Moderator: Moderafo's
André schreef:Nee,Aragorn schreef:André schreef:Volgens mij is bewust geen kinderen willen dat juist, dan hoef je geen tijd in kinderen te steken, geen geld aan uit te geven enz.rosalie83 schreef:Ja, als je het heel nuchter bekijkt is kinderen krijgen egoistisch.
Is egoïsme niet het laten nastreven van je eigen belangen ten koste van anderen?
ego·ïs·me (het ~)
1 de levenshouding van iem. die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft => ik-zucht, zelfzucht; <=> altruïsme
Het eerste deel van Gerdien haar post, hier boven bedoel ik.
Wel leuk gevonden overigens;/
Aragorn schreef:André schreef:Nee,Aragorn schreef:André schreef:Volgens mij is bewust geen kinderen willen dat juist, dan hoef je geen tijd in kinderen te steken, geen geld aan uit te geven enz.rosalie83 schreef:Ja, als je het heel nuchter bekijkt is kinderen krijgen egoistisch.
Is egoïsme niet het laten nastreven van je eigen belangen ten koste van anderen?
ego·ïs·me (het ~)
1 de levenshouding van iem. die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft => ik-zucht, zelfzucht; <=> altruïsme
Het eerste deel van Gerdien haar post, hier boven bedoel ik.
Wel leuk gevonden overigens;/
Hm, het is an sich niet verkeerd om je eigen belang op het oog te hebben toch? Het probleem (en daarmee de negatieve associatie met egoïsme) ontstaat pas als je daarmee anderen onrecht aandoet lijkt me. En dat doe je echt helemaal niemand als je geen kinderen neemt.
Ik vind het nog eerder egoïstisch om geen huisdier te nemen terwijl de asielen vol zitten dan geen kinderen.
André schreef:Volgens mij is bewust geen kinderen willen dat juist, dan hoef je geen tijd in kinderen te steken, geen geld aan uit te geven enz.rosalie83 schreef:Ja, als je het heel nuchter bekijkt is kinderen krijgen egoistisch.
Jammer dat je je persoonlijk voelt aangevallen Zuss.Zuss schreef:André schreef:Volgens mij is bewust geen kinderen willen dat juist, dan hoef je geen tijd in kinderen te steken, geen geld aan uit te geven enz.rosalie83 schreef:Ja, als je het heel nuchter bekijkt is kinderen krijgen egoistisch.
Hoe kom je er vredesnaam bij dat het bewust geen kinderen willen een kwestie is van geen tijd of geld in kinderen willen steken? Je schildert kindvrije mensen af egoistische materlialisten. Dat zal voor een deel van de kindvrijen gelden, maar zeker niet voor allemaal.
Niet om op te scheppen, maar er gaat bij ons maandelijks een flink bedrag naar organisaties die zich inzetten voor betere leefomstandigheden voor kinderen, mijn huis zit regelmatig vol met neefjes en nichtjes die tot op het bot worden verwend door Tante Zuss en waar ik hartstikke gek op ben. Dat ik ze niet van mezelf wil heeft dan ook niks met tijd of geld te maken, maar alles met het simpelweg ontbreken van een kinderwens.
Waarom ik geen kinderwens heb is mij ook een raadsel, net zoals het waarom van het wel hebben van een kinderwens eigenlijk een raadsel is.
Ik weet al van kind af aan dat ik geen moeder wil worden, dat is een diepgeworteld oergevoel van me.
Ja, ik hou van mooie spullen, leuke kleren, ik ben gek op mijn werk en ga graag op vakantie. Verschil ik daarin van mensen mét kinderen? Dacht het niet. Maakt dat me tot een egoist? Ik ben niet meer of minder egoistisch dan de gemiddelde mens. Met dat verschil dat ik geen kinderen wil.
Nu ik erover nadenk, zijn mensen die én kinderen én een beetje leuk willen leven misschien wel egoistischer, want zij willen alles. Natuurlijk verzinnen ze voor die kinderwens de prachtigste motieven. Feit blijft dat de zin 'ik wil kinderen' begint met 'ík wíl'.
marma schreef:Hebben we eigenlijk wel wat te willen?!
Kinderen krijg je, die neem je niet.
En bewust zeggen dat je het niet wilt?
Oké, als je het niet aan kunt is het idd beter van niet maar in andere situaties, ik vraag me af of dat geoorloofd is!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten