elbert schreef:Aragorn schreef:elbert schreef:Heling? Waarvan? Nou, van de ongehoorzaamheid aan God misschien?

Hm, ik denk bij heling meer aan een ziekte, niet aan een overtreding. Je kunt natuurlijk stellen dat de neiging tot ongehoorzaamheid een ziekte is, maar de meeste mensen geloven dat die tijdens het aardse leven niet te helen is.
Ik denk bij heling ook aan het herstel van de relatie met God, want die loopt een gevoelige knauw op als je Hem ongehoorzaam bent.
Ok, als je er vanuit gaat dat God het een verschrikkelijk iets vindt en je daar zelf ook van overtuigd bent is dat inderdaad zo ja.
Aragorn schreef:Is er een verschil tussen zuivere liefde en zuivere bijbelse liefde? Ik geloof niet dat zuivere liefde voor de naaste liefde voor God in de weg kan staan, die kun je toch niet tegen elkaar uitspelen?
Dat tegen elkaar uitspelen gebeurt nu juist, als God buiten die liefde wordt gehouden.
Als het goed is, liggen liefde tot God en de liefde tot de naaste in elkaars verlengde. Je hebt je vriendin niet zuiver lief als je God ongehoorzaam bent en met haar naar bed gaat voor het huwelijk. Je beschadigt daarmee namelijk haar/jullie relatie met God.
Hm, dat vind ik een beetje merkwaardig. Ik denk dat naastenliefde wel in het verlenge ligt van liefde tot God, maar of dat ook geldt voor de exclusieve liefde tussen man en vrouw vraag ik me af. Ik besef dat ik hiermee m'n eerdere punt wellicht ook ondermijn, maar dat zei dan zo.

Natuurlijk kun je zeggen dat alle liefde z'n oorsprong in God vindt, maar of dat ook geldt voor de liefde tot een specifieke persoon in het bjizonder.. ik vind het me wat moeilijker voor te stellen.
Ook begrijp ik niet zo goed waarom de liefde minder zuiver zou zijn.
Een parallel voorbeeld: een vader wil niet dat z'n zoon naar een houseparty gaat waar velen pillen gebruiken en overmatig drank gebruiken. Bovendien wil hij dat z'n zoon op een bepaalde tijd thuis is. Maar de vrienden van die zoon praten net zolang op hem in tot hij toch meegaat en bovendien komt hij veel te laat thuis. Want hij vindt dat hij met het meegaan met z'n vrienden laat zien dat hij loyaal aan hen is en dus een goede vriend. Hij wil het zelf ook graag natuurlijk.
Denk je dat z'n vader zo blij is, als z'n zoon later als verweer geeft, dat hij omwille van de zuivere vriendschap met z'n vrienden ongehoorzaam is geweest? Zo is het in dit geval ook: er ontstaat een conflict met God, omdat de relatie met Hem ondergeschikt gemaakt wordt aan andere relaties.
Er zijn een paar dingen die het voorbeeld wat minder analoog maken dan het lijkt. Ten eerste kan het gaan naar zo'n party slecht voor de bewuste zoon zijn, terwijl het hebben van seks met iemand dat niet is (mits het in een context van liefde en trouw geschiedt). Ook is het meegaan naar de party niet perse een blijk van liefde/vriendschap jegens de vrienden, ik zou binnen deze vergelijking eerder denken aan een vader die -om maar wat te noemen- homofoob is en z'n zoon derhalve verbiedt z'n vrienden te omhelzen bij wijze van begroeting. Maar dan hebben we het dus over een aardse vader met z'n tekortkomingen, en ik stel me bij God iets anders voor.
Overigens zou ik er in principe geen bezwaar tegen hebben nu te trouwen, ik heb alleen helemaal geen zin om dat allemaal te gaan regelen en daar geld aan uit te geven.