Natuurlijk en geestelijk Israel en de uitleg van profetieen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 08 okt 2006 17:44

Psalm 51:10-1210 (51-12) Schep in mij, o God, een rein hart, en geef mij een nieuwen vasten geest.
11 (51-13) Verwerp mij niet van uw aangezicht, en neem uwen Heiligen Geest niet van mij.12 (51-14) Troost mij weder met uwe hulp, en een vrijmoedige geest ondersteune mij.

Psalm 119:9-11

9 Hoe zal een jongeling zijnen weg onbestrafbaar gaan? Als hij zich houdt aan uwe woorden.10 Ik zoek U van ganser harte; laat mij niet afdwalen van uwe geboden. waarvan ook het Sabbatsgebod dus deel van is!!!
11 Ik bewaar uw woord in mijn hart, opdat ik niet -tegen U- zondige.

Beeld van een Geestelijke Jood deelhebbende aan een Geestelijk Israël door Geloof, gehoorgevend vanuit een veranderd hart (=verstand-denken en doen zonder dwang =vrijmoedig) door de Heilige Geest (-op-) gevoed in het licht van Gods liefde en het Levende voorbeeld van Christus in Zijn -daardoor- Levende (Schrift-) woord.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 08 okt 2006 19:51

biblebook schreef:Beeld van een Geestelijke Jood deelhebbende aan een Geestelijk Israël door Geloof, gehoorgevend vanuit een veranderd hart (=verstand-denken en doen zonder dwang =vrijmoedig) door de Heilige Geest (-op-) gevoed in het licht van Gods liefde en het Levende voorbeeld van Christus in Zijn -daardoor- Levende (Schrift-) woord.
Tja,

Je hebt je wel een beeld gemaakt. Het gaat om David, en natuurlijk mag het ook op een gelovige betrokken worden, maar waarom dit nu juist weer een beeld moet zijn van de "geestelijk Jood". In letterlijke zin zeker, maar in de zin die jij naar voren brengt kan elke tekst in T'NaCh wel betrokken worden op het geestelijk Israel. Zo komen we er toch echt niet uit, daar de prepositie van je denken leidend is en niet de naakte feiten.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 09 okt 2006 10:56

Divrei Shmuel schreef:Waarin is dus het onderscheidt volgens deze teksten weggevallen?
- geen verschil in Heer
- geen verschil in de schatten van het Koninkrijk
- geen verschil in het zalig worden
- geen verschil in kind van G-d zijn
- geen verschil in een nieuwe mens zijn en de vernieuwing

Je noemt wel zo ongeveel alles op, wat relevant is! Wat voor wezenlijks blijft er dan nog over? Hoe moet ik dat dan verstaan? Heeft God 2 volken? Dat is toch onbijbels?

Je zegt zelf, dat er geen verschil in het zalig worden is. Dus ook voor Joden is er alleen behoud in Christus. En toch zijn ze volgens jou deel van het Verbond met God. Zijn ze dan deel van een verbond, dat alleen geldt voor het aardse leven? Wat hebben ze daaraan?

Het grootste probleem met deze visie vind ik, dat het christenen ervan weerhoudt om zending te bedrijven onder Joden, terwijl Jezus' opdracht toch duidelijk is het evangelie te verkondigen aan alle volken en alle volken tot Zijn discipelen te maken. Helaas zijn er zelfs christenen, die beweren, dat we Joden het evangelie niet moeten brengen, omdat ze toch al Gods volk zijn. Maar de bijbel is er duidelijk over, dat Gods boodschap voor alle mensen hetzelfde is. We moeten daarom oppassen met een leer, die Joden een valse zekerheid geeft. Ook al is het met de beste bedoelingen en uit liefde voor de Joden, we bewijzen hun daarmee geen dienst.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 okt 2006 18:27

Divrei Shmuel Schreef:
Je hebt je wel een beeld gemaakt. Het gaat om David, en natuurlijk mag het ook op een gelovige betrokken worden, maar waarom dit nu juist weer een beeld moet zijn van de "geestelijk Jood". In letterlijke zin zeker, maar in de zin die jij naar voren brengt kan elke tekst in T'NaCh wel betrokken worden op het geestelijk Israel. Zo komen we er toch echt niet uit.
Dan zijn we er juist wél uit als Divrei Shmuel er ook voor kan vallen dat elke tekst in T'NaCh betrokken kan worden op het geestelijk Israel.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 09 okt 2006 21:16

Jantjes schreef:Divrei Shmuel Schreef:
Je hebt je wel een beeld gemaakt. Het gaat om David, en natuurlijk mag het ook op een gelovige betrokken worden, maar waarom dit nu juist weer een beeld moet zijn van de "geestelijk Jood". In letterlijke zin zeker, maar in de zin die jij naar voren brengt kan elke tekst in T'NaCh wel betrokken worden op het geestelijk Israel. Zo komen we er toch echt niet uit.
Dan zijn we er juist wél uit als Divrei Shmuel er ook voor kan vallen dat elke tekst in T'NaCh betrokken kan worden op het geestelijk Israel.
We zijn er dan niet uit omdat "geestelijk Israel" zoals een aantal van jullie dat uitlegd niet bestaat.
Er zijn wel mensen die uit de Geest zijn geboren en daardoor geest zijn, maar dit maakt hen geen Israel. Wel wordt men tot een volk: "Simeon heeft verhaald hoe G-d eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen voor Zijn Naam." (Hand.15:14) en "Die Zichzelf voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Tit.2:14). Maar maak hen dit (geestelijk) Israel?

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

dominee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dominee » 09 okt 2006 21:45

Peter L schreef:
Divrei Shmuel schreef:Waarin is dus het onderscheidt volgens deze teksten weggevallen?
- geen verschil in Heer
- geen verschil in de schatten van het Koninkrijk
- geen verschil in het zalig worden
- geen verschil in kind van G-d zijn
- geen verschil in een nieuwe mens zijn en de vernieuwing

Je noemt wel zo ongeveel alles op, wat relevant is! Wat voor wezenlijks blijft er dan nog over? Hoe moet ik dat dan verstaan? Heeft God 2 volken? Dat is toch onbijbels?

Je zegt zelf, dat er geen verschil in het zalig worden is. Dus ook voor Joden is er alleen behoud in Christus. En toch zijn ze volgens jou deel van het Verbond met God. Zijn ze dan deel van een verbond, dat alleen geldt voor het aardse leven? Wat hebben ze daaraan?

Het grootste probleem met deze visie vind ik, dat het christenen ervan weerhoudt om zending te bedrijven onder Joden, terwijl Jezus' opdracht toch duidelijk is het evangelie te verkondigen aan alle volken en alle volken tot Zijn discipelen te maken. Helaas zijn er zelfs christenen, die beweren, dat we Joden het evangelie niet moeten brengen, omdat ze toch al Gods volk zijn. Maar de bijbel is er duidelijk over, dat Gods boodschap voor alle mensen hetzelfde is. We moeten daarom oppassen met een leer, die Joden een valse zekerheid geeft. Ook al is het met de beste bedoelingen en uit liefde voor de Joden, we bewijzen hun daarmee geen dienst.

Ik ben niet wat mijn gebruikersnaam verondersteld maar ik schrik toch wel even over zending bedrijven onder joden evenals ik schrok dat de vervangingstheologie nog voorkomt.
Verwachten wij niet de wederkomst van de Messias zoals de gelovige jood zijn komst verwacht? Valt komst en wederkomst dan niet meer samen?

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 09 okt 2006 21:54

dominee schreef:Verwachten wij niet de wederkomst van de Messias zoals de gelovige jood zijn komst verwacht? Valt komst en wederkomst dan niet meer samen?

Oei ?? — het probleem is, dat ons nu eerst nog de komst van de valse messias te wachten staat, voordat de echte Messias : wederkomt ....

>>> gelukkig laten de meeste joodse gelovigen, zich ook op religieus gebied, zich géén knollen voor citroenen laten verkopen ....
Laatst gewijzigd door Hero op 10 okt 2006 06:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 10 okt 2006 04:05

Divrei Shmuel

Bestaat er geen Geestelijk Israël? Er bestaat dus ook geen -waarlijk- geloof.
Immers geloven betekent navolgen, accoord zijn met datgene wat we menen dat juist is en er ook naar handelen. Of het is van de wereld (de Draak) dat we navolgen Groot Babylon òf het is Christus die we navolgen, Hemels Jeruzalem.
Legde Mozes nu de stenen tafelen in de Ark des Verbonds en liggen de Stenen tafelen mèt de geboden dan ook in de hemelse Ark? Gelocven en belijden we dat dan ook? Geest èn -er naar- leven.

Er bestaat geen Geestelijk Israël, dus er bestaat ook geen ongeestelijk Babylon. De Bijbel doet niets anders dan naar het Geestelijk handelen verwijzen;

NOTABENE Hij stelt ons in staat om van Christus te getuigen Handelingen 1:8

Als wij naar het voorbeeld van Christus GETUIGENISSEN afleggen, dan doen we dat toch geestelijk, overtuigd èn doordacht (hoop ik dan).

De Heilige Geest is Gods gave aan mij. Hij is altijd een aanwezige vriend die mij hoort en helpt. Ik behoef niet ontmoedigd te zijn.

Inderdaad Hij wordt bedroefd als wij geen acht slaan op zijn ingevingen / raadgevingen Efeziërs 4:30

In dat geval zijn we dode letterknechten en zijn we, zoals Christus uitlegt, dan dode levenden. De Joden die Christus niet begrepen of wilden aannemen, konden daardoor geen deel zijn van het Geestelijke aspect van Christus`boodschappen zijn en dus het Hemels Konikrijk, terwijl Hij toch -notabene- in hun midden was; de profetie. Zin konden dus ook geen Verbondsvolk zijn in die zin en waren niet in staat om van Hem te getuigen (Getuigenis= ervaring van verlossing) (Hebreeën 8:7-12)

Of je handelt ongeestelijk door de Satan of je handelt Geestelijk door het voorbeeld van Christus en de Heilige Geest die Hij niet voor niets liet Plaatsvervangen.

HET GEESTELIJK ISRAEL

In Galaten 3 eindigt Paulus met een merkwaardige sluitrede, die voorafgegaan wordt door de premissen: Christus is het zaad van Abraham (vs.6) en: de eertijds heidense Galaten zijn nu van Christus (vs.29). De conclusie luidt: Dan zijn zij ook zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen, 'want hoevele beloften Gods er ook zijn, in Hem is het: Ja; daarom is ook door Hem het: Amen, tot eer van God door ons' die het geestelijk Israël vormen (2 Kor.1:20). De volgende punten lichten dit toe:

1.'Abraham verwachtte de stad met fundamenten, waarvan God de ontwerper en bouwmeester is' (Hebr.11:10). Voor christenen uit de heidenen en uit de Joden geldt: '[color=darkblue]Het hemelse Jeruzalem is ónze moeder(stad)
" (Gal.4:26). Op de poorten dezer stad staan de namen der twaalf stammen (Openb.21:12). Dit betekent dat binnen haar muren het "geestelijk Israël" woont.

Deze omstreden uitdrukking ziet niet op het zichtbare, maar op het onzichtbare Israël, want het zichtbare volk is tijdelijk, maar het onzichtbare volk is eeuwig (2 Kor.4:18 ).

2.Israël (Jacob) zag uit 'naar een hemels váderland', dus naar een geestelijke staat Israël. In het aardse beloofde land leefde hij als 'vreemdeling en bijwoner' (Hebr.11:13).

3.Christus is ook het zaad van David. Hij noemt Zich 'de wortel en het nageslacht van David' (Openb.22:16). Van deze koning staat in 1 Kronieken 28:5 en 29:23, dat hij op de troon des Heren zat. David was hierin een type van Jezus, die voor eeuwig op de troon van God zit (Hand.2:30;Openb.3:21). De Here God heeft aan Jezus de troon van zijn vader David geschonken en Hij heerst nu over het Israël Gods, het geestelijk Israël (Luc.1:32,33;Gal.6:16).

