HOE WEET JE NOU ZO ZEKER DAT GOD BESTAAT???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 sep 2003 15:34

Storyteller schreef: Ik vind van niet, want ik kan met zulke onzekerheden leven. Maar als je op zoek bent naar een religie, iets om het leven makkelijker te maken, zal je natuurlijk je zoektocht eerder staken en bij een enkele religie uitkomen.

Vind ik niet waar, dat het leven makkelijker wordt als je een religie aanhangt. Als ik om me heen kijkt, naar mn klasgenoten bv. Dan denk ik wel eens, shit wat hebben ze het makkelijk. Geloof geeft een hard gevecht tegen twijfel, je bent jezelf maar aan het onderzoeken, je wordt altijd geconfronteerd met je fouten en slechtheid. Waar anderen veel minder last van lijken te hebben. HEt is moeilijker.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 sep 2003 15:45

noesje schreef:
Dat van dat elke aposte zijn eigen verhaal heeft, maar wel alles overheen komt, mensen kunnen veel dingen net echt laten lijken! Ik kan ook wel drie ''verhaaltjes''(om het eerbiedig te zeggen) schrijven, met verschillende dingen, mar wat toch over een komt! .....

Okee, laten we even logisch denken.

Geschiedkundig is bewezen dat ongeveer 2000 jaar geleden Jezus op aarde leefde, hij had bijzonder veel volgelingen, hij deed wonderen. En is gedood door de joden vanwege godslastering. (Hij beweerde Gods Zoon te zijn) Dit is terug te vinden niet alleen door de bijbelse geschiedschrijvers maar ook in Romeinse en ik dacvht ook Joodse geschriften uit die tijd.
Het is dus net zo goed een feit als het bestaan van Napoleon

Of JEzus was wie Hij zei dat Hij was, of Hij was gek.
Over hem zijn verhalen op geschreven door zijn volgelingen, zijn dicipelen met als doel om deze bijzondere persoon voor het nageslacht te bewaren en om dit door de wereld te versprijden. Zo waren ze er van onder de indruk. In 1999 is de oudt gevonden Matthheus-papyrus definitief gedateerd op 70 na christus. Dus (over)geschreven door mensen die JEzus nog gekent moeten hebben, die ook contact moeten hebben gehad met de dicipelen die het orgineel schreven.

De eerste christenen hebben in die tijd in rap tempo alle door dicipelen opgetekende boekrollen met verhalen over Jezus, Zijn uitspraken, wonderen, gelijkenissen overgeschreven in Codexen (ons huidige boekvorm) en zijn ze door het hele land en daarbuiten gaan versprijden.
Al snel braken verolgingen uit, dicipelen van Jezus zijn ook vermoord.
Maar toch ging het overschrijven en versprijden door.

Alsjeblieft, zouden mensen zoveel moeite doen en zelfs hun leven geven voor een mafketel die zegt dat hij God is?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 sep 2003 16:00

Er zijn trouwens volgens mij echt meer dan 10x zoveel bronnen die het bestaan van Jezus ondersteunen, dan die bewijzen dat bijv. Julius Caesar geleefd heeft.

En Napoleon is ook nu nog in ons midden :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 26 sep 2003 08:22

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 sep 2003 10:18

Willempie schreef:Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Maar je hoeft je verstand niet uit te schakelen ofzo... dit is geen antwoord denk ik. De vraag was: hoe kan het dat de evangelien tegenstrijdig zijn, en daarom twijfelen mensen over de waarheid, niet omdat ze het sowieso niet zouden geloven.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 26 sep 2003 10:36

Gershwin schreef:
Willempie schreef:Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Maar je hoeft je verstand niet uit te schakelen ofzo... dit is geen antwoord denk ik. De vraag was: hoe kan het dat de evangelien tegenstrijdig zijn, en daarom twijfelen mensen over de waarheid, niet omdat ze het sowieso niet zouden geloven.

twas wel een antwoord volgens mij. Willempie wijst terug ddenk ik naar het feit dat geloven de basis moet zijn en niet het begrijpen. Verschillen kan je wel zien, maar dat maakt niet uit. Ik bedoel, dati s logsich en nu eenmaal een feit. Maar geloven is geloven en dat is de basis van alles wat je daarna wilt en kunt begrijpen.

vb je moet eerst geloven dt Jezus is opgestaan, voordat je het kan begrijpen.

een ander punt waaro het wel een antwoord is, is dat de evangelieschrijvers allen hun boek geschreven hebben op grond van het geloof wat zij hadden. Zij geloofden en zagen de dingen om zich heen gebeuren. En als je dan alle vier een boek schrijft met een ander eodelgroep voroogen, dan zijn kleine verschillen logisch. OVerigens, volgesn mij zijn er geen echte verschillen, alleen andere klemtonen.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 26 sep 2003 10:41

meschianza schreef:Vind ik niet waar, dat het leven makkelijker wordt als je een religie aanhangt. Als ik om me heen kijkt, naar mn klasgenoten bv. Dan denk ik wel eens, shit wat hebben ze het makkelijk. Geloof geeft een hard gevecht tegen twijfel, je bent jezelf maar aan het onderzoeken, je wordt altijd geconfronteerd met je fouten en slechtheid. Waar anderen veel minder last van lijken te hebben. HEt is moeilijker.

