Vragen zonder antwoord

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Vragen zonder antwoord

Berichtdoor klaretaal » 27 sep 2006 23:01

Ik heb me lang verdiept in het Christelijke geloof, en stelde me ervoor open. Ik wilde het snappen en weten of ik iets 'miste'. Een hoop verwarring en vertwijfeling later kwam ik tot de conclusie dat ik (waarschijnlijk) NOOIT in de Christelijke uitleg van de bijbel kan geloven. En wel omdat deze geen enkele verklaring bied voor enkele cruciale tegenstrijdigheden. Tenminste, ik heb er nog nooit één kunnen vinden...

Jij wel..?

ALS Jezus de zoon van God was, en kwam om de schulden van de mens 'in te lossen' door zichzelf op te offeren, en zo de mensen weer in staat te stellen tot God te komen (MITS je daar in gelooft!), heeft dat namelijk een aantal consequenties...:

-God faalt blijkbaar regelmatig; In eerste instantie om de mens naar Zijn wens te scheppen, Hij moet immers schijnbaar regelmatig ingrijpen om de mens op het goede spoor te wijzen, om uiteindelijk tot de rigoureuze oplossing van zelf-opoffering over te gaan. Vervolgens faalt Hij om het te laten werken; 2000 jaar later is het nog steeds een bende op Aarde...

-God laat de meeste van Zijn eigen geschapen mensen blijkbaar niet toe. Als mensen alléén als waarachtig gelovig Christen tot God kunnen komen, zoals het Christendom je voorhoudt, dan is het voor 99,9 % van de mensheid hopeloos! want zeg nou zelf, hoeveel van de Christenen om je heen hebben een écht waarachtig geloof? Laat staan hoeveel van álle mensen sinds Jezus zijn überhaupt Christelijk geworden...? Relatief bijzonder weinig.

-God treed blijkbaar op als een dictator in een schijn-democratie; de mens is vrij om te kiezen (bijv. voor een ander geloof), maar wie dat doet komt uiteindelijk in de 'gevangenis'...

-God werkt blijkbaar met een vreemd betaal-systeem; mensen worden geschapen met een natuurlijke aanleg voor 'zonde', waarvoor ze vervolgens moeten 'betalen' om dat goed te maken, wat God vervolgens zelf voor ze doet (door Jezus dood te laten martelen...dubieuze 'betaling' overigens), wat vervolgens alleen geldig is als je het gelooft.....

-God is blijkbaar niet almachtig; Áls Hij zou willen dat de hele wereld in vrede en geluk samenleeft (als Christenen, volgens het Christendom) krijgt Hij het maar niet voor mekaar...

Mijn interpretatie van deze paradoxen:

Jezus bestond vast wel, maar was geen 'godenzoon', tenminste niet meer dan jij of ik. Hij was een revolutionair die na zijn schokkende dood werd 'opgehemeld' en 'ver-afgod' door zijn verbijsterde aanhangers. De verhalen werden gemixt met in die tijd allang bestaande mythen van wereld-reddende godenzonen en in de 5 eeuwen daarna geselecteerd en opgeschreven op een manier waarop alles leek te kloppen; hij was de 'Messias'. hatsjikidee; de Bijbel. (Ohja, behalve Mohammed etc, die waren het niet eens met die verafgoding van Jezus; hatsjikidee; de Islam. Ook daarin 'klopte' alles oppeens.)

Sindsdien werd het weer zoals vanouds bakkeleien geblazen. Diverse religies claimen 'de waarheid' in pacht te hebben, moorden tallozen mensen uit en zaaien zo tweedracht tot op de dag van vandaag. Zelf nu nog hoor je elke zondag in de kerk; "Wij, de in de Here Jezus gelovigen, zijn gered! Halleluja!". met andere woorden; 'Zij', de niet en anders-gelovigen, zijn verloren / gaan naar de hel..! Wij/zij..Wij/zij..Wij/zij. Ik vind dit absoluut verwerpelijke stemming makerij, ookal is het vast niet zo bedoeld. Zéker niet door Jezus...

