Doet Christus vandaag nog wat?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Doet Christus vandaag nog wat?!

Berichtdoor Menucha » 17 sep 2006 14:49

Als men de gemiddelde christen vraagt naar het tegenwoordige werk van Christus dan komt men vaak weer terug op Zijn volbrachte werk, namelijk Zijn lijden en sterven aan het Kruis. Dit wordt veroorzaakt doordat veel bijbelteksten, die juist handelen over het tegenwoordige werk van Christus, worden teruggeredeneerd naar het éénmalige "offer" wat Hij volbracht aan het Kruis van Golgotha. Veel gelovigen die nooit verder komen dan het lijden en sterven van de Heere Jezus, en hierbij de verkeerde bijbelteksten toepassen op de kruisdood van de Heer, zullen niet op het idee komen dat de Heere Jezus Christus, vandaag de dag, een werk doet niet aan de wereld maar een werk aan ons die geloven.

Het werk van de Heere Jezus Christus is onder te verdelen in verschillende fasen. De werken die Hij doet liggen in elkaars verlengde. Zijn eerste en reeds volbrachte werk vond plaats toen Hij als mens op aarde kwam en de verantwoordelijkheid voor de zondige wereld op zich nam. Dit recht had Hij omdat Hij, volgens het erfrecht, de "Zoon des Mensen" de erfgenaam van Adam was. Hoewel Hij zonder zonde was, is Hij tot Zondaar gemaakt. Hij droeg de zonden der wereld, Hij leed en stierf aan het kruis voor een goddeloze en zondige wereld. Dit "offer" heeft Hij volbracht. Het feit dat dit werk volbracht is, wekt bij verschillende gelovigen het idee dat Hij nu niets meer doet. Nu, het tegendeel is waar. Hij is in de gelovigen "een goed werk begonnen" zoals de apostel Paulus schrijft in de aanhef van zijn brief aan de Filippensen. Het huidige werk wat volgt op het volbrachte werk, is de opbouw van de Gemeente, het Lichaam van Christus. Dit huidige werk wat begonnen is bij de dood en opstanding van de Heere Jezus zal voleindigen op de dag van Jezus Christus.

Nu is het wel zo dat het werk aangaande de "zonden der wereld" is volbracht, maar uit de Schrift blijkt dat er nu ook een "werk" gedaan wordt aan de gelovigen die Hem aangenomen hebben. Bij Zijn opstanding ontving Christus naast Zijn hoge positie nog iets anders. Als loon voor Zijn gedane arbeid ontving Hij van God een "Volk voor Zijn Naam" namelijk de Gemeente. Dit volk, wat zou bestaan uit eerstelingen van een nieuwe schepping, wordt op vele plaatsen genoemd als "Hoofd en Lichaam". Hierbij is Christus het Hoofd en de Gemeente het Lichaam.

Efeze 1: 20-23
1 Petrus 2:9-10
Efeze 2:4-7

Het werk dat de Heere Jezus Christus dus nu doet is ten behoeve van Zijn Lichaam.

Hij bouwt, reinigt en onderhoud Zijn Lichaam ...... de Gemeente.

Titus 2:14
Handelingen 20:28

In dit vers staat dat Hij de Gemeente Gods verkregen heeft door Zijn eigen bloed ? Mocht u hierin zijn lijden en sterven lezen dan mist u de werkelijke betekenis van dit vers. Zijn eigen bloed is namelijk Zijn eigen leven nu. Zijn bloed reinigt ons van onze zonden die wij nu begaan zolang wij ons nog in het oude lichaam bevinden. Zoals het bloed in uw eigen lichaam een voedende en reinigende werking heeft, zo reinigt ook Zijn bloed ons van dode werken en voedt ons met Zijn leven. Dit is werk waarvan u eigenlijk niets merkt, net zoals uw eigen bloedsomloop die indien u gezond bent geruisloos zijn werk doet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 sep 2006 20:24

