Is iedere zonde wel gelijk voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 10 jul 2006 10:48

Ik denk niet dat er in de verdoemenis nog verschillen in straffen zullen zijn. Er is in het Eeuwige Leven toch ook geen verschil? Waarom zou het dan in de hel wel zo zijn? Voor God zijn alle zonden gelijk, ook de zonde die voor ons als mensen niet te vergelijken zijn, ze zijn allemaal niet tot Gods eer, en het maakt voor Hem niet uit hoe groot ze dan zijn, ze zijn even erg.
Wat dus niet wil betekenen dat, als je al hebt gezondigd, je daarna net zo goed een voor in ons ogen een grotere zonde kan doen, omdat God daar niet naar kijkt, zo moet je ook weer niet redeneren vind ik....
Afbeelding

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 jul 2006 11:00

Dippie schreef:Ik denk niet dat er in de verdoemenis nog verschillen in straffen zullen zijn. Er is in het Eeuwige Leven toch ook geen verschil? Waarom zou het dan in de hel wel zo zijn? Voor God zijn alle zonden gelijk, ook de zonde die voor ons als mensen niet te vergelijken zijn, ze zijn allemaal niet tot Gods eer, en het maakt voor Hem niet uit hoe groot ze dan zijn, ze zijn even erg.
Wat dus niet wil betekenen dat, als je al hebt gezondigd, je daarna net zo goed een voor in ons ogen een grotere zonde kan doen, omdat God daar niet naar kijkt, zo moet je ook weer niet redeneren vind ik....

"Doch Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden." Matth. 11:22

Er is dur wel verschil...

André

Berichtdoor André » 10 jul 2006 11:08

PeterD schreef:"Doch Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden." Matth. 11:22

Hier gaat het over wat we ook al genoemd hebben de zonde 'tegen de HG', ik ken Jezus, maar ik doe er niets mee.
Ik heb wel eens de neiging om boven en onder een citaat te lezen. :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 jul 2006 13:26

André schreef:
PeterD schreef:"Doch Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden." Matth. 11:22

Hier gaat het over wat we ook al genoemd hebben de zonde 'tegen de HG', ik ken Jezus, maar ik doe er niets mee.
Ik heb wel eens de neiging om boven en onder een citaat te lezen. :wink:

Neem me niet kwalijk, en lees de reactie van Dippie even? Daar was mijn post een reactie op :wink:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 jul 2006 09:46

Kunnen we uit deze topic concluderen dat iedere zonden gelijk is voor God, klein of groot.

De lering uit kleine of grote zonden is dit:

Ps 51:15 Zo zal ik den overtreders Uw wegen leren; en de zondaars zullen zich tot U bekeren.

Dat is het doel als je veroordeeld wordt in geweten over die minuscuul kleine zonden (die in deze topic reacties genoemd worden).

Ps 25:4 HEERE! maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden.
Ps 25:10 Alle paden des HEEREN zijn goedertierenheid en waarheid, dengenen, die Zijn verbond en Zijn getuigenissen bewaren.
Hos 14:10 Wie is wijs? die versta deze dingen; wie is verstandig? die bekenne ze; want des HEEREN wegen zijn recht, en de rechtvaardigen zullen daarin wandelen, maar de overtreders zullen daarin vallen.

zda
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor zda » 13 jul 2006 20:55

In Gods oog zijn niet alle zonden even groot. In Zijn wijze van beoordeling, zoals in die van de mens, zijn er verschillende gradaties van schuld. Maar hoe onbetekenend een verkeerde daad mag schijnen in ons oog, voor God is geen enkele zonde onbetekenend. De menselijke beoordeling is onvolledig en onvolmaakt. Maar God ziet alle dingen zoals ze werkelijk zijn. Een dronkaard wordt veracht en krijgt te horen dat zijn zonde hem buiten de hemel sluit, terwijl trots, egoïsme en hebzucht heel vaak ongestraft blijven. Toch zijn deze zonden voor God in het bijzonder aanstootgevend, want ze zijn in tegenspraak met Zijn liefdevol karakter, die onzelfzuchtige liefde.
(Schreden naar Christus)
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien. Hebreeën 12:14

hans_is_eigenwijs

Re: Is iedere zonde wel gelijk voor God?

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 20 jul 2006 18:27

André schreef:Als mens willen we (soms) maar al te graag dat iedere zonde voor God gelijk is.
Oehoe... je zonden zijn afgewassen op het kruis van Golgotha, waartoe dan terugkijken? Vooruit, je ogen zitten aan de voorzijde van je hoofd, dus naar voren en niet naar achteren kijken!

Terug naar “Archief”