Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 14 sep 2006 15:40

hm dan ben ik het meer met Gomarus eens.
dat de mens helemaal niets heeft in te brengen.
al eist God wel bekering van een mens.
zondag 4 van de Catechismus gaat daar over.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 sep 2006 16:07

goofy1978 schreef:hm dan ben ik het meer met Gomarus eens.
dat de mens helemaal niets heeft in te brengen.
al eist God wel bekering van een mens.
zondag 4 van de Catechismus gaat daar over.
Ja. inderdaad Goofy1978,

En niet te vergeten de ‘Dordtse Leerregels’ of vijf artikelen tegen de Remonstranten. Er is niets nieuws onder de zon, wat betreft dit onderwerp al sinds 1618/1619

volgeling
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 aug 2005 10:45

Berichtdoor volgeling » 14 sep 2006 16:52

Jantjes schreef:
Het_Bureau schreef:'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave'

Filippensen 1:29: "Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, ...."


Ik denk dat uit bovenstaande grepen uit de bijbel duidelijk wordt dat het geloof een werk van God is.
Een mens zal gaan proberen zichzelf te bekeren, maar dat is een doodlopende weg. Een mens kan zichzelf niet bekeren. Als iemand daar echt achter komt, krijgt hij God nodig, als hij het uit zichzelf niet meer kan. Alles wat van zichzelf is, moet hij kwijt raken.
Dit is geen belemmering. Het is juist de enige hoop! Als er ook maar iets van een mens zelf bij zou moeten zitten, was het voor eeuwig verloren.

tim 1:9
`Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen.`
Ik ben het wel enigszins met je eens, maar ik denk dat je het verkeerd zegt. Nochtans een mens moet zich verplicht bekeren, als je tenminste bekeren niet verward met de genade of zaligmakend geloof, wat een mens alleen maar kan ontvangen. In die zin is bekeren geen doodlopende weg, maar een noodzakelijk, zonder een historisch of verstandelijk geloof is het niet mogelijk om genade of de verkregen (cadeau) kennis te ontvangen. Het is heel belangrijk wat de Bijbel ons meedeelt en deze kennis te vergaren, dat moeten wij derhalve niet kwijt raken, of dat daar iets van de mens zelf in zou zitten tot zaligheid.

De eerste tekst die jij aanhaalt staat toch dat wij ‘door’ (met nadruk op door) het geloof zalig worden! dat is een verstandelijke geloof of kennis.

De tweede teks die jij aanhaalt wordt toch ook duidelijk de strijd des verstandelijk geloof aangehaald zie vanaf vers 27 t/m 30.

Het woord ‘geroepen’ in Tim 1:9 verwijst naar een plicht! Niet dat je daar als vanzelfsprekend de zaligheid op ontvangt als een voorgeziene oorzaak of God daardoor bewogen zou zijn, nee, het is de belofte die er opvolgt zonder werken, maar wel verplicht.


Ik snap het onderscheid tussen verstandelijk geloof en zaligmakend niet. Het gaat namelijk niet alleen om weten, maar ook om vertrouwen. Ik zou zeggen dat juist dat element ontbreekt in het verstandelijk geloof, en daarmee is het dus wezenlijk géén geloof.

Bedenk dat de rechtvaardiging plaatsvindt door het geloof. Waar geloof welteverstaan, dus inclusief vertrouwen. Het geloof dat God zelf schenkt. Maar wij kunnen alleen achteraf constateren of we dat geloof hebben ontvangen, door bij ons zelf op te merken dat we ons vertrouwen op God hebben gesteld. Zit er dan toch iets bij van de mens? Nee, want God is het die ons wedergeboren doet worden, wat leidt tot geloof, wat leidt tot rechtvaardiging.

Let ook op wat de DL zo mooi zeggen:

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

Let op wat er staat (en ik focus nu even specifiek op de wil en het geloven):

"alzo dat al diegenen (...) daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil (...) niet alleen van God gedreven en bewogen, maar (...) werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert. "

Dat vind ik wel heel belangrijk. Het begint bij God, Hij maakt van ons een nieuwe schepping. Hij zorgt ervoor dat we daadwerkelijk geloven. Dat onze wil vernieuwd wordt. Maar vervolgens werkt die wil ook zelf. We mogen zeggen dat de mens zelf gelooft en zich bekeert.

Dat wat in het verborgene gebeurd is iets wat wij pas achteraf kan vaststellen, namelijk als we merken dat onze wil anders geworden is. Als dat wat we eerst oninteressant vonden, saai, etc. vonden, nu voor ons is gaan schitteren. Als we nu liefde voor God en Jezus Christus zijn gaan opmerken bij onszelf en voor Hem willen leven. Dan is je wil vernieuwd.
Het heeft in mijn eigen geloofsleven heel veel betekend toen ik door kreeg dat mijn wil anders is geworden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2006 16:54

Jantjes schreef:
Marnix schreef:
Jantjes schreef:Als ik nu even terug kijk naar de uitspraak: ‘De klink van de deur zit niet/wel aan de binnen kant’, brengt dit wel een hoop verwarring met zich mee. Ik denk namelijk dat die klink weldegelijk aan de binnen kant zit en dat wij die deur ook open moeten doen wat ik schaar onder het historisch of verstandelijk geloof. Het wil dus niet zeggen (wat velen wel doen) dat dit het zaligmakende geloof is!


Klopt, de klink zit aan de binnenkant. En je hebt helemaal gelijk. We hadden ook niks om bij de Vader aan te komen. Waarom zou Hij de deur open doen voor zondaars die bij Hem in de schuld staan, zonder dat ze de schuld zouden kunnen voldoen?

Todat Hij Jezus stuurt omdat Hij ziet dat wij niet bij Hem kunnen komen. Hij komt naar ons toe.... en opent de weg naar de Vader weer door onze schuld te voldoen. Daarom zegt Hij: Zoekt en je zal vinden, klopt en je zal opengedaan worden. De klink zit dus nog steeds aan de binnenkant, maar wij mogen/moeten zoeken en kloppen, en Hij doet open om Jezus wil.

Als je bidt zal Hij je geven
Als je klopt aan de deur zal Hij opendoen
Als je zoekt dan zul je vinden.
Halleluja.

Zo zie je maar weer Marnix dat de discussie tussen Arminius en Gomarus nog altijd levendig is. Arminius stond op het standpunt dat er toch wel enige menselijke inbreng was ten aanzien van het verwerven van het zielenheil. Gomarus verwierp dit idee en ging van een totale voorbeschikking of predestinatie uit. De ere Gods stond centraal in dit denke, waarbij de mens niets is en God alles.
Remonstranten en contraremonstranten.


En het mooie is dat de Bijbel beiden benadrukt... Menselijke verantwoordelijkheid, zoeken, vinden, bidden, volharden, strijden, najagen etc. en God die het geeft. Dat zijn geen tegenpolen, als mensen maar beseffen dat het bij God begint en bij Hem vandaan komt. Gomarus zei dan ook niet dat de mens niets in te brengen heeft. Gomarus ontkent niet dat de mens de plicht tot bekering heeft, maar tegelijk dat hij dit alleen kan als God dat mogelijk maakt. De DL zegt ook een hoop over de verantwoordelijkheden van de mens maar geven aan dat dit allemaal bij God begint. Maar Goofy, dat wil niet zeggen dat je maar lekker kan zitten en afwachten. Je wordt opgeroepen je te bekeren en omdat God aan het werk ik kan je dat ook. Doe het dan en ga niet zitten wachten tot het je eens overkomt... dan kan je lang wachten... heel lang.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 14 sep 2006 17:22

tsja is het afwachten of verwachten ik denk bijde.
je verwacht de zaligheid van God vandaan en dat wacht je af.
er staan genoeg beloften in de bijbel.
maar goed ik moet me bekeren ik geloof in God en Jezus en dat hij genoeg genade verworven heeft dat het ook voor mij kan.
wat kan een mens nog meer doen niks toch.
dus volgens jullie redenering ben ik al bekeerd geen zorg.
maar weet dat je als je de mensen bedriegd met een vals evangelie je vervloekt bent.

volgeling
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 aug 2005 10:45

Berichtdoor volgeling » 14 sep 2006 18:49

goofy1978 schreef:tsja is het afwachten of verwachten ik denk bijde.