4.Jezus 'is de grote hogepriester, die de hemelen is doorgegaan' (Hebr.4:14). 'In Hem zijnde' vormt het geestelijk Israël 'een koninklijk priesterschap' (1 Petr.2:9).

5[color=darkblue].Het geestelijk Israël ontwikkelt zich 'tot een tempel heilig in de Here, in wie wij ook medegebouwd worden tot een woonplaats van God in de geest', dat is in de geestelijke wereld
(Ef.2:22). De ure is gekomen dat de waarachtige aanbidders de Vader niet aanbidden in het aardse Jeruzalem, maar in de geestelijke wereld en in de waarheid van het evangelie van het Koninkrijk der hemelen, dat Jezus verkondigde. De Vader zoekt zulke aanbidders" (Joh.4:21-23).

6.'Niet allen die van Israël afstammen, zijn Israel' (Rom.9: 6). Er is een 'edele' olijfboom, die het gééstelijk Israël symboliseert. De ongeestelijke, dorre takken, die geen leven ontvingen uit de saprijke wortel - beeld van het Woord Gods - werden weggebroken.Om de ledige plaatsen aan te vullen, werden loten van de wilde olijftakken op de edele stam geent.De takken bestaande uit Joden en heidenen, worden heilig genoemd, dat is aan God toegewijd (Rom.11:16-24). Het Geestelijke Israël ten voete uit!!

7.Door de verzoening van zijn zonden is het geestelijk Israël 'genaderd tot de (hemelse) berg Sion' (Hebr.12:22).

8.Het natuurlijk volk Israël werd 'in Mozes gedoopt in de zee en in de wolk' (1 Kor.10:1). Het geestelijk Israël wordt 'in Christus zijnde', gedoopt in water en in de Heilige Geest.

Welnu Divrei Shmuel, spreekt het Levende Schriftwoord nu wèl of niet over een Geestelijk Israël waar je steeds maar om "smeekt", als het ware tegenover mij en zelfs ontkent dat er een Geestelijk Israël zou bestaan;

We zijn er dan niet uit omdat "geestelijk Israel" zoals een aantal van jullie dat uitlegd niet bestaat.
Er zijn wel mensen die uit de Geest zijn geboren en daardoor geest zijn, maar dit maakt hen geen Israel

Die overtuiging, welke we steeds weer van je zien, lijkt dus in tegenspraak met het Evangelie en het -notabene- Levende Schriftwoord te zijn. De Hebreeuwse Bijbel staat van begin tot einde vol met profetieën. Blijkbaar dringen die dus tot de hedendaagse -Orthodoxe Jood- nog steeds niet door, terwijl ze aan de heiden-christenen wel "zichtbaar" worden, in veel gevallen. (Kijk bijv. eens naar de Christelijke TV zender 3 ABN via Satteliet pastor Stephen Bohr "Cracking the Genesis Code" en -de joodse- pastor Doug Batchelor "Amazing Prophecies")

En dat wat "wij" bedoelen als Geestelijk Israël, staat dus gewoon in de Bijbel die we, elke dag, bestuderen. Het vis dus niet ons Schriftwoord dat we verkondigen maar het bewijs der dingen zoals God ze aan ons voorhoudt. Of ze dan Geestelijke te vatten zijn ligt er aan in hoeverre wij deel hebben aan dat Geestelijk (Israël) zoals de Schrift ons voorhoudt.

Maar, en dat is een feit, zolang we nog niet verheerlijkt zijn, maar er wel naar toe groeien, zullen we van mening blijven verschillen. Gelukkig zij die Christus erkennen als hun ultieme Meester en Heilmand en de Heilige Geest als de Plaatsvervanger van de Schepper en zijn Zoon.

Openbaring 20:17
Johannes 3:3-8
Johannes 16:7-13
2 Korinthiërs 3:18

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 10 okt 2006 05:39

Blind en dof,

Zijn mensen die voortdurend mijn overduidelijke woorden menen te moeten verdraaien.
Ik heb duidelijk beweerd dat de gemeente, zij uit Israel en de volken die geloven in Jesjoea als zijnde de Gezalfde van G-d, uit Geest geboren is en zij dus geest zijn. Maar daarmee zijn zij uit de volken nog geen "geestelijk Israel". Hoogstens (want de term "geestelijk Israel" komt niet eens in de Schrift voor) kan men spreken van een Israeliet (Jood) die geest is en een een uit de volken die geest is, de laatste is daarmee niet ineens Israel.

