Cathy:
Toch, als ik Judas: 7 erbij neem, dan kan ik niet anders concluderen.
Judas :7
Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op
gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.Het gaat hier toch niet over engelen?
Cathy:
Het basisprincipe van mij is: eerst letterlijk lezen en dan zoeken
naar de 'dubbele' bodems, of metahistorie. Nee, dat eerste staat niet in de Bijbel, dat denk ik. Je kunt wel eerst kijken hoe een gedeelte bedoeld is en dan lezen, maar als je niet weet hoe een iets bedoeld wordt, zoals dit gedeelte, dan valt het niet mee om achter de 'waarheid' te komen.
Maar als je niet weet hoe een bijbelgedeelte bedoeld is stel jij dus dat het
letterlijk is. Dat lijkt me een arbitraire aanname.
Cathy:
En als ik voortborduur op het letterlijke:.....gevallen engelen met
vrouwen.....is dit het slangenzaad uit Gen 3:15?
Nee, ik denk het absoluut niet. Ik denk juist dat we dat zaad niet
letterlijk moeten nemen. Als we dat doen dan gaat het blijkbaar alleen om
een bepaalde groep mensen en niet om alle volgelingen van satan. Lijkt me een gevaarlijke weg...
Cathy:
......de geweldigen (Gen 6:4), mannen van naam......De Enakieten, Refaieten (koning Og was een Refaiet= reus en had een graftombe van 4,5 bij 2 meter. Deut 3:11), Zamzummieten, ook reuzen (Deut 2:20,21 ev)......al die volkeren die 'uitgemoord' moesten worden; mogelijk allemaal dit slangenzaad?
Nou, kun je die vraag zelf beantwoorden? Is er een verband tussen alle
volken die moesten worden uitgemoord en reuzen?
Cathy:
Wat denk jij ervan?....
Als je een verband weet te vinden tussen reuzen en de uit te moorden volken dan hebben we iets om over na te denken. Ik betwijfel echter of je zo'n verband kunt vinden al moet ik bekennen dat ik dat zelf niet onderzocht heb. Als je ook maar 1 volk hebt waarbij dat verband er niet is heb je in feite nog steeds hetzelfde probleem als ik t.a.v. dat uitmoorden.
Invincible:
Voor mij wordt er een hoop duidelijk door het engel-reuzenverhaal. Het verklaard gewoon een heleboel.
Zoals?
Invincible:
Tevens bestaat de mogelijkheid dat de gevallen engelen/reuzen weer terug op aarde komen in de eindtijd. Dan is het toch bijzonder prettig als de christenen/Joden in die tijd weten wat hen overkomt.
Ik denk dat wij een nogal verschillende kijk op de toekomst hebben

Maar heb je aanwijzingen dat we weer reuzen tegemoet kunnen zien?
Invincible:
Lees Ouweneels 'de 9de Koning' er maar op na, hij heeft daar netjes die termen uitgeplozen. Hij is het ook eens met de uitleg van engelen in Gen 6:2+4.
Vertel.
Invincible:
Net als Cathy is dat mijn uitgangspunt Geldt ook voor
Openbaringen.
Openbaringen letterlijk nemen is volgens mij niet echt slim. Beesten die uit
de zee opkomen en zo...
Invincible:
Voor de Joden is dit gewoon een bijbelboek.
De Joodse canon is bij mijn weten gelijk aan die van het protestantse OT.
Geen Henoch dus.
De canon van de Septuagint (grotendeels(?) gelijk aan de RK canon van het OT) bevat extra boeken maar geen boek van Henoch dacht ik.
Invincible:
Zijn er trouwens wel fatsoenlijke wetenschappers die ontkennen dat Henoch de schrijver is?
Ja, volgens mij wordt Henoch algemeen gezien als pseudo-epigrafie.
Invincible:
Nog een moeilijkheid voor jouw uitleg: Het grootste deel van het boek bestaat uit ervaringen van Henoch tijdens zijn opnames in de Hemel en zijn profetien. Deze profetien worden door Petrus aangehaald. Als dit niet door Henoch zelf is opgeschreven MOET het een door de HeiligeGeest geinspireerd werk zijn. Ook gezien de indrukwekkende details die beschreven worden. Het hoort dan zoiezo in onze bijbel thuis.
Toch is het in geen enkele canon terechtgekomen. Daar heb jij weer een
probleem. Of dacht je dat je de eerste was die gezien heeft dat Henoch
geciteerd wordt?
Invincible:
Volgens velen is Job het oudste boek
Maar dat staat absoluut niet vast en doet niets af aan het feit dat Henoch
dan ouder is dan de boeken van Mozes.
Invincible:
Ik vind het niet vreemd dat een boek als Henoch door de kerk vreemd wordt gevonden. t Is meer dan logisch, maar wel jammer.
Waarom is dat jammer? Wat is er zo bijzonder aan dat boek? Ik heb het idee dat het bij de voorstanders vooral gaat om de bevrediging van bepaalde eindtijd fantasiën...
Invincible:
De manier waarop de reuzen bij de inname van Kanaän tegen G.d en volk tekeer gingen doet mij toch anders vermoeden.
Dan kun je ook wel concluderen dat de Palestijnen afstammelingen van deze reuzen zijn.
Invincible:
Wat is er mis met UFO's, graancircels en heksen? Alledrie bestaan ze. Anyway, het is een hele doofpotaffaire.
Meen je dat serieus? Dan ben ik bang dat ik hierover geen serieuse discussie meer kan voeren.
Invincible:
Je moet wel onthouden dat dit boek vroeger gewoon erbij hoorde. De Joden, en ook de dicipelen waren er gewoon van op de hoogte.
Nou, zo gewoon was dat nou ook weer niet. Het stond iig niet in de
Septuagint. Dat zegt toch ook iets.
Invincible:
Als men dus iets zegt over gevallen engelen en de zondvloed, was dat toen gewoon een duidelijke verwijzing naar Gen 6:1-4.
Dat is een hypothese waar zijn je argumenten?
Klaas