Misschien een kleine toevoeging op het geschrevene, dat wat staat in 1 Joh 1&2: Christus is ook de Voorspraak bij de Vader.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 19 sep 2006 20:36

Thanx,

Hebr. 9:14
Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levenden God te dienen?

madel
Mineur
Mineur

re

Berichtdoor madel » 13 okt 2006 20:22

Menucha,

ik kan me redelijk vinden in je openingstopic. we moeten niet bij het kruis blijven zitten. en Hij doet wel degelijk een werk aan ons en in ons die geloven. maar dat is wel inwendig. het is iets dat de wereld niet kent.

SVV Ephesians 3:16 Opdat Hij u geve, naar den rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht versterkt te worden door Zijn Geest in den inwendigen mens;
SVV Ephesians 3:17 Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt;
SVV Ephesians 3:18 Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij,
SVV Ephesians 3:19 En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.
SVV Ephesians 3:20 Hem nu, Die machtig is meer dan overvloediglijk te doen, boven al wat wij bidden of denken, naar de kracht, die in ons werkt,
SVV Ephesians 3:21 Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid in de Gemeente, door Christus Jezus, in alle geslachten, tot alle eeuwigheid. Amen.

Gods Geest wil in ons werken en ons verder leiden op de geloofsweg. todat wij allen zullen komen tot enigheid des geloofs en der kennis van de Zone Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte van de volheid van Christus.

wat een machtige woorden met een zeer diepe en rijke boodschap.

wij moeten er open voor staan opdat God kan inwerken en wij het uitwerken.
daarom moeten wij Hem gelijkvormig worden in alles. dat betekent ook lijden.
want het is genade in Hem te geloven maar ook voor Hem te lijden. en dat is wel een geestelijke strijd. wij hebben niet te strijden tegen vlees en bloed maar tegen de machten en overheden, tegen de boosheden in de lucht. daarom moeten we ook de gehele geestelijke wapenrusting aan doen en gaan staan in die geestelijke strijd. zonder lijden geen kroon.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 okt 2006 20:38

Inderdaad goed om te weten/bij stil te staan dat de werken van Christus niet alleen verleden tijd zijn, maar zeker ook tegenwoordige tijd en toekomende tijd!

Misschien nog wel een aardige toevoeging
ZONDAG 19 van de Heidelbergse Catechismus
Vr.50. Waarom wordt daarbij gezet: Zittende ter rechterhand Gods?
Antw. Dewijl Christus daarom ten hemel gevaren is, opdat Hij Zichzelven daar bewijze als het Hoofd Zijner Christelijk Kerk a, door Wien de Vader alle ding regeert b. a Eph 1:20-23 Col 1:18 b Mt 28:18 Joh 5:22

Vr.51. Wat nuttigheid brengt ons deze heerlijkheid van ons Hoofd Christus?
Antw. Eerstelijk dat Hij door Zijn Heilige Geest in ons, Zijn lidmaten, de hemelse gaven uitgiet a. Daarna dat Hij ons met Zijn macht tegen alle vijanden beschut en bewaart b.
a Han 2:33 Eph 4:8 b Ps 2:9 Ps 110:1,2 Joh 10:28 Eph 4:8

Vr.52. Wat troost u de wederkomst van Christus om te oordelen de levenden en de doden?
Antw. Dat ik in alle droefenis en vervolging met opgerichten hoofde even Denzelfde, Die Zich tevoren om mijnentwil voor Gods gericht gesteld en al den vloek van mij weggenomen heeft, tot een Rechter uit den hemel verwacht a, Die al Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen b, maar mij met alle uitverkorenen tot Zich in de hemelse blijdschap en heerlijkheid nemen zal c.
a Php 3:20 Lu 21:28 Ro 8:23 Tit 2:13 1Th 4:16 b Mt 25:41 2Th 1:6 c Mt 25:34 2Th 1:7

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 14 okt 2006 07:53

japio schreef:Inderdaad goed om te weten/bij stil te staan dat de werken van Christus niet alleen verleden tijd zijn, maar zeker ook tegenwoordige tijd en toekomende tijd!

