Is God de Man met de baard?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 sep 2006 21:22

Denkertje21 schreef:Beste Jantjes,

Ik had mezelf voorgenomen om eerlijk en open te zijn, zeker in dit topic. maar ik wil tegelijkertijd niemand voor het hoofd stoten en dus ook jou niet en al zeker niet als je over deze zaken praat.

Maar eerlijk gezegd kan ik helmaal niks met je verhaal. Wat je zegt, is vast allemaal heel goed bedoeld, maar het is weer een hele rits aan citaten van oude schrijvers, bijbelteksten en domineeskreten. het voelt als het kopiëren van een bestaande scriptie. Ik ken ze allemaal, ik heb ze mijn hele leven gehoord. Maar ik hoef even geen citaten. Als je de eerste twee woorden zegt, kan ik de zin afmaken... Het wordt zo vaak gezegd. Het is vaak een vroom en waarschijnlijk ook wel goed bedoeld automatisme. Ik wil van hart tot hart met je praten!

Maar WIE en WAT is God voor jou, voor mij, voor anderen. Hoe kan ik dicht bij Hem komen door Hem te ervaren, te beleven. Ja ik voel God wel bij me, in me, om me heen, maar het is zo onwezenlijk, zo onbegrijpelijk. We praten zo makkelijk over God alsof Hij naast je zit... Abba Vader, U behoor ik toe? Maar wie bent U dan?
In het heel kort.
Voor mij is God een rechter die mij veroordeeld en tevens vrijspreekt.
Dit vind plaats in mijn geweten of consciëntie.
Hierin heb ik een rechtstreekse verbinding met God (die mij veroordeeld), in Christus (die mij vrijspreekt). Deze beleving is bijna dagelijks in mijn gewone leven, of ik nu op de markt loopt of in de kerk zit. Ik vermijd gelegenheden die mij veroordelen, vooral die gelegenheden die een werelds karakter hebben, maar voornamelijk de wereldse gedachten die in mijn opkomen. Dat geeft veel strijd, maar ook een gelukkig gelovig leven, voor nu en in de toekomende leven.

Tevens vraag ik mij af wat Denkertje21 bedoeld met ‘ik voel God om mij heen’. Iedereen weet dat God bestaat! Wij hebben allemaal een ingeschapen Gods kennis, alleen wat doen wij er mee, dat is heel belangrijk.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 19 sep 2006 21:24

Denkertje21
Nee, daar houd ik me niet zo mee bezig: wel hoe meer ik lees hoe meer ik weer andere dingen wil weten en lezen. Ik zal wel niet uitgestudeerd raken. :?

Riska

Berichtdoor Riska » 19 sep 2006 21:28

Denkertje21 schreef:
Menucha schreef:Denkertje21,
De enige manier om God te leren kennen is toch de bijbel lezen.

Neem me maar niet kwalijk dat ik zo doorga, maar dat wéét ik wel. Dat antwoord ligt ook zo voor de hand...

Ik ken de bijbel zo ongeveer uit mijn hoofd. Een eerlijk gezegd: hoe meer ik lees, hoe meer vragen er ontstaan. Heel basale vragen: hoe kan God al die haren tellen, hoe kan God naar al die gebeden luisteren en hoe kan God al die mensen die sterven oordelen, hoe kan... en ga zo maar door...

Je bent in goed gezelschap. Veel theologen zeggen: hoe meer ik weet, hoe minder ik van God weet... er komen altijd maar weer nieuwe vragen...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 sep 2006 22:36

Menucha schreef:De enige manier om God te leren kennen is toch de bijbel lezen.
Ik denk door Gods Geest, gewerkt door het Woord bijvoorbeeld maar ook door visioenen, gezichten of mystieke ervaringen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 sep 2006 07:09

Jantjes schreef: Tevens vraag ik mij af wat Denkertje21 bedoeld met ‘ik voel God om mij heen’. Iedereen weet dat God bestaat! Wij hebben allemaal een ingeschapen Gods kennis, alleen wat doen wij er mee, dat is heel belangrijk.