Als God bestaat (en dat geloof ik) dan is Hij almachtig, en de creator van AL het leven, en dus ook ALLE mensen. Ik geloof niet dat Hij dan onderscheid maakt in wie meer of minder waard is, of meer of minder 'verdient'. Ook betekent dat dat de wereld (en het gehele universum) exact zo is als Hij wil dat het is... Inclusief alle ellende dus..! Dit betekent niet dat God (ook) slecht is, dit betekent slechts dat de mens incapabel is om alles te bevatten. 'Goed' en 'slecht' zijn geen absolute waarden, het zijn menselijke waarde-oordelen. Twee van alle door mensen bedachte hokjes, bedoeld om juist onze incapabiliteit om het te bevatten, te maskeren. Voor onszelf.
Dat moeten we niet terug projecteren op God! Het Christendom doet dat wel en werkt zich zo in de nesten door al deze onoplosbare paradoxen op te roepen. Het Christendom dwaalt hierdoor enorm.

Ik geloof dat dus elke religie een weg naar God is, en dat alles en iedereen uiteindelijk terugkeert tot God, ongeacht wat je ook maar denkt of uitspookt in je leven. lekker makkelijk denk je? inderdaad. Als jij het leven makkelijk vindt...

Ik denk dat ook vele gelovigen deze vraagtekens herkennen, en ben benieuwd hoe ze daarmee omgaan, of welke antwoorden ze daarop hebben bedacht...!

groeten, Johannes

klaretaal
Verkenner
Verkenner

aanvulling

Berichtdoor klaretaal » 27 sep 2006 23:17

Oja, Nog een rede: Ik zie dat het Christelijk geloof heel veel verwarring en twijfel en schuldgevoel en schaamte en complexen oproept bij mensen. Dit natuurlijk naast de goede zaken van hoop en kracht, maar dat is (ook) niet zo uniek. Heel veel Christenen (en dat zien Christenen onderling ook wel) zijn zo ontzettend verdwaald in hun interpretatie van hun geloof, dat ze bijna de werelijkheid kwijt lijken te zijn geraakt. Bijvoorbeeld: de Ku Klux Klan, de bombardementen op abortus-klinieken, de spastische 'in de geest' sessies, de paus, complexen rond sexualiteit, de jehova's getuigen enz enz...

Als Jezus ECHT de enige echte Waarheid was, waarom dwalen dan zoveel van Zijn gelovers...???

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Vragen zonder antwoord

Berichtdoor L'être extraterrestre » 27 sep 2006 23:48

klaretaal schreef:Ik heb me lang verdiept in het Christelijke geloof, en stelde me ervoor open. Ik wilde het snappen en weten of ik iets 'miste'. Een hoop verwarring en vertwijfeling later kwam ik tot de conclusie dat ik (waarschijnlijk) NOOIT in de Christelijke uitleg van de bijbel kan geloven. En wel omdat deze geen enkele verklaring bied voor enkele cruciale tegenstrijdigheden. Tenminste, ik heb er nog nooit één kunnen vinden...

Jij wel..?

ALS Jezus de zoon van God was, en kwam om de schulden van de mens 'in te lossen' door zichzelf op te offeren, en zo de mensen weer in staat te stellen tot God te komen (MITS je daar in gelooft!), heeft dat namelijk een aantal consequenties...:

-God faalt blijkbaar regelmatig; In eerste instantie om de mens naar Zijn wens te scheppen, Hij moet immers schijnbaar regelmatig ingrijpen om de mens op het goede spoor te wijzen, om uiteindelijk tot de rigoureuze oplossing van zelf-opoffering over te gaan. Vervolgens faalt Hij om het te laten werken; 2000 jaar later is het nog steeds een bende op Aarde...

God schiep de mens naar Zijn wens. Hij deed er echter ook een vrije wil bij. Zodat we niet als marionetjes waren, maar zelf konden kiezen of we God wilden volgen ja of nee. Door die vrije keuze en de eigenwijsheid en de nieuwsgierigheid van de mens kwam de zondeval.

-God laat de meeste van Zijn eigen geschapen mensen blijkbaar niet toe. Als mensen alléén als waarachtig gelovig Christen tot God kunnen komen, zoals het Christendom je voorhoudt, dan is het voor 99,9 % van de mensheid hopeloos! want zeg nou zelf, hoeveel van de Christenen om je heen hebben een écht waarachtig geloof? Laat staan hoeveel van álle mensen sinds Jezus zijn überhaupt Christelijk geworden...? Relatief bijzonder weinig.

