God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 okt 2006 12:40

ik vraag me af waarom jij voortdurend voor een ander spreekt....
Omdat ik op dezelfde manier geloof, in dezelfde kerk zit (en wat dat betreft dezelfde opvoeding heb). Daarom weet ik ongeveer wat er bedoeld wordt met 'wonder' en dat waar jij zo intens tegen aan loopt bij alle reformatorische christenen die allemaal maar afwachten of de grote wonderen zullen geschieden.

Daarom :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 16 okt 2006 13:35

Rien67 schreef:en jij zit nu op dat wonder te wachten???
dat geloof op zich is het wonder, dat de Heilige Geest in jou werkt.
en geloven of Jezus voor jouw zonden gestorven is: dat geloof je, of dat geloof je niet. Aan jou de keus. Maar het is toch onzin om eerst te gaan zitten wachten totdat dat wonder gebeurt?!

Ik wacht op dat wonder ja! Jou uitspraak 'Dat God voor je zonden gestorven is dat geloof je, of dat geloof je niet' vind ik erg makkelijk gezegd. Natuurlijk is de keus aan mij. En daarom geloof ik ook. Maar écht geloven kan ik niet..niet zonder Gods 'hulp'! En ja, ik wacht! Ik wacht op het moment (wonder) dat God in me gaat werken, op het moment dat Hij me als Zijn kind aanneemt. En dat is bij mij niet niks doen, en alles van God af laten komen. Ik wacht niet passief, maar actief!

André schreef:Oké, dus je zou dan kunnen zeggen, Jezus, ik geloof niet dat U voor mijn zonden hebt geleden, maar later geloof ik dat misschien wel. Probeer jou leer eens Bijbels te onderbouwen als je wil, ik wil je leer graag begrijpen.

Tja, misschien dat ik het later wel kan zeggen. Daar hoop ik op!
Als ik nu zou zeggen 'Jezus, ik geloof dat U voor mijn zonden hebt geleden' zou het kunnen zijn dat ik lieg. Omdat ik (nog) niet weet of Hij voor mijn zonden geleden heeft. God heeft niet voor alle mensen geleden. Dus, misschien ook wel niet voor mij..

Misschien dat deze tekst duidelijk maakt, wat ik bedoel?

Johannes 3 vers 3: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
We moeten eerst wederom geboren worden, voor dat we Gods Koninkrijk zien. Uit ons zelf zoeken we God niet, zien we Hem ook niet als onze Vader. Maar wanneer Hij ons wederom geboren laat worden (=bekering, dus hét wonder!) dan pas zullen we Gods Koninkrijk zien..

En vers 5: Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
En dan mogen we pas in Gods Koninkrijk ingaan.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2006 13:39

Maar Jezus zegt niet: Wacht maar tot je wedergeboorte, Nicodemus. Wacht maar op een wonder.

Poes, lees ook eens wat Jezus nog meer zegt in Johannes 3 vers 16. Het is dat wat jij zo ingewikkeld maakt... maar dan houdt Hij het zo heerlijk simpel:

14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 okt 2006 13:42

Poesje schreef:Tja, misschien dat ik het later wel kan zeggen. Daar hoop ik op!
Als ik nu zou zeggen 'Jezus, ik geloof dat U voor mijn zonden hebt geleden' zou het kunnen zijn dat ik lieg.

Dat kan.
Maar ik heb wel een tegenvraag: wanneer kun je het wel met recht zeggen?
Als je je vertrouwen stelt op Jezus en Jezus alleen.
Waarom vertrouw je dan nog niet op Hem? Denk je dat de Geest niet gewillig is? Waarom hoor en lees je dan het Woord? Hij werkt het verlangen, maar ook de overgave, het vertrouwen en de zekerheid. Dat is inderdaad een wonder! Maar wacht niet op het wonder om het wonder, maar stel je vertrouwen op Degene Die het wonder werkt.

Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven. (Joh. 3:36)

En wanneer je in Hem gelooft, dan verandert je hoop ook: dan is het geen misschientje meer, maar een zekere erfenis die je ontvangt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 16 okt 2006 18:11

@ Marnix: Dat zegt Jezus idd niet tegen Nicodemus. Maar Jezus sprak niet voor niets over de wedergeboorte. Zijn uitleg aan hem begint juist daarover.
Ik maak vers 16 niet ingewikkelder dan het is. Er staat wel 'opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft'.. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die in Hem gelooft ook eeuwig leeft, en niet verloren gaat. Als dat wel zo zou zijn, zouden er minder mensen onbekeerd sterven. Waarlijk in Hem geloven kunnen we niet vanuit onszelf. Daar is de wedergeboorte/bekering voor nodig.
En ook 'dat' hebben we niet zelf in de hand..

elbert schreef:Maar ik heb wel een tegenvraag: wanneer kun je het wel met recht zeggen? Als je je vertrouwen stelt op Jezus en Jezus alleen.

Je kunt het pas met recht zeggen wanneer God in je werkt/ gewerkt heeft. Wanneer je Zijn getuigenis hebt .

