sex voor je huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 24 aug 2006 17:29

maar volgens mij swalen we zo heel erg af van het oorspronkelijk thema van het topic. ik zal wel een niuw topic openen waarin we kunnen praten over de bijbelse invulling van het huwelijk.

gr esra
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 aug 2006 14:18

esra schreef:mijn reactie is op aragorns stukje aan t eind van pagina 30.

en dit staat ervoor. (gen 2: 18 -20.)

18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. 19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. 20 De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste.

maar daarna besloot hij iemand speciaal voor adam te maken. (voor ons vrouwen, denk er eens over na. we zijn speciaal door de Heer gemaakt voor al onze adams!!! prijs de Heer, wat moet hij veel van ons houden!!!)

en nu ben ik misschien gek, maar als de Heer adam meerdere vrouwen wilde geven dan had hij er toch wel meer gemaakt???

Waarom? Hij maakte toch ook niet op voorhand 50 konijnevrouwtjes voor Het mannetjeskonijn? :P

zijn vrouw, moeder = huwelijk... (als je t mij vraagt tenminste. dan wel niet met een enorme witte jurk en allerlei ceremonies, maar wel in de ogen van de Heer.

Kijk, en nu maak je weer een gevolgtrekking die voortkomt uit je eigen culturele referentiekader en niet zoveel te maken heeft met wat er eigenlijk staat.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 27 aug 2006 16:01

dus moeder en vrouw is geen huwelijk. hoe zie jij dat dan??
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 aug 2006 00:30

Vrouw = vrouwelijk wezen (in dit geval degene waar Adam seks mee had); moeder = vrouw die een kind gebaard heeft.

Later heeft men seks en het krijgen van kinderen geïnstitutionaliseerd in het huwelijk maar als je op basis daarvan de toestand van Adam en Eva een huwelijk noemt en daaraan het argument dat alleen het huwelijk bijbels is ontleent, is dat een cirkelredenering.

Fidèl Castro
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fidèl Castro » 29 aug 2006 17:17

Aragorn schreef:Vrouw = vrouwelijk wezen (in dit geval degene waar Adam seks mee had); moeder = vrouw die een kind gebaard heeft.

Later heeft men seks en het krijgen van kinderen geïnstitutionaliseerd in het huwelijk maar als je op basis daarvan de toestand van Adam en Eva een huwelijk noemt en daaraan het argument dat alleen het huwelijk bijbels is ontleent, is dat een cirkelredenering.

Aragorn.............

wat is volgens jou het eerste moment waarop sprake zou zijn geweest van wat "huwelijk" genoemd zou kunnen worden?
Morgen is er een nieuwe dag met nieuwe kansen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2006 12:06

Volgens mij is het huwelijk gewoon "elkaar aanhangen en samen één vlees zijn" en dat zeg maar in het openbaar beloven, met getuigen erbij. Dat laatste was voor Adam en Eva vrij lastig. vandaar dat ze nooit openbaar in het huwelijk getreden zijn :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 30 aug 2006 13:22

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 aug 2006 13:29

Fidèl Castro schreef:Aragorn.............

wat is volgens jou het eerste moment waarop sprake zou zijn geweest van wat "huwelijk" genoemd zou kunnen worden?

Ik denk wat Marnix ook zegt, op het moment dat men ervoor kiest om de eenwording van man en vrouw in een openbare ceremonie te gieten.

@esra: wat is er grappig?

Atje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Atje » 30 aug 2006 15:00

Marnix schreef:Volgens mij is het huwelijk gewoon "elkaar aanhangen en samen één vlees zijn" en dat zeg maar in het openbaar beloven, met getuigen erbij. Dat laatste was voor Adam en Eva vrij lastig. vandaar dat ze nooit openbaar in het huwelijk getreden zijn :D

Ze konden het toch aan god en de slang laten zien. Laten ze zich kisten door de afwezigheid van andere mensen...

Dus als ze niet in het huwelijk getreden zijn, bestond het toen al wel?

Met andere woorden, is het huwelijk een deel van de schepping of een uitvinding van de mens?

