(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 01 sep 2006 10:51

Wij hebben a.s. weekend avondmaal. Ik blijf het moeilijk vinden om in de week van voorbereiding mij extra te concentreren op Avondmaal. Soms snap ik niet waarom :?
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 sep 2006 11:19

Ik heb van een vriendin een boekje gekregen:
De avondsmaaltafel van Andrew Murray

Dan staat er voor elke dag een stukje in en een gebed. Het begint de maandag voor het Avondmaal en eindigt de zaterdag na het Avondmaal. Echt een fijn boekje!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 sep 2006 11:45

dat boekje ga ik zondag weer gebruiken. Dan hebben wij voorbereiding.

Wat ik altijd jammer vind. Ik werk vaak om het weekend. Ik mis dus vaak een van de voorbereidingspreken. Ik vind het vooral jammer omdat de voorbereidingspreek 's morgens vaak samen hangt met de preken op de avondmaalszondag. Jammer, maar goed, weinig aan te doen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 01 sep 2006 21:29

@MW, kan je dan geen bandje van de preek krijgen zodat je de preek naderhand thuis kunt luisteren?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 sep 2006 21:42

jawel, maar dat duurt altijd een paar dagen dus dan blijft er nogal weinig tijd over :cry:

Maar ik heb ook mazzel, 's middags hoor ik dan wel de preek en die is vaak ook voorbereidend. En als ik smorgens werk ga ik altijd naar een hhk gemeente. En vaak hebben die tegelijk met ons HA en dus ook tegelijk voorbereiding. Dat scheelt wel een hoop :lol:

daarnaast heb ik hetzelfde boekje als Gerdien wat veel goed maakt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2006 21:49

mw schreef:dat boekje ga ik zondag weer gebruiken. Dan hebben wij voorbereiding.

Wat ik altijd jammer vind. Ik werk vaak om het weekend. Ik mis dus vaak een van de voorbereidingspreken. Ik vind het vooral jammer omdat de voorbereidingspreek 's morgens vaak samen hangt met de preken op de avondmaalszondag. Jammer, maar goed, weinig aan te doen.

Heb je die voorbereidingspreek dan nodig?

Dat bedoel ik niet cynisch of zo, maar het is iets dat ik mij afvraag. Ook ik ben opgegroeid met een keer in de zoveel weken Avondmaal, deftige voorbereiding, censura morum enz.

Maar wat bij mij steeds meer speeld is de uitnodiging of eigenlijk opdracht van Jezus, dus gewoon 'doe dat tot Mijn getuigenis' niks meer en niets minder. Gewoon elke zondag als de gemeente samen komt, of tussendoor bij een rouw- of trouwdienst. Samen de tafel van Hem delen. Door die symboliek verbonden zijn met elkaar en met Hem.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 sep 2006 00:12

echt nodig voor de voorbereiding niet...
maar ik haal vaak veel steun uit die preken en vaak zie ik daar weer in hoe groot God is en hoe rijk het Avondmaal is.
Ik blijf vaak niet lang stil staan of ik wel aan mag zeg maar...nee ook met het doet dat toch Mijn gedachtenis...

(je vraag vind ik erg verhelderend voor mijzelf)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 07 sep 2006 22:16

Vaak bekruipt mij het gevoel dat er van degenen die ik aan de tafel van Christus zie zitten weinig uitgaat. Er wordt zo streng naar uiterlijk gekeken. En de goede werken.

En dat ondanks een mooie voorbereidingspreek van de week ervoor. (de ds. van de voorbereidingspreek en die het H.A. bediende verschilden nogal......)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 sep 2006 13:56

TKF schreef:Vaak bekruipt mij het gevoel dat er van degenen die ik aan de tafel van Christus zie zitten weinig uitgaat. Er wordt zo streng naar uiterlijk gekeken. En de goede werken.

voordat ik het recht had om aan te gaan, had ik dat ook. Alhoewel naar mijn menig het streng kijken naar uiterlijk en goede werken bij ons in de gemeente heel veel meevalt. Ik weet nog goed dat ik altijd hoedjes ging tellen enzo, en vooral de hoeden ging bespreken met diegene die naast me zat. Ik vond het maar wat vreemd dat er mensen waren die huilden aan de tafel. Uit de preken van de ds. begreep ik dan dat het HA zoiets moois moest zijn, dus ik begreep niet waarom ze dan zo serieus keken en niet lachten.

Gister mocht ik voor de tweede keer aangaan. De eerste keer was het spannend, de hele kerk doorlopen, de wijn hoe die zou proeven en ik was verschrikkelijk zenuwachtig. Hierdoor nam ik de woorden van de ds niet goed in me op.
Gister was het nieuwe er een beetje af en liet ik de boodschap beter op me indringen. Zelf stond me het huilen voor het HA ook nader dan het lachen. Na het HA kon ik alleen maar danken.
Nu begrijp ik waarom de mensen huilen als ze er aan zitten enzo. Waar ik vroeger mn vraagtekens bij had, zijn het nu punten geworden.

Ik heb een hele rijke zondag achter de rug.
De voorbereidingsweek is een zeer grote zegen voor mij geweest. De avondmaalszondag een nog grotere zegen.