Iemand die niet gelooft doet geen van beide.

je verwacht de zaligheid van God vandaan en dat wacht je af.
er staan genoeg beloften in de bijbel.
maar goed ik moet me bekeren ik geloof in God en Jezus en dat hij genoeg genade verworven heeft dat het ook voor mij kan.


Beloften genoeg inderdaad. Maar geloven is meer dan weten dat het kan. Geloven is weten dat het zo is. Dat Jezus voor jou daar aan het kruis hing, in jouw plaats. Geloven is God vertrouwen op Zijn Woord: "En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. " (Joh 6:40) en: "Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden." (Rom 9:33).

wat kan een mens nog meer doen niks toch.


Als je ook maar iets van de schoonheid en de heerlijkheid van het licht van het Evangelie van Jezus Christus gevoeld hebt, of geproefd, of gezien, of hoe dan ook hebt waargenomen: Bidt of God je de ogen verder opent. Er is ook nog zoiets als heiligmaking weet je. En die weg gaat van heerlijkheid tot heerlijkheid (2 Cor 3:18).

En ik zou zeggen: als je op een of andere manier die heerlijkheid hebt waargenomen, als je op een of andere manier de waarheid ervan ziet, al is het maar voor een deel, dan is God met je bezig. Bedenk: een blinde ziet niets.

Ben je werkelijk 'blind'? Of heeft God je al iets laten zien? Als dat zo is, vertrouw dan! Want God is getrouw.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 sep 2006 20:22

volgeling schreef:
Ik snap het onderscheid tussen verstandelijk geloof en zaligmakend niet. Het gaat namelijk niet alleen om weten, maar ook om vertrouwen. Ik zou zeggen dat juist dat element ontbreekt in het verstandelijk geloof, en daarmee is het dus wezenlijk géén geloof.

Geloven en vertrouwen is in wezen het zelfde.
Deze woorden kun je niet van elkaar scheiden.
Alleen waar méé geloof of vertrouw je, met je verstand of met je hart?
Als je met je verstand gelooft of vertrouwd, betekent dat, dat je het zo geleerd hebt door de boeken of letters en je het tot je hebt laten doordringen. Tevens is dit sowieso onmisbaar om het tweede, namelijk dat het verstandelijk tot je hart kan inzinken. In geestelijk opzicht is dat inzinken in je hart door je zelf niet mogelijk, om het maar eens even te doen, zogezegd. Ik vergelijk het wel eens met je rijbewijs halen voor de auto. Als je daaraan begint moet je eerst theorie lessen volgen. Als je daarvoor geslaagd ben kan je het wel theoretisch maar nog niet in de praktijk, ook dat moet je dan achter het stuur leren of het theoretisch in de praktijk brengen.

Ik vergelijk het ook wel eens met een toren. Als ik een toren kent die jij nog nooit gezien hebt gaat ik proberen die toren aan jou uitteleggen. Als ik dat zo duidelijk mogelijk gedaan hebt zeg jij, ja, ik begrijp hoe die toren er nu uitziet, maar jij hebt hem niet in het echt gezien (theoretisch). Als wij samen nu bij die toren komen en ik zegt tegen jou, kijk dat is die toren die ik aan jou hebt verteld hoe die toren er uitzag, zegt jij met verbazing ik heb er toch een andere voorstelling van gemaakt, hoewel jij het goed hebt verteld. Jij ziet de toren nu met eigen ogen in de praktijk. Daarom ook is verstandelijk geloven ook weldegelijk geloven, Oud Vaders zeiden wel het zit bij jou te hoog (in je verstand), het moet nog wat zakken (in je hart).

