeen" ipv met "katholiek". Ik zeg niet dat daar iets mis mee is, in tegendeel, het is prima om als je iets anders bedoeld ook andere woorden te gebruiken. Het wordt pas een wat flauw semantisch trucje, als je "katholiek" schrijft, maar daar nadrukkelijk niet "katholiek" mee bedoelt. Het trucje beoogt klaarblijkelijk de suggestie te wekken dat de katholieke Kerk gewoon één van de kerken is, terwijl dat volstrekt in tegenspraak is met de realiteit. De katholieke Kerk past niet in het Calvinistische kerkverstaan, zoals de gereformeerde kerken niet in het katholieke kerkverstaan passen. Voor ons zijn de gerformeerde kerken helemaal geen kerken, maar geloofsgemeenschappen. En de katholieke Kerk is geen kerk in het gereformeerde verstaan.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 21 okt 2006 07:51

diak2b schreef:
Hero schreef:VRAAGje > hoe ... weten jullie in de RKK, wat Jezus zegt ?? — dus hier & nu, bvb : over deze kwestie, actueel ...??

Benedictus zei het onlangs ongeveer zo: er zit geen enkel licht tussen wat Jezus zegt en wat de Kerk zegt. Aangezien de Kerk het mystiek Lichaam van Christus is, aangezien de Kerk is gevestigd door Christus, om het zichtbare instrument van de H Geest te zijn in deze wereld totdat Hij komt, aangezien de Kerk is aangesteld als hoedster van het geloof en de waarheid, aangezien wij (overigens net als iedere christen imho) belijden dat we de ene, heilige, katholieke en apostolische Kerk geloven, kunnen wij weten wat Jezus zegt door naar de Kerk te luisteren.

En laten we wel wezen, wie geloof je? God. Wie is je Heer? Jezus Christus, tweede Persoon Gods. Dus als je belijd dat je de Kerk gelooft, maar je geloof is in God, hoe kan dat dan? Dat kan alleen als die Kerk ahw de spreekbuis van God is. In het katholieke Kerkverstaan is glashelder wat de Kerk precies is, en dus is het voor ons niet zo'n probleem om Jezus te horen spreken

OK !!! — dit is een helder & acceptabel antwoord — een antwoord waaruit blijkt dat er voldoende balans heerst, en men niet_meer zo snel als vroeger, de messen slijpt — echter voor de charismatische beweging [ook zij is de_kerk] binnen RKK, geldt dat deze misschien net als Opus Dei, een eigen prelatuur behoeft (( hoewel daar ook weer gevaren in schuilen )) ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 21 okt 2006 09:22

Hero schreef:OK !!! — dit is een helder & acceptabel antwoord —
Ik ben buitengewoon verheugd dat dit antwoord je goedkeuring kan wegdragen.

een antwoord waaruit blijkt dat er voldoende balans heerst, en men niet_meer zo snel als vroeger, de messen slijpt —
Mocht daar een vraag in zitten, dan is het antwoord: nee, de Kerk is al 20 eeuwen dezelfde.

echter voor de charismatische beweging [ook zij is de_kerk]
Voorzover dit een vraag is: nee, zij is de Kerk niet, hooguit maakt ze (deels) deel uit van de Kerk.

binnen RKK, geldt dat deze misschien net als Opus Dei, een eigen prelatuur behoeft (( hoewel daar ook weer gevaren in schuilen )) ....
Voorzover dat een vraga is: ik zie geen enkele indicatie dat een beweging in die richting binnen afzienbare termijn gata plaatsvinden.

Terug naar “Archief”