Statelijk en standelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jun 2006 09:48

Hmm, hier worden standen dus opgevat als trappen op een bekeringsweg? Volgens mij krijg je problemen als je zo'n onderverdeling gaat hanteren, zeker als je daarbij de staat gaat betrekken.

Want kun je zeggen dat iemand die alleen in stand 1 leeft (dus waarin God de Vader enkel ervaren wordt als vertoornd Rechter) in een rechte staat m.b.t. God verkeert?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 09:49

Helemaal mee eens :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 jun 2006 09:53

Want kun je zeggen dat iemand die alleen in stand 1 leeft (dus waarin God de Vader enkel ervaren wordt als vertoornd Rechter) in een rechte staat m.b.t. God verkeert?
Dat zijn de 'bekommerden' of in de tale 'zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid', en ja.. die vallen buiten 'de genade'..

ofzo
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 28 jun 2006 09:55

Raido schreef:Met zulke dingen heb ik altijd... leuk dat je het zo uitlegt, maar het is niet 'de enige weg' of 'zo gaat een echte bekering altijd'..

*leest Afwachten of Verwachten*

Exact. Ik citeerde dan ook. Ik ben zelf echter druk doende om me hierin te verdiepen, want deze uitleg raakt binnen de rechterflank meer en meer omstreden. Ook ik heb mijn twijfels.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 28 jun 2006 09:56

elbert schreef:Hmm, hier worden standen dus opgevat als trappen op een bekeringsweg? Volgens mij krijg je problemen als je zo'n onderverdeling gaat hanteren, zeker als je daarbij de staat gaat betrekken.

Daar zit volgens mij ook het probleem van waaruit Blaauwendraad en Van der Zwaag hun zorg hebben geuit.

Dan kom je op het punt van dadelijke en lijdelijke rechtvaardigmaking, het verschil daartussen, Christuskennis en dergelijke. Ik ben me erin aan het verdiepen, maar 't is nogal ingewikkeld geworden... :wink:

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 28 jun 2006 10:01

Nog een citaat, nu van/over Blauwendraad:

Een ander punt van Blaauwendraads kritiek vormt de 'standenprediking' in zwaar-protestante kring: de gelovige zou een aantal standen moeten doorlopen, voordat hij werkelijk bekeerd is. De overgang van de ene naar de andere stand zou gepaard gaan met een bijzondere geloofservaring. Volgens Blaauwendraad leert de oorspronkelijk reformatorische kerk niets van deze discontinue geloofsniveau's. En hij betreurt het dat het bijna tot norm verheven is dat God op een 'zeer persoonlijke wijze' tot je moet spreken. Deze leer traceert de TU-bestuurder tot het negentiende eeuwse protestantse 'gezelschapsleven', waarin 'ongeschoolde voorgangers' hun eigen (bijzondere) geloofsweg tot voorbeeld voor allen stelden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jun 2006 10:32

Othello schreef:
elbert schreef:Hmm, hier worden standen dus opgevat als trappen op een bekeringsweg? Volgens mij krijg je problemen als je zo'n onderverdeling gaat hanteren, zeker als je daarbij de staat gaat betrekken.

Daar zit volgens mij ook het probleem van waaruit Blaauwendraad en Van der Zwaag hun zorg hebben geuit.

Dan kom je op het punt van dadelijke en lijdelijke rechtvaardigmaking, het verschil daartussen, Christuskennis en dergelijke. Ik ben me erin aan het verdiepen, maar 't is nogal ingewikkeld geworden... :wink:

Volgens mij is het vooral zo ingewikkeld geworden, omdat men poogt te onderscheiden in de ervaringen van gelovigen en die systematisch te ordenen. Daarbij loopt men het gevaar verder te gaan dan waar de Bijbel ons direct over vertelt. Bovendien is er het gevaar dat er uit het oog verloren wordt, waar het in de kern om gaat: het noodzakelijke kennen van Christus als persoonlijke Zaligmaker en de absolute heilszekerheid in Hem (N.B. 1 van de kernpunten van de Reformatie). Het je verliezen in beschouwingen over in welke stand je nu leeft, kan ontaarden in bevindingsgeloof (verkeerd) i.p.v. geloofsbevinding (goed). Ik zeg niet dat dit altijd gebeurt, maar ik ben wel bang dat dit het gevolg kan zijn van zo'n manier van onderscheiden. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 jun 2006 10:56

Volgens mij is het vooral zo ingewikkeld geworden, omdat men poogt te onderscheiden in de ervaringen van gelovigen en die systematisch te ordenen. Daarbij loopt men het gevaar verder te gaan dan waar de Bijbel ons direct over vertelt.
Waardoor men afging op de ervaring van een aantal predikanten/theologen en die inpaste in bepaalde gelovigen uit de Bijbel.

Bovendien is er het gevaar dat er uit het oog verloren wordt, waar het in de kern om gaat: het noodzakelijke kennen van Christus als persoonlijke Zaligmaker en de absolute heilszekerheid in Hem (N.B. 1 van de kernpunten van de Reformatie).
Klopt inderdaad, het is een van de dingen die van der Groe benadrukt en dat is later ook gedaan door Kersten. Je bent bekeerd, maar je moet ook het exacte moment van je bekering weten en tsja.. dan moet ik ook stilzwijgen want dat weet ik niet. Daarom onstond er een zoektocht naar dat punt, omdat je anders leeft met een ingebeelde Jezus. Het probleem is echter dat het gros van de reformatorische/nadere-reformatoren etcetra dat helemaal niet zo zag (a Brakel bijvoorbeeld niet).

Het je verliezen in beschouwingen over in welke stand je nu leeft, kan ontaarden in bevindingsgeloof (verkeerd) i.p.v. geloofsbevinding (goed). Ik zeg niet dat dit altijd gebeurt, maar ik ben wel bang dat dit het gevolg kan zijn van zo'n manier van onderscheiden.
Dat vind ik persoonlijk ook. Systemen zijn goed om dingen uit te leggen, maar een bekering verloopt niet systematisch, het is wel zo uit te leggen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”