Hiermee heb ik geprobeerd uitteleggen het verschil tussen het verstandelijk en zaligmakende geloof. Dat zaligmakende geloof wordt door de Heilig Geest in een mens hart gewerkt, dat leert je niet in ene klap maar geleidelijk aan in je leven, trapsgewijze. Je leert het bij God vandaan te ontdekken, je bent hier lijdelijk in. Mensen die alleen een verstandelijk geloof bezitten vinden dit maar grote onzin, wat ik ook wel weer kan begrijpen want zei missen de praktijk.

Er zijn mensen die zeggen ik geloof of in ben tot geloof gekomen, maar wat houd dat in? Geloven met je verstand is goed en noodzakelijk, maar een verstandelijk geloof is nog geen waar zaligmakend geloof. Niettegenstaande is een verstandelijk geloof zeer goed en kan een middel zijn tot het waar zaligmakend geloof, dat is namelijk een gave Gods, zoals gezegd.
Wanneer is verstandelijk geloven goed? Als het gegrond is door de werken der wet. LET OP ik zeg niet ‘om’ de werken maar ‘door’ de werken der wet. de Hebreen brief zegt: Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is degenen, die Hem zoeken.
Dus dat belonen gaat er over dat wij God moeten zoeken, en wij kunnen hem alleen door de wet vinden, want het einde van de wet is Jezus de Christus. Ro 10:4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.
Mensen die zeggen tot geloof gekomen te zijn zeggen dat zei in Christus zijn gaan geloven maar zei weten niet van een ‘eertijds’.

Jij haalt verschillende aspecten aan over geloven uit de Dordtse Leerregels, maar daar gaat het zozeer niet om ‘geloven’ maar om de ‘wil’ tot de predestinatie of uitverkiezing. Die Dordtse Leerregels is een uitgebreid weerwoord tegen de vijf punten van de remonstranten, daarom zijn ze ook in vijf hoofdstukken gegeven.

Onze vaderen hebben het geloof in vieren gedeeld namelijk in een historisch-, tijd-, wonder- en zaligmakend geloof op grond van de gelijkenis die Christus heeft uitgesproken in het zaad zaaien in Matheus 13. Respectievelijk het zaad dat op de weg viel (historisch of verstandelijk geloof), het zaad dat op steenachtige plaatsen viel (tijd geloof), het zaad dat in de doornen viel (wonder geloof) het zaad dat in goede aarde viel (zaligmakend geloof).

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 14 sep 2006 20:35

Theodorus van der Groe sprak ook nog van een waar geloof wat niet perse zaligmakend is.
zijn vele voorreden in de boeken van de gebroeders Ralph en Ebenezer Erskine. Bekende voorreden in die bundels zijn ook los verkrijgbaar, wij noemen er een paar: 'Het schadelijk misbruik van een algemene overtuiging tot een valse grond van rust voor de ziel', 'De gelijkenis van de tollenaar', 'Het juk afgenomen' en nog vele anderen.
dus ook dat je je kan bedriegen met je overtuiging.

kijk anders hier eens op

http://members.lycos.nl/chamishshah/groe.htm

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 15 sep 2006 00:26

een waar geloof dat niet zaligmakend is? als Van der Groe dat gezegd heeft, is hij volgens mij toch wel wat van het paadje af geweest.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 sep 2006 05:46

Helemaal mee eens Napoleon.

Bij dit en bij wat de dominee gisteren zei, komt er 1 vraag bij mij naar boven:
Waarom durven mensen wel te zeggen: dit en dit is waar want dat zegt die en die dominee?
Waarom vinden ze het wel moeilijk om aan te nemen dat we enkel door geloof zalig kunnen worden, hoe groot of klein hij ook is?

Waar in de Bijbel staat dat je op grond van een bepaald geloof moet hebben in God om zalig te worden? Waar staat dat er vele soorten geloof in God zullen zijn? De bijbel is in mijn ogen er heel duidelijk over: je gelooft of je gelooft niet!