Jij kunt niet over anderen oordelen of ze wel of niet een waar geloof hebben. Dat kunnen we zelf nauwelijks, laat staan een ander over ons. Verder zijn er inderdaad relatief weinig Christenen. Helaas. Waarom? Jah, waarom, geen idee, maar je moet niet alles willen doorgronden.

-God treed blijkbaar op als een dictator in een schijn-democratie; de mens is vrij om te kiezen (bijv. voor een ander geloof), maar wie dat doet komt uiteindelijk in de 'gevangenis'...

Mensen moeten zelf weten wat juist is, uiteraard met Gods hulp, nogmaals, God wilde geen marionetten.

-God werkt blijkbaar met een vreemd betaal-systeem; mensen worden geschapen met een natuurlijke aanleg voor 'zonde', waarvoor ze vervolgens moeten 'betalen' om dat goed te maken, wat God vervolgens zelf voor ze doet (door Jezus dood te laten martelen...dubieuze 'betaling' overigens), wat vervolgens alleen geldig is als je het gelooft.....

Hoe zie jij betaling? We zijn ontvangen in zonden. Vervolgens kunnen we maar op 1 manier van die zonde afkomen, geloven in de genade, en met dat geloven willen wij ook helemaal ons leven aan God geven, dat gaat niet zonder slag of stoot.

-God is blijkbaar niet almachtig; Áls Hij zou willen dat de hele wereld in vrede en geluk samenleeft (als Christenen, volgens het Christendom) krijgt Hij het maar niet voor mekaar...

Wil Hij dat? Nogmaals, Hij heeft ons geen vrije keuze gegeven om ons die alsof af te nemen, en wij geloven bovendien dat er ooit een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komt.

Mijn interpretatie van deze paradoxen:

Jezus bestond vast wel, maar was geen 'godenzoon', tenminste niet meer dan jij of ik. Hij was een revolutionair die na zijn schokkende dood werd 'opgehemeld' en 'ver-afgod' door zijn verbijsterde aanhangers. De verhalen werden gemixt met in die tijd allang bestaande mythen van wereld-reddende godenzonen en in de 5 eeuwen daarna geselecteerd en opgeschreven op een manier waarop alles leek te kloppen; hij was de 'Messias'. hatsjikidee; de Bijbel. (Ohja, behalve Mohammed etc, die waren het niet eens met die verafgoding van Jezus; hatsjikidee; de Islam. Ook daarin 'klopte' alles oppeens.)

Sindsdien werd het weer zoals vanouds bakkeleien geblazen. Diverse religies claimen 'de waarheid' in pacht te hebben, moorden tallozen mensen uit en zaaien zo tweedracht tot op de dag van vandaag. Zelf nu nog hoor je elke zondag in de kerk; "Wij, de in de Here Jezus gelovigen, zijn gered! Halleluja!". met andere woorden; 'Zij', de niet en anders-gelovigen, zijn verloren / gaan naar de hel..! Wij/zij..Wij/zij..Wij/zij. Ik vind dit absoluut verwerpelijke stemming makerij, ookal is het vast niet zo bedoeld. Zéker niet door Jezus...

Als God bestaat (en dat geloof ik) dan is Hij almachtig, en de creator van AL het leven, en dus ook ALLE mensen. Ik geloof niet dat Hij dan onderscheid maakt in wie meer of minder waard is, of meer of minder 'verdient'. Ook betekent dat dat de wereld (en het gehele universum) exact zo is als Hij wil dat het is... Inclusief alle ellende dus..! Dit betekent niet dat God (ook) slecht is, dit betekent slechts dat de mens incapabel is om alles te bevatten. 'Goed' en 'slecht' zijn geen absolute waarden, het zijn menselijke waarde-oordelen. Twee van alle door mensen bedachte hokjes, bedoeld om juist onze incapabiliteit om het te bevatten, te maskeren. Voor onszelf.
Dat moeten we niet terug projecteren op God! Het Christendom doet dat wel en werkt zich zo in de nesten door al deze onoplosbare paradoxen op te roepen. Het Christendom dwaalt hierdoor enorm.

Ik geloof dat dus elke religie een weg naar God is, en dat alles en iedereen uiteindelijk terugkeert tot God, ongeacht wat je ook maar denkt of uitspookt in je leven. lekker makkelijk denk je? inderdaad. Als jij het leven makkelijk vindt...

