Johnny_Camaro schreef:Optimatus schreef:Er wordt in discussies nogal eens gerefereerd aan de positie van de kerkenraad. Wat vinden jullie dat een kerkenraad wel en niet kan maken met betrekking tot het leven van gemeenteleden? Mag zij bepalen of er TV in huis kan komen bij anderen, mag zij aan de hand daarvan mensen weigeren voor de bediening van de H. Doop?
Dat soort vragen zou ik graag bespreken.
mi is de kerkeraad de leiding van de kerk. De ouderling is "de baas" de dominee is in dienst bij de kerk. De kerkeraad als geheel draagt de lijn uit die in de synode besloten is en hetgeen wat opgetekend is in de kerkorde. Zij hebben ook de opdracht om de kerkelijke tucht te handhaven.
Als in de synode besloten is om TV en open internet censurabel te stellen heeft de kerkeraad de taak om leden die hier geen afstand van willen doen onder de trappen van censuur te brengen. Dit staat even los van de discussie of je het wel of niet eens bent met TV en open internet.
Je kiest op een gegeven moment om al dan niet belijdend lid van een kerkverband te worden en stelt je dan ook onder de tucht van de kerk.
Wil je je niet aan de regels houden die opgesteld zijn dan kun je beter een ander kerkverband opzoeken wat beter beantwoord aan je wensen.
Nu de vraag of je dus geweigerd mag worden van een van de sacramenten, de Heilige Doop of het Heilig Avondmaal, ik denk dan van ja.
Je hebt je als lid onder de tucht van de kerk gesteld en de kerk heeft nav de synode bepaalde zaken censurabel gesteld dan mag je niet deelnemen aan de sacramenten.
Klinkt allemaal leuk en aardig, maar het klopt niet wat betreft verantwoordelijkheid. Jou lijn is zo'n beetje: Je sluit je bij een bepaald kerkverband aan en dat kerkverband mag besluiten wat wel en niet mag en op basis daarvan censuur toepassen. Dat is een menselijke benadering van censuur waarbij de kerksynode de hoogste, autonome macht is.... Dat is niet de censuur zoals die Bijbels bedoeld is. Het gaat hier wel om de sleutelen van het koninkrijk der hemelen (volgens zondag 31)... en dat is niet niks. Mag de kerkenraad dan stellen: TV/Internet is fout? Op zich kunnen ze dat niet want deze media zijn neutraal. Ze kunnen hooguit zeggen: Er kleven risico's aan het gebruik van tv en internet, het risico dat je er verkeerde dingen mee doet. Maar allereerst mag dat geen reden zijn om het in het algemeen maar te verbieden (en dat heb ik nav Romeinen 14 bijbels onderbouwd) en zelfs al zouden ze dat doen, dan mogen ze daarmee nog niet oordelen over iemand die dat wel doet. Want stel, een oprecht christen heeft tv/internet en gaat daar goed mee om. Dan is het geen barriere tussen hem en God. Hoe kan de kerkenraad dan zeggen: We weigeren je de toegang tot de sacramenten, ja zelfs tot het koninkrijk der hemelen? Dat kunnen ze alleen als iemand iets doet wat Gods afkeuring heeft... en niet wanneer hij iets doet waarvan het kerkverband heeft gezegd: Het heeft risico's dus we keuren het in het algemeen maar af.... jammer voor die mensen die er goed mee omgaan... maar ja, dan gaan er ook geen mensen fout mee dus we verbieden het maar in het algemeen. Zo mag er niet met de tucht worden omgegaan.
Daarom zegt artikel 31 van de HC over de tucht ook dat alleen hen die zich onchristelijk gedragen (dwalingen en schandelijk leven wordt er bij gezegd) de toegang tot de sacramenten ontzegd wordt en zo uit de christelijke gemeente en door God zelf buiten het rijk van Christus gesloten worden
Als er geen sprake is van zondig omgaan met tv en internet kan de kerkenraad dit nooit doen. Als iemand God kan danken voor tv en internet en hij/zij christelijk leeft kan zo iemand nooit door God buiten het rijk van Christus gesloten worden... en dus zou de kerkenraad ook nooit de tucht toe mogen passen. In zo'n geval noem ik het overigens ook geen tucht meer, iemand wordt slechts buiten een menselijk rijk gesloten... een kerkverband dat verkeerd opereert... verder is er geen sprake tot liefdevol trekken tot Christus, alleen iemand trekken tot de leer van een kerkverband... Als iemand immers Christus liefheeft en dient, hoe kan er dan tucht worden toegepast als het doel van de tucht is iemand terug bij Hem te brengen.
Ik snap ook niet hoe dit soort dingen in gereformeerde kerken kunnen gebeuren... allereerst dus op basis van wat Romeinen 14 schrijft... maar ook bijvoorbeeld op basis van wat in de NGB staat.
Wij geloven dat, hoewel het nuttig en goed is dat de regeerders van de kerk onderling een vaste orde instellen en handhaven om het lichaam van de kerk in stand te houden, zij zich er toch voor moet wachten af te wijken van wat Christus, onze enige Meester, ons geboden heeft.
Daarom verwerpen wij alle menselijke bedenksels en alle wetten die men zou willen invoeren om God te doenen en daardoor het geweten te binden en te dwingen, op welke wijze dan ook.