Drie nieuwe studenten voor GG

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jul 2006 16:16

MissF schreef:
PeterD schreef:
MissF schreef:
PeterD schreef:
fem schreef:Het lijkt mij dat jullie een gave dominee binnengesleept hebben :D (en die anderen mss ook wel, ik ken ze neit)

Zouden wij ze binnengesleept hebben? Of zouden ze naar binnen gejaagd zijn door Iemand?
Puuhh....
Wij hadden een dominee beroepen, en wilden allemaal zoooo suuupergraag dattie zou komen, en hebben hem gewoon 'bestookt' met mailtjes en telefoontjes.
Van heel veel gezinnen en clubs/verenigingen zijn er mailtjes naar hem gegaan.
Ook is er contact opgenomen met zijn kinderen, om hen iets over Rhenen te vertellen enzo.

En dan kun je wel blijven denken: ach, het is toch God die het moet doen...En dat is ook wel zo, maar toch heeft dit blijkbaar geholpen, want hij vond het erg belangrijk om te zien hoe de gemeente met dit beroep omging, zoals hij zelf zei. En dat hebben we door al die mails en telefoontjes laten zien :)

Dus een beetje binnenslepen speelt wel mee hoor :P

Misschien je wat meer verdiepen in deze materie en dan een reactie geven? Een predikant beroepen werkt iets anders dan een student aannemen...

Je reageert wel een beetje vijandig hoor...zo bedoelde ik het niet bepaald.
Ik wilde alleen maar aangeven: het is en blijft ook mensenwerk, dit soort dingen..
Of is dat anders in Gergem? :roll:

Vijandig is mijn reactie absoluut niet bedoeld. Alleen kan je bij een beroep naar een predikant inderdaad de predikant met zijn gezin bestoken met allerlei acties. Bij het toegelaten worden tot de opleiding van de Theologische School van de Ger Gem kan je best van tevoren de curatoren gaan bestoken, maar dat zal sowieso averechts werken. Maar als gemeente heb je er totaal geen invloed op, temeer omdat het onbekend is wie zich aangemeld heeft om gehoord te worden en hoeveel het er zijn.

Daarom vind ik je vergelijking dus volledig mank gaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jul 2006 16:39

PeterD schreef:
fem schreef:Het lijkt mij dat jullie een gave dominee binnengesleept hebben :D (en die anderen mss ook wel, ik ken ze neit)

Zouden wij ze binnengesleept hebben? Of zouden ze naar binnen gejaagd zijn door Iemand?

Dat lijkt mij nou juist een heel lastige vraag. Het probleem is dat we als mensen niet precies kunnen traceren hoe en wanneer God iets doet. We kunnen Hem niet zien.
Een overeenkomst tussen bevindelijk-gereformeerde en charismatisch-evangelische kringen is, dat men een ingeving interpreteert als een boodschap van God. In bevindelijk-gereformeerde kringen gaat dat vaak in de vorm van een bijbeltekst die dan te binnen schiet, en die men associeert met de zaak waar men mee bezig is.
Nou ga ik niet zeggen dat God helemaal nooit op een directe manier tot ons zou spreken. Wie ben ik om dat te zeggen? (Mijn bescheiden mening daarover: bij wijze van hoge uitzondering doet Hij het wel eens - bijv. in extreme nood - maar het is niet de gewone gang van zaken. Hij heeft ons gebonden aan Zijn geschreven Woord, en dan zonder mystieke interpretaties.) Maar ik zie wel reden tot voorzichtigheid met dit soort dingen. Waar ik sowieso geen voorstander van ben is: klakkeloos bepaalde 'signalen' zelf gaan interpreteren, zonder je afgevraagd te hebben hoe redelijk die manier van interpreteren eigenlijk is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 05 jul 2006 21:09

ik vertrouw er altijd wel op dat een dominee bij het wel of niet aannemen van een beroep zeker Gods wil zoekt, en dat hij uiteindelijk ook zal ontdekken wat Gods wil is. Vaak is dat denk ik ook gewoon door met je verstand nadenken, met Gods woord erbij.

maar als andere mensen gaan bepalen wat Gods wil voor jou is, daar heb ik een beetje geen vertrouwen in zegmaar. Waarom selecteren ze trouwens mensen? Als het Gods wil niet is dat zo'n dominee na zo'n opleiding gedaan te hebben predikant word in een gemeente, dan zal dat toch ook niet gebeuren als de gemeentes, en de dominee Gods wil zoeken? Is er maar weinig plek in de opleiding ofzo?
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 jul 2006 08:25

Niet omdat er maar weinig plek zou zijn op de opleiding. Maar omdat er ook mensen zijn die -zonder roeping- graag dominee willen worden, omdat ze dat een mooi beroep lijkt o.i.d. en omdat er anders predikanten zouden komen die een leer preken die de GG niet voorstaat.

Wat jij stelt, nm. dat een student en de gemeente allen Gods wil zoeken en dat zo iemand dan heus geen ds wordt als dat Zijn wil niet is, daar is dus niet iedereen van overtuigt. Iemand kan immers ook zijn eigen weg gaan?

Nu wil ik niet zeggen dat zo'n curatorium altijd de goede beslissingen neemt en dat ik daar voor 100 % vertrouwen in heb, het is en blijft immers mensenwerk!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 06 jul 2006 15:51

maar wat is precies het probleem met zonder roeping dominee willen worden? Je hoeft toch niet altijd een duidelijke roeping te krijgen? Organist of ouderling is ook een belangrijke taak, en daar word je ook meestal niet voor geroepen. Evangelist hoef je ook niet persé duidelijk geroepen voor te zijn. Er staat gewoon in de bijbel dat het Woord verkondigt moet worden, dus dat is op zich roeping genoeg toch?
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 jul 2006 15:55

Bij ons in de GG wordt er anders wél vanuit gegaan dat je voor élk ambt (dus ook ouderling) en voor evangelist/zendeling een roeping moet hebben...

Dat in de Bijbel staat dat het Woord verkondigd moet worden, wil immers nog niet zeggen dat die bepaalde persóon dat moet doen, daarvoor is een persoonlijke roeping nodig. Alle christenen hebben natuurlijk wel het 'ambt aller gelovigen' en vandaaruit ook een plicht t.o.v. de medemens, maar dat is wat anders dan een kerkelijk ambt bekleden.

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 06 jul 2006 16:01

maar waarom is dat dan persé nodig?

als je bijvoorbeeld graag evangelist wilt worden en ziet dat God door je heen werkt als je evangeliseert. Is er dan nog een roeping nodig?

wat als bovenstaande het geval is en je hebt geen roeping gekregen, wat moet je dan doen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 jul 2006 17:23

PeterD schreef:
MissF schreef:
PeterD schreef:
MissF schreef:
PeterD schreef:

Puuhh....
Wij hadden een dominee beroepen, en wilden allemaal zoooo suuupergraag dattie zou komen, en hebben hem gewoon 'bestookt' met mailtjes en telefoontjes.
Van heel veel gezinnen en clubs/verenigingen zijn er mailtjes naar hem gegaan.
Ook is er contact opgenomen met zijn kinderen, om hen iets over Rhenen te vertellen enzo.

En dan kun je wel blijven denken: ach, het is toch God die het moet doen...En dat is ook wel zo, maar toch heeft dit blijkbaar geholpen, want hij vond het erg belangrijk om te zien hoe de gemeente met dit beroep omging, zoals hij zelf zei. En dat hebben we door al die mails en telefoontjes laten zien :)

Dus een beetje binnenslepen speelt wel mee hoor :P

Misschien je wat meer verdiepen in deze materie en dan een reactie geven? Een predikant beroepen werkt iets anders dan een student aannemen...

Je reageert wel een beetje vijandig hoor...zo bedoelde ik het niet bepaald.
Ik wilde alleen maar aangeven: het is en blijft ook mensenwerk, dit soort dingen..
Of is dat anders in Gergem? :roll:

Vijandig is mijn reactie absoluut niet bedoeld. Alleen kan je bij een beroep naar een predikant inderdaad de predikant met zijn gezin bestoken met allerlei acties. Bij het toegelaten worden tot de opleiding van de Theologische School van de Ger Gem kan je best van tevoren de curatoren gaan bestoken, maar dat zal sowieso averechts werken. Maar als gemeente heb je er totaal geen invloed op, temeer omdat het onbekend is wie zich aangemeld heeft om gehoord te worden en hoeveel het er zijn.

Daarom vind ik je vergelijking dus volledig mank gaan.

Oke, dan heb je gelijk...

(offtopic: ik vind het echt vaag dat andere mensen kunnen beslissen of studenten wel of niet 'aangenomen' worden.
Voltooi gewoon je theologie opleiding, laat je geloof levend zijn, dan is het toch prima!)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jul 2006 17:47

LeChat schreef:Bij ons in de GG wordt er anders wél vanuit gegaan dat je voor élk ambt (dus ook ouderling) en voor evangelist/zendeling een roeping moet hebben...

Dat in de Bijbel staat dat het Woord verkondigd moet worden, wil immers nog niet zeggen dat die bepaalde persóon dat moet doen, daarvoor is een persoonlijke roeping nodig. Alle christenen hebben natuurlijk wel het 'ambt aller gelovigen' en vandaaruit ook een plicht t.o.v. de medemens, maar dat is wat anders dan een kerkelijk ambt bekleden.

SV (1 Tim 3:1):
Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk.

NBV:
Het is een waar woord: als iemand opziener wil worden, is dat een eerzaam streven.

Heel eenvoudig, wie lust heeft om opziener (ouderling/diaken) te worden, het echt graag wil dus... nou, zegt de Bijbel, je begeert dan een voortreffelijk werk!
Verhalen over speciale roepingen met zogenoemde stemmen uit de hemel worden helemaal niet als voorwaarde gesteld om tot het ambt van ouderling of diaken te komen. Als je dat graag wil worden, dan wenst God - met alle eerbied gesproken - je succes onder natuurlijk de hulp van zijn Geest.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 jul 2006 18:29

In het verlengde van 1 Tim 3 worden anders wél een aantal 'voorwaarden' opgesomd, over hoe hun leven moet zijn, en de getuigenis die van hen wordt gegeven. En in vers 10 staat (over de diakenen) dat zij eerst beproefd moeten worden...

In het licht van het laatste zou je misschien kunnen beargumenteren, zoals het formulier om diakenen en ouderlingen te bevestigen zegt, dat gekozenen 'door de gemeente en mitsdien van Christus geroepen zijn' en dat zij daarmee een roeping hebben. Maar waarom zijn er dan zoveel gekozenen die bedanken?

Met mannen die om een attest gaan ligt dat anders, zij worden immers niet door een gemeente geroepen, maar melden zichzelf bij de kerkenraad en (eventueel) daarna bij het curatorium. Ik vind het wel goed dat er een vorm van 'controle' is over wie het ambt uitoefent, al blijft dat (zoals ik al eerder aangaf) mensenwerk. Als kerkverband heb je wel je verantwoordelijkheid m.b.t. hetgeen de mensen in jouw gemeenten wordt voorgehouden.
Een curatorium zal vast fouten maken, er zitten zeker problematische kanten aan, maar het andere uiterste: 'het overgeven aan de vrije markt', lijkt mij ook gevaarlijk!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jul 2006 20:39

Dat is waar. Toch vind ik het heel gevaarlijk om te blijven hangen bij 'die roeping die je gegeven moet worden'. Ik denk zelf dat God je kan roepen d.m.v. iets wat je ineens heel graag zelf wilt; bijv. ouderling worden. Dat hoeft volgens mij echt niet d.m.v. een droom o.i.d. te zijn.

Het gevaar is groot namelijk dat je in je hoofd zelf die roeping gaat produceren ofzo, en dan noem je het maar een 'roeping van Godswege' ofzo. Terwijl het in feite gewoon een verlangen is - in je gewerkt - naar het ambt. Iets extra's bovenop dat verlangen is dus niet nodig.

Wel is idd de levenswandel belangrijk. Iemand die graag ouderling wil worden - en dat misschien nog wel een roeping noemt ook - maar tegelijkertijd met allerlei verschillende vrouwen naar bed gaat...
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Marcos
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marcos » 06 jul 2006 22:00

Daar ben ik het wel mee eens.

Ik denk dat je zonder 'roeping' ook niet de zin hebt om ambtsdrager te worden. Volgens mij is dit een onderdeel van de roeping. Dit hoeft namelijk niet perse een 'briefje uit de hemel' of een droom te zijn ofzo. God gaat voor alle dingen een bepaalde weg. Dat kan zijn dat Hij jou daar de 'zin' in geeft en/of de capaciteiten enz. Of bijvoorbeeld: je wordt gekozen op een ledenvergadering. Mensen kunnen dit persoonlijk ervaren als hun roeping.

Als mensen inderdaad naar de kerkenraad toestappen en zeggen een roeping te hebben ( ik weet nog maar pas dat dat in sommige kerken zo gaat) en hun levenswandel is er niet naar, zullen er eerst wat veranderingen moeten plaatsvinden in het leven van diegen, dat lijkt me duidelijk..

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 06 jul 2006 23:28

Bij ons in de kerk is het volgens mij ook zo, dat als ze merken dat iemand 'te' graag ouderling of diaken wilt worden, die vaak niet op de stem lijst wordt gezet. Iig, dat heeft onze ouderling weleens gezegd....
En opzich zit daar soms best wel wat in.

Maar goed...het gaat nu over dominee's, toch?
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 07 jul 2006 00:24

Als ik dit topic door lees vind ik het voor mij wel vernieuwend dat je blijkbaar eerst een soort 'staat van dienst' op je cv moet hebben mocht je in aanmerking kunnen komen voor een studie theologie.
En op je 40ste zo'n uitgebreide studie beginnen vind ik wel oud, maar ik las al dat dit niet oud was voor deze studie, vandaar misschien de benaming 'oudvaders'?
Kent deze opleiding ook de studie pastoraal werker, mocht je dat beter liggen/afgaan dan predikant worden?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 07 jul 2006 16:18

André schreef:Als ik dit topic door lees vind ik het voor mij wel vernieuwend dat je blijkbaar eerst een soort 'staat van dienst' op je cv moet hebben mocht je in aanmerking kunnen komen voor een studie theologie.
En op je 40ste zo'n uitgebreide studie beginnen vind ik wel oud, maar ik las al dat dit niet oud was voor deze studie, vandaar misschien de benaming 'oudvaders'?
Kent deze opleiding ook de studie pastoraal werker, mocht je dat beter liggen/afgaan dan predikant worden?

Deze opleiding niet, maar er is binnen de GerGem een soort instituut (CGO=cursus godsdienst onderwijs) dat cursussen geeft. Eén cursus is gericht op pastoraalwerk/leraar godsdienst.
En de meeste studenten beginnen met de studie theologie als ze tussen de 30 en 35 zijn.
Afbeelding

Terug naar “Archief”