Roomse mis is mis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 okt 2006 19:52

Ik ben bekend met de RKK, wees gerust. Derhalve verkies ik de OKK.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 sep 2006 13:23

Berichtdoor wateengedoe2 » 10 okt 2006 21:12

Optimatus schreef:Ik ben bekend met de RKK, wees gerust. Derhalve verkies ik de OKK.

Ik heb her en der posts gelezen van je, waarbij ik dat eerste punt waag te betwijfelen. Enfin, je moet zelf weten of je dat gelinkte topic op credible leest of niet.

Maar dat terzijde, wist je dat de OKK ook de Werkelijke Tegenwoordigheid van Jezus in het Sacrament van de Eucharistie leert?
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

dominee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 okt 2006 18:05
Locatie: Enkhuizen

Berichtdoor dominee » 10 okt 2006 21:13

Wateengedoe2 Wie de tale kana-ans van de RK een beetje kent kan toch vast ook wel het woord dominee vertalen in het nederlands.

Op een Refoforum verwacht je uiteraard mensen die geloven in schrift en belijdenis. Met de schrift bedoelt men dan de 66 cononieke boeken vastgesteld op het concilie van Nicea ik dacht in 325 na Chr.
Deze samenstelling is meer geweest dan mensenwerk. Dat geloof ik ook gezien het feit dat er na 1700 jaar nog geen boek af of toegevoegd is aan de canon. En dat wereld wijd. Dat opzich is een wonder toch?
Als het over de belijdenisgeschriften gaat bedoelt men meestal de drie formulieren van enigheid te weten de Heidelbergse catechismus, de Dortse leerregels en de Nederlandse geloofsbeleidenis geschreven door een Belg.
Toch hechten zowel refo als RK gelovigen ( Christenen ) aan de drie oucemenische geschriften te weten : Geloofsbelijnis van Nicea , de Apostolische geloofsbeleidenis en de geloofsbelijdenis van Athenasius

Graag zou ik van de forumgebruikers ook enige reactie op de drie oecumenische geschriften horen temeer omdat bij toegang tot dit forum je ook instemt met de Apostolische geloofsbelijdenis wat toch een heel belangrijk breed erkend dogma inhoudt.

De protestanten kennen 2 sacrementen, de Rooms Katholieken 7.
Fransiscus van Assisi kende er honderden maar dat gaat ff te ver.
Zijn die 5 meerdere sacremanten die de RK kent dan uit de lucht komen vallen of zijn ze toch ook uit de canon ( 66 bijbelboeken ) te herleiden?

Mijn excuses dat ik wat afdwaal van de mis naar een hopelijk iets meer gemeenschappelijke geloofsbeleving. Als dat mis is hoor ik dat ook graag.

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 sep 2006 13:23

Berichtdoor wateengedoe2 » 10 okt 2006 22:01

dominee schreef:Wateengedoe2 Wie de tale kana-ans van de RK een beetje kent kan toch vast ook wel het woord dominee vertalen in het nederlands.

In de tale kanaäns van de RKK (ook wel 'lingua latina' geheten ;)) ken ik alleen het woord Domine en dat is de aanspreekvorm van de Heer. Dat bedoelde je vast niet :) Maar wellicht bedoelde je Domini (van de Heer) :)

Op een Refoforum verwacht je uiteraard mensen die geloven in schrift en belijdenis. Met de schrift bedoelt men dan de 66 cononieke boeken vastgesteld op het concilie van Nicea ik dacht in 325 na Chr.
Deze samenstelling is meer geweest dan mensenwerk. Dat geloof ik ook gezien het feit dat er na 1700 jaar nog geen boek af of toegevoegd is aan de canon. En dat wereld wijd. Dat opzich is een wonder toch?
Als het over de belijdenisgeschriften gaat bedoelt men meestal de drie formulieren van enigheid te weten de Heidelbergse catechismus, de Dortse leerregels en de Nederlandse geloofsbeleidenis geschreven door een Belg.
Toch hechten zowel refo als RK gelovigen ( Christenen ) aan de drie oucemenische geschriften te weten : Geloofsbelijnis van Nicea , de Apostolische geloofsbeleidenis en de geloofsbelijdenis van Athenasius

Graag zou ik van de forumgebruikers ook enige reactie op de drie oecumenische geschriften horen temeer omdat bij toegang tot dit forum je ook instemt met de Apostolische geloofsbelijdenis wat toch een heel belangrijk breed erkend dogma inhoudt.

