Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 aug 2006 10:37

rosekapje schreef:Je moet God ook niet proberen te laten zwijgen.

hoe bedoel je dat?...
- Home is in my head -

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 25 aug 2006 11:04

Tis een reactie op Denkertjes laatste posting.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 aug 2006 11:11

m.i. probeert hij dat ook niet, daarom vond ik je posting ook zo vreemd :wink:
- Home is in my head -

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 aug 2006 11:58

Beetje vreemde reactie. Uit al mijn posts blijkt dat ik naar God wil luisteren áls Hij spreekt, Maar ik wil Hem ook geen woorden toedichten die Hij niet heeft gebruikt. Wij zijn daar zo goed in!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 aug 2006 11:59

Ik vond een indrukwekkende column!

Wat zou Jezus gedaan hebben?

Column door Ad de Boer

Die vraag heeft me de afgelopen weken niet losgelaten. Wat zou de Here Jezus gedaan hebben in het losgebarsten mediageweld over homoseksualiteit tussen de imams en de paarse politici? Aan wiens kant zou Hij zijn gaan staan? En wat zou Hij gezegd hebben? Tegen wie zou hij een strafrede gehouden hebben? Tegen wie zou Hij gezegd hebben: Ik wil vandaag in jouw huis zijn? En wanneer zou Hij hebben gezwegen, lijntjes tekenend in het zand?
Jezus was er niet onduidelijk over, wat de wil van God is. Wie kon dat beter weten dan Hij? Hou je huwelijk zuiver. Ga heen, zondig van nu aan niet meer. De man die je nu hebt, is je man niet. Ik zeg u: zo is het van den beginne niet geweest. En ieder die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. Als je oog je tot zonde verleidt, ruk het uit. Neem je kruis op en kom achter mij aan.

Maar Hij zei ook: Meet niet met twee maten. Huichelaars, witgepleisterde graven, blinde wegwijzers zijn jullie. Je legt anderen zware lasten op, maar raakt die zelf met geen vinger aan. Het belangrijkste van de wet hebben jullie verwaarloosd: het oordeel, de barmhartigheid en de trouw. En ook: wie een ander voor ‘dwaas’ scheldt, gaat naar de hel.
Het is het hard tegen hard gegaan. Felle imams: ‘Een schadelijke ziekte.’ ‘Straks raakt 90% van de mensen ermee besmet. ’ ‘ Straks worden er geen kinderen meer geboren.’ ‘Van hen houden kunnen we niet.’ Felle politici: ‘We zullen ze, die fundamentalisten.’ ‘ Ze moet hun mond houden.’ ‘Ze moeten het land uit.’ Intoleranten tegen intoleranten. De imams tegen de paarse gedachtenpolitie: uitslag 3 - 3.

Maar waarmee het allemaal was begonnen, zijn we bijna vergeten. Die uitzending van NOVA. Over haat tegen homo’s. Bedreiging met geweld. Scheldpartijen. Pesterijen. Telefoonterreur. Bekraste auto’s. Spugen. Stompen. Maar het publiek juicht en klapt voor de strijd tussen de imams en paars. En de homo’s lijken de verliezers.

WWJD. What would Jesus do? Zou Hij in een talkshow of actualiteitenrubriek zijn mening hebben gegeven? En in welke dan? Ik denk dat Hij eerder naar dat huisje in die Utrechtse volkswijk zou zijn gegaan waar de twee homo’s wonen die getreiterd worden door Marokkaanse jongens. En naar die leraar uit Amsterdam die in de klas bijna dagelijks voor ‘vuile flikker’ wordt gescholden en die regelmatig telefonisch met de dood is bedreigd en nu overspannen thuis zit. Omdat, zoals die ene imam zei, ‘we niet van ze kunnen houden’. Ik weet niet precies wat Jezus tegen ze gezegd zou hebben. Maar één ding is zeker: ze zouden - anders dan bij sommige van zijn volgelingen - geproefd hebben dat Hij van ze houdt.

En misschien zou Hij ook wel bij de kerk in de buurt zijn langsgegaan. Zondags na afloop van de praise/themadienst over ‘Dicht bij God, dicht bij mensen’. En misschien zou Hij gevraagd hebben: waar waren jullie, toen de homo’s hier om de hoek werden bespuugd en gepest? Wat deden jullie, toen de banden van hun auto werden lek gestoken? Wat zeiden jullie, toen je net bij het koffiedrinken na de dienst de uitspraken van de imams van commentaar voorzag? Voor wie hebben jullie vanmorgen in de kerk gebeden? En aan wie dachten jullie, toen je zong: en het geknakte riet verbreekt Hij niet...?

