Vragen aan God!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2006 00:34

Waar begrijp je geen bal van dan? Volgens mij geeft de Bijbel wel antwoorden, hoewel daarmee niet alles opeens zonneklaar wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2006 07:48

Smurffie schreef:Hm, dat is idd een vaag gebied. Als mensen niet direct na hun dood naar de hemel of hel gaan, waar zijn ze dan?
Volgens de bijbel zijn de onrechtvaardigen in het dodenrijk in afwachting van het oordeel. Misschien zijn de rechtvaardigen daar ook wel, maar dat weet ik nog niet zeker.

En toch wordt er ook nog gebeden voor mensen die overleden zijn, hoewel het eigenlijk al 'te laat' zou zijn. Gebed met terugwerkende kracht?
Ik weet niet of dat terugwerkende kracht is, ze zijn al geoordeeld maar nog niet veroordeeld.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 04 jul 2006 08:20

Ik dacht dat als je overlijdt je gelijk naar je eeuwige bestemming gaat. zie de gelijkenis van de arme Lazarus.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ant ... ul537.html

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2006 08:31

pol schreef:Ik dacht dat als je overlijdt je gelijk naar je eeuwige bestemming gaat. zie de gelijkenis van de arme Lazarus.
Dat is een gelijkenis, daarbij staat er:

23 In het dodenrijk sloeg hij gekweld door pijn zijn ogen op en zag van verre Abraham met Lazarus in zijn schoot. ;)

Ik vind dat je op basis van de gelijkenis dus helemaal niet kunt zeggen of de rijke man al op zijn eeuwige plaats was. Voor de overwinning op de dood in het dodenrijk door Jezus Christus gingen de heiligen ook niet direct door naar de hemel, ik vind dat best duidelijk als er heel vaak staat in de Bijbel (ook de SV) dat stervenden 'vergaderd worden met hun vaderen'.

De gelijkenis speelt zich volgens mij ook af voor de door van Jezus Christus omdat ook Abraham en Lazarus 'in de verte ziet', er staat niet dat hij vanuit de hel (SV) of dodenrijk (andere vertalingen) Abraham en Lazarus in de Hemel ziet...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2006 09:58

pol schreef:Ik dacht dat als je overlijdt je gelijk naar je eeuwige bestemming gaat. zie de gelijkenis van de arme Lazarus.

Ik vind dat Ds. Paul ook wel even naar andere Bijbelteksten had mogen kijken. Ons lichaam blijft hier op aarde, onze ziel gaat naar de hemel of het dodenrijk. Ik weet niet precies hoe dat zit... Bij de wederkomst zal ons lichaam opstaan en verheerlijkt zijn, en weer één met onze ziel worden. (zoals de NGB ook zegt. (art 37) Hoe we het verhaal van Lazarus en de rijke man precies moeten interpreteren op dit punt is lastig, hun lichamen zijn volgens de Bijbel nog op aarde... het kan zijn dat het zich in geestelijk perspectief afspeelt... en Jezus het op een begrijpelijke manier vertelt (het is een gelijkenis)

13 Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben. 14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 04 jul 2006 11:34

Openbaringen spreekt duidelijk over "nieuwe hemel en de nieuwe aarde". Ook staat er in de bijbel dat God zijn doel, hoe dan ook berijkt en dat wat hij zegt, ook gebeurt.
God had de aarde geschapen met een doel: De mens zou daar wonen en de aarde onderhouden. Momenteel gebeurt dat dus niet (we maken het alleen maar kapot). Ik denk dat God Zijn plan met de aarde dus ook zal voortzetten: de mans gaat de nieuwe aarde bewonen en verzorgen. Let wel: Dat betreft de mensen die in dit leven God zoeken en Hem oprecht willen dienen.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 00:40

God is daar niet schuldig aan hoor. God heeft 4000 jaar Zijn volk duidelijk gemaakt dat wanneer ze Hem als Koning zouden aanvaarden, dat het aan hen niets zou ontbreken, maar ze wilden een eigen Koning en dat werd Saul, en een eigen wet, de Mozaïse wet. En God gaf het zogezegd welletjes, verdween uit het zicht, en deed (overdrachtelijk) het licht achter Zich uit. De heerser dezer aion (van deze tijd) is niet God maar juist de satan.

Ik ken tal van vrienden, broeders en zusters bij wie ik héél graag in hun plaats was gegaan, temeer omdat ze kinderen of een partner achterlieten. Het is verschrikkelijk, maar bedenk dat wanneer ze Christenen zijn, dat we elkaar weer zullen ontmoeten, want de dood is teniet gedaan.

Terug naar “Archief”