Rien67 schreef:Lief Poesje, het is precies zoals het er staat. Waarom trek jij Gods woord in twijfel? En is dat wat de Bijbel ons leert? Dat iedereen die in Hem gelooft eeuwig leeft, maar sommigen toch weer niet?
Ik trek Gods Woord niet in twijfel. Ik geloof wat er staat. Maar de manier waarop jij deze tekst leest, is waarschijnlijk anders dan de mijne. Jij geeft er een andere invulling aan, dan ik. Maar, jij gaat er vanuit dat alle mensen, die in God geloven (ook de onbekeerde mensen) eeuwig leven?
Hoe doe je dat dan, dat actief wachten? God neemt jou als Zijn kind aan als jij gelooft dat Jezus voor jouw zonden is gestorven. Waarom denk je dat Hij niet voor jouw zonden gestorven zou zijn dan?
Actief wachten, ehm..eigenlijk is het geen wachten, maar God zoeken. Zoeken in Zijn Woord, en in gebed. Niet op m'n stoel, met de armen over elkaar, afwachtend wanneer God in me gaat werken. Geloven dat Jezus voor je zonden gestorven is, kan je gemakkelijk zeggen. Maar écht geloven? Dat kan je niet vanuit jezelf.. Niemand.
Ik krijg de hele tijd het idee dat je een beetje in een vicieuze cirkel zit: je wilt het wel geloven, maar dat kan niet, want je moet wachten totdat God het je gaat geven. Maar je weet helemaal of God het je wel wil geven, want het is misschien wel helemaal niet voor jou.
Zoiets?
Ja. Iedereen heeft daar God bij nodig, ik dus ook..
We zijn, zoals JohanBaartman al zei, niet zo'n volgzaam gelovig volk.
Zelfs als we het zien, moeten we er nog gebracht worden.
@ Marnix..duidelijker kan ik m.i niet zijn. Ik weet niet wat ik er nog aan toe moet voegen. Ik heb uitgelegd hoe ik het zie/ervaar, ect. Ik ben geen ster in uitleggen, I know.. Maar goed.
Je vroeg om voorbeelden vanuit de Bijbel..ik denk dan bijv. aan Nicodemus. Dat voorbeeld is het duidelijkst..