Dus niet uw ellende kennis is diep genoeg gegaan of noem maar op wat voor regels er nog meer in onze kerken gepreekt wordt.

om terug te gaan naar dee uitverkiezing:
We moeten ons niet af gaan vragen of we uitverkoren zijn.
In de Bijbel staat: bekeerd u!! en niet: wacht maar rustig af of je tussen de uitverkorenen zit, dan kom je toch wel in de hemel.
Maak je druk om de opdracht die God ons geeft en niet om iets waar we niet achter zullen komen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 sep 2006 08:57

Gerdien B. schreef:

Helemaal mee eens Napoleon.

Bij dit en bij wat de dominee gisteren zei, komt er 1 vraag bij mij naar boven:
Waarom durven mensen wel te zeggen: dit en dit is waar want dat zegt die en die dominee?
Waarom vinden ze het wel moeilijk om aan te nemen dat we enkel door geloof zalig kunnen worden, hoe groot of klein hij ook is?

Ja, als je steeds maar in jezelf blijft geloven en nooit wil luistert wat andere zeggen dan komt hoogmoed eenmaal voor de val.

Waar in de Bijbel staat dat je op grond van een bepaald geloof moet hebben in God om zalig te worden? Waar staat dat er vele soorten geloof in God zullen zijn? De bijbel is in mijn ogen er heel duidelijk over: je gelooft of je gelooft niet!

ook in deze uitspraak komt sterk naar voren dat je in je zelf gelooft. Dat is niet erg of verkeerd maar het moed wel de toetsteen van andere die de Bijbel probrenen uit teleggen(waaronder leraars) kunnen verdragen. Heb je nooit gelezen in Jacobus dat de duivelen ook geloven! Daarom zegt Paulus ook in de Corinthebrief: Onderzoekt uzelven, of gij in een waar geloof zijt en beproeft uzelven.

Dus niet uw ellende kennis is diep genoeg gegaan of noem maar op wat voor regels er nog meer in onze kerken gepreekt wordt.

Je spreek over ‘onze kerken’ ik neem dus aan ook jou kerk. Hoe kun je nu aan het avondmaal gaan (zoals je in een ander topic gezegd hebt) en het niet met die leer eens zijn? Waarschijnlijk spreken ze dus in jou kerk ook over ellende kennis die wat dieper moet zijn als de oppervlakkige kennis waarover jij nu spreekt.

om terug te gaan naar de uitverkiezing:
We moeten ons niet af gaan vragen of we uitverkoren zijn.

Waarom niet? beproef u zelve of gij in een waargeloof zijd, is dat zo verkeerd?

In de Bijbel staat: bekeerd u!! en niet: wacht maar rustig af of je tussen de uitverkorenen zit, dan kom je toch wel in de hemel.

Als ik zo verschillende keren in andere topic’s jou verslag verneem, preken ze bij jou in de kerk dit nooit, dus dat je maar af moet wacht, dat strooit de boze in je ogen, werk uws zelf zaligheid met vrezen en beven, want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Maak je druk om de opdracht die God ons geeft en niet om iets waar we niet achter zullen komen.

Deze regel is zo ontzettend tegenstrijdig en onbijbels dat je het zelf niet beselft wat je zegt, want de opdracht die God ons geeft belooft hij de uitkomst.

Ik heb verschillende zaken misschien wat hart gezegd. Ik hoop ook niet dat je er boos om zult worden, maar wat ze in jou kerk zeggen (ik weet niet waar dat is, geeft ook niet en hoef ik niet te weten) raden vast wel aan om eens in Oud vaders te onderzoeken, maar ik verneem helaas in jou woorden dat jij je nogal daartegen verzet. Desniettegenstaande: Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 sep 2006 15:33

Jantjes schreef:Gerdien B. schreef:
Waarom durven mensen wel te zeggen: dit en dit is waar want dat zegt die en die dominee?
Waarom vinden ze het wel moeilijk om aan te nemen dat we enkel door geloof zalig kunnen worden, hoe groot of klein hij ook is?