Vr.52. Wat troost u de wederkomst van Christus om te oordelen de levenden en de doden?
Antw. Dat ik in alle droefenis en vervolging met opgerichten hoofde even Denzelfde, Die Zich tevoren om mijnentwil voor Gods gericht gesteld en al den vloek van mij weggenomen heeft, tot een Rechter uit den hemel verwacht a, Die al Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen b, maar mij met alle uitverkorenen tot Zich in de hemelse blijdschap en heerlijkheid nemen zal c.
a Php 3:20 Lu 21:28 Ro 8:23 Tit 2:13 1Th 4:16 b Mt 25:41 2Th 1:6 c Mt 25:34 2Th 1:7

Met deze vraag en antwoord ben ik het niet eens. volgens mij zijn vele gelovigen hier als 'de dood' voor. of niet? terwijl er duidelijk staat dat een gelovige niet in het oordeel komt. maar dat is off-topic.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 14 okt 2006 09:01

madel schreef:
japio schreef:Inderdaad goed om te weten/bij stil te staan dat de werken van Christus niet alleen verleden tijd zijn, maar zeker ook tegenwoordige tijd en toekomende tijd!

Met deze vraag en antwoord ben ik het niet eens. volgens mij zijn vele gelovigen hier als 'de dood' voor. of niet? terwijl er duidelijk staat dat een gelovige niet in het oordeel komt. maar dat is off-topic.

Iemand die verzekerd is in zijn geloof mag juist uitkijken naar dit oordeel. Dan wordt hij/zij eindelijk verlost van al Zijn en mijn vijanden hier op aarde, dan is de strijd gestreden! Ik zou niet weten waarom een bekeerd Christen hier als de dood voor zou moeten zijn. Het is dus ook zeker een troost dat Christus het werk wat Hij begonnen is voleinden zal!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 okt 2006 12:01

Ik denk bijvoorbeeld dat wij in onze kerken de wederkomst in het verdomhoekje stoppen en het enkel zien als 'Het Laatste Oordeel' terwijl de wederkomst veel meer is dan enkel het laatste oordeel. Wat ik overigens niet begrijp is waarom een bekeerde zou verlangen naar het oordeel, ik denk dat het verlangen verder ligt. Het ligt in de hemel niet in het oordeel.

De rechtvaardigen zullen ook geoordeeld worden (anders weet je niet of het rechtvaardigen zijn hè ;).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: Doet Christus vandaag nog wat?!

Berichtdoor Maja de Bij » 14 okt 2006 12:46

Menucha schreef:Het werk dat de Heere Jezus Christus dus nu doet is ten behoeve van Zijn Lichaam.

Ik weet niet precies hoe je dit opvat, maar volgens mij gaat het de Heere uiteindelijk niet alleen om de gemeente, maar om de verlossing van heel de schepping, zie ook Joh.3:16
Om de schepping te bevrijden is er een gemeente op aarde.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Doet Christus vandaag nog wat?!

Berichtdoor Hero » 14 okt 2006 18:13

Menucha schreef:Het werk dat de Heere Jezus Christus dus nu doet is ten behoeve van Zijn Lichaam. Hij bouwt, reinigt en onderhoud Zijn Lichaam ...... de Gemeente

Dit is werk waarvan u eigenlijk niets merkt, net zoals uw eigen bloedsomloop die indien u gezond bent geruisloos zijn werk doet

Menucha ... wat je hier nu zo stelt, is meer 'n preek dan 'n getuigenis ??

Want ... Jezus werkt ook in & met het gelovig individu — evenzo in mijn leven, sinds de dag waarop ik tot geloof kwam — mijn omstandigheden moesten veranderen, en ik_zelf moest ook veranderen, beide kwamen tot stand — op dit moment, verkeer ik bvb in een fase waarin ik telkens nieuwe dingen leer ....

