Een gastvrije gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 16 sep 2006 18:46

Ben ik met je eens. Maar nu zeggen ze misschien helemaal wel: "dat is m'n roeping niet"

Als iemand het kerkgebouw binnenkomt en met 1 oog opslag ziet waar de kerkzaal is en dan doorstormt en in een hoekje gaat zitten en na de dienst zo snel mogelijk weer naar buiten probeert te komen dan is het niet makelijk gastvrij te zijn door middel van een gesprekje.

Dat maakt het alweer wat moeilijker. Maar je ziet ook al snel genoeg of iemand wel/niet bekend is in een kerk. Misschien kun je voor de dienst nog even een bijbeltje aanreiken? Dan zal die toch weer terug gegeven moeten worden, gelijk een mooie kans voor een gesprek :wink:
- Home is in my head -

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 sep 2006 19:52

Nou gelukkig let de koster daar nog net wel op ;-) Al zal het geen Bijbeltje zijn, hooguit een liedboek of een ander gezangenboekje. En tja... terugleggen is dan weer simpel. Gewoon op het tafeltje in de hal. Hoefje dus niet persoonlijk aan iemand te gaan geven. Lekker geregeld weer he :)

Bij ons wordt overigens wel gewerkt met het in de hal even rondlopen van de kerkenraadsleden. Die dus vooraan in de kerk zitten. Ze lopen niet direct na de dienst naar de kerkenraadskamer maar blijven in de hal wachten tot de deurcollecte is afgelopen, dus iedereen uit de kerkzaal is. Dan is er dus in ieder geval voor gasten al een 'bekend' gezicht die ze even kunnen aanspreken als ze dat zelf willen. Uiteraard kan het ook andersom wat ook wel gebeurt.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 16 sep 2006 20:05

Oke, dat is wel netjes :)
- Home is in my head -

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 16 sep 2006 20:28

Je moet ook bedenken dat niet alle gasten hetzelfde zijn. Sommigen worden graag persoonlijk behandeld en aangesproken enzo. Zelf ga ik liever rustig in een hoekje zitten en na de dienst rustig weer weg. Dat is dan weer mijn stijl.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 17 sep 2006 10:43

...zoals in Handelingen 2 ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 sep 2006 10:57

Wat best belangrijk is, is dat men ook oog heet voor alleenstaanden. De hele kerk is vaak ingesteld op gezinnen. Die sluiten zich ook makkelijker aan. Een stel gaat gemakkelijker ergens op af omdat ze elkaar al hebben. Een alleenstaande doet dat niet zo gauw. Ik kwam in gesprek met iemand die al 15 jaar lid was in onze kerk en verder niet in het verenigingsleven of zo zat... Hij was alleen en durfde uit zichzelf die stap niet te zetten..

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 17 sep 2006 15:01

Klopt wel ja. Dat zie ik in onze gemeente ook veel. Stelletjes vinden veel meer toenadering naar elkaar, doordat ze in veel gevallen ook kinderen hebben en daardoor in contact komen met andere mensen.

Alleenstaanden zitten in onze gemeente ook meestal alleen en er gaan ook bijna nooit mensen naast zitten, tenzij er echt geen andere plek meer is.
- Home is in my head -

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 sep 2006 18:30

In mijn vorige woonplaats voelde ik me echt bekeken toen ik de eerste x kwam. Ik ging zitten en er werd gelijk gezegd: deze plaats is gereserveerd. Met een rode kop een ander plekkie: wordt er gezegd: nou vooruit ga maar zitten, maar hier zit normaal een vriendinnetje van me.

De vlg dag werd er gevraagd: hoe vond je het bij ons in de kerk? Ik het bovenstaande verhaal verteld en wat was het antwoord: ja wij houden niet van buitenstaanders.

Ik ben er ook heel weinig geweest.

nijntje1977
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nijntje1977 » 18 sep 2006 08:06

heb ik ook weleens gehad ja, deze plaatsen zijn gereserveerd, we zijn blijven zitten (was een doopdienst) en twee minuten voor tien komt meneer aan met een boos gezicht :oops:

of wachten tot er een lampje gaat branden ook het toppunt van gastvrijheid :(
Laatst gewijzigd door nijntje1977 op 18 sep 2006 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
you never walk alone!!!!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 sep 2006 08:08

nijntje1977 schreef:heb ik ook weleens gehad ja, dez plaatsen zijn gereserveerd, we zijn blijven zitten (was een doopdienst) en twee minuten voor tien komt meneer aan met een boos gezicht :oops:

Bestaat dat nog steeds dan?

nijntje1977
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nijntje1977 » 18 sep 2006 08:10

ja hoor bij mijn familie in de ger gem komt dat nog steeds voor :lol:
you never walk alone!!!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 sep 2006 09:51

Als ik in een onbekende gemeente binnenkom, en ik zie allemaal mensen gezellig met elkaar kletsen, vind ik dat altijd heel gaaf. Op de een of andere manier voel ik me dan heel welkom, al praat er niemand tegen me.
Ook gemeentes waarbij de hele gemeente na de dienst nog met elkaar staat te kletsen vind ik open.
Als ik zou gaan verhuizen naar een andere plaats, zou ik daar eerst op letten. In deze gemeentes is het denk ik het makkelijkst om erin te komen.
Begroeten bij binnenkomst interesseert mij niet echt eigenlijk. Ik vind het belangrijker als de mensen in de kerk zelf zien dat ik van buitenaf kom, en als ik er vaker kom, dat ze dat aan me vragen ofzo.
Er kwam pas een nieuw stel bij ons in de kerk, en ze gingen elke dienst naast andere mensen zitten en stelden zich elke keer voor aan degenen naast wie ze zaten. Das wel tof. Ze hielpen mijn gemeenteleden echt om open te zijn naar hen.
En een kleine gemeente! Dat vind ik ook veel opener dan gemeentes van 600 leden ofzo!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 18 sep 2006 11:55

Machiavelli schreef:
nijntje1977 schreef:heb ik ook weleens gehad ja, dez plaatsen zijn gereserveerd, we zijn blijven zitten (was een doopdienst) en twee minuten voor tien komt meneer aan met een boos gezicht :oops:

Jahoor dat komt nog regelmatig voor bv in de HHK teMaartensdijk,GG in Barneveld,GGiN Opheusden en ga zo maar door.het is een oude gewoonte en ook een belangrijke inkomstenbron,maar niet echt gastvrij.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 sep 2006 12:16

blaarkop schreef:
Machiavelli schreef:

Jahoor dat komt nog regelmatig voor bv in de HHK teMaartensdijk,GG in Barneveld,GGiN Opheusden en ga zo maar door.het is een oude gewoonte en ook een belangrijke inkomstenbron,maar niet echt gastvrij.

De historisch oorsprong zit 'm niet echt in het vangen van plaatsengeld. Men wilde gewoon vaste plaatsen hebbn, Het argument om deze regeling te behouden is vaak dat op deze manier de gezinnen gedwongen worden om bij elkaar te gaan zitten en dat de jeugd dus niet naar achteren of naar de gallerij schiet...

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 sep 2006 15:18

blaarkop schreef:Jahoor dat komt nog regelmatig voor bv in de HHK teMaartensdijk,GG in Barneveld,GGiN Opheusden en ga zo maar door.het is een oude gewoonte en ook een belangrijke inkomstenbron,maar niet echt gastvrij.
:|

Terug naar “Archief”