De protestanten kennen 2 sacrementen, de Rooms Katholieken 7.
Fransiscus van Assisi kende er honderden maar dat gaat ff te ver.
Zijn die 5 meerdere sacremanten die de RK kent dan uit de lucht komen vallen of zijn ze toch ook uit de canon ( 66 bijbelboeken ) te herleiden?

Mijn excuses dat ik wat afdwaal van de mis naar een hopelijk iets meer gemeenschappelijke geloofsbeleving. Als dat mis is hoor ik dat ook graag.

Hier staan al een boel dingen bij en door mekaar. Wat van belang is voor RK:
1. de canon, daar is de RKK het uiteraard niet mee eens dat die maar 66 boeken zou bevatten.
2. de drie oecumenische geschriften (al denk ik wel dat - alhoewel dezelfde woorden worden gebruikt - op bepaalde punten de betekenis die RK en gereformeerden aan die woorden geven, sterk verschillen, en dan denk ik m.n. aan de ene, heilge, katholieke, apostolische Kerk en de gemeenschap van de heiligen)
3. De sacramenten, waarvan er niet ineens 5 uit de lucht zijn komen vallen bij de katholieken, maar eerder 5 ins blaue hinein zijn gegaan bij de reformatie, en één wel ontzettend is veranderd van betekenis

Net nieuw op het forum, maar .. weet je de knop 'nieuw topic' te zitten? Kon wel eens handig zijn om die zelfs enkele keren in te drukken. Maar ik zeg er wél bij: ik heb weinig tijd. Hopelijk kan diak2b ook af en toe nog een antwoordje geven en dan hebben we hier razendsnel een levendige discussie over RK en reformatie, lijkt mij zo :)
Laatst gewijzigd door wateengedoe2 op 10 okt 2006 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 okt 2006 22:49

wateengedoe2 schreef:
Optimatus schreef:Ik ben bekend met de RKK, wees gerust. Derhalve verkies ik de OKK.

Ik heb her en der posts gelezen van je, waarbij ik dat eerste punt waag te betwijfelen. Enfin, je moet zelf weten of je dat gelinkte topic op credible leest of niet.

Maar dat terzijde, wist je dat de OKK ook de Werkelijke Tegenwoordigheid van Jezus in het Sacrament van de Eucharistie leert?


De OKK viert Zijn Tegenwoordigheid inderdaad, maar niet de transsubstantiatieleer. Derhalve staat de OKK dichter bij Luther dan bij Rome of Genève.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 sep 2006 13:23

Berichtdoor wateengedoe2 » 10 okt 2006 22:55

Optimatus schreef:De OKK viert Zijn Tegenwoordigheid inderdaad, maar niet de transsubstantiatieleer. Derhalve staat de OKK dichter bij Luther dan bij Rome of Genève.

Hangt de OKK volgens jou de lutherse leer aan, dat Christus fysiek aanwezig is náást de substantie van brood en wijn? Of wel alléén Lichaam en Bloed van Christus, maar dan niet op de transsubstantiatiemanier uitgelegd?
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

Gebruikersavatar
diak2b
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 okt 2006 07:59
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 10 okt 2006 23:44

Optimatus schreef:Ik geef toch de voorkeur aan de OKK, die is heel wat minder prententieus dan de RKK...
Logisch, ze is immers intern inconsistent in haar leer, dat maakt bescheiden.

