Ik heb me lang verdiept in het Christelijke geloof, en stelde me ervoor open. Ik wilde het snappen en weten of ik iets 'miste'. Een hoop verwarring en vertwijfeling later kwam ik tot de conclusie dat ik (waarschijnlijk) NOOIT in de Christelijke uitleg van de bijbel kan geloven. En wel omdat deze geen enkele verklaring bied voor enkele cruciale tegenstrijdigheden. Tenminste, ik heb er nog nooit één kunnen vinden...
Jij wel..?
ALS Jezus de zoon van God was, en kwam om de schulden van de mens 'in te lossen' door zichzelf op te offeren, en zo de mensen weer in staat te stellen tot God te komen (MITS je daar in gelooft!), heeft dat namelijk een aantal consequenties...:
-God faalt blijkbaar regelmatig; In eerste instantie om de mens naar Zijn wens te scheppen, Hij moet immers schijnbaar regelmatig ingrijpen om de mens op het goede spoor te wijzen, om uiteindelijk tot de rigoureuze oplossing van zelf-opoffering over te gaan. Vervolgens faalt Hij om het te laten werken; 2000 jaar later is het nog steeds een bende op Aarde...
-God laat de meeste van Zijn eigen geschapen mensen blijkbaar niet toe. Als mensen alléén als waarachtig gelovig Christen tot God kunnen komen, zoals het Christendom je voorhoudt, dan is het voor 99,9 % van de mensheid hopeloos! want zeg nou zelf, hoeveel van de Christenen om je heen hebben een écht waarachtig geloof? Laat staan hoeveel van álle mensen sinds Jezus zijn überhaupt Christelijk geworden...? Relatief bijzonder weinig.
-God treed blijkbaar op als een dictator in een schijn-democratie; de mens is vrij om te kiezen (bijv. voor een ander geloof), maar wie dat doet komt uiteindelijk in de 'gevangenis'...
-God werkt blijkbaar met een vreemd betaal-systeem; mensen worden geschapen met een natuurlijke aanleg voor 'zonde', waarvoor ze vervolgens moeten 'betalen' om dat goed te maken, wat God vervolgens zelf voor ze doet (door Jezus dood te laten martelen...dubieuze 'betaling' overigens), wat vervolgens alleen geldig is als je het gelooft.....
-God is blijkbaar niet almachtig; Áls Hij zou willen dat de hele wereld in vrede en geluk samenleeft (als Christenen, volgens het Christendom) krijgt Hij het maar niet voor mekaar...
Mijn interpretatie van deze paradoxen:
Jezus bestond vast wel, maar was geen 'godenzoon', tenminste niet meer dan jij of ik. Hij was een revolutionair die na zijn schokkende dood werd 'opgehemeld' en 'ver-afgod' door zijn verbijsterde aanhangers. De verhalen werden gemixt met in die tijd allang bestaande mythen van wereld-reddende godenzonen en in de 5 eeuwen daarna geselecteerd en opgeschreven op een manier waarop alles leek te kloppen; hij was de 'Messias'. hatsjikidee; de Bijbel. (Ohja, behalve Mohammed etc, die waren het niet eens met die verafgoding van Jezus; hatsjikidee; de Islam. Ook daarin 'klopte' alles oppeens.)
Sindsdien werd het weer zoals vanouds bakkeleien geblazen. Diverse religies claimen 'de waarheid' in pacht te hebben, moorden tallozen mensen uit en zaaien zo tweedracht tot op de dag van vandaag. Zelf nu nog hoor je elke zondag in de kerk; "Wij, de in de Here Jezus gelovigen, zijn gered! Halleluja!". met andere woorden; 'Zij', de niet en anders-gelovigen, zijn verloren / gaan naar de hel..! Wij/zij..Wij/zij..Wij/zij. Ik vind dit absoluut verwerpelijke stemming makerij, ookal is het vast niet zo bedoeld. Zéker niet door Jezus...
Als God bestaat (en dat geloof ik) dan is Hij almachtig, en de creator van AL het leven, en dus ook ALLE mensen. Ik geloof niet dat Hij dan onderscheid maakt in wie meer of minder waard is, of meer of minder 'verdient'. Ook betekent dat dat de wereld (en het gehele universum) exact zo is als Hij wil dat het is... Inclusief alle ellende dus..! Dit betekent niet dat God (ook) slecht is, dit betekent slechts dat de mens incapabel is om alles te bevatten. 'Goed' en 'slecht' zijn geen absolute waarden, het zijn menselijke waarde-oordelen. Twee van alle door mensen bedachte hokjes, bedoeld om juist onze incapabiliteit om het te bevatten, te maskeren. Voor onszelf.
Dat moeten we niet terug projecteren op God! Het Christendom doet dat wel en werkt zich zo in de nesten door al deze onoplosbare paradoxen op te roepen. Het Christendom dwaalt hierdoor enorm.
Ik geloof dat dus elke religie een weg naar God is, en dat alles en iedereen uiteindelijk terugkeert tot God, ongeacht wat je ook maar denkt of uitspookt in je leven. lekker makkelijk denk je? inderdaad. Als jij het leven makkelijk vindt...
Ik denk dat ook vele gelovigen deze vraagtekens herkennen, en ben benieuwd hoe ze daarmee omgaan, of welke antwoorden ze daarop hebben bedacht...!
groeten, Johannes