Ik denk dat ook vele gelovigen deze vraagtekens herkennen, en ben benieuwd hoe ze daarmee omgaan, of welke antwoorden ze daarop hebben bedacht...!

groeten, Johannes

Wat heb je overigens een prachtige naam, de betekenis: Jahweh is genadig.

Tot slot wil ik je nog de geloofsbelijdenis meegeven:
Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.

En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.

Terwille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven. Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.

En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader (en de Zoon) uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.

En een heilige, algemene en apostolische kerk.

Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.

Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.

Amen.

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 28 sep 2006 03:30

Met dank voor je uitgebreidde reactie, lees ik, helaas, geen enkel nieuw inzicht, laat staan antwoord. slechts een herhaling van christelijke mantra's. Met als toppunt "je moet niet alles willen doorgronden". Zo kun je alle paradoxen wel afdoen met 'God's ondoorgrondelijke wegen', maar zo zit ik dus niet in elkaar. (oftewel; zo heeft God mij niet geschapen..!)

de consequenties die ik noem zijn reëel. Ik verwacht eigenlijk dat Christenen hun verantwoordelijkheid nemen omtrent de standpunten die ze aanhangen, en niet hun ogen sluiten voor deze consequenties. Hoe kan je bijvoorbeeld geloven in de wetenschap dat daarmee het meerendeel van de mensen om je heen in de hel zal belanden..??? Ik kan daar niet bij. Ik weiger dat te geloven. Ik hoop dat iemand daar een antwoord op heeft gevonden.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 28 sep 2006 05:36

klaretaal schreef:Met dank voor je uitgebreidde reactie, lees ik, helaas, geen enkel nieuw inzicht, laat staan antwoord. slechts een herhaling van christelijke mantra's. Met als toppunt "je moet niet alles willen doorgronden". Zo kun je alle paradoxen wel afdoen met 'God's ondoorgrondelijke wegen', maar zo zit ik dus niet in elkaar. (oftewel; zo heeft God mij niet geschapen..!)

de consequenties die ik noem zijn reëel. Ik verwacht eigenlijk dat Christenen hun verantwoordelijkheid nemen omtrent de standpunten die ze aanhangen, en niet hun ogen sluiten voor deze consequenties. Hoe kan je bijvoorbeeld geloven in de wetenschap dat daarmee het meerendeel van de mensen om je heen in de hel zal belanden..??? Ik kan daar niet bij. Ik weiger dat te geloven. Ik hoop dat iemand daar een antwoord op heeft gevonden.

Ik denk dat l'etre al een duidelijk antwoord heeft gegeven.

Waaraan ik een leestip wil toevoegen: "Brieven van een scepticus", Greg. Boyd.

En wat de hel betreft, daarover is een diversiteit van meningen, ook onder christenen. Die discussie zal vast eens eerder gevoerd zijn op RW. Wat je vraag betreft, misschien kun je dan begrijpen dat er christenen zijn die evangeliseren? Misschien kun je dan begrijpen dat er christenen zijn die het ónbegrijpelijk vinden dat jij je verzet tegen God niet opgeeft?

Kierkegaard
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kierkegaard » 28 sep 2006 07:55

klaretaal schreef:Met dank voor je uitgebreidde reactie, lees ik, helaas, geen enkel nieuw inzicht, laat staan antwoord. slechts een herhaling van christelijke mantra's. Met als toppunt "je moet niet alles willen doorgronden". Zo kun je alle paradoxen wel afdoen met 'God's ondoorgrondelijke wegen', maar zo zit ik dus niet in elkaar. (oftewel; zo heeft God mij niet geschapen..!)

klaretaal, je hebt een hoop vragen opgeworpen en misschien is het handiger om ze niet allemaal in 1 topic te plaatsen, de kans is groot dat ze door elkaar gaan lopen. Je hebt gelijk over het nemen van verantwoordelijkheden. Hier loop ik zelf ook tegenaan. Hoe kan je inderdaad vrolijk leven terwijl de rest naar de hel gaat......

Het lastige is dat 'de hel' ook erg discutabel is. Zet 20 christenen in een kamer en je zal hier 21 verschillende antwoorden in krijgen. Het idee van een duivel met een 3-tand in het vuur die je prikt is niet gangbaar meer. Maar wat is het dan wel???
Sommige mensen geloven wel in God maar niet in de hel. sommigen geloven alleen om maar niet in de hel te komen.... bij beiden klopt het niet volgens mij.
Ik weet voor mezelf niet wat ik onder de hel moet verstaan. Ik vind het sowieso lastig en betweterig als ik meen te moeten weten dat iedereen die anders denkt dan ik naar de hel zou gaan.
Ik heb een keer iemand horen zeggen dat de hel de naam is voor de toestand waar God niet is... Dit sprak mij wel aan.

