werken met doven en authisten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: werken met doven en authisten

Berichtdoor Dippie » 05 sep 2006 19:43

topkok schreef:ik weet neit of het helemaal hier thuis hoort maar ik denk het wel.

Ik krijg binnekort een nieuwe collega maar hij is doof, weet iemand hoe je hier goed mee om kan gaan. Heeft iemand tips, of zelf ervaringen.

En iemand die een beetje autistischi, hoe daar mee om te gaan??

Ik heb een meisje op mijn groep en haar moeder is doof een haar vader slechthorend. Het is belangrijk dat ik duidelijk articuleer en ik probeer er zelf soms wat gebarenbij te maken. Als er echt bijzonderheden zijn, of iets belangrijks is dat ze echt moet weten, schrijf ik het op een briefje, zodat ze het begrijpt. Wel is het belangrijk om, als je iets bijvoorbeeld uit gaat leggen, die persoon even apart te nemen, zodat hij/zij geen last heeft van wat er om hem/haar heen gebeurd.

Succes iig!
Afbeelding

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 07 sep 2006 14:32

Even een vraagje, want alhoewel ik al jaren met hem omga, zit ik toch wel met een probleem.

Door diverse omstandigheden is er bij ons thuis veel spanning. Mijn broertje van 15, licht autistisch (syndroom van Asperger), en ietwat achterlopend in zijn sociale ontwikkeling, moederskindje ook, is daar de dupe van. Het kan een schat van een joch zijn, als je wegdenkt dat hij zich als een 12jarige gedraagt. Mijn broertje van 8 vind dat leuk, een 'leeftijdsgenootje'. Mijn moeder wimpelt het weg. Joh, dat komt nog wel, hij haalt het wel in. Ik ben daar niet zo zeker van.

Maar het probleem is het volgende, hij kan om hele kleine dingen ontzettend boos worden. Zo boos, dat ik me bedreigt voel, echt niet prettig. Ik durf weinig tot niets meer tegen hem te zeggen, zo agressief als hij dan reageerd. Vanmorgen ook weer. Michel (broertje) zei tegen mijn jongere broertje, nou, lekker is dat 1 wasbak. (beneden in de keuken, boven hebben we er uiteraard nog 1) Veel huizen hebben er twee. Omdat mijn moeder die onzin uitkraamt, werd ik iets boos, en zei dat dat onzin was. Vervolgens is het even stil, en krijg ik een hele scheldkannonade naar mijn hoofd. Gata hij even later weg, roep ik iets boos na (ja, ik moet me beheersen, maar hij was zo onredelijk :oops: ) hij komt terug, en wil gaan schoppen. Slaan. Dat is zo eng als je ziet dat iemand zichzelf niet onder controle heeft. Hij was al laat die morgen, dus voor hem nog meer spanning.

Heeft iemand hier goede tips voor? Ik vind persoonlijk ook dat mijn moeder er verkeerd mee omgaat, maar dat is een te lang verhaal.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 sep 2006 15:13

heftig Létre!

Als jou moeder zegt dat jullie maar 1 wasbak hebben en dat dat onhandig is, dan gaat hij er van uit dat dat zo is. Als jij dan iets anders gaat beweren is het voor hem allemaal niet duidelijk meer. Wie moet hij geloven, wat is de waarheid.

Ze willen vaak duidelijkheid en voorspelbaaarheid. Als dingen net anders gezegt of gedaan worden kan het al zijn dat ze daar niet mee om kunnen gaan. De 1 uit dat in bepaalde gedragingen en anderen door agerssie. Ze kunnen dan idd om de kleinste dingen boos worden.

Door de duidelijkheid (alles steeds exact het zelfde) krijgen ze zekerheid. Als dan iets opeens onduidelijk word, word eigenlijk hun hele zekerheid weggehaald.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 07 sep 2006 15:35

En het vervelende is dat ik slecht ben in mijn mond houden. Ik ben het heel vaak niet met mijn moeder eens, mijn broertje praat ook alles na wat ze zegt, en hij gelooft alles. Zo vervelend, hij heeft daardoor bijna een hekel aan mijn vader gekregen. :?

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 10 sep 2006 18:34

Wat doe je voor werk?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 sep 2006 07:19

Niet in de zorg, hoezo?

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 11 sep 2006 07:24

Zomaar. 'k Vroeg me af wat voor werk een blind iemand kan doen. Zelf werk ik wel in de zorg, o.a. ook met een blinde. Het zoeken naar gepast werk voor hem is behoorlijk lastig.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 sep 2006 07:41

Ah oke. Ik zou het ook niet weten, is inderdaad wel moeilijk ja. Ik vind dat je blinde mensen ook geen geestdodend werk mag geven.

Terug naar “Archief”