Ik weet dat ik op eieren loop, maar ook dit soort antwoorden kan ik opdreunen. Ik heb ze allemaal geleerd. Uit het hoofd zelfs. En geloof me: niet iedereen weet dat God bestaat en "die ingeschapen godskennis" is vaak wel heel diep begraven. Men weet hooguit dat er "iets hogers" is.

Laat ik ook niet ingaan op de veroordelende en straffende God. Dat is een ander hoofdstuk. Komt ook vastb wel ergens aan de orde.

Maar als je nou bidt, wat heb je dan in gedachte? Een Persoon, een Geest, een Zijn, een Alomtegenwoordigheid. Hou kun je je veilig voelen bij Iets wat zo onduidelijk en wazig is.

In die zin voel ik God om mij heen. Ik kan soms God wel zien in mijn bloeiende tuin, in mijn lieve collega's, in de domniee op de kansel, in een knap stuk techniek...

Als we in de kerk bidden om Gods aanwezigheid, hoe zie je concreet die aanwezigheid dan?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 sep 2006 19:46

Denkertje21 schreef:
Hoe kun je je veilig voelen bij Iets wat zo onduidelijk en wazig is.

Is dat voor jou echt zo? Als dat dan werkelijkheid is voor jou dan moet ik hierin toch constateren dat jij erg weinig gedaan hebt met dat genen zoals jij het zegt en geleerd hebt: ‘het wel op te kunnen dreunen’.
Ik dacht toen ik het jou verhaal zo las heb ik nu met denkertje21 te maken (volwassen iemand) of met Denkertje6 (met een kind).
Ik leer mijn kinderen ook bidden. Zij vragen dan hoe moet ik bidden? en dan leer ik hun en zeg bid maar dit Psalmversje:
HEER', ai, maak mij Uwe wegen,
Door Uw woord en Geest bekend;
Leer mij, hoe die zijn gelegen,
En waarheen G' Uw treden wendt,
Leid mij in Uw waarheid, leer
IJvrig mij Uw wet betrachten.
Want Gij zijt mijn heil, o HEER',
'k Blijf U al den dag verwachten.

Ja, Denkertje21, dat kan jij wel opdreunen natuurlijk. Ook mijn kinderen dreunen het na de zoveelste keer op en zij wisten niet eens meer of zij nu wel of niet gebeden hadden.
Eigelijk wilde ik weer wat vragen aan jou, maar ik weet het antwoord al namelijk ook dit dreunversje heeft nog nooit echt iets tot jou gezegd!

Ook deze Psalmdichter vond de HEERE maar wazig en hij vroeg: maak mijn Uw wegen bekent als dat dan door de Bijbel en door Uw Geest is. Nogmaals vraagt hij of de HEERE duidelijk wil zijn en waar Zijn wegen en voetstappen dan wel zijn. Toch komt hij tot de conclusie dat God in zijn ‘wet’ te vinden is, want hij vraag aan de HEERE of hij daarin ijverig in mag studeren omdat Zijn heil daarin ligt opgesloten, daarom blijft hij de HEERE daarin dan ook verwachten.
Als ik nu even een grote stap zet naar de laatste regel van het einde deze Psalmversen, blijkt het dat hij niet tevergeefs gewacht heeft want zijn wazigheid is opgelost hij heeft het heil, geluk of voorspoed erin gevonden.

Waarin vond die Psalmdichter de HEERE dan in zijn gedachten? In Een Persoon? een Geest? een Zijn? een Alomtegenwoordigheid? Nee, nee die Psalmdicht vond God in het bestuderen van ‘Zijn wet’. Dat heb jij waarschijnlijk nog nooit gedaan Denkertje21, of vergis ik mij.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2006 20:15

Maar als je nou bidt, wat heb je dan in gedachte? Een Persoon, een Geest, een Zijn, een Alomtegenwoordigheid. Hou kun je je veilig voelen bij Iets wat zo onduidelijk en wazig is.
Ik hou gewoon 'God' in gedachten, de God zonder Naam omdat Hij daar te groot voor is..