Gebruikersavatar
diak2b
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 okt 2006 07:59
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 10 okt 2006 23:45

Raido schreef:
diak2b schreef:
André schreef:
diak2b schreef:Ik kom hier hooguit om weg2 van enige back-up te voorzien, waar het om kennis van de RKK gaat.
Ik zie niet zo het verband met weg2, of heb ik iets gemist?
Weg2 heeft me gevraagd of ik haar hier wat kon aanvullen, qua kennis van de RKK. Dit topic kon wel wat kennis van de RKK gebruiken. Verband genoeg?
Diakio?

Aangezien ik geloof dat mensen die gestorven zijn wél leven, maar geen contact hebben met onze wereld ben ik van mening dat het niet goed is om tot verstorven heiligen te bidden :)

Uiteraard leven zijn; eeuwig bij/in God maar wij kunnen naar mijn overtuiging geen contact met hen hebben door middel van gebed.
Dat kan he. De RKK leert anders, als ik mijn niet ernstig vergis op grond van de Bijbel overigens.

Gebruikersavatar
diak2b
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 okt 2006 07:59
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 10 okt 2006 23:52

Eerwaarde broeder in Christus,

dominee schreef:Misschien kunnen we ook de oecumenische belijdenissen ([...]de belijdenissen van Nicea[...] te hulp roepen om ons voordeel hier mee te doen.
Wat vind u, zouden we dat credo moeten herinterpreteren naar eigen inzicht, of moeten trachten te verstaan in de context van het concilie van Nicea, alvorens we het tot onze belijdenis rekenen? Wat mij opvalt, als ik de 3FvE bestudeer, of als ik de Instituties lees, of als ik met broeders en zusters uit de reformatorische traditie spreek, en als ik dat plaats naast wat de concilieteksten van Nicea te melden hebben, dat er op minimaal één punt een forse discrepantie zit tussen de Kerk waarvan de concilievaders van Nicea, en met hen de RKK en de Orthodoxe Kerken, belijden

credo unam, sanctam, catholicam et apostolicam ecclesiam

en de kerk waarvan onze broeders en zusters in de reformatie belijden

Wij geloven een heilige, algemene en apostolische kerk

Hoe ziet u dat?

Gebruikersavatar
diak2b
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 okt 2006 07:59
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 11 okt 2006 00:00

dominee schreef:Wateengedoe2 Wie de tale kana-ans van de RK een beetje kent kan toch vast ook wel het woord dominee vertalen in het nederlands.

Op een Refoforum verwacht je uiteraard mensen die geloven in schrift en belijdenis. Met de schrift bedoelt men dan de 66 cononieke boeken vastgesteld op het concilie van Nicea ik dacht in 325 na Chr.
Hoewel Dan Brown dat beweert, is het niet waar. De canon voor de gehele Bijbel is voor het eerst door de gehele Kerk vastgesteld tijdens het concilie van Trente, en deze canon telt geen 66 boeken, maar 73.

De Lutherse canon, van 66 boeken, stoelt op de canon van de rabbi's die ongeveer 100 na Christus hun Joodse canon sloten, niet in het minst wegens de vernietiging van de tempel en om een lijn te trekken tegenover het opkomende christendom. De 73 boeken stammen uit de Septuagint, een griekse vertaling voor hellenistische joden, die grotendeels al vóór Christus tot stand kwam.

Deze samenstelling is meer geweest dan mensenwerk. Dat geloof ik ook gezien het feit dat er na 1700 jaar nog geen boek af of toegevoegd is aan de canon. En dat wereld wijd. Dat opzich is een wonder toch?
Als het waar zou zijn wel ja. Het is alleen niet waar, zoals uit voorafgaande moge blijken.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2006 08:51

diak2b schreef:
Optimatus schreef:Ik geef toch de voorkeur aan de OKK, die is heel wat minder prententieus dan de RKK...
Logisch, ze is immers intern inconsistent in haar leer, dat maakt bescheiden.


De OKKN onthoudt zich van het formuleren van allerhande dogmata (de H. Drievuldigheid wordt ten zeerste aangehoude, maar verder wordt er weinig aan dogmatiek gedaan), maar houdt zich liever bezig met de verkondiging van de Schrift en het delen van brood en wijn.