Waarom vertrouw je dan nog niet op Hem? Denk je dat de Geest niet gewillig is? Waarom hoor en lees je dan het Woord? Hij werkt het verlangen, maar ook de overgave, het vertrouwen en de zekerheid.

Dat vertrouwen kan ik niet van mezelf, dat moet me gegeven worden.
En ja, de Geest is wel gewillig. Hij kan het verlangen, de overgave, het vertrouwen en de zekerheid schenken. En omdat ik dat wil ontvangen lees ik Zijn Woord, en ga naar Gods huis om het Woord te horen.

Herman Finkers

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2006 07:16

@ Marnix: Dat zegt Jezus idd niet tegen Nicodemus. Maar Jezus sprak niet voor niets over de wedergeboorte. Zijn uitleg aan hem begint juist daarover.
Ik maak vers 16 niet ingewikkelder dan het is. Er staat wel 'opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft'.. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die in Hem gelooft ook eeuwig leeft, en niet verloren gaat. Als dat wel zo zou zijn, zouden er minder mensen onbekeerd sterven. Waarlijk in Hem geloven kunnen we niet vanuit onszelf. Daar is de wedergeboorte/bekering voor nodig.

Nou ja, in zoverre heb je verantwoordelijkheid dat je kan blijven roepen dat je niet kan geloven... daar kom je in ieder geval niets verder mee ;) Natuurlijk moet God het geven maar wie zegt dat Hij dat niet allang doet en jij maar blijft zeggen: Ja maar ik kan het niet van mezelf? Bedenkt wel, het gaat ook niet vanzelf... als God het maar geeft. Het leven is wat dat betreft wel een geestelijke strijd, en zorg in ieder geval dat je argumentatie geen reden wordt om die strijd niet aan te gaan omdat je dat ook niet van jezelf zou kunnen. Ga eens kijken naar wat God je allemaal geeft, wat Hij tegen je zei (doop) en zegt (bijbel, prediking) en wat Hij in je mogelijk maakt.

Kan je bijvoorbeeld uit de Bijbel voorbeelden noemen van mensen die wel willen geloven maar die moeten wachten omdat ze het niet uit zichzelf kunnen maar van God moeten krijgen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 17 okt 2006 19:52

Ehm, je begrijpt me niet..
Tja..ik ben ook niet zo goed in uitleggen, maar ik zal het proberen te doen. Maar ik heb daar even tijd voor nodig. Dus..heb ajb even geduld! :D

Herman Finkers

Johanbaartman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Johanbaartman » 17 okt 2006 20:05

Rien67 schreef:Ben ik met je eens, dat God dat doet, en nee, niet bij alle mensen. Alleen bij degenen die dit wonder ook van Hem aan willen nemen. Het is de Heilige Geest die dat in je werkt. En je hoeft echt niet met je armen over elkaar te gaan zitten wachten tot God in Zijn oneindige genade ook nog eens aan jou denkt om je dat te geven. Hij biedt het je aan en wacht op jouw re-actie. Het woord zegt het al: aktie! En als jij gelooft dat Jezus voor jouw zonden gestorven is, dan mag jij jezelf een kind van God noemen. Zo simpel is het!

Romeinen 15 zegt:
15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.
16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Hoe kan je geloven als dit door God niet gegeven wordt. De Bijbel zegt: Het geloof is een gave Gods. Dus als je iets krijgt weet je dat je dit ontvangen heb.

Wanneer weet je dat je zonden vergeven zijn? Dit is in de Rechtvaardigmaking. ( Zie De Heidelbergse Catechimus, zie ook bijv het vragen boekje van Hellebroek)

Wanneer is God een volkomen Zaligmaker? Volkomen is als Hij alles doet, een mens hoeft hier niets aan te doen. Verhart u niet maar laat hij leiden.
Die in Christus is die is een nieuw schepsel

Johanbaartman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Johanbaartman » 17 okt 2006 20:17

Marnix schreef:

Nou ja, in zoverre heb je verantwoordelijkheid dat je kan blijven roepen dat je niet kan geloven... daar kom je in ieder geval niets verder mee ;) Natuurlijk moet God het geven maar wie zegt dat Hij dat niet allang doet en jij maar blijft zeggen: Ja maar ik kan het niet van mezelf? Bedenkt wel, het gaat ook niet vanzelf... als God het maar geeft. Het leven is wat dat betreft wel een geestelijke strijd, en zorg in ieder geval dat je argumentatie geen reden wordt om die strijd niet aan te gaan omdat je dat ook niet van jezelf zou kunnen. Ga eens kijken naar wat God je allemaal geeft, wat Hij tegen je zei (doop) en zegt (bijbel, prediking) en wat Hij in je mogelijk maakt.

Kan je bijvoorbeeld uit de Bijbel voorbeelden noemen van mensen die wel willen geloven maar die moeten wachten omdat ze het niet uit zichzelf kunnen maar van God moeten krijgen?

Een mens is van nature geneigt de leugen te geloven.
Als Eva in haar volmaaktheid in het Paradijs de vrucht eet, wie zijn dan wij dat we de waarheid zouden geloven.......