JHWH is ook niet echt een Naam maar een samenvatting 'ik ben die ik ben', punt :)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 sep 2006 21:33

Raido schreef:Ik hou gewoon 'God' in gedachten, de God zonder Naam omdat Hij daar te groot voor is..

JHWH is ook niet echt een Naam maar een samenvatting 'ik ben die ik ben', punt :)

Weet je, daar kom ik al veel verder mee dan de verhalen van Jantjes...
En dat maakt het ook zo moeilijk. Soms denk ik dat we zo'n beeld van God hebben gemaakt, dat het lijkt alsof we God met alle toepasbare teksten en versjes in onze binnezak hebben, het is een 'systeemGod' geworden. We hebben Hem gemaakt. Maar God is zo onbevattelijk en groot en voor mij niet in een hokje te plaatsen. Dan rijg ik een beetje de kriebels van 'Heer ai maak mij uwe wegen". Eerlijk gezegd hoef ik die wegen vaak helemaal niet te weten omdat ik G'd sowieso blind vertrouw...

En, beste Jantjes... Denkertje6? 'k Wou dat het waar was! Worden als een kind moest het toch zijn???
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 20 sep 2006 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 20 sep 2006 21:37

mischien helpt dit een beetje

daniel 7

9 Dit zag ik, totdat er tronen gezet werden, en de Oude van dagen Zich zette, Wiens kleed wit was als de sneeuw, en het haar Zijns hoofds als zuivere wol; Zijn troon was vuurvonken, deszelfs raderen een brandend vuur.
10 Een vurige rivier vloeide, en ging van voor Hem uit, duizendmaal [7:10] Openb 5:11.duizenden dienden Hem, en tien duizendmaal tien duizenden stonden voor Hem; het gericht zette zich, en de boeken [7:10] Openb 20:12.werden geopend.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 sep 2006 21:40

Denkertje21 schreef:Soms denk ik dat we zo'n beeld van God hebben gemaakt, dat het lijkt alsof we God met alle toepasbare teksten en versjes in onze binnezak hebben, het is een 'systeemGod' geworden. We hebben Hem gemaakt. Maar God is zo onbevattelijk en groot en voor mij niet in een hokje te plaatsen. Dan rijg ik een beetje de kriebels van 'Heer ai maak mij uwe wegen". Eerlijk gezegd hoef ik die wegen vaak helemaal niet te weten omdat ik G'd sowieso blind vertrouw...

Dat laatste, dat je God sowieso blindelings vertrouwt is het allerbelangrijkste Denkertje. Inderdaad, wij denken God in onze broekzak te hebben als we Hem met bepaalde beelden duiden en te vaak willen wij aan elkaar beelden opdringen omdat het anders niet goed is is, omdat je anders kennelijk niet goed gelooft.
Zo kan ik persoonlijk niks met het Vaderbeeld van God. Betekent het dat ik niet goed geloof? Nou, dan maar niet. Ik weet voor mijzelf dat ik niet los van Hem sta, integendeel, en daar gaat het om!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2006 21:45

En dat maakt het ook zo moeilijk. Soms denk ik dat we zo'n beeld van God hebben gemaakt, dat het lijkt alsof we God met alle toepasbare teksten en versjes in onze binnezak hebben, het is een 'systeemGod' geworden. We hebben Hem gemaakt. Maar God is zo onbevattelijk en groot en voor mij niet in een hokje te plaatsen. Dan rijg ik een beetje de kriebels van 'Heer ai maak mij uwe wegen". Eerlijk gezegd hoef ik die wegen vaak helemaal niet te weten omdat ik G'd sowieso blind vertrouw...
Hij openbaard zich in zijn woord (bijbel) en zijn Woord (Jezus) aan de mensheid. Hij heeft geen Naam (of je moet JHWH als eigennaam zien), Hij komt naar ons af..

