jezus is voor ons allen gestorven!!!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 aug 2006 13:21

*zucht* [EDIT]en nog een *ZUCHT* om mijn heftige woorden die ik hier sprak[/EDIT]

Chutzpah, wie is het die Johannes aanspreekt in openbaring? "Ik ben dood geweest, en ik leef" (even mijn eigen woorden) Hij die stierf is Dezelfde als Hij die leeft.
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 05 sep 2006 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 26 aug 2006 20:38

Dat je het niet begrijpt is geen probleem. Als je het niet wilt begrijpen, ook tot daar aan toe. Om me een dwaalleraar te noemen is ridicuul.

Kennelijk vind je jezelf nogal indrukwekkend, maar je stelling is zwak.

De Heere Jezus Christus is inderdaad dood geweest en Hij leeft, maar Hij is wel de Eersteling van de nieuwe schepping.

"En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed." (Op1:5)

Hoeveel teksten wil je hebben om aan te tonen dat Hij de Eersteling is en bovendien dat Hij dús ná Zijn opstanding iets anders was (en niet iemand anders, zoals jij mij in mijn schoenen wilt schuiven), een andere positie ontving, Naam boven alle naam ontving, en zo voorts?

Weer een dwaalleer... je moest je schamen alleen al vanwege het feit dat je je Bijbel en de fundamentele heilswaarheden niet kent om dan vervolgens anderen dwaalleraren te noemen!
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 26 aug 2006 21:03

Parsifal:

De Heere Jezus was het Lam, is het Lam uit de Openbaring van de Heere Jezus Christus.

Maar wederom: als de kruisiging een offer zou zijn, zouden de Romeinen de priesters zijn die het offer uitvoerden.

De kruisiging was de executie van het vonnis op basis van het rechtvaardig oordeel van de Heere voor welke de Heere Jezus plaatsvervangend stierf voor de gehele wereld (1Jh2:2). Het oordeel van God was namelijk dat alle mensen zijn afgeweken (Rm3:12).

De Heere Jezus, als Zoon (=erfgenaam) des Mensen (=Adam), kwam als wettelijke Losser voor de erfenis van Adam: álle zonde. In Hem is de gehele mensheid de jure gestorven, ook al leeft de mensheid de facto. Kortweg: door de dood van de Heere Jezus is de mens dood voor God.

Bij de opstanding werd de Heere Jezus de Christus, de Zoon van God, Erfgenaam van God. Hij erft van de Vader.

Dat zijn twee verschillende posities van de Heere Jezus, de Christus, maar Hij is uiteraard Eén Persoon.

Hij stierf dus voor allen, maar Zijn opstanding heeft alleen betekenis en gevolg voor hen die in Hem geloven.

Chutzpah

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2006 12:42

Chutzpah schreef:
Dit valt buiten het onderwerp van de discussie.

Dat viel het niet, maar doe er mee wat je wilt.

Dit begrijp ik niet "Christus dood was geen offer" Maar Christus heeft wel Zijn leven geofferd?

Het was niet Christus´ dood, het was Jezus´ dood en Christus´ opstanding.

Het is niet zo moeilijk als het wellicht lijkt. De Heere Jezus was de Zoon des Mensen, Adam namelijk, maar na door de opstanding werd Hij de Zoon van God. Zie Hb1 vers 3 en verwijzingen.

Daar het nu al laat is, hou ik het kort en zul je zelf één en ander moeten uitwerken. Christus is als Hoofd aan de Gemeente gegeven. Niet als een dood Hoofd natuurlijk, als een levend Hoofd.

Hij offert nu als Hogepriester Zijn Leven, Hij zorgt voor ons, bidt voor ons, Hij reinigt ons.

Je kunt je leven opofferen zonder dat dat dood betekent. Je leven opofferen kun je doen door het aan de Heere te geven als Gode welbehagelijk offerande. De Heere Jezus Christus heeft Zijn Leven aan de Gemeente geofferd. Zie ook de Ware Wijnstok.

Groetenis.

26 Moest de Christus niet deze dingen lijden, en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan?

Hoezo Jezus leed en stierf en Christus stond op? Jezus is de Christus, juist door zijn lijden en sterven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 27 aug 2006 16:43

1 God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;
    2 Welken Hij gesteld heeft tot een Erfgenaam van alles, door Welken Hij ook de wereld gemaakt heeft;
    3 Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid, en alle dingen draagt door het woord Zijner kracht, nadat Hij de reinigmaking onzer zonden door Zichzelven te weeg gebracht heeft, is gezeten aan de rechter hand der Majesteit in de hoogste hemelen;
    4 Zoveel treffelijker geworden dan de engelen, als Hij uitnemender Naam boven hen geerfd heeft. (Hebreën 1:1-4)
De Heere Jezus Christus is gezeten aan de rechterhand Gods, is zoveel treffelijker geworden dan de engelen en heeft uitnemender Naam boven hen geërfd nádat Hij de reinigmaking onzer zonden door Zichzelf teweeg had gebracht.