Aan de ander kant wordt mij de twee wegen leer in de schoenen geschoven, zeer merkwaardig, want ik heb duidelijk gesproken van geloven in de Masjiach Jesjoea en niet over het sec houden van Torah als behoud.

Een factor die de meesten uberhaupt gemist hebben is het feit van het doel van de komst van de Gezalfde Jesjoea; heus niet om de mensen Torah te leren of de volken Israel te laten worden, want die 2 zaken waren al die tijd reeds mogelijk en aanwezig! en in die tijd gingen ook heel wat uit de volken over als proseliet.
Nee, Hij is gekomen om ons te verlossen en te reinigen - ons nader tot HaSjem te leiden door wedergeboorte in zijn dood en opstanding, het levend worden worden van ons hart en geest. De de Geest G-ds uitstortend, opdat Zijn wil verstaan en toegerust zijn tot moed en gehoorzaamheid en beveiligd. Dit hebben wij, Jood en niet Jood nodig! Dit is wat geprofeteerd is van Masjiach!
Als priesters kunnen we nu het hemelse heiligdom ingaan in gebed. Dat is een situatie die de gewone Israeliet niet kende, die mocht nooit het Heilige betreden, alleen de priesters. Wel was het Israel beloofd wanneer zij zouden gehoorzamen (Ex.19:5,6) priesters te worden, dit zou uiteindelijk in de tijd van de Masjiach (Gezalfde) gesschieden (Jes.61:1,6).
Dus het nieuwe volk, de gemeente gaat niet over "geestelijk Israel" worden, maar het worden van een "Koninkrijk van priesters"!!! (zie ook 1 Petr.2:9; Openb.1:6; 5:10).

Dit hebben velen in het verleden niet verstaan, en voor niets is Israel getreiterd met de vervangsleer!

Sam

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 10 okt 2006 11:45

Divrei Shmuel schreef:We zijn er dan niet uit omdat "geestelijk Israel" zoals een aantal van jullie dat uitlegd niet bestaat.

Israël is door de hele bijbel heen een geestelijk begrip, want het gaat om geloof.
Divrei Shmuel schreef:Er zijn wel mensen die uit de Geest zijn geboren en daardoor geest zijn, maar dit maakt hen geen Israel. Wel wordt men tot een volk: "Simeon heeft verhaald hoe G-d eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen voor Zijn Naam." (Hand.15:14) en "Die Zichzelf voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Tit.2:14). Maar maak hen dit (geestelijk) Israel?

Ja, zie Rom. 2:28
dominee schreef:Ik ben niet wat mijn gebruikersnaam verondersteld maar ik schrik toch wel even over zending bedrijven onder joden evenals ik schrok dat de vervangingstheologie nog voorkomt.

Waarom schrik jij ervan als christenen de zendingsopdracht ("Maak alle volken tot Mijn discipelen") willen uitvoeren?
dominee schreef:Verwachten wij niet de wederkomst van de Messias zoals de gelovige jood zijn komst verwacht? Valt komst en wederkomst dan niet meer samen?

Nee, want wie Jezus Christus niet aanvaardt, heeft de Messias verworpen. Als hij dan toch een Messias verwacht, is dat kennelijk iemand anders en dus niet de echte Messias. De enige hoop voor de Jood - net als voor ieder ander - is de Messias nu te erkennen, voordat hij wederkomt. Als hij wederkomt, zal het zijn om de schapen van de bokken te scheiden (Mat. 25). Nergens geeft de bijbel aanleiding voor het idee, dat Joden daarbij een andere behandeling krijgen dan niet-Joden, want er is geen onderscheid.
Divrei Shmuel schreef:Aan de ander kant wordt mij de twee wegen leer in de schoenen geschoven, zeer merkwaardig, want ik heb duidelijk gesproken van geloven in de Masjiach Jesjoea en niet over het sec houden van Torah als behoud.

