kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 sep 2006 12:50

Het woordenboek is er duidelijk over: check posting van Andre.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 sep 2006 12:54

De betekenis van woorden is ook aan verandering onderhevig.

Ik vind het niet egoïstisch als je geen kinderen wilt, zelf zou ik ze echter wel graag willen mocht ik ooit de vrouw van mijn leven ontmoeten 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2006 13:52

André schreef:
Aragorn schreef:
André schreef:
rosalie83 schreef:Ja, als je het heel nuchter bekijkt is kinderen krijgen egoistisch.
Volgens mij is bewust geen kinderen willen dat juist, dan hoef je geen tijd in kinderen te steken, geen geld aan uit te geven enz.

Is egoïsme niet het laten nastreven van je eigen belangen ten koste van anderen?
Nee,
ego·ïs·me (het ~)
1 de levenshouding van iem. die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft => ik-zucht, zelfzucht; <=> altruïsme

Het eerste deel van Gerdien haar post, hier boven bedoel ik.

Wel leuk gevonden overigens;/

Hm, het is an sich niet verkeerd om je eigen belang op het oog te hebben toch? Het probleem (en daarmee de negatieve associatie met egoïsme) ontstaat pas als je daarmee anderen onrecht aandoet lijkt me. En dat doe je echt helemaal niemand als je geen kinderen neemt.

Ik vind het nog eerder egoïstisch om geen huisdier te nemen terwijl de asielen vol zitten dan geen kinderen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 sep 2006 13:54

Aragorn schreef:
André schreef:
Aragorn schreef:
André schreef:
rosalie83 schreef:Ja, als je het heel nuchter bekijkt is kinderen krijgen egoistisch.
Volgens mij is bewust geen kinderen willen dat juist, dan hoef je geen tijd in kinderen te steken, geen geld aan uit te geven enz.

Is egoïsme niet het laten nastreven van je eigen belangen ten koste van anderen?
Nee,
ego·ïs·me (het ~)
1 de levenshouding van iem. die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft => ik-zucht, zelfzucht; <=> altruïsme

Het eerste deel van Gerdien haar post, hier boven bedoel ik.

Wel leuk gevonden overigens;/

Hm, het is an sich niet verkeerd om je eigen belang op het oog te hebben toch? Het probleem (en daarmee de negatieve associatie met egoïsme) ontstaat pas als je daarmee anderen onrecht aandoet lijkt me. En dat doe je echt helemaal niemand als je geen kinderen neemt.

Ik vind het nog eerder egoïstisch om geen huisdier te nemen terwijl de asielen vol zitten dan geen kinderen.

Daarom zeg ik ook altijd: ga dan zorgen voor een kindje uit een tehuis of probleemgezin! In Nederland alleen al zijn duizenden kinderen die wachten op een gezin! Dat is pas erg! Laat staan in de hele wereld.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 11 sep 2006 20:36

Diep in mij was ik ontroert
mensen die beslissen over leven en dood
mensen die zeggen ik wil dit of ik wil dat
ik bepaal zelf wel of ik een kind neem,(wil),krijg

dat denken is het denken van de wereld
dat denken is van de heiden
dat denken is wat diep in ieder huist
dat denken maakt een mens tot wat hij is!

ik ben niet beter dan jou
ik ben een mens als ieder ander
ik ben een egoist
ik ben een ...........

toch brand in mijn hart een vuur
toch brand in mijn hart verlangen
toch brand er iets van buiten mij
toch brand er een hart

vader of moeder
vader of moeder met beperkingen en gebreken
vader of moeder met hun zorgen
vader en moeder met hun kind

hun kind met gebreken
hun kind met zorgen
hun kind met blijdschap
hun kind zoals het is......