Ja, als je steeds maar in jezelf blijft geloven en nooit wil luistert wat andere zeggen dan komt hoogmoed eenmaal voor de val.

Wil jij nu beweren dat ik hoogmoedig bent?
Beetje kort door de bocht zou dat zijn.
Ik bedoel dat we niet zo kwakkeloos alles van mensen aan moeten nemen en meer zelf Gods Woord moeten onderzoeken.

Waar in de Bijbel staat dat je op grond van een bepaald geloof moet hebben in God om zalig te worden? Waar staat dat er vele soorten geloof in God zullen zijn? De bijbel is in mijn ogen er heel duidelijk over: je gelooft of je gelooft niet!

ook in deze uitspraak komt sterk naar voren dat je in je zelf gelooft. Dat is niet erg of verkeerd maar het moed wel de toetsteen van andere die de Bijbel probrenen uit teleggen(waaronder leraars) kunnen verdragen. Heb je nooit gelezen in Jacobus dat de duivelen ook geloven! Daarom zegt Paulus ook in de Corinthebrief: Onderzoekt uzelven, of gij in een waar geloof zijt en beproeft uzelven.

Misschien idee om is een betere bril voor je ogen te zetten ;)
Ik geloof in mijzelf, omdat God mij laat zien dat ik van waarde ben.
Dus alleen door de ogen van het geloof zie ik dat want van mezelf ben ik zo negatief, pesimistisch en vreselijk zondig bezig als het maar zijn kan.
(nu blij met mijn antwoord? Ik vind het erg jammer dat je zo hangt aan een negatief antwoord over mezelf terwijl God laat zien dat ik er ook mag zijn. Sorry, maar een negatief zelfbeeld heb ik al en probeer er juist tegen te vechten dus je antwoorden komen idd niet echt goed bij mij over ;) )
God vraagt of ik geloof dat Jezus voor mij gestorven is aan het kruis, of ik God wil volgen en of je op Hem durft te vertrouwen. Daar mag ik door Jezus volmondig ja op zeggen.

Dus niet uw ellende kennis is diep genoeg gegaan of noem maar op wat voor regels er nog meer in onze kerken gepreekt wordt.

Je spreek over ‘onze kerken’ ik neem dus aan ook jou kerk. Hoe kun je nu aan het avondmaal gaan (zoals je in een ander topic gezegd hebt) en het niet met die leer eens zijn? Waarschijnlijk spreken ze dus in jou kerk ook over ellende kennis die wat dieper moet zijn als de oppervlakkige kennis waarover jij nu spreekt.

Ja, ik zit zzelf in een reformatorische kerk.
Ze hebben het over ellende kennis waar ik het nu ook over heb. God vraagt niet om mega diepe ellende kennis. Hij vraaagt of je in Hem geloofd en op Hem vertrouwd en bereid bent om Hem te volgen.

om terug te gaan naar de uitverkiezing:
We moeten ons niet af gaan vragen of we uitverkoren zijn.

Waarom niet? beproef u zelve of gij in een waargeloof zijd, is dat zo verkeerd?

Om dat God alleen weet of jij uitverkoren bent of niet.
Er is maar 1 manier om er achter te komen of je uitverkoren bent of niet en dat is door je leven aan God te geven en je te bekeren tot God in Zijn kracht. Zonder God kunnen wij het niet.
In de Bijbel staat: bekeerd u!! en niet: wacht maar rustig af of je tussen de uitverkorenen zit, dan kom je toch wel in de hemel.

Als ik zo verschillende keren in andere topic’s jou verslag verneem, preken ze bij jou in de kerk dit nooit, dus dat je maar af moet wacht, dat strooit de boze in je ogen, werk uws zelf zaligheid met vrezen en beven, want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Er zijn gemeentes waar dit gepredikt wordt. Ik heb het hier niet over mijn gemeente. Jij trekt conclusies die totaal niet neergezet zijn.
Maak je druk om de opdracht die God ons geeft en niet om iets waar we niet achter zullen komen.