Is dat inconsistent?

In de RKK krijgt de gelovige uitsluitend brood en geen wijn. Waarom?
In de RKK wordt nog steeds de transsubstantiatieleer gehandhaafd, een dogmatische spitsvondigheid uit de middeleeuwen, terwijl de OKKN wel Christus' tegenwoordigheid, maar niet de fysieke verandering aanhangt (consubstiantiatie wellicht, dat is Luthers).
In de RKK wordt Maria als middelares aller genaden gezien, terwijl de OKKN en de Reformatie slechte één Middelaar hebben: Jezus Christus.
De OKKN kent - gelukkig - geen omstreden zaligen zoals Piux XI en Pius XII.
De OKKN heeft zich nooit vereenzelvigd met krankzinnige regimes zoals dat van Augusto Pinochet in Chili, Francisco Franco in Spanje, de Belgische koloniale overheersing van Congo, Rwanda en Burundi of de despotie van Benito Mussolini in Italië.

Is dat inconsistent? Me dunkt van niet.

Vreemd overigens dat de weerstand tegen de OKK vanuit Rome komt, terwijl Dordrecht met veel plezier naar de beide mismeetings is gegaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
diak2b
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 okt 2006 07:59
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 11 okt 2006 14:05

Optimatus schreef:
diak2b schreef:
Optimatus schreef:Ik geef toch de voorkeur aan de OKK, die is heel wat minder prententieus dan de RKK...
Logisch, ze is immers intern inconsistent in haar leer, dat maakt bescheiden.


De OKKN onthoudt zich van het formuleren van allerhande dogmata (de H. Drievuldigheid wordt ten zeerste aangehoude, maar verder wordt er weinig aan dogmatiek gedaan), maar houdt zich liever bezig met de verkondiging van de Schrift en het delen van brood en wijn.

Is dat inconsistent?
Nee, dat is hooguit mistig. Niet formuleren wat je gelooft, maar intussen wel vanalles verkondigen is gewoon mist optrekken. Gelukkig is mijn ervaring met priesters uit de OKK anders. Die zijn heel helder over het door de OKK gedeelde geloof.

{knip: verschillen tussen RKK en OKK, inclusief onjuistheden mbt de RKK}

Is dat inconsistent? Me dunkt van niet.
Nee, en leden van de OKK dragen veelal hun linkerschoen aan hun linkervoet, is dat inconsistent? Me dunkt van niet. Is dat relevant? me dunkt evenzeer van niet.

Vreemd overigens dat de weerstand tegen de OKK vanuit Rome komt, terwijl Dordrecht met veel plezier naar de beide mismeetings is gegaan.
Weerstand tegen de OKK vanuit Rome? Ik heb niet de indruk dat veel mensen in Rome nog weten dat de OKK bestaat, laat staan dat er weerstand zou zijn.

dominee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 okt 2006 18:05
Locatie: Enkhuizen

Berichtdoor dominee » 11 okt 2006 14:55

RKK versus OKK ?

Vreemd overigens dat de weerstand tegen de OKK vanuit Rome komt, terwijl Dordrecht met veel plezier naar de beide mismeetings is gegaan.
Weerstand tegen de OKK vanuit Rome? Ik heb niet de indruk dat veel mensen in Rome nog weten dat de OKK bestaat, laat staan dat er weerstand zou zijn.[/quote]

Nou mensen hier in Enkhuizen weet men wel dat de OKK bestaat.
Deze gemeente of is het parochie is hier zelfs enige jaren geleden verdubbeld in ledental. Vanuit de Katholiek Apostolischen is een groep leden overgaan naar de OKK hier. Zelf ken ik alleen het interrieur van het kerkgebouw.
Dat doet wel wat RK-achtig aan. Beelden van Willibrordes en bonefatius, de lamp gods, altaar aanwezig.
De OKK lijkt mij ook erg liturgisch, heel veel gezongen tekst door de priester.
Wordt de hele avondmaal of eucharistie liturgie daar niet gezongen ?