Hoe ga je als christen dan ermee om?? moet je dan continue evangeliseren om mensen het duidelijk te maken?? Hoe zit het met de vragen van andere volken die God oprecht zochten maar door ons het christendom in de strot geduwd kregen. (denk maar aan de indianen die bijna uitgeroeid zijn)... wat geeft mij het recht om daarvan te vinden dat ze in de zgn hel komen??

Misschien zie je niet direct antwoorden in dit stukje, (maar die claim ik ook niet te hebben ;-) Het helpt misschien wel om er dieper op in te gaan, zodat we allemaal wat kunnen leren en verder komen...
De Waarheid is Subjectief - Sören Kierkegaard

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 sep 2006 08:49

Vraagje: waar in de Bijbel wordt beweerd dat deze wereld een volmaakte wereld zal worden met alleen maar gelukkige blije mensen?
En waar staat dat iedereen van dwaling vrij zal zijn en er geen enkele invloed van het kwaad zal zijn op deze wereld?

Als de Bijbel dat zou beweren, dan zou ik je twijfels wel een beetje kunnen begrijpen.
Maar ik lees iets heel anders in de Bijbel: strijd tot het einde en daarna pas de volmaaktheid met een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Deze wereld zal namelijk vergaan (2 Petrus 3).
De Bijbel verkondigt ons dat als we al het heil hier en nu verwachten, we van een koude kermis thuiskomen. Daarom verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid zal wonen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 sep 2006 08:58

klaretaal, fijn dat je je hersens gebruikt! Je hebt helemaal gelijk met je kritiek. De meeste christenen weten hier helaas geen zinnig antwoord op te geven. Nu ben ik mensen op het spoor gekomen die mij hebben geholpen om iets meer te snappen van de dingen die jij hierboven noemt. Ik zal hier niet uitwijden over al je vragen, want zoals gezegd zijn het er wel erg veel. Maar als eerste tip geef ik je de volgende website: http://www.goedbericht.nl Ik heb niet elk artikel hierop gelezen en getoetst aan de bijbel, maar het helpt me wel enorm om dingen te begrijpen. Het wordt er in ieder geval een stuk logischer op. Ik hoop dat je er wat aan hebt en je mag best verder vragen, maar dan graag eentje tegelijk ;) Dan zal ik proberen om te vertellen hoe ik er persoonlijk over denk.

André

Berichtdoor André » 28 sep 2006 12:37

Klaretaal, het is ook heel moeilijk om zomaar iets te geloven wat je zelf niet hebt gezien of gehoord, wordt zelf een leerling van Jezus door Jezus zelf op aangesproken, dus zo vreemd is dat niet.
Zoals Lala zegt je hebt je heel wat vragen opgeworpen die nogal moeilijk 1 voor 1 zijn te beantwoorden.
Wellicht dat het beter te verklaren is als je de complete lijn van de bijbel erin betrekt.
Maar het is idd heel simpel, je gelooft het, of je gelooft het niet.
Sterkte en geduld wens ik je in je 'zoektocht' naar antwoorden.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 28 sep 2006 15:07

Hmm, het komt nu op mij over alsof ik een totaal onzinnig, niet boeiend, antwoord heb gegeven. Weinig prettig. Als iemand aan jou vraagt, hoe is Jezus gestorven, zeg je aan het kruis. Waarom? Omdat dat in de Bijbel staat. Dat wordt dan toch ook geen cliché genoemd. Het antwoord wat ik gaf, komt uit mijn hart, het is wat ik gelóóf.

En die van, je moet niet alles willen doorgronden is inderdaad wat standaard.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 sep 2006 16:42

Het hele boek overtypen zal ik niet doen, maar als je echt geintresserd bent, zou je het boek: "Brieven van een scepticus" eens moeten lezen.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

André

Berichtdoor André » 28 sep 2006 17:49

L'être extraterrestre schreef:Hmm, het komt nu op mij over alsof ik een totaal onzinnig, niet boeiend, antwoord heb gegeven.
Waarom denk je dat?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 sep 2006 18:03

Klaretaal,

Ik kan niet met je mee. Inderdaad zou ik ook verwijzen naar Christelijke schrijvers die op je vragen ingaan. Bijvoorbeeld C.S. Lewis en Francis Schaefer.