Ja, maar met een religie weet je tenminste welke dingen fout zijn. Dat wordt je namelijk verteld. Ik bedoelde niet dat je leven makkelijker wordt, maar simpeler, minder ingewikkeld. De scherpe kantjes worden er af gehaald.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 07 okt 2003 19:01

Storyteller schreef:
meschianza schreef:Vind ik niet waar, dat het leven makkelijker wordt als je een religie aanhangt. Als ik om me heen kijkt, naar mn klasgenoten bv. Dan denk ik wel eens, shit wat hebben ze het makkelijk. Geloof geeft een hard gevecht tegen twijfel, je bent jezelf maar aan het onderzoeken, je wordt altijd geconfronteerd met je fouten en slechtheid. Waar anderen veel minder last van lijken te hebben. HEt is moeilijker.

Ja, maar met een religie weet je tenminste welke dingen fout zijn. Dat wordt je namelijk verteld. Ik bedoelde niet dat je leven makkelijker wordt, maar simpeler, minder ingewikkeld. De scherpe kantjes worden er af gehaald.

Zoals met de meeste dingen in het leven:

de waarheid zit hem vaak in de eenvoud
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Charity
Mineur
Mineur

Re: HOE WEET JE NOU ZO ZEKER DAT GOD BESTAAT???

Berichtdoor Charity » 07 okt 2003 23:15

noesje schreef:KUN JE UITLEGGEN HOE JE ZO ZEKER WEET OF ER EENGOD BESTAAT?? :?: :?: :?:

Nou ik had een mijn externe legitimatie toets en ik kreeg voor één deelkwalificatie 4 vragen. Ik moest per deelkwalificatie voldoende hebben, anders moest ik mijn schoolgeld voor dit jaar ook betalen. Voor deze 4 vragen moest ik 22 punten hebben. Ik heb de hele toets door zitten bidden: Heer, laat me 22 punten halen, enz. (ik wist nl. drie vragen niet zeker)

Twee dagen later bel ik de leraar op en vraag of hij de toetsen heeft nagekeken, nou je hebt mazzel, voor die ene deelkwalificatie heb je 22 punten.

Door dit en door andere dingen ook wel weet ik zeker dat God bestaat

butterfly
Luitenant
Luitenant

Re: HOE WEET JE NOU ZO ZEKER DAT GOD BESTAAT???

Berichtdoor butterfly » 13 okt 2003 18:00

noesje schreef:JE HEBT TOCH NOOIT EEN DUIDELIJK BEELD VAN GOD, HET KAN ALLEMAAL WEL EEN SPROOKJE ZIJN,OM HET EERBIEDIG TE ZEGGEN..
HOE WEET JE DAT ALLEMAAL NOU ZO ZEKER, DE BIJBEL KAN OOK WEL VAN MENSEN VAN VROEGER GELEDEN ZIJN MET VEEL FANTASIE. KUN JE UITLEGGEN HOE JE ZO ZEKER WEET OF ER EENGOD BESTAAT?? :?: :?: :?:

Met dit probleem heb ik jaren gelopen, maar nu kan ik met vol overtuiging zeggen dat ik zeker weet dat God leeft :D

God spreekt via de bijbel tot mij (en via anderen etc.) Hoe weet je dat dan zeker? Nou ik heb met veel (persoonlijke) vragen gezeten. Ik heb God gevraagd of Hij me zonden wil vergeven en dat Hij in me hart wil komen. En dat heeft Hij gedaan :D Ik merkte het aan mijn levenshouding. Ik ging bijbellezen (dat ik eerst nooit deed) ik ging bidden.. En de vragen die me bezig hielden/houden, heeft Hij beantwoord via de bijbel of door mensen die God heeft gebruikt om mij te overtuigen..