Ja, WWJD

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 aug 2006 12:06

Zuss schreef:Ik schrik best wel van sommige meningen hier over homosexualiteit (en over disco's, parenclubs etc)
Ik ben atheist, wel gelovig opgevoed. Mijn ouders hebben mij altijd geleerd dat god liefde is. Mijn vader is protestant en van de oude stempel (is ook niet zo gek, hij is in 1918 geboren :) ) en keurt zaken als homosexualiteit, abortus, samenwonen etc in het diepste van zijn hart wel af. Tegelijkertijd accepteert hij iedereen zoals hij is en zal hij nooit iemand veroordelen. Laat staan dat hij zijn (klein)kinderen de deur zou wijzen als ze niet volgens zijn normen leven.
Mijn moeder (van 1928) is katholiek en keurt eigenlijk niks af.
Vandaar dat ik zo schrik dat jonge mensen anno nu soms zo star kunnen zijn. Tegelijkertijd weet ik ondertussen ook dat starheid juist een kenmerk is van de jeugd (jaja, opoe is ook al 37 :lol: :lol: )

Ik begrijp wel dat jullie de bijbel volgen en dat iedereen die anders interpreteert. Zelfs jullie refo's hebben allemaal een eigen kijk.
Maar ik vraag me als ik sommige reacties lees af waar de god 'van mijn jeugd' is gebleven. De god die liefde is, die iedereen accepteert ook al is ie anedrs en volgt hij de bijbel niet.
Voor wie uiterlijk vertoon niet telt, maar die weet hoe jij in je hart bent en daar zijn oordeel op baseert ipv op allerlei regeltjes.
Dat is wat ik geleerd heb over god en dat zijn ook de normen en waarden die ik heb meegenomen, ook al geloof ik niet.

Dat is dan een verwrongen en onbijbels Godsbeeld, het feit dat je daar zelf niet in geloofd zegt al genoeg.

Wat betreft de meningen over homosexualiteit, (want daar gaat dit topic over) die kunnen inderdaad soms wat hard overkomen.
Dat hangt denk ik sterk af van de context waarin ze gezegd worden.
Als de "ene" kant zich sterk uitlaat, zal de "andere" kant ook sterk willen reageren, een soort wisselwerking die de discussie niet altijd ten goede komt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jana » 25 aug 2006 14:10

Helaas strekken de normen van jou zich niet uit tot het afkeuren van het dragen van een string in het openbaar. Fijn dat je normen hebt die overeenstemmen met de wet, dan zul je wel begrijpen dat er nogal wat mensen zijn die openlijke onzedelijkheid zoals tijdens dat gay-gedoe, afkeuren, al is het dan wettelijk mogelijk helaas.

Natuurlijk hebben christenen niet het alleenrecht op normen (laat staan op het in praktijk brengen daarvan helaas). Maar als ik jou zo hoor vervagen die wel erg. Dat wat wettelijk mogelijk is verschuift veelal met de tijdgeest.[/quote]

Weet je waar het mij nu eigenlijk om gaat? Wat worden 'jullie' er minder van als er iemand in zn string feest loopt te vieren op een boot? En dan echt letterlijk; wat wordt jij daar nou minder van?
Tuurlijk vind ik bepaalde dingen ook niet echt toppie en erger ik me ook aan bepaalde mensen. Maar ik spreek er geen oordeel over uit, ik trek me er gewoon niks van aan. Wat die mensen willen doen moeten zij weten toch? Ik ben heel erg van het leven-en-laten-leven-principe. Ik ben Fries en mijn vader gebruikt vaak het volgende gezegde (even vertaald vanuit het Fries): Als iedereen op zichzelf past, dan raakt hij nooit zoek. Daar bedoelt ie mee dat mensen zich niet altijd zo met elkaar moeten bemoeien, dat je eerst maar eens lekker naar jezelf moet kijken voordat je je met een ander bemoeit. En daar ben ik het helemaal mee eens.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 aug 2006 14:20

Jana schreef: Ik ben Fries en mijn vader gebruikt vaak het volgende gezegde (even vertaald vanuit het Fries): Als iedereen op zichzelf past, dan raakt hij nooit zoek. Daar bedoelt ie mee dat mensen zich niet altijd zo met elkaar moeten bemoeien, dat je eerst maar eens lekker naar jezelf moet kijken voordat je je met een ander bemoeit. En daar ben ik het helemaal mee eens.

Tja... en wat wil je nou eigenlijk zeggen? Want deze open deur kan onder ieder topic...

Jana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jana » 25 aug 2006 14:23

Denkertje21 schreef:
Jana schreef: Ik ben Fries en mijn vader gebruikt vaak het volgende gezegde (even vertaald vanuit het Fries): Als iedereen op zichzelf past, dan raakt hij nooit zoek. Daar bedoelt ie mee dat mensen zich niet altijd zo met elkaar moeten bemoeien, dat je eerst maar eens lekker naar jezelf moet kijken voordat je je met een ander bemoeit. En daar ben ik het helemaal mee eens.

Tja... en wat wil je nou eigenlijk zeggen? Want deze open deur kan onder ieder topic...

Wat ik wil zeggen, dat staat er. Bemoei je met je eigen zaken. En dat kan inderdaad bijna onder ieder topic ja... Maar zoals ik al aangaf zit het homofilie-gebeuren mij het hoogst, dus vandaar dat het voor mij in dit topic het meest van toepassing is.

Jana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jana » 25 aug 2006 14:24

En je zegt nou wel dat het een open deur is, maar waarom lopen veel mensen dan niet door die deur? Waarom blijven mensen zich met een ander bemoeien, over een ander oordelen enz?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 aug 2006 14:54

Lieve schat, ik bemoei me juist met mijn eigen zaken, want ik bén homo... logisch toch? En ik probeer constructief iets bij te dragen aan een beeldvorming over dit gebeurn omdat veel mensen er in hun directye omgeving mee te maken hebben...
En het 'bemoei-je-met-je-eigen-zaken' is meer iets voor bewoners van mars, maar niet voor deze aardkloot waar we ons juist wel met anderen bemoeien... :idea:

Jana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jana » 25 aug 2006 15:00

Denkertje21 schreef:Lieve schat, ik bemoei me juist met mijn eigen zaken, want ik bén homo... logisch toch? En ik probeer constructief iets bij te dragen aan een beeldvorming over dit gebeurn omdat veel mensen er in hun directye omgeving mee te maken hebben...
En het 'bemoei-je-met-je-eigen-zaken' is meer its voor bewoners van mars, maar niet voor deze aardkloot waar we ons juist wel met anderen bemoeien... :idea:

Ja lieve schat, dat weet ik :D Ik heb het topic helemaal gelezen en ik weet inmiddels wie er de homo's zijn. Mijn opmerking was dus ook compleet niet tegen jou bedoeld, maar tegen mensen die menen over homofilie te moeten oordelen.
Ik weet dat iedereen zich op deze aardkloot met elkaar bemoeit, en daar erger ik me juist zo aan. Het feit dat er uberhaupt een discussie is over dit onderwerp is eigenlijk al triest. Waarom zou jij iets moeten bijdragen aan hun beeldvorming? Tuurlijk snap ik wel waarom je dat doet, maar het zou niet moeten hoeven, snap je?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 25 aug 2006 16:00

Denkertje21 schreef:

Beetje vreemde reactie. Uit al mijn posts blijkt dat ik naar God wil luisteren áls Hij spreekt, Maar ik wil Hem ook geen woorden toedichten die Hij niet heeft gebruikt. Wij zijn daar zo goed in!

Ik denk dat we ook zeer zeker er goed in zijn om God voor ons te laten zwijgen.
MI spreekt God ook door de bijbel. Op grond van de bijbel ben ik ervan overtuigd dat homofilie verkeerd is. Ik ben niet van plan om teksten aan te halen die zijn in dit topic al vaker aangehaald en ook in hier voorgaande topic.

Over hoe jij je geloof beleefd kan ik niets zeggen natuurlijk, net zo min als jij over het mijne. (beetje lastig over het web).

Het is ook zeker niet mijn bedoeling om je als persoon te 'veroordelen' om het maar zo te zeggen we zijn allemaal even slecht :wink:
Wel is voor mij van nu aan dit topic gesloten, ik heb mijn mening gezegd, ik heb andere meningen gelezen. Ik blijf bij mijn mening anderen (waarschijnlijk) ook. De laatste tijd werkt dit topic alleen maar frustratie bij mij op (en ik heb niet de indruk dat dat alleen voor mij geldt gezien sommige postings). Mijns Inziens is dat de duivel die ermee speelt, mensen tegen elkaar uitspelen.
Ik wens jullie het beste en tot ziens in een ander topic.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 aug 2006 16:06

Bedankt voor je aandeel rosekapje. Ik hoop dat je irl ook gewoon om kan gaan met mensen die homosexueel zijn. Het kan best zijn dat er in je familie of vriendenkring iemand zit die ook homosexueel is. Wees dan ook voorzichtig met bepaalde uitspraken e.d. :wink:

Ik weet dat iedereen zich op deze aardkloot met elkaar bemoeit, en daar erger ik me juist zo aan. Het feit dat er uberhaupt een discussie is over dit onderwerp is eigenlijk al triest. Waarom zou jij iets moeten bijdragen aan hun beeldvorming? Tuurlijk snap ik wel waarom je dat doet, maar het zou niet moeten hoeven, snap je?

Soms is het wel fijn als mensen bemoeienis met elkaar zoeken, maar dan wel op een positieve manier natuurlijk :wink:
Maar anders wordt het wel een erg eenzaam bestaan hier :)
- Home is in my head -

Cisca

Berichtdoor Cisca » 25 aug 2006 16:14

rosekapje schreef:De laatste tijd werkt dit topic alleen maar frustratie bij mij op (en ik heb niet de indruk dat dat alleen voor mij geldt gezien sommige postings). Mijns Inziens is dat de duivel die ermee speelt, mensen tegen elkaar uitspelen.

:| 't Is of de tijd herleeft, als je ergens geen weg mee weet, en anderen zijn het niet altijd met je eens, wordt de duivel er bij gehaald, deed m'n moeder vroeger ook al :roll:

Terug naar “Archief”