Elbert en dat-buitenaardse-geval-met-de-moeilijke-naam gaven al aan dat we sinds de zondeval niet echt meer een paradijs op aarde hebben te verwachten. Het probleem lijkt hier voor een groot deel te zitten in de praktische afwijzing van de zondeval of van gevolgen hiervan. In principe is de mens totaal vrij geweest om God lief te hebben, maar hij koos er voor om de vrijheid niet goed te gebruiken.

Nog steeds hebben wij een redelijke vrijheid maar we hebben genade nodig om echt daadwerkelijk tot God te komen. De vrijheid is deels een schijnvrijheid inderdaad. De mens komt tot zijn doel als hij lief heeft (God en mens) als hij dit doel misloopt dan ben je niet meer dan de valse hond die bijt naar zijn baasje en voorbijlopende kinderen je wordt weggedaan van voor God.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

tukker
Verkenner
Verkenner

Re: Vragen zonder antwoord

Berichtdoor tukker » 28 sep 2006 18:37

Hallo klaretaal.

Hoewel ik geen theologische studie heb gevolgd, zal ik proberen te reageren op jouw punten.

klaretaal schreef:-God faalt blijkbaar regelmatig; In eerste instantie om de mens naar Zijn wens te scheppen, Hij moet immers schijnbaar regelmatig ingrijpen om de mens op het goede spoor te wijzen, om uiteindelijk tot de rigoureuze oplossing van zelf-opoffering over te gaan. Vervolgens faalt Hij om het te laten werken; 2000 jaar later is het nog steeds een bende op Aarde...

Ik geloof niet dat dit het falen van God is. De bijbel spreekt namelijk ook over Gods tegenstander, de satan. Ik geloof dat de satan probeert de mens van God af te houden. Ik vergelijk het met een wedstrijd. Er is een Winnaar, Jezus de Opgestaande, een een verliezer, de satan. De verliezer kan niet tegen zijn verlies en probeert daarom de mens van de Winnaar af te houden. Maar als je gelooft, lukt hem dat niet. Niet als onze verdienste, maar door de kracht van God.

klaretaal schreef:-God laat de meeste van Zijn eigen geschapen mensen blijkbaar niet toe. Als mensen alléén als waarachtig gelovig Christen tot God kunnen komen, zoals het Christendom je voorhoudt, dan is het voor 99,9 % van de mensheid hopeloos! want zeg nou zelf, hoeveel van de Christenen om je heen hebben een écht waarachtig geloof? Laat staan hoeveel van álle mensen sinds Jezus zijn überhaupt Christelijk geworden...? Relatief bijzonder weinig.

Ik zie het meer als een uitnodiging. God nodigt iedereen uit. De vraag is of je komt, of niet.

klaretaal schreef:-God treed blijkbaar op als een dictator in een schijn-democratie; de mens is vrij om te kiezen (bijv. voor een ander geloof), maar wie dat doet komt uiteindelijk in de 'gevangenis'...

Dat zou ik zo niet durven zeggen. Ik zou eigenlijk ook niet weten hoe wel.

klaretaal schreef:-God werkt blijkbaar met een vreemd betaal-systeem; mensen worden geschapen met een natuurlijke aanleg voor 'zonde', waarvoor ze vervolgens moeten 'betalen' om dat goed te maken, wat God vervolgens zelf voor ze doet (door Jezus dood te laten martelen...dubieuze 'betaling' overigens), wat vervolgens alleen geldig is als je het gelooft.....

Deze redenatie volg ik niet. In het begin was het goed, zie Genesis 1. Nadat de satan kwam en de mens verleide werd het slecht. (zie mijn reactie op jouw eerste punt). Jezus offer op golgotha is voor iedereen. De vraag is of je het aanvaard (zie mijn reactie op jouw tweede punt).

klaretaal schreef:-God is blijkbaar niet almachtig; Áls Hij zou willen dat de hele wereld in vrede en geluk samenleeft (als Christenen, volgens het Christendom) krijgt Hij het maar niet voor mekaar...

Zie hier ook mijn eerste reactie.