En het probleem was toen dat ik het niet geloofde omdat ik dacht het is allemaal toeval.. het kan niet.. Ik probeerde steeds weer een argument te verzinnen om het onderuit te schoppen, terwijl God juist tegen me sprak. Gisteren sprak Hij weer tegen mij. Ik wil me heel graag laten dopen, maar ik kom er telkens weer met een smoes vanaf :oops: God vertelde mij gisteren: De doop is een getuigenis van je geloof en als je echt in Mij gelooft dan getuig je voor Mij!
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 okt 2003 18:21

God bestaat, ik heb Hem vannochtend nog gesproken :D :wink:

Het is inderdaad wat Butterfly zegt. (en Joris) JE merkt gewoon dat God in je werkt. Wanneer je bewust naar Hem opzoek gaat zal Hij zich laten vinden! En dan kan je hoog en laag springen maar niet meer om Hem heen! DAt is zo bijoznder overweldigend om mee te maken. Toeval bestaat dan niet meer! nooit meer!

Mij is het dit afgelopen jaar overkomen. Ik leidde een leeg leven, ik zocht wat hier en daar maar verder rommelde ik maar wat aan. Totdat ik een striptease zag in de grootste discotheek van Mallorca. Ik zag de mensen om mij heen opeens met andere ogen. Ik schrok me rot. Het waren geen mensen, het waren lichamen, meer niet.
Toen is het begonnen. Ik zei tegen de God, waar ik niet zo in geloofde, dat als Hij was dat de bijbel zei dat Hij was, mijn leven mocht hebben. Dat ik zo niet verder wilde leven.

Nog geen jaar later ben ik actief in de kinderevangelisatie beland. Zonder dat ik het zelf zocht, ben er echt ingerold en het verbijsterd me nog steeds. Ik! die niets geinntresseerd was in kinderen, al helemaal niet in evangeliseren. Ik ontmoete mensen die mij precies op de juiste momenten op weg hielpen in mijn geloof. Ik heb het afgelopen jaar meer vriendschap gesloten dan de afgelopen vijf jaar. Ik kreeg bijzonder contact met mijn 10 jaar oudere oom die precies het zelfde meemaakte als ik al is het in een andere situatie. Ik begon in de bijbel te lezen en te begrijpen wat er staat. Ik begon verschrikkelijk te houden van wat er in staat.

Het voelt alsof ik op weg was naar de afgrond, maar ik zag het niet. meegesleurd met massa's mensen. Maar ik werd omgedraaid en de andere kant opgestuurd. Tegen de stroom in. Ik zie zo veel mensen, bekende soms die nog wel de verkeerde richting oplopen. Ik trek aan hun jassen en probeer ze tegen te houden, ze te wijzen op de afgrond. Maar ze trekken zich geirriteerd los en lopen door, verblind.

Allemaal binnen 1 jaar...

lorit

Berichtdoor lorit » 13 okt 2003 18:47

Geweldig, God is groot.
Iemand die twijfelt aan het bestaan van God, moet naar Hem op zoek gaan. Je kan alle goden vragen om zichzelf aan jou te laten zien. Alleen onze God zal antwoorden

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 13 okt 2003 18:56

Wiehhh wat zijn jullie allemaal gelukkig, als je gewoon overtuigende bewijzen van God hebt gekregen!!!
Ik weet helemaal niks zeker. Nou ja, ik weet wel dat God bestaat, maar voor de rest weet ik het allemaal niet.... :(
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 okt 2003 19:08

JialiKelly schreef:Wiehhh wat zijn jullie allemaal gelukkig, als je gewoon overtuigende bewijzen van God hebt gekregen!!!
Ik weet helemaal niks zeker. Nou ja, ik weet wel dat God bestaat, maar voor de rest weet ik het allemaal niet.... :(

Geloof me, alleen in de Hemel is geen twijfel. Ik krijg vaak genoeg vlagen dat ik denk het allemaal maar ingebeeld te hebben. Pas nog. Het leven is een zoektocht. Maar in die zoektocht wil God houvast geven, rustpunten, de momenten dat je God heel nabij ervaard en alleen nog kan bekennen dat Hij God is en niemand meer.

Het leven is een doolhof, een doohof van kerken, meningen, religies, twijfel, angst, moedeloosheid. Met in het midden een groot licht, de verlossing. Je zoekt en zoekt. Iedere keer loop je weer tegen een muur op, kan je weer terug om opnieuw te beginnen. Maar door het doolhof loopt eeen rode draad: Jezus Christus. ALs je hem volgt, en daar ook echt bewust werk, van maakt, er voor vecht zoals Hij ook zegt, dan kom je er. Absoluut.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 okt 2003 07:33

Ook wij hebben mogen ervaren dat God echt bestaat, dat Hij nog steeds gebeden verhoord. Zondagavond bad de dominee heel vurig ergens voor, dat dat maar mocht gebeuren en je zal het niet geloven, maar nog geen 2 uur later gebeurde het echt, zo heel erg mooi als je dan merkt dat God ook heel snel gebeden verhoord, we waren zeer verblijd allemaal en weer heeft Hij laten zien dat Hij echt bestaat, zo heel erg mooi!!!

Terug naar “Archief”