Ik heb jou in ieder geval geen twee-wegen leer in de schoenen geschoven. Het probleem wat ik met jouw opvatting heb, is dat je doet, alsof er alleen maar iets bij is gekomen, maar dat voor de rest het Oude Verbond voor de Joden geldt. Maar dat is niet zo. De offerdienst is in de Tora heel belangrijk, maar onder het Nieuwe Verbond zonder betekenis (zie Hebreeën). Als je het Nieuwe Verbond verwerpt, wat blijft er dan nog over? Jij gelooft - gelukkig - niet in de twee-wegen leer, maar dat betekent, dat je dus gelooft in een verbond, dat de Jood alleen voor dit leven voordeel biedt. Dat is niet veel. Het valt me ook op, dat je niets doet met het gegeven van de afgebroken takken. Uiteindelijk vind ik jouw standpunt vaag, want het wordt me geenszins duidelijk, wat dat volk-van-God zijn zou inhouden voor mensen, die niet met Christus en dus ook niet met de Vader verbonden zijn, want Jezus zegt: "Niemand komt tot de Vader, dan door Mij".
The Lord is the Potter, not Harry!!

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 10 okt 2006 12:27

Peter L.

Je schreef:

Israël is door de hele bijbel heen een geestelijk begrip, want het gaat om geloof.

Zonder weerga; heel juist en een zuiver begrip van wat Israël werkelijk is.

Bijv. Jacob werd Israël= een Geestelijk begrip van wat Geestelijk Israël is en wat God -dus- bedoelt met israël. Dè Israël is dat een aards Joods volk of Christus, van geboorte en ook Geestelijk Jood. Wie fus tot Zijn Lichaam behoort is -Geestelijk Jood- gebaseerd op de geboden.
Wie Mij lief heeft onderhoudt de Geboden Mijns Vaders!

Essentie van dat gene wat de Heilige Geest leert en -daarin leidt-

"Maak alle volken tot Mijn discipelen"

Wettische navolgers in een aardse schaduw van de werkelijkheid of Geestelijke Joden als bijwoners in een gevallen wereld. Ik denk het laatste!

De verandering is dus Geestelijk, niet het navolgen van een Hemelse wet gemaakt of veranderd als menselijke geboden en wetten is (zoals de Joden van het OT èn de wereldse koningen der aarde proberen voor te houden)

Dat ène dat telt en geldt is:

"Niemand komt tot de Vader, dan door Mij" Want Hij is de -enige- Deur tot het Hemels Koninkrijk voor alle mensen en heeft daarmee scheidsmuren weggehaald.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 10 okt 2006 18:02

Volgens mij missen sommigen de helft van wat ik schrijf, blijkbaar heeft niet alleen Israel de bedekking.

Sam

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 okt 2006 18:17

Divrei Shmuel schreef:
Jantjes schreef:Divrei Shmuel Schreef:
Er zijn wel mensen die uit de Geest zijn geboren en daardoor geest zijn, maar dit maakt hen geen Israel. Wel wordt men tot een volk: "Simeon heeft verhaald hoe G-d eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen voor Zijn Naam." (Hand.15:14) en "Die Zichzelf voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Tit.2:14). Maar maak hen dit (geestelijk) Israel?

Sam
Om het even voor mij te checken of ik het begrijp..

1. Er is een verbond met Israel
2. Mensen uit de volkeren die uit de Geest geboren zijn, zijn ook verbondskinderen.

Dit is echter niet omgekeerd evenredig. Lid zijn van het verbond houdt niet in dat je 'in' Israel bent, ben je Jood, dan zit je automatisch in het verbond. Maar hoe zit het dan met niet-gelovige Joden (die dus eigenlijk het verbond van God niet houden) of is dit een soort uitleg als wel onder het verbond te zijn maar dit niet toegepast te hebben?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 11 okt 2006 04:16

Raido schreef;

Lid zijn van het verbond houdt niet in dat je 'in' Israel bent, ben je Jood, dan zit je automatisch in het verbond. Maar hoe zit het dan met niet-gelovige Joden (die dus eigenlijk het verbond van God niet houden) of is dit een soort uitleg als wel onder het verbond te zijn maar dit niet toegepast te hebben?