Ik hoop dat deze reactie een positieve bijdrage levert.

groet,

tukker

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 28 sep 2006 22:55

Ik ben blij met zoveel reacties! ik zal eens proberen te antwoorden op een paar dingen die mij aanspraken:

Jort schreef:En wat de hel betreft, daarover is een diversiteit van meningen, ook onder christenen. Die discussie zal vast eens eerder gevoerd zijn op RW. Wat je vraag betreft, misschien kun je dan begrijpen dat er christenen zijn die evangeliseren? Misschien kun je dan begrijpen dat er christenen zijn die het ónbegrijpelijk vinden dat jij je verzet tegen God niet opgeeft?

Ik begrijp heel goed dat er christenen zijn die evangeliseren! De gedachte dat de consequentie van je geloof is dat er nog zóveel mensen rondlopen die níet gered zijn lijkt mij nogal ondragelijk..! hierover straks meer.

Maar ik verzet mij allerminst tegen God! ik verzet mij tegen de chistelijke uitleg van de bijbel, en dat is een wezenlijk verschil! Voor jou is de christelijke uitleg de enige juiste, want voor jou is de bijbel het onfeilbare woord van God. maar dat heb je ook alleen maar ergens gelezen. namelijk in...de bijbel.(!) Als ik om mij heen kijk staat dat haaks op de werkelijkheid. en dan is er de keuze; klopt de realiteit niet, of klopt de (christelijke uitleg van) de bijbel niet..? De realiteit is de realiteit. Die is zoals hij is. God is almachtig en maakt dus de realiteit precies zoals Hij wil dat het is. Ik probeer dus in 1e instantie aan de realiteit af te leiden hoe God is. dat is goed te doen, als je goed kijkt. (Ook Jezus raadde dit aan overigens)

De bijbel is echter maar een middeleeuws boek. nuchter en objectief geschiedkundig onderzoek naar de oorsprong van de bijbel laat zien dat het door diverse stadia van knip en plakwerk van kerkelijke instanties is gegaan, alvorens zo te worden zoals het boek nu is. Waarom zou dat nu zo onfeilbaar en heilig zijn..? Alleen maar omdat de kerk dat zegt.
Ik heb de bijbel gelezen (niet helemaal geef ik toe), en een bepaald gehaaid mechanisme viel mij op:

In de Bijbel staat een hoop wijsheid en waarheid. Voornamelijk dingen die Jezus zegt zijn bijzonder ráák. Maar ook andere stukken getuigen van een diep inzicht in de aard der dingen. dat maakt indruk. Er staat ook (bijvoorbeeld) dat velen de bijbel zullen verwerpen, zich beroepend op de wetenschap. Ook dat is waar en maakt dus indruk, aangezien dat inderdaad gebeurt. maar dan staat er dat ALLES in de bijbel waar is, en dat je, als je dát niet gelooft, NIETS ervan gelooft... Vervolgens wordt dit geillustreerd aan de hand van verhalen over wangelovers die ter plekken dood neer vielen of andere rampen overkwamen... 'Oei..!' denk je dan als lezer, 'ik wil wel geloven in wat er allemaal voor goeds wordt beschreven! het klinkt waar en er staat dat het waar moet zijn...Dus tja' Maar HO!

Dit is in feite niet anders dan je reinste CHANTAGE!

het is niet moeilijk te voorspellen dat een boek wat de waarheid claimt en diverse wonderen beschrijft zal worden aangevallen! dat is dus geen kunst. Maar erger nog is het truuckje van 'alles of niets', 'je hoort bij ons of je bent overgeleverd aan SATAN'.
brrrrrr... Ga toch weg denk ik dan. Ik hoor niet bij jullie en niet bij satan. ik mag best voor mijzelf uitmaken welke stukken van de bijbel ik waardevol acht, en welke ik als complete nonsense verwerp. daar is niks mis mee. God schrijft geen boeken, mensen schrijven boeken en mensen zijn feilbaar. dat God het geschreven zou hebben is volgens mij niets meer dan een middeleeuwse kerkelijke propaganda truuk.

maw; Ik verzet mij niet tegen God, ik zoek hem juist op. De Christelijk kerkelijke leer daarentegen draait er met grote omslachtige bogen eindeloos omheen. Natuurlijk vinden mensen ook hierdoor soms God! er zijn immers duizend wegen naar God....!

Terug naar “Archief”