Refoweb Bijbelstudie(kring)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Is er behoefte aan de Refoweb Bijbelstudie(kring)?

Ja, van ganser harte.
8
10%
Ja, mits de locatie in de buurt is.
41
51%
Ja, mits er een interessante spreker is.
8
10%
Nee, geen behoefte
23
29%

Totaal aantal stemmen: 80

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 04 okt 2006 22:11

*Annet* schreef:Er is juist zo'n behoefte aan, omdat we veel te weinig weten van de Bijbel. Om met elkaar de Bijbel te bestuderen geeft veel meer band, juist voor het gemeente-zijn. En als de gemeente het dan laat afweten dan is het voor de hand liggend dat het dan buiten de gemeente wordt gezocht.

hoe kunnen we nou gemeente-zijn met refoweb? Laten we die kostbare avonden allen in onze eigen gemeentes steken!

Organiseert je gemeente geen bijbelstudie? Wellicht wel: doordeweekse kerkdiensten, ouderencatechisatie, jeugd/vrouwen/mannenvereniging, lezingen, cursussen. En mocht je dan nog tijd over hebben, begin bij de ouderen en bezoek ze en praat samen met hen over God! Lees met hen uit de Bijbel, leer van hen etc etc.

Zoek het dus wel binnen je gemeente en laat het niet afweten!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 05 okt 2006 05:27

Omdat ik dat in onze gemeente juist mis ga ik het ergens anders zoeken. Het gaat wel om mijn behoud!

Vrouwenvereniging is om bijv. sokken te breien en er word voorgelezen uit een boek. Dat vind ik nou niet echt verreikend.

Studievereniging, als ik in het kerkblad kijk wat de onderwerpen zijn, vind ik erg moeilijk, meer dogmatisch gericht en eerlijk gezegd is de studievereninging mij een drempel te hoog.

GIsteravond was er Bijbellezing, ben ik wel heen geweest.

Het gaat mij juist om Bijbelstudie, schriftkennis en met elkaar bezig zijn rondom Het Woord.

Als de Ger Gem (in mijn woonplaats) het laat afweten, of ik me daar niet prettig bij voel (daar heb ik in een ander topic al eens over geklaagd) en ik kan het elders wel vinden ja, dan doe ik dat dus wel.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 05 okt 2006 09:07

Inderdaad. Bijbelstudie heeft bij mij trouwens niets met gemeente-zijn te maken. Bijbelstudie kan je met iedereen doen. En het is fijn, als dat met Refoweb ook kan! Dat heb ik in de vakantie ook wel gezien. :)
Afbeelding

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 okt 2006 09:15

tweetietwee schreef:
*Annet* schreef:Er is juist zo'n behoefte aan, omdat we veel te weinig weten van de Bijbel. Om met elkaar de Bijbel te bestuderen geeft veel meer band, juist voor het gemeente-zijn. En als de gemeente het dan laat afweten dan is het voor de hand liggend dat het dan buiten de gemeente wordt gezocht.

Hoe kunnen we nou gemeente-zijn met refoweb? Laten we die kostbare avonden allen in onze eigen gemeentes steken!!

Dit komt voort uit de werkelijkheid van een digitale gemeenschap. Intermenselijke relaties die via refoweb misschien dieper gaan dan in de irl gemeente.
In deze zin behoor ik zelf tot diverse gemeentes met gemeenteleden die geografisch niet om de hoek wonen. Het is anders dan de kerkelijke gemeentes die wij kennen en het is ook zoeken hoe we 'gemeente zijn' ook op een andere manier vormgeven. Maar voordat er hierover nagedacht wordt gebeuren er al allerlei dingen. Internet is vloeibaar, beweegt, groeit . . een netwerk.

Daarbij vraag ik mij af of de 'eigen' gemeente alle tijd zou moeten opslokken. Maar dat is misschien iets voor de discussie 'kerkshoppen'

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 okt 2006 16:13

Wat apart zeg, bij ons in de kerk heb je 3 of 4 bijbelkringen. En nog 1 bijbelstudie voor de jongeren.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 okt 2006 17:25

bij ons in de gemeente is er ook voldoende aandacht voor diverse bijbelstudies!!!!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 05 okt 2006 22:13

Ik vind het best een leuk idee :)
Het moet wel in de buurt zijn, ik heb geen geld voor treinkaartjes ;)
maar als het in Utrecht is oid, dan wil ik best gaan :D lijkt me mooi :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 okt 2006 22:30

paprikameisje2 schreef:bij ons in de gemeente is er ook voldoende aandacht voor diverse bijbelstudies!!!!

bij ons ook. Ik zit op jv en begin zaterdag met een nieuwe bijbelstudie groep. Maar dan nog.

Via refoweb heb ik veel goede en mooie contacten. Contacten waardoor ik veel over God praat. En ik zou het super vinden om met hen me te verdiepen in de bijbel.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 okt 2006 06:19

Ik twijfel... ik houd erg van bijbelstudie, maar zou het eerst moeten uitproberen om te kijken of het aansluit bij mijn gedachtenwereld. Ik gok dat ik een beetje op de rand van de doelgroep zit.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 06 okt 2006 14:54

heb gekozen : geen behoefte aan.

harpiste
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor harpiste » 07 okt 2006 18:43

Als ik met Omega mee kan rijden, ja dan heb ik behoefte :P:P

cornelis
Kapitein
Kapitein

Refo web Bijbelkring.

Berichtdoor cornelis » 07 okt 2006 18:55

Hallo allemaal.

Daar ben ik zeker voor,mits hier in de buurt.
Ik zit dan wel op de Mannenvereniging.
Maar een Refomatorische Bijbelkring zou ik er nog graag bij doen.
Een aantal jaren geleden,waren er hier bij de Geref Bond geweldige avonden,met goede sprekers.
Oa Ds Kamphuis,ds van Kampen en andere gelijkgezindte predikanten.
Maar helaas,dat is nu verleden tijd.
Dit wilde ik even kwijt.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 okt 2006 18:00

tweetietwee schreef:

hoe kunnen we nou gemeente-zijn met refoweb? Laten we die kostbare avonden allen in onze eigen gemeentes steken!

Organiseert je gemeente geen bijbelstudie? Wellicht wel: doordeweekse kerkdiensten, ouderencatechisatie, jeugd/vrouwen/mannenvereniging, lezingen, cursussen. En mocht je dan nog tijd over hebben, begin bij de ouderen en bezoek ze en praat samen met hen over God! Lees met hen uit de Bijbel, leer van hen etc etc.

Zoek het dus wel binnen je gemeente en laat het niet afweten!

Eensch.

Overigens vraag ik me af wat je in een gemeente doet waar je niet eens met je gemeente-leden bijbelstudie kan doen. Waarin zit dan in vre-des-naam je gemeentezijn nog? :roll:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 okt 2006 20:13

Je moet een Refoweb-bijbelstudie zien als extra, niet als vervanging van of alternatief voor een bijbelstudie in je eigen gemeente. Bovendien zullen we vermoedelijk meer met losse thema's werken die door afzonderlijke sprekers worden ingeleid/toegelicht.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 okt 2006 15:16

Precies...maar wanneer gaan we van start???

Terug naar “Archief”