Moderator: Moderafo's

Tja,biblebook schreef:Beeld van een Geestelijke Jood deelhebbende aan een Geestelijk Israël door Geloof, gehoorgevend vanuit een veranderd hart (=verstand-denken en doen zonder dwang =vrijmoedig) door de Heilige Geest (-op-) gevoed in het licht van Gods liefde en het Levende voorbeeld van Christus in Zijn -daardoor- Levende (Schrift-) woord.
Divrei Shmuel schreef:Waarin is dus het onderscheidt volgens deze teksten weggevallen?
- geen verschil in Heer
- geen verschil in de schatten van het Koninkrijk
- geen verschil in het zalig worden
- geen verschil in kind van G-d zijn
- geen verschil in een nieuwe mens zijn en de vernieuwing
Dan zijn we er juist wél uit als Divrei Shmuel er ook voor kan vallen dat elke tekst in T'NaCh betrokken kan worden op het geestelijk Israel.Je hebt je wel een beeld gemaakt. Het gaat om David, en natuurlijk mag het ook op een gelovige betrokken worden, maar waarom dit nu juist weer een beeld moet zijn van de "geestelijk Jood". In letterlijke zin zeker, maar in de zin die jij naar voren brengt kan elke tekst in T'NaCh wel betrokken worden op het geestelijk Israel. Zo komen we er toch echt niet uit.

We zijn er dan niet uit omdat "geestelijk Israel" zoals een aantal van jullie dat uitlegd niet bestaat.Jantjes schreef:Divrei Shmuel Schreef:Dan zijn we er juist wél uit als Divrei Shmuel er ook voor kan vallen dat elke tekst in T'NaCh betrokken kan worden op het geestelijk Israel.Je hebt je wel een beeld gemaakt. Het gaat om David, en natuurlijk mag het ook op een gelovige betrokken worden, maar waarom dit nu juist weer een beeld moet zijn van de "geestelijk Jood". In letterlijke zin zeker, maar in de zin die jij naar voren brengt kan elke tekst in T'NaCh wel betrokken worden op het geestelijk Israel. Zo komen we er toch echt niet uit.
Peter L schreef:Divrei Shmuel schreef:Waarin is dus het onderscheidt volgens deze teksten weggevallen?
- geen verschil in Heer
- geen verschil in de schatten van het Koninkrijk
- geen verschil in het zalig worden
- geen verschil in kind van G-d zijn
- geen verschil in een nieuwe mens zijn en de vernieuwing
Je noemt wel zo ongeveel alles op, wat relevant is! Wat voor wezenlijks blijft er dan nog over? Hoe moet ik dat dan verstaan? Heeft God 2 volken? Dat is toch onbijbels?
Je zegt zelf, dat er geen verschil in het zalig worden is. Dus ook voor Joden is er alleen behoud in Christus. En toch zijn ze volgens jou deel van het Verbond met God. Zijn ze dan deel van een verbond, dat alleen geldt voor het aardse leven? Wat hebben ze daaraan?
Het grootste probleem met deze visie vind ik, dat het christenen ervan weerhoudt om zending te bedrijven onder Joden, terwijl Jezus' opdracht toch duidelijk is het evangelie te verkondigen aan alle volken en alle volken tot Zijn discipelen te maken. Helaas zijn er zelfs christenen, die beweren, dat we Joden het evangelie niet moeten brengen, omdat ze toch al Gods volk zijn. Maar de bijbel is er duidelijk over, dat Gods boodschap voor alle mensen hetzelfde is. We moeten daarom oppassen met een leer, die Joden een valse zekerheid geeft. Ook al is het met de beste bedoelingen en uit liefde voor de Joden, we bewijzen hun daarmee geen dienst.
dominee schreef:Verwachten wij niet de wederkomst van de Messias zoals de gelovige jood zijn komst verwacht? Valt komst en wederkomst dan niet meer samen?
We zijn er dan niet uit omdat "geestelijk Israel" zoals een aantal van jullie dat uitlegd niet bestaat.
Er zijn wel mensen die uit de Geest zijn geboren en daardoor geest zijn, maar dit maakt hen geen Israel

Divrei Shmuel schreef:We zijn er dan niet uit omdat "geestelijk Israel" zoals een aantal van jullie dat uitlegd niet bestaat.
Divrei Shmuel schreef:Er zijn wel mensen die uit de Geest zijn geboren en daardoor geest zijn, maar dit maakt hen geen Israel. Wel wordt men tot een volk: "Simeon heeft verhaald hoe G-d eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen voor Zijn Naam." (Hand.15:14) en "Die Zichzelf voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Tit.2:14). Maar maak hen dit (geestelijk) Israel?
dominee schreef:Ik ben niet wat mijn gebruikersnaam verondersteld maar ik schrik toch wel even over zending bedrijven onder joden evenals ik schrok dat de vervangingstheologie nog voorkomt.
dominee schreef:Verwachten wij niet de wederkomst van de Messias zoals de gelovige jood zijn komst verwacht? Valt komst en wederkomst dan niet meer samen?
Divrei Shmuel schreef:Aan de ander kant wordt mij de twee wegen leer in de schoenen geschoven, zeer merkwaardig, want ik heb duidelijk gesproken van geloven in de Masjiach Jesjoea en niet over het sec houden van Torah als behoud.

Om het even voor mij te checken of ik het begrijp..Divrei Shmuel schreef:We zijn er dan niet uit omdat "geestelijk Israel" zoals een aantal van jullie dat uitlegd niet bestaat.Jantjes schreef:Divrei Shmuel Schreef:Dan zijn we er juist wél uit als Divrei Shmuel er ook voor kan vallen dat elke tekst in T'NaCh betrokken kan worden op het geestelijk Israel.Je hebt je wel een beeld gemaakt. Het gaat om David, en natuurlijk mag het ook op een gelovige betrokken worden, maar waarom dit nu juist weer een beeld moet zijn van de "geestelijk Jood". In letterlijke zin zeker, maar in de zin die jij naar voren brengt kan elke tekst in T'NaCh wel betrokken worden op het geestelijk Israel. Zo komen we er toch echt niet uit.
Er zijn wel mensen die uit de Geest zijn geboren en daardoor geest zijn, maar dit maakt hen geen Israel. Wel wordt men tot een volk: "Simeon heeft verhaald hoe G-d eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen voor Zijn Naam." (Hand.15:14) en "Die Zichzelf voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Tit.2:14). Maar maak hen dit (geestelijk) Israel?
Sam

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 105 gasten