Mijn advies > wandel met God, dan raak je Hem nooit meer kwijt, en dan hoef je Hem ook niet weer telkens opnieuw te zoeken ...!!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

madel
Mineur
Mineur

Zijn Lichaam

Berichtdoor madel » 16 okt 2006 18:07

Het opbouwen dat gedaan wordt aan Zijn Lichaam vindt plaats onder de gelovigen. het is een aparte groep uit de wereld die gebouwd en gevormd wordt zoals menucha zegt.

met dit Lichaam wordt niet de wereld verlost of de schepping. dat heeft Christus zelf gedaan. deze staan los van elkaar.
Zijn Gemeent die Zijn Lichaam is heeft geen taak op aarde maar in de hemelse gewesten. dat is dus NIET op aarde voor de mensen.
Ook in de hemel zullen er zaken rechtgezet worden. netzoals straks na de wederkomst de wereld betrokken wordt zo zal na de wederkomst ook in de hemelse gewesten gearbeid moeten worden. dat wordt dan gedaan door Zijn Gemeente die Zijn lichaam is en die dus een hemelse roeping en taak heeft. Israel heeft een aardse roeping en taak.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Zijn Lichaam

Berichtdoor Hero » 16 okt 2006 18:47

madel schreef:met dit Lichaam wordt niet de wereld verlost of de schepping. dat heeft Christus zelf gedaan

"... want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods ..." {Romeinen_8:19}

madel schreef:Zijn Gemeent die Zijn Lichaam is heeft geen taak op aarde maar in de hemelse gewesten. dat is dus NIET op aarde voor de mensen. Ook in de hemel zullen er zaken rechtgezet worden

Dat zou echter betekenen, dat er in de hemel : zaken SCHEEF_staan ?? — doch ik ben daar jammergenoeg nog niet geweest, dus misschien kan jij ons vertellen hoe de zaken daar staan, in de hemel ??... :wink:
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: Zijn Lichaam

Berichtdoor Maja de Bij » 16 okt 2006 20:11

madel schreef:Zijn Gemeent die Zijn Lichaam is heeft geen taak op aarde maar in de hemelse gewesten. dat is dus NIET op aarde voor de mensen.

Zolang als we geloven dat Jezus lichamelijk uit het graf is opgestaan, zolang valt de schepping toch onder de regering van Christus?
En daarmee is volgens mij de opdracht voor de gemeente duidelijk : bid, werk en wees een zegen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

madel
Mineur
Mineur

hemelse gewesten

Berichtdoor madel » 16 okt 2006 20:38

SVV 1 Peter 1:12 Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.

NBG 1 Peter 1:12 Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemel gezonden is, u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.

Engelen zijn blijkbaar niet van alles op de hoogte.

Wij hebben niet te strijden tegen vlees en bloed.

NBG Ephesians 6:12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

NBG Ephesians 3:10 opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden,

Die veelkleurige wijsheid Gods blijkt nog niet overal bekend daar.
of wij het nu kunnen vatten of niet. maar de gemeente die Zijn Lichaam is heeft een hemelse roeping. alles aan deze roeping is hemels.

SVV Colossians 1:16 Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

Deze tekst is wat lastig om te begrijpen misschien maar de zienlijke dingen zijn op aarde. de onzienlijke, dat is het rijtje dat volgt, zijn in de hemel. en dat is nogal wat. waarschijnlijk een beetje meer dan wij kunnen vermoeden.
en daarom hoef ik nog niet in de hemel geweest te zijn. het staat gewoon in de bijbel. en ik aanvaard het zoals het er staat. en ben ervan overtuigd dat het zo is. hoe het er uitziet daarboven weet ik niet. dat het er is wordt mij door God in de bijbel verteld.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 17 okt 2006 08:55

Wat moet er dan met de wereld?

Terug naar “Archief”