Het gaat er om dat Christus wordt aangenomen. Christus is de Koning van het Verbond. Hij laat zien wat het Verbond met de Hemelse Vader en dus het Koninkijk der hemelen betekent. Zolang we hier op aarde zijn is het alleen Geestelijk groeien in de hemelse Gerechtigheid. Als we de Here tegemoet zijn gegaan, door de daadwerkelijke verlossing uit de (1e) "dood" -= slaap-, en het Hemels Jeruzalem binnen kunnen gaan, omdat daar het zichtbare en werkelijke Heiligdom is en de wet van het Verbond in de Ark aanwezig is en God woont, zullen we ook zichtbaar het Koninkrijk ervaren. We zijn als Verbondsvolk (de wet) verenigd met het Rijk dat niet van de aarde was en nooit is geweest.

Immers bij de Schepping van de aarde leren we dat God reeds rekening hield met het vallen van de mens voor de zonde. Als dus een volk het Hemels Jeruzalem verlost binnengaat is het vrij van zonden en de verbondeheid met het Rijk van Satan. Het is dus het Geestelijk Israël dat bewust en door groei dat volk is wat God voor ogen heeft. Een volk van alle eeuwigheden. De geboden en bijv. de Sabbat is niet persè Joods in de zin, behorende tot een aards volk alleen.

Wat Jezus afschafte was niet de wet van een Hemels Rijk, maar de wettische vorm welke er door de Schriftgeleerden en Farizeeërs er aan was gegeven. Daarom verloor het aardse volk Israël haar reechten en theocratsiche aspect van haar (voorbeeld-) bestaan. De Joden konden niet borg staan voor een trouw voorbeeld in de wereld.

Dus ook de Jood moest, nadat het leeuwendeel van het volk voor de zonde gevallen was en koos voor een aards bestuur en een aardse koning, Geestelijk tot inzicht komen en Christus aannemen, zoals elk ander mens vanaf het begin van de NT periode moest doen.

Een overblijfsel, vanuit het OT kreeg deel aan het NT Geestelijke aspect omdat zij reeds Christus Geestelijk begrepen en dus ook een Hemels Rijk voorstonden. Dat mag wel blijken uit het feit dat enkele trouwe navolgers mèt Christus uit hun graven opstonden.

Nicodemus werd aangerekend dat hij -notabene- geen Leraar Israëls was. Het ging hier niet om het Israël waarvan Nicodemus deel van uitmaakte, maar het Geestelijke Israël. Immers vanaf het moment dat Nicodemus Geestelijk begreep wat Christus daarmee bedoelde werd hij -notabene- een vijand van het aardse volk Israël m.b.t. de groep waartoe hij behoorde, de Schriftgeleerden.

Hoe kon dus Nicodemus een "vijand" worden van het Sanhedrin en zijn collega`s als nu zogenaamd het volk israël, de Joden van het OT nog steeds recht hebben op een verlossing die om Christus heen gaat en die geen Geestelijke ommekeer kent van het hart.

Juist de ontstane vijandschap tussen Nicodemus en zijn collega`s -het Sanhedrin, leert ons dat het Joodse volk van het OT aan de kant van de Draak stond en niet Christus. Zij waren een wettsich volk geworden zoals de volkeren om hen heen. Zij kozen een aardse Koning en geen Hemelse.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 11 okt 2006 06:01