Deze regel is zo ontzettend tegenstrijdig en onbijbels dat je het zelf niet beselft wat je zegt, want de opdracht die God ons geeft belooft hij de uitkomst.
Hoe kan jij het onBijbels noemen dat God ons oproept om te bekeren? Ik ben benieuwd wat voor Bijbel jij hebt, maar in de mijne staat het menig maal! Hij vraagt het niet eens, nee Hij eist het van ons! Hij vraagt niet: Zou u zich willen bekeren. Nee, er staat: Bekeerd u!

Ik heb verschillende zaken misschien wat hart gezegd. Ik hoop ook niet dat je er boos om zult worden, maar wat ze in jou kerk zeggen (ik weet niet waar dat is, geeft ook niet en hoef ik niet te weten) raden vast wel aan om eens in Oud vaders te onderzoeken, maar ik verneem helaas in jou woorden dat jij je nogal daartegen verzet. Desniettegenstaande: Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
De oud vaders kunne mij niet de zaligheid geven. Ik verdiep mij liever in Gods Woord dan in oud vaders. Aangezien ik al geen lezer ben benut ik de tijd die ik lees liever aan Gods Woord zelf.
Er wordt soms vergeten dat oud vaders ook niet de waarheid in hun hand hadden. Al zal ik niet ontkennen dat er mooie boeken tussen zitten. Maar hecht er minder waarde aan dan aan de Bijbel
De Schriften staan in die Bijbeltekst met een hoofdletter. Daarom vallen daar bij mij de Bijbelboeken onder en niet de boeken van de oud vaders.

Laat mijn gemeente is met rust.
Ik heb het hier over mijn mening en ik zit hier niet de mening van de gemeente, dominee, kerkenraad te posten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 15 sep 2006 17:09

Napoleon schreef:een waar geloof dat niet zaligmakend is? als Van der Groe dat gezegd heeft, is hij volgens mij toch wel wat van het paadje af geweest.


ja Van der Groe dwaalde verschrikkelijk nee hij bedoelde dat je een waar geloof kunt hebben zonder dat de H.G je zaligmakend overtuigd.
er is ook algemene werking van de Geest.
diegenen met een waar geloof hebben de hoogste algemene werking van De Geest gehad.
deze mensen zijn het die de zonde tegen De Geest kunnen doen maar ze moeten het woord Gods bewaren.
Zalig zijn zij die het woord Gods horen en hetzelve bewaren.
paulus schreef er ook over hij had het over diegenen die eens verlicht zijn geweest en tot afval komen ze nooit meer bekeerd kunnen worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2006 09:42

goofy1978 schreef:tsja is het afwachten of verwachten ik denk bijde.
je verwacht de zaligheid van God vandaan en dat wacht je af.
er staan genoeg beloften in de bijbel.
maar goed ik moet me bekeren ik geloof in God en Jezus en dat hij genoeg genade verworven heeft dat het ook voor mij kan.
wat kan een mens nog meer doen niks toch.
dus volgens jullie redenering ben ik al bekeerd geen zorg.
maar weet dat je als je de mensen bedriegd met een vals evangelie je vervloekt bent.


Nee, je bent NIET al bekeerd. Want een bekeerde gaat niet alleen maar verwachtend zitten afwachten. Een bekeerde komt in beweging. De Bijbel geeft aan dat je niet alleen maar moet afwachten en verwachten... maar in beweging moet komen... en dat kan je omdat God het mogelijk maakt... en jij maar roepen: Ik kan het niet, ik kan het niet.... Geef nou aan die bekeringsoproepen van God gehoor...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 16 sep 2006 14:18

als er nu niemand is die God zoekt dan geld dat ook voor ons.
je denkt dat je God zoekt maar je bedriegd jezelf ermee.
je zoekt alleen maar op jezelf aan om in de hemel te komen.
hemelzoekers zijn er genoeg.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten