LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 11 okt 2006 22:07

@weg2, ik bedoelde idd overledenen....de typo was wel erg ongelukkig :oops:

Meteen maar een nieuwe vraag. Ziet de RKK zich als de enige ware kerk en hoe bepaald de zienswijze daarop de verhoudingen met andere kerken? Oftewel, op wat voor grond benaderen jullie anderskerkenden?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 11 okt 2006 23:17

PeterE schreef:Meteen maar een nieuwe vraag. Ziet de RKK zich als de enige ware kerk
Het begrip "ware kerk" is voor de RKK irrelevant. Er is maar één Kerk, en zoiets als een onware Kerk bestaat niet. De RKK rekent alle kerken (kleine letter), die het katholieke geloof delen en die in communio zijn met de kerk van Rome, samen tot de Kerk.

Alle andere geloofsgemeenschappen, ook de christelijke, ziet de RKK niet als onderdeel van de Kerk.

en hoe bepaald de zienswijze daarop de verhoudingen met andere kerken? Oftewel, op wat voor grond benaderen jullie anderskerkenden?
Dat hangt er vanaf. We rekenen allen die in Jezus Christus zijn tot onze broeders en zusters, en we zien vooral de overeenkomsten met joden en moslims, maar we leren dat allen die oprecht God zoeken, hoe gebrekkig ze de waarheid ook zien, feitelijk beantwoorden aan de liede van de enige God. Op die basis proberen we anderen te benaderen.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor Hero » 11 okt 2006 23:22

Machiavelli schreef:
diak2b schreef:Waarvan akte. Klopt het dat in deze stelling geen vraag besloten ligt?
Dat klopt. Hero is een zeer scherp opmerker, met een speciale manier van schrijven, die er nooit naast zit

@Machiavelli — mijn dank, voor je welgemeende compliment ....

@Diak2be — het was inderdaad : géén vraag ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 12 okt 2006 10:22

Dank voor het heldere antwoord, dat voor mij niet zo onbevredigend is als je op het eerste gezicht misschien zou verwachten. Voor mij is er weer flink wat duidelijker geworden wat betreft interpretaties e.d. Interessant.

dominee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dominee » 12 okt 2006 16:33

[
quote="diak2b"]De belangrijkste gradatieverschillen zijn de dagelijkse zonde versus de doodzonde. Wij zien zonde als een wilsdaad die de relatie met God en met de naasten verstoort. Een dagelijkse zonde is beperkt in de zin dat de relatie met God en/of naaste er niet mee wordt verbroken, maar "alleen maar" verstoord, of in de zin dat de vrije wil beperkt was, of in de zin dat de ratio beperkt was. Een doodzonde is een zonde waar alle factoren voluit meewegen: dus de verbreking van de relatie met God, in vrijheid van wil, en in volheid van kennis en verstand.

Geachte Diak2b:

Het doet mij altijd weer goed als ik een bepaald dogma terug kan vinden in de Schrift. Zou bovenstaande stelling op onderstaande tekst Matheus 13 vers 31 gefundeert kunnen zijn?

Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven.

dominee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dominee » 12 okt 2006 17:03

wateengedoe2 schreef:
diak2b schreef:
Dreamster schreef:Maar is er geen vergeving dan?
Jazeker wel. Maar wat valt er te vergeven aan iemand die willens en wetens tegen God kiest? God houdt niet minder van zo iemand, maar Hij kan zo iemand moeilijk dwingen voor God te kiezen. Dat zou pas straf zijn: naar de hemel moeten terwijl je niet bij God wil zijn.

Precies. Bedenk wel dat dat hele verhaal over doodzonde enz. staat binnen het kader van het offer van Jezus Christus. Was dat er niet geweest, dan had niemand naar de hemel gekund. Dan was die weg simpelweg niet opengeweest en zou iedereen gescheiden van God hebben moeten leven. Nu is echter de weg naar de hemel wél open, en het is aan jezelf of je ervoor kiest die weg te gaan of niet. Niet zomaar, vanzelf, want God moet wel eerst Zijn genade aanbieden voordat er überhaupt iets te kiezen valt voor de mens. Maar de RKK leert geen predestinatie (en al helemáál geen dubbele predestinatie). God biedt niet in willekeur Zijn liefde aan aan enkelen en laat de rest in hun sop gaarkoken, maar Hij biedt het aan aan iedereen.

Hoi Wateengedoe2

Tja, De vrije wil zoals Diak2b die voorstelt en de predestenatie levert wel een spanningsveld op.
Dat de Here God door het offer van Jezus Christus ons genadig wil zijn als wij dat in geloof aannemen dat spreekt mij aan.
Vraagje: Wij kunnen God toch alleen liefhebben omdat Hij ons eerst heeft liefgehad? Het aanbod komt van de andere zijde. Ons wordt wel om antwoordt gevraagd lijkt mij.
Uitverkiezing ? Maak uw roeping en verkiezing vast met vreze en beving zegt de apostel Paulus dat niet? Roeping en verkiezing mag je m.i. ook niet loskoppelen. Trouwens bij de doop wordt je al geroepen bij je naam.
Wie zou de Here God nu moeten verkiezen? Welk mens komt daar voor in aanmerking? Ja, ik ken er toch 1. Jezus Christus, zonder zonde. In Hem toch uitverkoren?!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2006 17:34

diak2b schreef:
Alle andere geloofsgemeenschappen, ook de christelijke, ziet de RKK niet als onderdeel van de Kerk.

En juist DAAR heb ik dus grote moeite mee - en juist DAARom zal ik nooit RK - lidmaat kunnen zijn. En mede daarom blijf ik PKN èn OKKN trouw.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 12 okt 2006 22:57

dominee schreef:Het doet mij altijd weer goed als ik een bepaald dogma terug kan vinden in de Schrift.

Ik weet niet of ik hier een vraag uit kan verstaan, maar zo ja, dan zou dit mijn antwoord zijn: Het is de vraag of een dogma dat rechtsreeks in de Heilige Schrift is terug te vinden wel als dogma geformuleerd zou moeten worden. In de katholieke traditie pleegt men geen overbodige dogma's te formuleren.

Zou bovenstaande stelling op onderstaande tekst Matheus 13 vers 31 gefundeert kunnen zijn?

Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven.

(Matteus 13,31 gaat over een mosterdzaadje. Ik neem aan dat hoofdstuk 12 bedoeld is. )
Nee, dat kan niet. Immers, ook een doodzonde kan vergeven worden, en Matteus laat juist zien dat de zonde tegen de Geest niet vergeven kan worden. De lastering van de Geest brengt de RKK overigens wel in dit verband onder de aandacht, maar net iets anders:

"Daarom zeg Ik u: Iedere zonde en godslastering zal de mensen vergeven worden, maar lastering van de Geest zal niet vergeven worden." (Mt. 12, 31) Er zijn geen grenzen aan Gods barmhartigheid, maar wie weloverwogen weigert om door het berouw de barmhartigheid van God te ontvangen, verwerpt de vergeving van zijn zonden en het heil dat aangeboden wordt door de heilige Geest. Zo'n verharding kan leiden tot een volkomen verstoktheid en tot de eeuwige verwerping.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 12 okt 2006 23:02

Dit topic is NIET opgezet als discussietopic. Het is bedoeld als middel om vragen beantwoord te krijgen. Ik heb gevraagd om, voordat je iets beweert over de RKK minimaal aannemelijk te maken dat je weet waarover je het hebt. Wie graag een mening kwijt wil, of desnoods een belediging (ook daar schijnt behoefte aan te bestaan) zal in alle liefde worden aanhoord, maar antwoorden daarop, discussies etc., zijn hier off-topic. Ik ken dit forum nog niet zo, maar ik neem aan dat gemodereerd wordt op "on-topic" zijn?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 12 okt 2006 23:06

dominee schreef:Vraagje: Wij kunnen God toch alleen liefhebben omdat Hij ons eerst heeft liefgehad?
Zo leert inderdaad de RKK inderdaad.

Uitverkiezing ?
Nee, de RKK leert niet uitverkiezing in de zin van de Calvinistische predestinatieleer.

Maak uw roeping en verkiezing vast met vreze en beving zegt de apostel Paulus dat niet?
Mogelijk, maar is dit een vraag, of een retorische inleiding voor een discussie (waar dit topic niet voor is bedoeld)?

Wie zou de Here God nu moeten verkiezen? Welk mens komt daar voor in aanmerking? Ja, ik ken er toch 1. Jezus Christus, zonder zonde. In Hem toch uitverkoren?!
Opnieuw: zijn dit vragen zoals bedoeld in dit topic, of retorische vragen met als doel een discussie uit te lokken?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 12 okt 2006 23:09

Optimatus schreef:
diak2b schreef:

En juist DAAR heb ik dus grote moeite mee - en juist DAARom zal ik nooit RK - lidmaat kunnen zijn. En mede daarom blijf ik PKN èn OKKN trouw.
Ik begrijp dat ik de "Filioque-vraag" moet plaatsen in je forse behoefte statements over de RKK af te geven. Over de onmogelijkheid zowel PKN als OKKN tegelijk werkelijk trouw te zijn zijn zonder twijfel vragen te stellen, maar die zijn in dit topic vrij evident off-topic. Over het idee dat waarheid een functie van persoonlijke voorkeur zou zijn, zou on-topic wel een vraag te formuleren zijn, maar ik krijg niet de indruk dat je dat bedoelt. Voor het overige begrijp ik dat je geen vragen stelt. Mocht dat anders zijn, dan hoor ik het graag.

André

Berichtdoor André » 12 okt 2006 23:19

Ik weet niet waar ik anders de vraag kwijt zou moeten, waarom lees je geen PB's?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 12 okt 2006 23:22

André schreef:Ik weet niet waar ik anders de vraag kwijt zou moeten, waarom lees je geen PB's?
Omdat me niet was opgevallen dat ik een PB had.

André

Berichtdoor André » 12 okt 2006 23:24

diak2b schreef:
André schreef:Ik weet niet waar ik anders de vraag kwijt zou moeten, waarom lees je geen PB's?
Oké, dank je.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 12 okt 2006 23:29

André schreef:
diak2b schreef:
Oké, dank je.
Maar nu heb je antwoord :mrgreen:

Terug naar “Archief”