En voorts:

8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
    9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
    10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
    11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders. (Filippensen 2:8-11)

De Heere Jezus heeft Zichzelf vernederd, hetwelk was gehoorzaam te zijn tot in de dood, ja de dood des kruises, waaruit blijkt dat de kruisdood geen verhoging maar een uitermate vernedering is.

Daarom, namelijk Zijn gehoorzaamheid, heeft God Hem uitermate verhoogd, namelijk een Naam gegeven die boven alle naam is (zie Hb1:4)

Resumerend: zijn dood en lijden gingen vooraf aan zijn verhoging.

Voorts:

De Christus, de Gezalfde en dús de Koning werd geen Koning door een oordeel (Ef2:16, Ko2:14) maar door de vervulling van de belofte, namelijk de opstanding (Hd13:37). Want als Losser stierf Hij voor onze zonden, maar als Priester-Koning naar de ordening van Melchisedek is Hij opgewekt om onze rechtvaardigmaking.

Welke overgeleverd is om onze zonden, en opgewekt om onze rechtvaardigmaking. (Rm4:25)

Tot slot:

Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand des troons van God. (Hb12:2)

De Heere Jezus zag voorbij aan het lijden en verachtte de schande omwille van de vreugde die Hem was voorgesteld, namelijk Zijn Zoonstelling, Zijn Koningschap, de Troon.

De Heere Jezus werd dus niet de Christus door Zijn lijden en dood, maar door Zijn opstanding.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2006 12:38

Ga eens in op mijn tekst, die Jezus zelf spreekt tegen de Emmaus-gamgers... Hij heeft het hier duidelijk over de Christus die moest lijden en sterven. Hij noemt hier niet de naam "Jezus". Daarnaast werd "Christus" al voor zijn opstanding gebruikt...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 28 aug 2006 13:34

De titel "Christus" kon gebruikt worden voor de opstanding omdat de Evangeliën na Zijn opstanding zijn geschreven. Dat de Heere de titel Christus op Zichzelf van toepassing brengt, is vanzelfsprekend, daar Hij op dat moment de Christus is; Hij is de Opgestane.

Bovendien is dat geen bewijs tegen wat ik heb aangetoond.

Maar je gelooft maar wat je geloven wilt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 aug 2006 14:48

Chutzpah schreef:De titel "Christus" kon gebruikt worden voor de opstanding omdat de Evangeliën na Zijn opstanding zijn geschreven. Dat de Heere de titel Christus op Zichzelf van toepassing brengt, is vanzelfsprekend, daar Hij op dat moment de Christus is; Hij is de Opgestane.

Psalm 2:2, waar het gaat over de Masjiach (in de Septuagint staat: Christos), is wel degelijk voor Zijn opstanding geschreven, zelfs voor Zijn menswording. Dit vers wordt in Handelingen 4:26 aangehaald door Petrus en ook hier staat in het Grieks Christos.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 28 aug 2006 15:13

Heel goed Elbert,

Psalm 2 is een profetie en gaat over de Gezalfde, de Messias, de Christus. Heb je ook gelezen dat de Gezalfde de Koning is over Sion en dat Hij daartoe gezalfd is door de Heere (Ps2:6)

Als je goed hebt opgelet beraadslagen de koningen en vorsten tegen de HEERE, en Zijn Gezalfde, die in de Hemel woont.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 aug 2006 07:33

Een profetie is niet hetzelfde als een toekomstvoorspelling. Een profetie heeft naast een toekomstige kant ook een tegenwoordige kant. Daarom had David het ook over de Gezalfde die in de hemel woont (tegenwoordige tijd). Deze Gezalfde is er al van eeuwigheid en is uit de hemel neergedaald (Joh. 6:38 ).

De Zoon van God is dus altijd al de Gezalfde geweest, omdat Hij God is.

Maar ik heb nu het idee dat we offtopic gaan. :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rutgerneurink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rutgerneurink » 05 sep 2006 12:36

Mensen, we kunnen door blijven gaan, op het feit van uitverkiezing, of Joh 3:16, God die wil dat allen zalig worden, maar wat werkelijk belangrijk is, hebben wij ons volledig bekeerd tot God. En God bewerkt het inderdaad, want
Joh 16:8
En Die (Heilige Geest) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel.

Geloof vraagt wel een daad, en dat is bekering. Tot inkeer/- ommekeer komen. Als we dat doen, dan is deze discussie niet belangrijk.

Groetjes rutger

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 sep 2006 18:59

Chutzpah,
hierbij neem ik mijn woorden dat je een dwaalleraar ben terug. Ik kan nog niet zeggen of ik het met je eens ben, maar je hebt gelijk dat mijn woorden te snel waren.

Mods: deze opmerking is offtopic, maar laat hem toch maar hier staan. Iets wat publiekelijk gezegd is, moet m.i. ook publiekelijk herroepen worden.

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 06 sep 2006 20:16

de tong is een vlammend zwaard, maar soms moet iets met vuur gelouterd worden :) maar ik ben het met rutgerneurink eens. GOD wil echt dat we allemaal zalig worden. maar het is en blijft je eigen keuze
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Terug naar “Archief”