Ik ben een Vader, een Moeder, een Metgezel, de Rechter, een Vuur, Liefde, Gerechtigheid, Oordeel, Koning, Heerser, God der goden, een Vriend...

Door God met de naam Vader aan te duiden wijst de taal van het geloof voornamelijk op twee aspecten, namelijk dat God van alles de eerste oorsprong is en de transcendente autoriteit en dat Hij tegelijkertijd goedheid en liefdevolle zorg is voor al zijn kinderen. Deze ouderlijke genegenheid van God kan ook met het beeld van het moederschap tot uitdrukking gebracht worden, een beeld dat veeleer de immanentie van God, het innige contact tussen God en zijn schepsel aangeeft. De taal van het geloof put zo uit de ervaring die een mens van zijn ouders heeft, die in zekere zin voor hem de eerste vertegenwoordigers van God zijn. Maar deze ervaring zegt ook dat de menselijke ouders kunnen falen en dat zij het beeld van het vader? en moederschap kunnen misvormen. Dan dient men voor ogen te houden dat God het menselijk onderscheid in geslacht overstijgt. Hij is noch man, noch vrouw, Hij is God. Hij overstijgt eveneens het menselijk vader? en moederschap, aangezien Hij er de oorsprong en de maat van is: niemand is vader zoals God het is.

Jezus heeft geopenbaard dat God "Vader" is in een ongehoorde zin: Hij is het niet alleen als Schepper. Hij is eeuwig Vader met betrekking tot zijn enige Zoon, die van zijn kant eeuwig alleen maar Zoon is met betrekking tot zijn Vader. "Niemand kent de Zoon tenzij de Vader, en niemand kent de Vader tenzij de Zoon en hij aan wie de Zoon het wil openbaren"

Daarom belijden de apostelen Jezus als "het Woord dat in het begin bij God was en dat het Woord God is" 1 Vgl. Joh. 1, 1; als "het beeld van de onzichtbare God" (Kol. 1, 15); als "de afstraling van Gods heerlijkheid en het evenbeeld van zijn wezen" (Heb. 1, 3).

Vóór zijn Pasen kondigt Jezus het zenden van een "andere helper" (paracleet), de heilige Geest, aan. Reeds werkzaam sinds de schepping, 1 Vgl. Gen. 1, 2 zal de Geest nu, nadat Hij vroeger "gesproken" heeft door de profeten, Credo van Nicea - Constantinopel "bij de leerlingen blijven en in hen 2 Vgl. Joh. 14, 17 zijn om hen te onderrichten 3 Vgl. Joh. 14, 26 en "tot de volle waarheid" te brengen (Joh. 16, 13). De heilige Geest wordt zo geopenbaard als een andere goddelijke persoon in relatie tot Jezus en de Vader.

Zo is God, Hij daalt naar jou af omdat je Hem anders niet kunt begrijpen. Hij had Jezus niet nodig, maar wij hadden Jezus nodig omdat wij anders niet wisten wie Hij was..

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 sep 2006 21:57

Raido schreef: Hij had Jezus niet nodig, maar wij hadden Jezus nodig omdat wij anders niet wisten wie Hij was..

Hier ga ik mee slapen! Bedankt!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2006 22:24

Denkertje21 schreef:
Raido schreef: Hij had Jezus niet nodig, maar wij hadden Jezus nodig omdat wij anders niet wisten wie Hij was..

Hier ga ik mee slapen! Bedankt!
Graag gedaan. Ik liep/loop met dezelfde vragen en zal voor je bidden.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 sep 2006 10:45

Raido schreef:
Hij openbaard zich in zijn woord (bijbel) en zijn Woord (Jezus) aan de mensheid. Hij heeft geen Naam (of je moet JHWH als eigennaam zien), Hij komt naar ons af..

Ik ben een Vader, een Moeder, een Metgezel, de Rechter, een Vuur, Liefde, Gerechtigheid, Oordeel, Koning, Heerser, God der goden, een Vriend...