Raido,

Had je mijn 2e tekst na de tekst die je quote nog gezien, daar zit denk ik de clue.
Maar nogmaals, m.i.:
1. Voor alle mensen gelden de inzettingen die G-d instelde bij Adam en uitbreide bij Noach. Met Noach wordt ook een verbond gesloten.
2. Dan gaat G-d een aparte weg met Avraham. Deze hield zich aan nog meer aangereikte wetten. Hij heet een vader van veel volken te zijn en zijn geloof in onbesneden staat (!!!) staat later model voor de volken die gaan geloven in Jesjoea. G-d sluit met hem verschillende verbonden, o.a. van de besnijdenis. Hoewel Jietschak de zoon der belofte is, heeft Jiesma'el vanzelf naast de inzettingen van Adam en Noach die van de besnijdenis als erfenis. En inderdaad, de arabieren besnijden hun zonen nog steeds trouw aan die inzetting.
3. G-d sluit een verbond met Jiesrael op sienaj en vernieuwd dit later ook.
LET WEL: de inzettingen vervangen die reeds waren aan Adam, Noach en Avraham niet (G-d is onveranderlijk dezelfde). Alleen: de kracht van de verzoening is beperkt - vele offers moeten gebracht worden.
Hoofddoel is dat men uiteindelijk profeterende priesters wordt - mensen met ingang bij G-d. Uit het menselijk vlees is dit niet mogelijk. Ahharron en zijn zonen werden als priesters in de tent der samenkomst geroepen, maar feitelijk vertegenwoordigd dit het hemelse model - het Koninkrijk der hemelen, niet bereikbaar voor mensen zolang zij in het vlees zijn en niet wederomgeboren - geest zijn - ook al zijn ze Israeliet.
4. Jesjoea verkondigt dat het Koninkrijk G-ds/der hemelen nabij is gekomen - feitelijk geeft Hij hiermee aan dat Hij de sleutel is en geeft tot het worden van priesters om de hemelse Tempel/Tent der samenkomst te kunnen binnengaan. Hiervoor is echter wel een besef van nieuw levennodig hebben en het oude van zonde en vlees verwerpend nodig. Ook is verzoening nodig. Feitelijk annuleert Jesjoea in Zijn offer de offers niet, maar bekrachtigd ze en vervangt door Zijn offer. De wetten blijven echter gelden - ze geven oordeel - anders was er geen noodzaak meer tot verzoening. Bovendien heeft de Gezalfde ook nergens gezegd de wet te annuleren. De volgelingen van Jesjoea zijn nu dan priesters geworden en houden zich ook aan de afspraken van voorheen (Adam, Noach, Avraham, Mosjeh) die niet zijn komen te vervallen, zolang er nog reglementen nodig zijn.
Nu ontstond echter een nieuw probleem: ook de volken bleken bij dit Nieuwe Verbond een plaats te mogen hebben. In het verbond van Mosjeh konden zij zich eerder ook al invoegen. Was het nu de bedoeling dat zij en het verbond van Mosjeh naast het nieuwe op zich namen? Sommige meenden van wel, anderen van niet. Na vergadering van de Gezanten (Apostelen) en oudsten werd besloten en door de Geest bekrachtigd dat dit niet hoefde, alleen moest men zich aan 4 noodzakelijke, grootdeels al aan Adam en Noch bkende inzettingen vasthouden (zie Hand.15).
De Israelieten echter behoorden zich ook nog steeds te houden aan wat G-d had geboden middels Mosjeh (zie Hand.21).
Dus: zowel mensen uit de volken als die uit Israel maken een nieuw volk als het gaat om wedergeboren zijn en de Geest G-ds ontvangen hebben na respons op G-ds roep en gehoorzaamheid. In hun acceptabelheid is geen verschil, noch tussen mannen en vrouwen, etc. Maar dit maakt niet dat de roepingen naar aard en afspraak wijzigen: er zijn gemeenschappelijk feiten en regels maar ook verschillen - een man blijft een man met de verwachtingen van G-d van Hem als man; een vrouw blijft een vrouw, met de verwachtingen van G-d van haar als vrouw; een Israeliet behoort een Israeliet te blijven, met de verwachtingen van G-d van hem als Israeliet; en een uit de volken blijft een uit de volken, met G-ds verwachting van hem als een uit de volken.
Dat dit moeilijk te begrijpen valt is een probleem voor mensen die niet over hun eigen gebied willen kijken. Sommigen worden dan opressief - mannen die willen bepalen hoe een vrouw leeft om hun mannelijkheid tebevestigen. Mensen uit de volken die Israelieten van hun roeping willen afbrengen wanneer ze gelovig zijn geworden in hun Masjiach: "nu je christen bent, eet een broodje ham". Dit is NIET de bedoeling, maar heeft wel eeuwen van verdriet en dood gegeven.

Sam

Terug naar “Archief”