Vragen aan God!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Vragen aan God!

Berichtdoor pol » 03 jul 2006 06:07

Waarom moeten sommige dingen gebeuren en laat U het toe.

vb. Vorige week is er een vage kennis van ons overleden. Een vrouw van 34 jaar, 2 kindjes van 6 en 4. Haar man was al weduwman! Hij heeft een eigen zaak, veel weg van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Zij was altijd thuis bij de kinderen.
Waarom moet nu zon vrouw plotseling overlijden. Hij maakt het nu voor de 2e keer mee, (is ook 34 jaar) en de kinderen zitten daar zonder moeder!

Dan kan ik zo verdrietig en boos worden, waarom moet dit toch gebeuren. Hebben die kinderen geen mama nodig?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2006 10:17

Idd vreselijk. En dan is het maar al te makkelijk om te zeggen dat God er wel weer een bedoeling mee zal hebben..Dat hoor je mij niet zeggen. Sterkte iig!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 10:30

Inderdaad vreselijk... de zondeval, het idee van de mensheid dat ze gelijk aan God willen zijn en Hem niet nodig hebben heeft zware en diepe gevolgen voor ons allen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2006 10:32

???

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 11:13

Ik vind dat je niet zomaar kan zeggen: Waarom doet God dat. Ellende, ziekte en dood zijn niet in de wereld gekomen door God, maar door mensen. Waarom doet God niets? Hallo, God werkt keihard aan een oplossing, aan een wereld waar die dingen niet meer voorkomen, Hij is aan het werk om al ONZE rotzooi op te ruimen en vervolgens zeggen we: Waarom doet God niks? Hij doet alles en het kostte Hem ook alles.

Ik wil wat er gebeurd is niet relativeren of zo. Het is heel erg. Het lijkt soms oneerlijk, de een heeft het makkelijk, de ander ontzettend moeilijk. Maar ik vind niet dat God daar de schuld van moet krijgen, alsof de dood van Hem komt en Hij niets doet. Beiden zijn niet waar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2006 11:21

Daarom geloof ik niet dat God alles bestuurd.

Het voordeel voor mensen die dat wél doen, is dat ze op Hem terug kunnen vallen als er iets ergs gebeurd is. Het risico is dat ze Hem er de schuld van gaan geven.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jul 2006 11:26

Hoewel het misschien niet heel hartelijk overkomt, wil ik toch een boekje aanraden:
C.S. Lewis - Het probleem van het lijden

Om het boek in een paar woorden samen te vatten:
"Het lijden is Gods Megafoon om de mensen weer tot Hem te roepen."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 11:27

God bestuurt wel alles... maar Hij laat veel dingen ook de vrije loop. Als ik zometeen voor een trein spring ben ik dood... doe ik dat niet, dan blijf ik leven... Daarin heb ik een keuze. Ik geloof wel dat God alles bestuurt... maar dat dat besturen is zoals een Koning dat doet, waarin burgers ook verantwoordelijkheden hebben.... en niet besturen zoals je een radiografische auto met een paar knopjes bestuurt. We zijn geen ingeprogrammeerde robots.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 03 jul 2006 11:30

Marnix schreef:Ik vind dat je niet zomaar kan zeggen: Waarom doet God dat. Ellende, ziekte en dood zijn niet in de wereld gekomen door God, maar door mensen. Waarom doet God niets? Hallo, God werkt keihard aan een oplossing, aan een wereld waar die dingen niet meer voorkomen, Hij is aan het werk om al ONZE rotzooi op te ruimen en vervolgens zeggen we: Waarom doet God niks? Hij doet alles en het kostte Hem ook alles.

Ik wil wat er gebeurd is niet relativeren of zo. Het is heel erg. Het lijkt soms oneerlijk, de een heeft het makkelijk, de ander ontzettend moeilijk. Maar ik vind niet dat God daar de schuld van moet krijgen, alsof de dood van Hem komt en Hij niets doet. Beiden zijn niet waar.

Ik denk niet dat je met deze argumenten kunt aankomen in een discussie met iemand die niet gelooft. Hij/zij zal zeggen: Maar jullie God kan toch met een vingerknip de wereld beter maken. Heeft hij zoveel tijd nodig?
Kom je aan met het verhaal over de zondeval, dan zal hij/zij ook afhaken, immers, wie wil geloven in een God die straft?!?

Het is het aloude vraagstuk over de wereldgebeurtenissen. Het grote probleem is dat mensen bij mooie dingen niet kijken naar God, maar Hij pas in beeld komt op het moment dat er rampen gebeuren, of een geval zoals de draadjesmaker beschrijft (sterkte pol!).

Blijf in alle gevallen bidden voor mensen die er een afkeer van hebben, of het niet begrijpen. Bid daarom ook voor jezelf, want we kunnen er zelf ook lang niet altijd bij.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2006 11:47

Marnix schreef:God bestuurt wel alles... maar Hij laat veel dingen ook de vrije loop. Als ik zometeen voor een trein spring ben ik dood... doe ik dat niet, dan blijf ik leven... Daarin heb ik een keuze. Ik geloof wel dat God alles bestuurt... maar dat dat besturen is zoals een Koning dat doet, waarin burgers ook verantwoordelijkheden hebben.... en niet besturen zoals je een radiografische auto met een paar knopjes bestuurt. We zijn geen ingeprogrammeerde robots.

Juist. Maar dat mensen durven zeggen; ''God heeft het zo gewild, anders was het niet gebeurd'' vind ik gewoon absurd. Natuurlijk heeft Hij het niet gewild. Vind je het gek dat mensen zo een afkeer van Hem krijgen als je het op die manier brengt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 11:53

Precies Smurffie, daar kan ik echt niet tegen. Op zo'n manier geef je een totaal verkeerd beeld van God, want Hij heeft dat helemaal niet gewild.

Abdijbiertje, ik beantwoordde de vraag van de topicstarter, de vraag van een christen.... Als de nabestaanden mij die vraag zouden stellen zou ik het wel wat anders zeggen, hoewel ik wel zou vertellen dat God dit niet wil, en dat ellende er in de wereld zijn omdat de mensen God niet nodig denken te hebben.

Fzlr-CH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Fzlr-CH » 03 jul 2006 11:54

Moeilijke vraag, maar wel een echte levensvraag!

Allereerst moeten we proberen het verdriet en het lijden niet weg te redeneren, zoals al eerder hier beschreven. Het is te makkelijk om te zeggen dat God er een bedoeling mee heeft. Het biedt troost te weten dat we een "medelijdende hogepriester" in de hemel hebben. Hij die veel (ja alles) geleden heeft... en dan om onze zonden. Hij weet wat lijden is en ik weet uit mn eigen omgeving dat Hij dan ook steun wil geven. Stoppen we met vragen, stoppen we met verwijt, stoppen we met God de schuld geven en als we beginnen met luisteren en vertrouwen, dan wil God rust geven! Vertrouw in alles op Hem.

Maar we zijn mensen en willen toch graag een antwoord. Allereerst: God wil geen dood, Hij wil leven. Hij is de God van leven, die leven schiep en leven schept. Waarom dan lijden op aarde? Veel antwoorden mogelijk, maar vergeet nooit, we leven in het domein van de satan. Eens, lang geleden was de mens heer en meester op deze aarde. Maar hij gaf deze macht weg, door te eten van een appel. Toen is de heerschappij van de aarde over gegaan van de mens naar de satan. Nu is satan de "heerser van de aarde/overste van de wereld" (deze titel heeft hij vaak in de bijbel). God is rechtvaardig (in zijn wezen). Daarom kan Hij niet satan weg sturen, omdat deze 'eerlijk' de macht over de aarde heeft verkregen. (Het is niet dat God er geen macht meer over heeft, maar Hij krijgt dan een intern conflict met zijn rechtvaardigheid, dat is in Gods wezen onmogelijk). Daarom, als gevolg van onze zonde heeft satan macht en zorgt voor veel verdriet op aarde. Maar ondanks dat, God is de almachtige, die overal boven staat. Satan krijgt macht (lees openbaringen of Job) om verdriet op aarde te brengen, omdat hij dat van de mens heeft gekregen. Maar hij krijgt niet meer dan God hem toestaat.

Als (jonge) mensen lijden/sterven kan het een slag zijn van satan. Het kan ook zijn dat God zijn kinderen thuis haalt, om voor verder lijden te sparen. Dan heeft satan geen macht meer. Als saten een slag slaat, kan God het ten goede keren. Vaak zeggen we dan: "God had er een bedoeling mee". Dat is vaak niet juist, God brengt geen lijden, God is "geen auteur van de zonde". God keert in zo'n geval, alleen satans werk ten goede; waar satan dan weer van baalt.

Ik geloof in "machten in de lucht" (ef. 6) en de cosmische strijd tussen de duivelen en tussen de dienaren van het licht. En ik geloof in een zware strijd hier op aarde. Nergens in de bijbel staat dat mensen (en zeker christenen) voorspoed zullen ontvangen. Lijden zal hier ons deel zijn, maar ons wacht een betere toekomst! Een toekomst van geluk!!!

in vast vertrouwen op Gods liefde voor ons mensen,

Fzlr-CH

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 03 jul 2006 11:55

Ik vind het zelf ook heel goedkoop klinken, God zal er zeker wel een bedoeling mee hebben, maar welke????????????????????????? Waarom moeten deze kinderen zonder moeder opgroeien, waarom mocht ze niet langer blijven leven. Er zijn duizenden mensen die in een verpleegtehuis liggen te wachten op hun dood, waarom waarom waarom. Heeft God net de verkeerde kant opgekeken. Het lijkt er soms wel op!!

Ik ben mijn geloof hierdoor niet kwijt, maar ik zou best de reden willen weten waarom sommige mensen zulke verschrikkelijke dingen mee moeten maken.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2006 12:05

pol schreef:Ik vind het zelf ook heel goedkoop klinken, God zal er zeker wel een bedoeling mee hebben, maar welke????????????????????????? Waarom moeten deze kinderen zonder moeder opgroeien, waarom mocht ze niet langer blijven leven. Er zijn duizenden mensen die in een verpleegtehuis liggen te wachten op hun dood, waarom waarom waarom. Heeft God net de verkeerde kant opgekeken. Het lijkt er soms wel op!!

Ik ben mijn geloof hierdoor niet kwijt, maar ik zou best de reden willen weten waarom sommige mensen zulke verschrikkelijke dingen mee moeten maken.

Dat is ook moeilijk. En dan komt het er op aan; Hoe sterk sta jij in je geloof?Job werd beproeft. Zo zou je het denk ik moeten zien. Die 34-jarige weduwnaar wordt beproeft door God, of God doet een poging om die man zijn vertrouwen op Hem te laten stellen. Mijn baas weigert ook te geloven in 'die Man die zoveel mensen laat omkomen van de honger en andere mensen alle rijkdom geeft'. Ik begrijp zijn punt. Hoe leg je zo iemand uit dat het door eigen schuld is? Dat alle verantwoordelijkheid bij de mens ligt, en niet bij God?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 12:08

pol schreef:Ik vind het zelf ook heel goedkoop klinken, God zal er zeker wel een bedoeling mee hebben, maar welke????????????????????????? Waarom moeten deze kinderen zonder moeder opgroeien, waarom mocht ze niet langer blijven leven. Er zijn duizenden mensen die in een verpleegtehuis liggen te wachten op hun dood, waarom waarom waarom. Heeft God net de verkeerde kant opgekeken. Het lijkt er soms wel op!!

De reden is dus genoemd hier, en is niet bij God te zoeken. Misschien denken we wat te makkelijk over de zondeval en de zonde, als we zeggen: Ja tuurlijk is het de schuld van de mens, maar God laat het tochnog wel toe? Hij kan er toch wel wat aan doen?

Terug naar “Archief”