..........................................................................................................

een kind is een gave
eengave aan ons
jij en de ander

een kind is iemand die jouw onvoorwaardelijk vertrouwt
een kind is iemand die onvoorwaardelijk op jou mening bouwt
een kind is een kind van papa en mama....( Jou en de ander)

mag ik dan beslissen of ik een pil slik..?
mag ik dan zeggen geef mij een kind ..!?
mag ik dan zegggen ik bepaal..?

ik en de ander Wij moeten bidden
ik en de ander wij moeten vragen
Heere wat wilt U

Dan is een kind geen lastpost
Dan is samen blijven geen vloek
Dan heeft hij voor jou en de ander een weg

een weg die niet gaat over rozen wat je ook krijgt!
een weg die die niet inhoudt lol of alleen maar blijdschap!
een weg die hij weet wat goed is voor jou

Dan Weet Hij wat mijn schouders kunnen dragen!
Dan verlies ik mij zelf in hem.....!
Dan is er vrede in Hem

mondriaan
Laatst gewijzigd door Mondriaan op 11 sep 2006 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 sep 2006 20:40

mooie gedichten Mondriaan!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 11 sep 2006 21:29

ehm jouw onderschrift sluit aan op wat ik schreef!

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 16 sep 2006 14:01

André schreef:

Hoe kom je er vredesnaam bij dat het bewust geen kinderen willen een kwestie is van geen tijd of geld in kinderen willen steken? Je schildert kindvrije mensen af egoistische materlialisten. Dat zal voor een deel van de kindvrijen gelden, maar zeker niet voor allemaal.
Niet om op te scheppen, maar er gaat bij ons maandelijks een flink bedrag naar organisaties die zich inzetten voor betere leefomstandigheden voor kinderen, mijn huis zit regelmatig vol met neefjes en nichtjes die tot op het bot worden verwend door Tante Zuss en waar ik hartstikke gek op ben. Dat ik ze niet van mezelf wil heeft dan ook niks met tijd of geld te maken, maar alles met het simpelweg ontbreken van een kinderwens.
Waarom ik geen kinderwens heb is mij ook een raadsel, net zoals het waarom van het wel hebben van een kinderwens eigenlijk een raadsel is.
Ik weet al van kind af aan dat ik geen moeder wil worden, dat is een diepgeworteld oergevoel van me.
Ja, ik hou van mooie spullen, leuke kleren, ik ben gek op mijn werk en ga graag op vakantie. Verschil ik daarin van mensen mét kinderen? Dacht het niet. Maakt dat me tot een egoist? Ik ben niet meer of minder egoistisch dan de gemiddelde mens. Met dat verschil dat ik geen kinderen wil.
Nu ik erover nadenk, zijn mensen die én kinderen én een beetje leuk willen leven misschien wel egoistischer, want zij willen alles. Natuurlijk verzinnen ze voor die kinderwens de prachtigste motieven. Feit blijft dat de zin 'ik wil kinderen' begint met 'ík wíl'.

André

Berichtdoor André » 16 sep 2006 14:14

Zuss schreef:
André schreef:

Hoe kom je er vredesnaam bij dat het bewust geen kinderen willen een kwestie is van geen tijd of geld in kinderen willen steken? Je schildert kindvrije mensen af egoistische materlialisten. Dat zal voor een deel van de kindvrijen gelden, maar zeker niet voor allemaal.
Niet om op te scheppen, maar er gaat bij ons maandelijks een flink bedrag naar organisaties die zich inzetten voor betere leefomstandigheden voor kinderen, mijn huis zit regelmatig vol met neefjes en nichtjes die tot op het bot worden verwend door Tante Zuss en waar ik hartstikke gek op ben. Dat ik ze niet van mezelf wil heeft dan ook niks met tijd of geld te maken, maar alles met het simpelweg ontbreken van een kinderwens.
Waarom ik geen kinderwens heb is mij ook een raadsel, net zoals het waarom van het wel hebben van een kinderwens eigenlijk een raadsel is.
Ik weet al van kind af aan dat ik geen moeder wil worden, dat is een diepgeworteld oergevoel van me.
Ja, ik hou van mooie spullen, leuke kleren, ik ben gek op mijn werk en ga graag op vakantie. Verschil ik daarin van mensen mét kinderen? Dacht het niet. Maakt dat me tot een egoist? Ik ben niet meer of minder egoistisch dan de gemiddelde mens. Met dat verschil dat ik geen kinderen wil.
Nu ik erover nadenk, zijn mensen die én kinderen én een beetje leuk willen leven misschien wel egoistischer, want zij willen alles. Natuurlijk verzinnen ze voor die kinderwens de prachtigste motieven. Feit blijft dat de zin 'ik wil kinderen' begint met 'ík wíl'.
Jammer dat je je persoonlijk voelt aangevallen Zuss.
Dat is niet mijn intentie.
Ik had nog niet verder gedacht als aan je evt. te krijgen eigen kinderen.
Dus om het iets concreter te maken het gaat om je eigen kinderen waar ik op doelde.
En idd er zijn mensen die om het geld bewust geen eigen kinderen willen.
Maar er zijn bijvoorbeeld ook mensen die de druk/drukte van een gezin niet willen.
En zo zijn er misschien nog wel meer redenen.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 16 sep 2006 14:49

André, ik begrijp wel dat je me niet wilde aanvallen. Ik denk dat het voor veel mensen moeilijk te snappen is dat dit soort uitspraken heel naar over kunnen komen. Juist omdat veel mensen denken dat kindvrijen egoistisch zijn en alleen om spullen en geld geven, denkt men dat dit soort opmerkingen niet kwetsend zijn. Want hoe kun je je als egoist gekwetst voelen?

Voor mij is het niet willen van kinderen een heel wezenlijk onderdeel van mijzelf en opmerkingen over eogoisme etc raken dan ook dát deel. Vergelijk het maar met het geloof; dat is voor veel mensen ook een wezenlijk onderdeel en die voelen zich ook niet prettig als daar dit soort opmerkingen over gemaakt.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 sep 2006 16:53

Wie geen kinderen wil, moet er ook niet aan beginnen vind ik. Er zijn helaas voorbeelden te over van mensen die wel aan kinderen zijn begonnen maar het niet aankunnen en zich aan de verantwoordelijkheid ontrekken.

Hou jij dan maar veel van je nichtjes en neefjes en geniet daarvan.
ja, dat is mijn mening dan he.....

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 16 sep 2006 18:50

Hebben we eigenlijk wel wat te willen?!
Kinderen krijg je, die neem je niet.
En bewust zeggen dat je het niet wilt?
Oké, als je het niet aan kunt is het idd beter van niet maar in andere situaties, ik vraag me af of dat geoorloofd is!

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 16 sep 2006 22:30

marma schreef:Hebben we eigenlijk wel wat te willen?!
Kinderen krijg je, die neem je niet.
En bewust zeggen dat je het niet wilt?
Oké, als je het niet aan kunt is het idd beter van niet maar in andere situaties, ik vraag me af of dat geoorloofd is!

Geoorloofd???? Is er een wet die mij verplicht om aan kinderen te beginnen dan?

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 17 sep 2006 07:50

Bijbels gezien...
Denk je dat God het zo bedoeld heeft: wie kinderen wil, die neemt ze maar en anders maar niet.
'k Denk van niet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 sep 2006 08:21

marma: zou jij het kind willen zijn van ouders die eigenlijk geen kinderen wilden maar denken dat God hen daartoe verplicht? Dat lijkt me toch geen goede basis. Kinderen zetten je leven zodanig op z'n kop dat je daar denk ik voor 100% achter moet staan. Je gaat toch ook niet trouwen omdat God man en vrouw voor elkaar gemaakt heeft, dat doe je puur uit liefde. En dat moet met kinderen krijgen ook zo zijn: je hebt liefde die je aan een klein schepsel wilt geven. Is dat ook niet de redenen dat God ons heeft gemaakt? En Hij noemt ons Zijn kinderen...

Terug naar “Archief”