Door God met de naam Vader aan te duiden wijst de taal van het geloof voornamelijk op twee aspecten, namelijk dat God van alles de eerste oorsprong is en de transcendente autoriteit en dat Hij tegelijkertijd goedheid en liefdevolle zorg is voor al zijn kinderen. Deze ouderlijke genegenheid van God kan ook met het beeld van het moederschap tot uitdrukking gebracht worden, een beeld dat veeleer de immanentie van God, het innige contact tussen God en zijn schepsel aangeeft. De taal van het geloof put zo uit de ervaring die een mens van zijn ouders heeft, die in zekere zin voor hem de eerste vertegenwoordigers van God zijn. Maar deze ervaring zegt ook dat de menselijke ouders kunnen falen en dat zij het beeld van het vader? en moederschap kunnen misvormen. Dan dient men voor ogen te houden dat God het menselijk onderscheid in geslacht overstijgt. Hij is noch man, noch vrouw, Hij is God. Hij overstijgt eveneens het menselijk vader? en moederschap, aangezien Hij er de oorsprong en de maat van is: niemand is vader zoals God het is.

Jezus heeft geopenbaard dat God "Vader" is in een ongehoorde zin: Hij is het niet alleen als Schepper. Hij is eeuwig Vader met betrekking tot zijn enige Zoon, die van zijn kant eeuwig alleen maar Zoon is met betrekking tot zijn Vader. "Niemand kent de Zoon tenzij de Vader, en niemand kent de Vader tenzij de Zoon en hij aan wie de Zoon het wil openbaren"

Daarom belijden de apostelen Jezus als "het Woord dat in het begin bij God was en dat het Woord God is" 1 Vgl. Joh. 1, 1; als "het beeld van de onzichtbare God" (Kol. 1, 15); als "de afstraling van Gods heerlijkheid en het evenbeeld van zijn wezen" (Heb. 1, 3).

Vóór zijn Pasen kondigt Jezus het zenden van een "andere helper" (paracleet), de heilige Geest, aan. Reeds werkzaam sinds de schepping, 1 Vgl. Gen. 1, 2 zal de Geest nu, nadat Hij vroeger "gesproken" heeft door de profeten, Credo van Nicea - Constantinopel "bij de leerlingen blijven en in hen 2 Vgl. Joh. 14, 17 zijn om hen te onderrichten 3 Vgl. Joh. 14, 26 en "tot de volle waarheid" te brengen (Joh. 16, 13). De heilige Geest wordt zo geopenbaard als een andere goddelijke persoon in relatie tot Jezus en de Vader.

Zo is God, Hij daalt naar jou af omdat je Hem anders niet kunt begrijpen. Hij had Jezus niet nodig, maar wij hadden Jezus nodig omdat wij anders niet wisten wie Hij was..
Mooi stukje Raido uit het katholieke nieuwsblad.
http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel/kn1613b.htm
Persoonlijk vind ik wel dat daar doorspekte woorden in klinken en klopt het wel wat Joris Schröder zegt? Is het overeenkomstig de Bijbel?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 sep 2006 10:54

Riska schreef: Zo kan ik persoonlijk niks met het Vaderbeeld van God. Betekent het dat ik niet goed geloof? Nou, dan maar niet. Ik weet voor mijzelf dat ik niet los van Hem sta, integendeel, en daar gaat het om!

Ook hierin kan ik zo veel herkennen. Nogmaals met alle respect, maar ik hoor hier zoveel fraaie theorie voorbij komen. Sorry Jantjes, Raido, maar ik kén alle verhalen. Ik ken al de bijbelteksten. Maar diep van binnen werkt het anders!

Maar als je dan toch een boekje wilt: het cathechesatievragenboekje van Hellenbroek begint met de vraag: "waaruit kent Gij God"? Het antwoord gaat verder dan alleen jullie antwoord dat je God uit de bijbel kent... Hellenbroek antwoordt: "Uit de NATUUR en de Heilige Schrift." En juist dat eerste maakt God zo onbevattelijk, zo groots, zo....

Juist, en dat zorgt ook al voor vragen!

Terug naar “Archief”