wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 22 aug 2006 15:28

hijwel schreef:Dus jou dominee vindt dat je toch door eigen werken zalig kan worden? (dit zal hij zeker niet zo na zeggen, maar zo is het wel) Jij moet dit en dat ervaren voordat Jezus je aanneemt.

nee dat zegt hij juist niet, het is het geloof dat God zonder ons in ons werkt.
maar dacht wel dat er verschillend op gereageerd zou worden de ene kerk legt de nadruk op bevinding,en de andere op geloof.
maar ik denk toch dat je door de Vader getrokken moet worden dat zei Jezus zelf.(niemand kan tot Mij komen tenzij De Vader hem trekke)
wat is dan de trekking van De Vader?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 aug 2006 16:11

Eerlijk gezegt vind ik de uitspraken van jou dominee gewoon weg eng!

Ook al moet jou dominee een lange weg af leggen die door een diep dal gaat, daarom hoef ik dat nog niet. Hoe diep onze ellendekennis meot wezen? Nou zo diep... tot we bij Christus komen. De 1 is er na een meter en de volgende na 20 kilometer.
Geen enkele bekering gaat hetzelfde.

Dat iemand door een ruim moet kruipen van ellende kan, maar daarom hoef ik dat nog niet zo te doen en te ervaren.
Hoeveel mensen komen er in de Bijbel op die manier tot geloof?
Volgens mij is het heel simpel: je moet geloven, oprecht en waarachtig!
Hoe vaak lezen we niet dat iemand zijn zonden vergeven worden omdat ze in Jezus geloven en niet omdat ze zich zo ellendig en schuldig voelen.

Als we de nadruk op onze ellende gaan leggen dan doen we God te kort.
Jezus heeft voor ons de straf gedragen en God nam er genoeg mee voor ons allemaal. Wie zijn wij dan om ons nog zo schuldig mogelijk voor God te zetten? Laten we zien op het offer van Jezus en God groot maken om het geen wat Hij voor ons gedaan heeft.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 aug 2006 16:19

goofy1978 schreef:
hijwel schreef:Dus jou dominee vindt dat je toch door eigen werken zalig kan worden? (dit zal hij zeker niet zo na zeggen, maar zo is het wel) Jij moet dit en dat ervaren voordat Jezus je aanneemt.

nee dat zegt hij juist niet, het is het geloof dat God zonder ons in ons werkt.
maar dacht wel dat er verschillend op gereageerd zou worden de ene kerk legt de nadruk op bevinding,en de andere op geloof.
maar ik denk toch dat je door de Vader getrokken moet worden dat zei Jezus zelf.(niemand kan tot Mij komen tenzij De Vader hem trekke)
wat is dan de trekking van De Vader?

Dat zegt tie niet.. maar toch weer wel..

Want je moet namelijk een bak zonde ervaring meennemen voordat Jezus je zou willen redden.. Of toch met legen handen, met of zonder zonder een bak met zonde kennis?

Ach ja en als je zo nodig een bak met zonde kennis wil hebben. 1 advies.
Pak een vel papier en een pen. Schrijf al je zonde op vanaf je kleine kind zijn tot nu aan toe. Wedden dat je veel zonde kennis krijgt?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 22 aug 2006 16:56

Gerdien B. schreef:Dat iemand door een ruim moet kruipen van ellende kan, maar daarom hoef ik dat nog niet zo te doen en te ervaren.
Hoe vaak lezen we niet dat iemand zijn zonden vergeven worden omdat ze in Jezus geloven en niet omdat ze zich zo ellendig en schuldig voelen.

nou paulus, God sloeg hem met blindheid en hij is 3 dagen aan het bidden geweest.
als God paulus niet had opgezocht had hij uit zichzelf nooit meer naar God gevraagt
God keek uit de hemel op de aarde of er iemand verstandig was en God zocht en er was er niet een.
tesamen afgeweken en onnut geworden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 aug 2006 17:49

goofy1978 schreef:
Gerdien B. schreef:Dat iemand door een ruim moet kruipen van ellende kan, maar daarom hoef ik dat nog niet zo te doen en te ervaren.

nou paulus, God sloeg hem met blindheid en hij is 3 dagen aan het bidden geweest.
als God paulus niet had opgezocht had hij uit zichzelf nooit meer naar God gevraagt
God keek uit de hemel op de aarde of er iemand verstandig was en God zocht en er was er niet een.

Ja dat klopt, maar hoeveel voorbeelden staan er daarvan in de Bijbel en hoevaak staat er niet een voorbeeld van dat er geen dagen worsteling aan vooraf ging? Is het niet Jezus die mensen zonden vergeeft zonder dat ze er ook maar om vroegen. Terwijl ze kwamen om lichamelijke genezing werden ook hun zonden afgenomen. Enkel en alleen omdat ze geloofden dat Jezus het kan. Geloof is niet moeilijk. Het is zo makkelijk dat wij het moeilijk maken omdat we niet kunnen begrijpen dat het zo makkelijk is!

Wij zijn niets voor God, we verdienen ook niets, maar door het offer van Jezus, mogen wij door Jezus weer voor God komen. Anders mogen we ook niet meer bidden. Jezus biedt jou en mij Zijn liefde aan, Zijn offer, maar wat doen wij er mee?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 aug 2006 18:04

goofy1978 schreef:

van Paulus lezen we het ja. Van Timotheus ook? Hij was ook bekeerd.

Zegt God dat we eerst onze ellende moeten kennen? Nee God zegt dat we met onze ellende tot Hem moeten komen omdat Hij het wil vergeven. God zegt niet dat we het eerst door en door moeten kennen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: wedergeboorte

Berichtdoor Boekenlezer » 22 aug 2006 20:16

goofy1978 schreef:Jezus zei: tenzij iemand wederomgeboren word, kan hij het koninkrijk Gods niet ingaan.
nu verteld onze dominee, dat wedergeboorte inhoud dat je het met God eens moet worden naar de hel te gaan.
dat heeft hij meegemaakt zei hij,en hij weet nog precies het plekje aan te wijzen waar het gebeurd is.
de Vader heeft hem in het gericht getrokken.(niemand kan tot Mij komen tezei de vader die Mij gezonden heeft hem trekke)
heeft een welgevallen gekregen aan de straf die hij verdient heeft de hel.
(wie zichzelven zal veroordelen die zal niet veroordeelt worden)
en heeft uit genade vergeving gekregen door Jezus.
als je dat niet meegemaakt hebt zal je aan de linkerhand van Jezus staan.
en je lot zal de vurige oven zijn.
bijbels gezien heeft hij volgens mij wel gelijk.
er is zelfs een gedicht van.

als onder het Heilige recht
de ziele niet meer vecht
maar bilijkt het zondeloon
wat haar ook overkoom
wat eeuwig zij haar lot
als in haar laatste vreugde
de deugd van het recht het wind
al eist zij dood het kind
o stonde vant gericht
o dodelijk tijds gewricht
maar daar word verloren gaan
door God niet toegestaan
en drinkt zij het bloed des lams
o alerzaligst lot
verheerlijkend haar God

Het is natuurlijk wel belangrijk om te beseffen wie wij zijn als zwarte zondaren voor de heilige God. Dat we weten waarover het gaat, als we bijvoorbeeld Psalm 130 lezen.
En laat dat ook maar aan mensen te merken zijn, want dat kan ze alleen maar sieren.

Maar wat ik hier van die dominee lees komt - terecht of onterecht - op mij over als de sfeer van: daar hèt grote 'issue' van maken waarover het steeds gaat, hèt onderwerp wat de preek beheerst, en de grootste kopzorg voor de mensen in de gemeente. Het gaat dan vooral over mystieke beleving, en je bent een grote held als je de vereiste mystieke belevenissen hebt gehad. En de mensen die dat niet hebben? Ach, voor hen is het afwachten of het nog eens gebeuren mag. (Natuurlijk, wel onder het mom van zoeken en bidden en zo.) En ondertussen leeft menigeen maar wat voor zich uit, zich om Gods geboden niet of nauwelijks bekommerend, want ja, het moet je maar gegeven worden.

Maar de Torah dan? God geeft de mens toch zijn geboden, om die te houden? De Torah is het eerste deel van de Bijbel, en daarmede de basis voor de rest. God zet de mens niet op zijn stoel om te speculeren over zichzelf, en de schijnwerper op zijn innerlijk te richten. Nee, Hij geeft de mens zijn Onderwijs, zijn Instructies! (De betekenis van het woord Torah.) Praktische instructies van hoe te leven, en wat te doen. En het gaat daarin om gehoorzaamheid. Dat loopt als een rode draad door de Bijbel heen!
Het onderwijs van de Torah is niet tot de Torah zelf beperkt, maar gaat tot achterin de Bijbel door. Een beetje 'vroom' gaan lopen doen, maar Gods geboden vergeten, daarmee praktizeer je een waardeloze godsdienst. Dat zegt Jakobus 1:26 zo treffend.

SV:
22 En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende.
23 Want zo iemand een hoorder is des Woords, en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel;
24 Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten, hoedanig hij was.
25 Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen.
26 Indien iemand onder u dunkt, dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel.
27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.

NBG'51:
22 En weest daders des woords en niet alleen hoorders: dan zoudt gij uzelf misleiden. 23 Want wie hoorder is van het woord en niet dader, die gelijkt op een man, die het gelaat, waarmede hij geboren is, in een spiegel beschouwt; 24 want hij heeft zich beschouwd, is heengegaan en heeft terstond vergeten, hoe hij er uitzag. 25 Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen.
26 Indien iemand meent godsdienstig te zijn en daarbij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, diens godsdienst is waardeloos. 27 Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God, de Vader, is: omzien naar wezen en weduwen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren.

NBV:
22 Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen. 23 Want wie de boodschap hoort maar er niets mee doet, is net als iemand die het gezicht waarmee hij is geboren in de spiegel bekijkt: 24 hij ziet zichzelf, maar zodra hij wegloopt is hij vergeten hoe hij eruitzag. 25 Wie zich daarentegen spiegelt in de volmaakte wet die vrijheid brengt, en dat blijft doen, niet als iemand die hoort en vergeet, maar als iemand die ernaar handelt – hem valt geluk ten deel, juist om wat hij doet. 26 Wie meent dat hij God dient, terwijl hij zijn tong niet kan beteugelen, zit op een dwaalspoor, en heel zijn godsdienst is vergeefse moeite. 27 Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven.

En waar ontbrak het die mensen aan die wel 'Heere Heere!' roepen? Kwamen ze mystieke belevenissen te kort? Of zo je wilt: bevindingen? Welnee, daar lees ik niks over! Ik lees over het niet doen van de wil van de wil van de Vader. Het niet volgen van de Torah dus, het niet wandelen in Gods wegen. Zie Mattheüs 7:13-23.
In de tijd dat ik nog mystiek-bevindelijk dacht kon ik dat totaal niet plaatsen. (Ik had toen het hele fenomeen Torah ook nog lang niet ontdekt!) Maar als je de Bijbel serieus gaat bestuderen en enige kennis van zaken krijgt, en als je daarbij ook nog eens kiest voor eerlijkheid t.o.v. de Bijbel, dan zul je er niet meer om heen kunnen.

Als we het onderwijs van de Torah verachten, kunnen we nog zo christelijk praten. Maar dan zijn we niet anders dan een rebelse sekte, die zich van zijn eigen fundament heeft afgekeerd. Dan zitten we wellicht veel met onze snufferd in het NT, maar met dat gedeelte voorin, de Torah in het OT, daar kunnen we dan niet veel mee, want we snappen er geen snars van. (Hooguit weten er wat fragmentarisch over te zeggen vanuit de brief van Paulus aan de Romeinen... zonder overigens te begrijpen waar hij het over heeft.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 aug 2006 22:16

Goofy, ik begrijp van jou dat je ellendekennis nogal belangrijk vind. Je blijft daar nogal in hangen.
Nu pak ik Galaten 5 erbij en lees daar over de vruchten de de H.Geest: liefde, blijdschap, vrede, enz.

Wat denk jij daar van dan? Kzie niet staan dan we in zak en as moeten zitten...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2006 22:22

Ik denk dat hij het meer als onderdeel van de toeleidende weg tot wedergeboorte ziet... en dat deel van de weg wel een beetje lang mag zijn... het is wat anders... maar op zich ook niet helemaal naar de bijbelse lijn volgens mij :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 22 aug 2006 22:30

Misschien geeft dit stukje bijbelstudie van Ds. W. Pieters jullie enig houvast.
Ik ben het niet geheel met hem eens maar dat hoeft ook niet.
Hij is een reformatorische predikant en medewerker van het 'vragenpanel'

http://dspieters.refoweb.nl/1018308.htm

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 aug 2006 07:37

mw schreef:Goofy, ik begrijp van jou dat je ellendekennis nogal belangrijk vind. Je blijft daar nogal in hangen.
Nu pak ik Galaten 5 erbij en lees daar over de vruchten de de H.Geest: liefde, blijdschap, vrede, enz.

Wat denk jij daar van dan? Kzie niet staan dan we in zak en as moeten zitten...

Ik heb wel eens de volgende vergelijking met een boom gehoord:
- de ellendekennis is te vergelijken met de wortels in de grond: het is daar donker maar het is noodzakelijk voor de boom.
- de verlossingskennis verheugt zich met het groene blad in de zon van de gerechtigheid (Jezus Christus).
- de dankbaarheid kenmerkt zich door de vruchten van de Geest.

Het is maar een vergelijking, maar het zet deze drie stukken een beetje in perspektief. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 23 aug 2006 08:24

goofy1978 schreef:...
nu verteld onze dominee, dat wedergeboorte inhoud dat je het met God eens moet worden naar de hel te gaan.
dat heeft hij meegemaakt zei hij,en hij weet nog precies het plekje aan te wijzen waar het gebeurd is.
de Vader heeft hem in het gericht getrokken.(niemand kan tot Mij komen tezei de vader die Mij gezonden heeft hem trekke)

Ik zou zeggen: zoek een andere dominee! Lees: Joh. 3:16-18, Joh. 3:36, Joh. 5:24, Rom. 6:23 en nog vele andere bijbelgedeelten.

Wie gelooft in Jezus Christus is behouden, niet zozeer wie blij is met straf. Dat laatste is volkomen onbijbels.

Bovendien stelt de dominee zijn ervaring - zonder enige bijbelse grond en dus discutabel - normatief voor anderen. Maar ervaring is geen basis voor het geloof. Daar zit meteen het probleem van de bevindelijkheid: het stelt menselijke subjectiviteit in de plaats van het onvoorwaardelijk geloven in het Woord van God.
The Lord is the Potter, not Harry!!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 aug 2006 08:40

Peter L schreef:

Ik zou zeggen: zoek een andere dominee! Lees: Joh. 3:16-18, Joh. 3:36, Joh. 5:24, Rom. 6:23 en nog vele andere bijbelgedeelten.

Wie gelooft in Jezus Christus is behouden, niet zozeer wie blij is met straf. Dat laatste is volkomen onbijbels.

Bovendien stelt de dominee zijn ervaring - zonder enige bijbelse grond en dus discutabel - normatief voor anderen. Maar ervaring is geen basis voor het geloof. Daar zit meteen het probleem van de bevindelijkheid: het stelt menselijke subjectiviteit in de plaats van het onvoorwaardelijk geloven in het Woord van God.

Het onvoorwaardelijk geloven in het Woord van God houdt toch ook in dat we God gelijk geven, als datzelfde Woord zegt dat we allen gezondigd hebben en de heerlijkheid van God derven (Rom. 3:23) en dat de hele wereld (inclusief onszelf) verdoemelijk voor God is (Rom. 3:19)?
In zekere zin moeten we het daarmee wel eens zijn (liefst met alle vezels van ons bestaan), anders zien we Jezus toch niet als Verlosser, als we niet eens weten waarvan we verlost moeten worden? Het gaat me hierbij niet om de ervaring an-sich, maar wel om het God gelijk geven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 aug 2006 09:29

Maar iedereen weet volgens mij dat we van onszelf geen recht op genade hebben. Wij mogen ons geloof bouwen op de beloftes die God ons doet.
We kunnen wel steeds naar de ellende blijven zoeken en kijken, maar daar doen we God te kort mee. Dan vergten we naar het grootste en belangrijkste te kijken: Dat God ons genade wilt geven omdat Zijn Zoon de straf voor onze zonden heeft gedragen.

Ik vind het volslagen onbijbels om te zeggen dat je uren door een ruim, kolenhok of dagen blind moet wezen voordat God naar je toe kan komen.
Er staat nergens hoeveel kennis we meoten hebben van onze zonden.
Pas hoorde ik een man zeggen:
We moeten zoveel ellendekennis hebben tot we bij Jezus komen.
De één zal daar sneller wezen dan een ander.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 23 aug 2006 09:34

elbert schreef:
Peter L schreef:

Het onvoorwaardelijk geloven in het Woord van God houdt toch ook in dat we God gelijk geven, als datzelfde Woord zegt dat we allen gezondigd hebben en de heerlijkheid van God derven (Rom. 3:23) en dat de hele wereld (inclusief onszelf) verdoemelijk voor God is (Rom. 3:19)?
In zekere zin moeten we het daarmee wel eens zijn (liefst met alle vezels van ons bestaan), anders zien we Jezus toch niet als Verlosser, als we niet eens weten waarvan we verlost moeten worden? Het gaat me hierbij niet om de ervaring an-sich, maar wel om het God gelijk geven.

Klopt, maar waar ik problemen mee heb, is dat er wordt gesproken over 'blij zijn met de straf'. Dat vraagt de schrift niet van ons. Wel zondebesef, berouw, geloof en dat geloof houdt ook de door jou aangehaalde teksten in.
Natuurlijk onderschrijf ik jouw reactie, Elbert, maar waar het me hier om gaat, is die overdreven nadruk op bevindelijkheid, waardoor gelovigen niet aan het avondmaal durven, omdat ze bang zijn niet genoeg bevinding te hebben. Dat is een dwaling, die net zo erg is als de pre-reformatorische leer van behoud door goede werken of aflaten: Het stelt nl. iets anders in de plaats van de door de bijbel onderwezen rechtvaardiging door het geloof. En dus het het een 'ander evangelie' (Galaten: of men nu het geloof vervangt door besnijdenis, of bevindelijkheid maakt niet zo veel uit), en dat is geen evangelie. Een mens wordt behouden door geloof, niet door bevinding!
The Lord is the Potter, not Harry!!

Terug naar “Archief”