En als het een uitvinding van de mens is, is het dan niet veel belangrijker dat je voor jezelf bepaald dat je altijd bij elkaar wilt blijven en gelukkig wilt zijn en kinderen wilt krijgen (zoals Adam en Eva) dan dat je door zo'n ceremonie bent gegaan (waar je met een scheiding zo weer vanaf bent)?
Waarom is dat zo?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 aug 2006 15:02

Atje, jij bent vast nog niet getrouwd. Trouwen doe je echt niet zomaar, daar denk je wel 10 keer over na en dat is heel wat anders dan in een romantische bui elkaar voor eeuwig trouw beloven. Juist omdat je het aan iedereen bekend maakt, heeft het veel meer waarde!
Atje heeft volgens mij nog niet dit hele topic doorgelezen...

Atje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Atje » 30 aug 2006 19:14

Zeg ik dat het een impulsieve beslissing vanuit een romantische bui hoort te zijn?
En nee, ik ben (nog?) niet getrouwd.
Waarom is dat zo?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2006 13:36

Atje schreef:
Marnix schreef:Volgens mij is het huwelijk gewoon "elkaar aanhangen en samen één vlees zijn" en dat zeg maar in het openbaar beloven, met getuigen erbij. Dat laatste was voor Adam en Eva vrij lastig. vandaar dat ze nooit openbaar in het huwelijk getreden zijn :D

Ze konden het toch aan god en de slang laten zien. Laten ze zich kisten door de afwezigheid van andere mensen...

Met andere woorden, is het huwelijk een deel van de schepping of een uitvinding van de mens?

En als het een uitvinding van de mens is, is het dan niet veel belangrijker dat je voor jezelf bepaald dat je altijd bij elkaar wilt blijven en gelukkig wilt zijn en kinderen wilt krijgen (zoals Adam en Eva) dan dat je door zo'n ceremonie bent gegaan (waar je met een scheiding zo weer vanaf bent)?

Beetje individualistische gedachte. Natuurlijk besluit je samen dat je bij elkaar wil blijven.... Maar het lijkt me niet verkeerd dat dit ook officieel wordt gemaakt, met getuigen erbij, evt. voor de wet zodat het ook wettig is. Dat maakt het huwelijk toch veel sterker dan? Je laat aan iedereen zien: Kijk, we willen samen verder en willen dat ook met een officiele instemming voor de wet duidelijk maken.

Juist in deze individualistische tijd waarin mensen meer voor zichzelf gaan bepalen dat ze samen willen blijven maar het niet op de officiele manier doen (samenwonen) zie je het aantal huwelijken dat ook standhoudt dalen. Toeval?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 31 aug 2006 21:06

Marnix schreef:
Atje schreef:

Beetje individualistische gedachte. Natuurlijk besluit je samen dat je bij elkaar wil blijven.... Maar het lijkt me niet verkeerd dat dit ook officieel wordt gemaakt, met getuigen erbij, evt. voor de wet zodat het ook wettig is. Dat maakt het huwelijk toch veel sterker dan? Je laat aan iedereen zien: Kijk, we willen samen verder en willen dat ook met een officiele instemming voor de wet duidelijk maken.

Juist in deze individualistische tijd waarin mensen meer voor zichzelf gaan bepalen dat ze samen willen blijven maar het niet op de officiele manier doen (samenwonen) zie je het aantal huwelijken dat ook standhoudt dalen. Toeval?

Toeval of geen toeval; Lief en ik wonen al 14 jaar samen. Dat is langer dan menig getrouwd stel het met elkaar uithoudt.
Wij hoeven onze liefde niet te getuigen tegenover anderen, dat zit namelijk gewoon goed daar hebben we geen bevestiging van nodig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2006 12:06

Je vind het zonde van het geld?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 sep 2006 12:46

Marnix schreef:Juist in deze individualistische tijd waarin mensen meer voor zichzelf gaan bepalen dat ze samen willen blijven maar het niet op de officiele manier doen (samenwonen) zie je het aantal huwelijken dat ook standhoudt dalen. Toeval?

Nee, mensen (vrouwen) zijn nu veel minder afhankelijk van elkaar dus zijn ze niet meer door de omstandigheden (economische dan wel sociaal) gedwongen bij elkaar te blijven.

Verder heb ik niets tegen op trouwen, maar dat het zou 'moeten' vind ik dan weer een beetje vreemd. Best leuk om het wettelijk vast te leggen, maar waarom zou je dan ook je verkering niet vastleggen, of je eerste zoen, of whatever?

Terug naar “Archief”