Ps 73: vers 1 berijmd 1773
Ja waarlijk God is Israël goed, voor hen die rein zijn van gemoed, Hoe donker ooit Gods Weg moog wezen. [Hij ziet in gunst op die hem vrezen.
Maar ach hoewel mijn ziel dit weet, mn voeten waren in mn leed, Schrier uitgeweken, en mn treen, van het spoor der Godsvrucht afgegleen.

Het is niet zo'n volgzaam gelovig volk, zelfs als ze het zien, moeten ze er nog gebracht worden.
Die in Christus is die is een nieuw schepsel

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 17 okt 2006 22:18

psalm 73, onberijmd:
1 Een psalm van Asaf. Immers is God Israël goed, dengenen, die rein van harte zijn.
2 Maar mij aangaande, mijn voeten waren bijna uitgeweken; mijn treden waren bijkans uitgeschoten.

de context: Asaf heeft dit gedicht na aanvechting vanwege het tijdelijk geluk van ongelovigen/goddelozen. het citeren van de berijming is wel leuk, maar je moet er dan altijd op letten dat dingen in de berijming wel wat anders kunnen overkomen dan in de onberijmde tekst.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2006 07:03

Poesje schreef:Ehm, je begrijpt me niet..
Tja..ik ben ook niet zo goed in uitleggen, maar ik zal het proberen te doen. Maar ik heb daar even tijd voor nodig. Dus..heb ajb even geduld! :D

Doe je best en neem de tijd :) Succes! 8>)

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 18 okt 2006 18:59

Poesje schreef:Er staat wel 'opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft'.. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die in Hem gelooft ook eeuwig leeft, en niet verloren gaat.

Lief Poesje, het is precies zoals het er staat. Waarom trek jij Gods woord in twijfel? En is dat wat de Bijbel ons leert? Dat iedereen die in Hem gelooft eeuwig leeft, maar sommigen toch weer niet?

Ik wacht op het moment (wonder) dat God in me gaat werken, op het moment dat Hij me als Zijn kind aanneemt. En dat is bij mij niet niks doen, en alles van God af laten komen. Ik wacht niet passief, maar actief!

Hoe doe je dat dan, dat actief wachten? God neemt jou als Zijn kind aan als jij gelooft dat Jezus voor jouw zonden is gestorven. Waarom denk je dat Hij niet voor jouw zonden gestorven zou zijn dan?

Ik krijg de hele tijd het idee dat je een beetje in een vicieuze cirkel zit: je wilt het wel geloven, maar dat kan niet, want je moet wachten totdat God het je gaat geven. Maar je weet helemaal of God het je wel wil geven, want het is misschien wel helemaal niet voor jou.
Zoiets?

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 18 okt 2006 19:00

sorry... er ging iets mis...
één keer is wel genoeg... ;-)

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 18 okt 2006 19:13

Johanbaartman schreef:De Bijbel zegt: Het geloof is een gave Gods.

waar staat dat eigenlijk precies?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 okt 2006 09:58

Rien67 schreef:Lief Poesje, het is precies zoals het er staat. Waarom trek jij Gods woord in twijfel? En is dat wat de Bijbel ons leert? Dat iedereen die in Hem gelooft eeuwig leeft, maar sommigen toch weer niet?

Ik trek Gods Woord niet in twijfel. Ik geloof wat er staat. Maar de manier waarop jij deze tekst leest, is waarschijnlijk anders dan de mijne. Jij geeft er een andere invulling aan, dan ik. Maar, jij gaat er vanuit dat alle mensen, die in God geloven (ook de onbekeerde mensen) eeuwig leven?

Hoe doe je dat dan, dat actief wachten? God neemt jou als Zijn kind aan als jij gelooft dat Jezus voor jouw zonden is gestorven. Waarom denk je dat Hij niet voor jouw zonden gestorven zou zijn dan?

Actief wachten, ehm..eigenlijk is het geen wachten, maar God zoeken. Zoeken in Zijn Woord, en in gebed. Niet op m'n stoel, met de armen over elkaar, afwachtend wanneer God in me gaat werken. Geloven dat Jezus voor je zonden gestorven is, kan je gemakkelijk zeggen. Maar écht geloven? Dat kan je niet vanuit jezelf.. Niemand.

Ik krijg de hele tijd het idee dat je een beetje in een vicieuze cirkel zit: je wilt het wel geloven, maar dat kan niet, want je moet wachten totdat God het je gaat geven. Maar je weet helemaal of God het je wel wil geven, want het is misschien wel helemaal niet voor jou.
Zoiets?

Ja. Iedereen heeft daar God bij nodig, ik dus ook..
We zijn, zoals JohanBaartman al zei, niet zo'n volgzaam gelovig volk.
Zelfs als we het zien, moeten we er nog gebracht worden.

@ Marnix..duidelijker kan ik m.i niet zijn. Ik weet niet wat ik er nog aan toe moet voegen. Ik heb uitgelegd hoe ik het zie/ervaar, ect. Ik ben geen ster in uitleggen, I know.. Maar goed.
Je vroeg om voorbeelden vanuit de Bijbel..ik denk dan bijv. aan Nicodemus. Dat voorbeeld is het duidelijkst..

Herman Finkers

Terug naar “Archief”