Wat anderen ervan denken deert mij niet. Als ze willen kijken naar uiterlijk of goede werken dan doen ze dat maar, maar ik weiger er naar te kijken. Ik kan alleen maar kijken naar de Christus die daar staat met open armen die doorboord zijn en met mijn naam in Zijn handpalm gegrifd, op mij te wachten. Zijn bloed voor mij!

de ds deed gistermiddag in de preek deze uitspraak:
in Zijn hand zijn we voor eeuwig de Zijnen! En niemand die ons daaruit rukken kan :lol:
Als je dat weet is uiterlijk dan nog belangrijk? Nee toch?
Laatst gewijzigd door mw op 11 sep 2006 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 sep 2006 17:50

Wat ontzettend mooi mw!!!!

kon je nog stil zitten in de bank ;)

Gisteren ben ik op mijn werk naar de kerk geweest met een bewoner. De dominee was echt super goed met de bewoners. Hij vertelde ook zo simpel. Er was ook avondmaal. Wel vreemd aan de ene kant omdat er bewoners zijn die het zien als lekkers en niet de achterliggende gedachte er bij begrijpen.
tot nu toe heb ik steeds geweigerd in een andere gemeente aan te gaan.
Maar de aantrekkings kracht was zo groot gisteren dat ik het niet na kon laten. Heb er ook geen spijt van gekregen. Al zegt dit ook weer niet dat ik nu gelijk in alle andere kerken waar ik kom en ze vieren er Avondmaal aan ga.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 sep 2006 16:03

mw schreef:
TKF schreef:Vaak bekruipt mij het gevoel dat er van degenen die ik aan de tafel van Christus zie zitten weinig uitgaat. Er wordt zo streng naar uiterlijk gekeken. En de goede werken.

voordat ik het recht had om aan te gaan, had ik dat ook. Alhoewel naar mijn menig het streng kijken naar uiterlijk en goede werken bij ons in de gemeente heel veel meevalt. Ik weet nog goed dat ik altijd hoedjes ging tellen enzo, en vooral de hoeden ging bespreken met diegene die naast me zat. Ik vond het maar wat vreemd dat er mensen waren die huilden aan de tafel. Uit de preken van de ds. begreep ik dan dat het HA zoiets moois moest zijn, dus ik begreep niet waarom ze dan zo serieus keken en niet lachten.

Gister mocht ik voor de tweede keer aangaan. De eerste keer was het spannend, de hele kerk doorlopen, de wijn hoe die zou proeven en ik was verschrikkelijk zenuwachtig. Hierdoor nam ik de woorden van de ds niet goed in me op.
Gister was het nieuwe er een beetje af en liet ik de boodschap beter op me indringen. Zelf stond me het huilen voor het HA ook nader dan het lachen. Na het HA kon ik alleen maar danken.
Nu begrijp ik waarom de mensen huilen als ze er aan zitten enzo. Waar ik vroeger mn vraagtekens bij had, zijn het nu punten geworden.

Ik heb een hele rijke zondag achter de rug.
De voorbereidingsweek is een zeer grote zegen voor mij geweest. De avondmaalszondag een nog grotere zegen.

Wat anderen ervan denken deert mij niet. Als ze willen kijken naar uiterlijk of goede werken dan doen ze dat maar, maar ik weiger er naar te kijken. Ik kan alleen maar kijken naar de Christus die daar staat met open armen die doorboord zijn en met mijn naam in Zijn handpalm gegrifd, op mij te wachten. Zijn bloed voor mij!

de ds deed gistermiddag in de preek deze uitspraak:
in Zijn hand zijn we voor eeuwig de Zijnen! En niemand die ons daaruit rukken kan :lol:
Als je dat weet is uiterlijk dan nog belangrijk? Nee toch?
Beste mw.

Jij schrijft over ‘voordat ik het recht had om aan te gaan’ en in zekere zin over nadat je het recht verkregen had.

Nu is er pas iemand geweest (Feike ter Velde) die zei ‘de klink van de deur zit aan de binnenkant’.
Iemand anders(ds. K. Veldman) zei het daar niet mee eens te zijn en zei ‘Mensen moeten Christus loslaten als ze Hem zelf gegrepen hebben’. Dus die klink zit niet aan de binnen kant, dan heb je geen recht.

Kan jij daar een verklaring over geven omdat jij spreekt over ‘voor’ het recht en ‘na’ het recht om deel te nemen aan het avondmaal.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 sep 2006 16:49

het kerkelijk recht. Oftewel het gedaan hebben van belijdenis.

verder heb ik geen recht op avondmaalsviering, maar ik heb wel de genade om vangen om aan te gaan.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 sep 2006 18:59

mw schreef:verder heb ik geen recht op avondmaalsviering

ook geen Godelijkrecht?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 sep 2006 19:40

mw schreef:het kerkelijk recht. Oftewel het gedaan hebben van belijdenis.

verder heb ik geen recht op avondmaalsviering, maar ik heb wel de genade om vangen om aan te gaan.

wel alles quoten jantjes dan heb je gelijk je antwoord ;)

André

Berichtdoor André » 13 sep 2006 19:47

mw schreef:het kerkelijk recht. Oftewel het gedaan hebben van belijdenis.

De Bijbel schrijft niet dat je het recht hebt, maar de plicht.....
1 Kor. ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. (11:24) Dit is mijn lichaam voor jullie – Andere handschriften lezen: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam dat voor jullie gebroken wordt’.Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ 25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’
Bron: NBV

Terug naar “Archief”