Serenity schreef:kijk, dus commentaar op de drie-eenheid is hetzelfde als bovenstaande?
Ik wil juist HELEMAAL niet Gods Geest een onpersoonlijke kracht maken. Dat is YHWH zelf.
Ik spreek niet van YHWH als "de Vader" of "de Geest". Ze zijn 1 en niet afzonderlijk. Er is niet "dit of dat is 1". Waarom het verschil zelfs al maken.
De Vader is dezelfde als YHWH, Hij die op de troon gezeten is.
De bijbel leert mijns inziens een twee-eenheid. YHWH en Jezus. De Geest is geen derde. Maar dat is er wel van gemaakt.
Als je op dezelfde manier argumenteert, valt ook de opvatting van de twee-eenheid weg. Want "Ik en de Vader zijn Een", zegt Jezus (Joh. 10:30). Dus dan ook geen twee-eenheid (n.b. het vertalen met "een van streven" is een te zwakke interpretatie als je kijkt naar de context, dus dat volg ik niet).
De Bijbel spreekt onderscheiden over Vader, Zoon en Heilige Geest en dat zouden we ook maar moeten doen. Dus waarom dit onderscheid maken? Nou, simpelweg omdat de Bijbel dat ook doet.
Als je kijkt naar de vertaling van JHWH naar het Grieks, dan zien we dat dit wordt vertaald met Kurios (leg Mark. 12:29-30 maar naast Deut. 6:4-5). Duidelijk wordt in het NT, dat Jezus ook Kurios (identificatie met JHWH) wordt genoemd. Bovendien wordt de Vader ook Kurios genoemd. Tot slot wordt de Heilige Geest ook Kurios genoemd (2 Kor. 3:17: "
De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.". Dus, zowel Vader, Zoon als Heilige Geest worden Kurios genoemd. Dat duidt op de onderlinge eenheid. Tevens blijkt, dat ze niet hetzelfde zijn: er is onderscheid en vandaar de drieheid in de eenheid.
Lalage schreef:Goed, maar waarom zijn Jezus en God dan een? Ik heb zo het idee dat Jezus een soort afsplitsing van God is. Jezus praat met Zijn Vader, dus zo een zijn ze nu ook weer niet. Als ik straks met Borkdude ben getrouwd, dan zijn we ook een eenheid, maar we blijven twee personen. Hoe zit het dan met God de Vader en Jezus Christus?
Als jij straks met Borkdude bent getrouwd, ben je geen afsplitsing van hem en hij niet van jou.
Maar van de Vader en de Zoon wordt gezegd (Ps. 2:7, Hand. 13:33, Hebr. 1:5, Hebr. 5:5): "Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.". Het woord gegenereerd betekent letterlijk in het Grieks "verwekken". De Zoon is dus in de eeuwigheid geboren van de Vader. Vandaar ook de zinsnede in de belijdenis van Nicea: "geboren, niet gemaakt, van hetzelfde wezen met de Vader".
Serenity schreef:Quote:
en wel over Zichzelf in Zijn verworven positie na het afleggen van Zijn (tijdelijke) menselijke status.
het zegt in feite dat Jezus wel of niet God zelf was. In feite een soort afgelegde godheid inderdaad. Kortweg gezegd: Jezus was NIET God, maar dan niet op de manier van Jezus is helemaal God niet. Volgens Johannes 1 was het Woord bij God, en het was God. Maar toch een tweedeling misschien.
De godheid Jezus (God zelf) heeft zijn goddelijke status afgelegd en is mens geworden. Maar toch communiceerde Jezus met zijn Vader. In feite met zichzelf, maar toch een twee-deling (een apartheid, een twee-eenheid).
Hmm, waar staat dat Jezus zijn godheid heeft afgelegd? Volgens mij nergens. In je redenatie ga je er trouwens wel vanuit, dat Jezus' vernedering blijkbaar niet overeenkomt met de almacht van God, wat in strijd is met de aard van het Evangelie: "alzo lief heeft God de wereld gehad", enz. Wat er wel staat, is dat het Woord vlees is geworden. Dit is geen afleggen van zijn God-zijn (hooguit wel het afleggen van de goddelijke heerlijkheid, maar dat is wat anders), maar het (daarnaast) aannemen van het mens-zijn (en dan ook nog in vernederde staat). Daarom ook de twee naturen van Christus: God en mens. En dat was nodig om ons te redden, want als Hij slechts 1 van beiden zou zijn, kon Hij ons niet redden. Dat Jezus altijd God is gebleven bewijzen de volgende teksten:
- Joh. 10:30: Ik en de Vader zijn Een.
- Joh. 8:59: Eer Abraham was, ben Ik.
- Joh. 20:28: En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!
Daarnaast zou je ook alle wonderen kunnen noemen als bewijs voor het God zijn van Jezus toen Hij mens geworden was. "Wie is toch Deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?" (Mark. 4:41).
Serenity schreef:Tijdens het Concilie van Nicea in het jaar 325 werd de basis gelegd voor de drieëenheid zoals deze in het Christendom gestalte zou krijgen.
...
Tijdens dit Concilie werd de twee-eenheid vastgelegd en werd eveneens de Jodenhaat aangewakkerd.
...
Op het Concilie van Constantinopel in het jaar 381 werd deze twee-eenheid uitgebreid naar de drieëenheid doordat de Heilige Geest er aan werd toegevoegd.
eerst een 2-eenheid, toen een 3-eenheid?
waarom?
Ik stel voor dat je eens een onbevangen studie van de kerkgeschiedenis maakt. Sites die een gekleurd beeld geven van de kerkgeschiedenis, zijn er nl. al veel teveel.
Op het concilie van Nicea werd nl. niet de basis gelegd voor de drieëenheid. Er werd daar op schrift gesteld, wat de meerderheid van de christelijke kerk al een hele poos (nl. sinds de apostelen) als rechtzinnig zag. Dit kwam dus niet uit de lucht vallen, maar was al een hele poos zo onderkend (ik noemde al Tertullianus, daarnaast kun je ook Cyprianus noemen). Bovendien staat in de belijdenis van Nicea dat van de Heilige Geest gezegd wordt, dat Hij "Heere is en levend maakt". Dat is zo Bijbels als het maar kan. Dat de Heilige Geest Heere is staat in 2 Kor. 3:17 en dat Hij levend maakt, staat in Joh. 6:63 en 2 Kor. 3:6. Dat Hij Heere is, is op zich al genoeg om te concluderen, dat Hij God is en dat werd dan ook uitdrukkelijk zo beleden in de geloofsbelijdenis van Athanasius (1 van de partijen bij Nicea) en ook in het navolgende concilie van Constantinopel.
Als Jezus zegt in Joh. 10:30: “Ik en de Vader zijn één (van zin en één van streven)” wijst Hij op hun eensgezindheid. Telkens als Jezus spreekt over Zijn innige relatie met God spreekt Hij slechts over de Vader en Hemzelf. Een eventuele derde persoon in die nauwe relatie wordt nergens in de bijbel door Jezus genoemd. Als er inderdaad een derde persoon bij deze “drieëenheid” betrokken zou zijn geweest, zou Jezus daar ongetwijfeld over gesproken hebben en zou Hij de Heilige Geest als de derde persoon bij deze nauwe relatie hebben betrokken. Wanneer Jezus wel met Zijn discipelen spreekt over de Heilige Geest, terwijl Hij deze als de beloofde Trooster aankondigt, is het onderwerp van gesprek daarentegen: de plaatsvervangende taak van de Trooster en niet Zijn “lidmaatschap” van een drieëenheid.
Oke, dus de gelovigen zijn er flink op achteruit gegaan sinds de hemelvaart en Pinksteren? Of hoe moet ik dit anders interpreteren? Want Jezus ging naar de Vader en de Vader en de Zoon zonden de Heilige Geest.
Maar Jezus heeft het ook over deze derde Persoon en Hij maakt daarbij duidelijk hoe nauw de relatie is tussen Vader, Zoon en Heilige Geest.
Joh. 14:16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;
17 Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.
...
Joh. 14:24 Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet; en het woord dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des Vaders, Die Mij gezonden heeft.
25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, bij u blijvende.
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
...
Joh. 15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
27 En gij zult ook getuigen, want gij zijt van den beginne met Mij geweest.
...
Joh. 16:7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
...
Joh. 16:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.
Jezus vertelt hier Zijn discipelen, wat de Heilige Geest zal doen, wanneer Hij gekomen zal zijn. Jezus bidt de Vader om de Heilige Geest en de Vader zal Hem zenden. Jezus zendt de Heilige Geest Zelf ook. De Heilige Geest is een andere Trooster dan Jezus.
Jezus was gezonden door de Vader. De Heilige Geest wordt gezonden door de Vader en de Zoon.
Jezus sprak de woorden van Zijn Vader. De Heilige Geest zal de woorden spreken van Jezus, zal de woorden van Jezus indachtig maken, zal van Hem getuigen en zal de wereld overtuigen. Bovendien zal Hij in al de waarheid leiden, zal het uit Christus nemen (wat ook van de Vader is) en dat verkondigen. De Heilige Geest zal spreken van wat Hij gehoord heeft, en zal het verkondigen, tezamen met de toekomende dingen.
Hij zal de gelovigen alles leren, zoals Jezus Zijn discipelen leerde.
Duidelijk uit dit alles is, dat de Heilige Geest onderscheiden is van de Vader en de Zoon, maar 1 in wezen, want de onderlinge betrekking is volmaakt harmonieus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)