Gebruikersavatar
diak2b
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 okt 2006 07:59
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 11 okt 2006 15:05

dominee schreef:Nou mensen hier in Enkhuizen weet men wel dat de OKK bestaat.
En, is daar weerstand vanuit de RKK tegen de OKK, zoals hier beweerd werd?

Dat doet wel wat RK-achtig aan. Beelden van Willibrordes en bonefatius, de lamp gods, altaar aanwezig.
Niet alleen het interieur van de gebouwen, ook dogmatisch staat de OKK betrekkelijk dicht bij de RKK. Ze is wat vrijzinniger geworden in de loop der tijden, maar dat is gezien haar ontstaansgeschiedenis moeilijk anders voorstelbaar.

De OKK lijkt mij ook erg liturgisch, heel veel gezongen tekst door de priester.
De liturgie van de OKK is opmerkelijk tridentijns, zeker voor een gemeenschap die Trente verder afwijst. Wat je in deze zin met de term "liturgisch" bedoelt ontgaat me overigens. Liturgisch = betrekking hebbend op de liturgie, en liturgie = kerkdienst. Hoe kan een viering van een geloofsgemeenschap dan iets anders dan "liturgisch' zijn?

Wordt de hele avondmaal of eucharistie liturgie daar niet gezongen ?
Voorzover ik heb waargenomen: nee, maar wel veel.

dominee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 okt 2006 18:05
Locatie: Enkhuizen

Berichtdoor dominee » 11 okt 2006 16:11

diak2b schreef:
dominee schreef:Wateengedoe2 Wie de tale kana-ans van de RK een beetje kent kan toch vast ook wel het woord dominee vertalen in het nederlands.

Op een Refoforum verwacht je uiteraard mensen die geloven in schrift en belijdenis. Met de schrift bedoelt men dan de 66 cononieke boeken vastgesteld op het concilie van Nicea ik dacht in 325 na Chr.
Hoewel Dan Brown dat beweert, is het niet waar. De canon voor de gehele Bijbel is voor het eerst door de gehele Kerk vastgesteld tijdens het concilie van Trente, en deze canon telt geen 66 boeken, maar 73.

De Lutherse canon, van 66 boeken, stoelt op de canon van de rabbi's die ongeveer 100 na Christus hun Joodse canon sloten, niet in het minst wegens de vernietiging van de tempel en om een lijn te trekken tegenover het opkomende christendom. De 73 boeken stammen uit de Septuagint, een griekse vertaling voor hellenistische joden, die grotendeels al vóór Christus tot stand kwam.

Vanwaar het verschil?
Het oude testamen:
De katholieke Bijbel telt 46 boeken, de protestantse 39. De protestantse inhoud van het Oude Testament is gelijk aan die van de Tenach maar de indeling verschilt. De Rooms-Katholieke canon sluit een paar boeken uit die de meeste Oosters-orthodoxe kerken wel als deel van de canon beschouwen.
Het nieuwe testament:
De huidige canon waar men het tegenwoordig wereldwijd over eens is, kreeg in 367 een officieel karakter in de paasbrief van Athanasius. Na die paasbrief was er vooral nog discussie over het Bijbelboek Openbaring.


Deze samenstelling is meer geweest dan mensenwerk. Dat geloof ik ook gezien het feit dat er na 1700 jaar nog geen boek af of toegevoegd is aan de canon. En dat wereld wijd. Dat opzich is een wonder toch?
Als het waar zou zijn wel ja. Het is alleen niet waar, zoals uit voorafgaande moge blijken.


De protestantse canon bestaat dus Oudtestamentisch uit 39 boeken overnomen uit de Tenach dat is dus meer dan 1700 jaar toch?
Daar komen nog de 27 boeken van het nieuwe testament bij vastgesteld in 367 bij . Komen we toch samen op 66 boeken vanaf het jaar 367 na CHr. Tja die 1700 was dus wat overdreven maar 1639 jaar exact is ook niet niks toch?

Poeh,poeh, het was wel ff wat spitwerk zeg


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten