Repetitive Strain Injury (RSI)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

linde
Kapitein
Kapitein

Repetitive Strain Injury (RSI)

Berichtdoor linde » 12 jun 2006 09:57

Wat is RSI?
RSI is een verzamelnaam voor klachten en aandoeningen die ontstaan als gevolg van een (chronische) overbelasting door het uitvoeren van korte herhalende bewegingen of een statische houding van nek, bovenrug, schouder, boven- of onderarm, elleboog, pols of hand of een combinatie hiervan.

Hoe ontstaat RSI??
Er is een aantal risicofactoren die het ontstaan van RSI bevorderen:

werk met veel (kort) repeterende bewegingen;
overmatig uitoefenen van kracht;
te weinig variatie in het werk;
te weinig pauzes en vaak grote werkdruk;
een slechte werkhouding;
een werkplek die niet aan de ergonomische basiseisen voldoet.

bron: http://www.eur.nl/po/arbo/rsi

------------------------------------------------------------------------------

RSI komt veel voor in Nederland, zijn er mensen hier op t forum die ook last hebben van RSI?
Zo ja, wat doe je eraan/ermee?(meer rust?,artsbezoek? etc)
En voor de rest :wink: Vind je dat er voldoende aandacht besteed wordt aan RSI? (preventie, voorlichting etc.)
PaSaP Hoogh!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jun 2006 10:09

TK heeft behoorlijk last van zijn polsen gehad. Een RSI-protectieprogramma bood uitkomst. Iedere 2, 5 minuten ging mijn computer een halve minuut op slot, en ik moest dus wel rusten tussendoor.

Maar het kan nog erger zijn dan dat ik had, en dan is de weg naar een arts de juiste, mijns inziens

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jun 2006 10:11

Op mijn stage wordt er voldoende aandacht aan besteed. Ik had een tijd geleden erg last van mijn onderrug (SI-gewricht), soms van mijn pols en regelmatig van mijn schouders. Daarom heb ik nu Workpace, die dwingt je om kleine en grote pauzes te houden en oefeningen te doen. Dat helpt heel goed, ook al is het soms irritant. Ik vind het wel lekker om af en toe even te bewegen :) Ik kan me wel voorstellen dat je er nog gestresster van wordt als je een deadline hebt, vooral als je al flink pijn hebt en je vaak pauze moet houden van dat ding.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jun 2006 10:19

Workpace zuigt, ik gebruik Workrave, gelukkig kun je die uitschakelen want elke 2.5 minuten stoppen met werken als je druk bent, en kritiek werk doet dat zuigt enorm :)

Wat ik doe: stoel goed, beeldscherm goed, afwisselend werken, en goed toetsenbord/muis.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jun 2006 10:23

Afwisselend links en rechts muizen helpt ook.

niet refowebben helpt ook

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 12 jun 2006 10:45

dat helpt niet lalage :P ik heb er juist last van gekregen toen ik minder ging refowebben :wink:
heb de laatste tijd als ik achter de pc (typen en muizen) last van tintelende ringvinger en pink na verloop van tijd behoorlijk gevoelloos zelfs en dat trekt door naar mn handpalm, dat in combinatie met pijn in mn nek en schouder (die pijn heb ik al langer maar nooit hier aan gedacht) pas toen ik vanmorgen met iemand anders erover had( dankje elbert :P) richting RSI gaan denken, daarbij moet ik ook bekennen dat ik een rotmuis heb die constant hapert en dat ik verder ook geen verantwoorde computerplek heb(stoel, beeldscherm etc)
maar zoals ik al zei, nu ik minder achter de pc zit heb ik er juist last van... :x :roll: nahja maybe is het een tijdelijk iets
PaSaP Hoogh!!

kort
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kort » 12 jun 2006 12:18

Ik heb het ook (gehad) en juist als je tot rust komt, voel je het goed. Ik heb tijden gehad dat ik alleen 's morgens kon werken (computerwerk), en 's middags echt helemaal niets meer kon. Het werd zo erg dat ik met het eten mijn mes niet eens meer vast kon houden.
En links "muizen" kan even helpen, maar doordat je vaak de handigheid niet met links hebt, krijg je het daar juist ook, doordat je veel te ingespannen ermee bezig bent. Op het werk heb ik een trackball gebruikt. Dat hielp wel wat. Maar het beste is het om alleen maar rust te hebben.
Nu ik niet meer werk, heb ik er meest geen last meer van, maar als ik bijv. een avond geborduurd heb, voel ik het de volgende dagen nog steeds.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 jun 2006 12:28

een oud-huisgenoot van mij heeft het ook vrij ernstig gehad. Die kon ook geen kopje meer optillen. Dokter gaf hem 2 keuzes: of je gaat radiacaal minder computeren of we zetten 4 maanden je arm tot aan je elleboog in het gips. nou, dat was wel even slikken natuurlijk.

Ik weet van mezelf dat ik er wel gevoelig voor ben, maar dat heeft ook veel te maken met spanning. Wat voor sommige mensen heel goed schijnt te helpen is in plaats van een muis is zo'n pen waarmee je de cursor bestuurt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 jun 2006 12:52

Ai, ik heb ook vaak last van mijn nek, rug en schouders. Polsen opzich niet, maar dat komt ws, omdat ik 3 dagen in de week in een geldbak loop te graaien, geld teruggeven e.d.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2006 13:15

kort schreef:Ik heb het ook (gehad) en juist als je tot rust komt, voel je het goed. Ik heb tijden gehad dat ik alleen 's morgens kon werken (computerwerk), en 's middags echt helemaal niets meer kon. Het werd zo erg dat ik met het eten mijn mes niet eens meer vast kon houden.
En links "muizen" kan even helpen, maar doordat je vaak de handigheid niet met links hebt, krijg je het daar juist ook, doordat je veel te ingespannen ermee bezig bent. Op het werk heb ik een trackball gebruikt. Dat hielp wel wat. Maar het beste is het om alleen maar rust te hebben.
Nu ik niet meer werk, heb ik er meest geen last meer van, maar als ik bijv. een avond geborduurd heb, voel ik het de volgende dagen nog steeds.

Zo'n trackball is toch helemaal niet zo goed omdat je dan kleinere bewegingen maakt? Net als die zogenaamd ergonomische pols-steun-gel-kussentjes op muismatten..

Ik voel zelf weleens wat in m'n polsen, maar dan probeer ik een tijdje wat minder te computeren en gaat het vanzelf weer over.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 12 jun 2006 15:13

Om over Lindes 'voor de rest' te beginnen (voorlichting e.d.)

Ooit heb ik 1 x gezien dat er aan de bureaustoel en monitor een kaart hing met instructies over RSI ('k weet niet meer waar dat was). Wel netjes, goed voor de bewustwording. Al vraag ik me af of en hoe lang dat helpt. Ik denk dat de grootste verantwoordelijkheid toch echt bij de computeraar zelf ligt. Ikzelf weet bijvoorbeeld best wat de gevaren van rsi zijn, maar eigenlijk denk je toch dat 't bij jou wel zal meevallen/niet zo'n vaart zal lopen... (Ik heb er gelukkig -nog- geen last van)

Over dat soort programma's dat je computer om de zoveel tijd 'op slot zet': Op de uni was in eerste instantie zoiets geïnstalleerd, maar ik vond dat echt té irritant: heb je net een mooie zin in je hoofd, kun je 'm weer niet intikken en voor je 't weet ben je 'm weer kwijt.... Dat ding waarschuwde ook als je te vlug werkte, en aangezien ik vaak als een razende typ als ik weer een inval gekregen heb :) Hoe dan ook, ik heb het programma snel uitgeschakeld.

Overigens heeft de Hoge Raad een paar dagen geleden een uitspraak gedaan m.b.t. RSI. Volgens de Raad was de werkgever niet aansprakelijk. Zie hier.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

André

Re: Repetitive Strain Injury (RSI)

Berichtdoor André » 12 jun 2006 16:54

linde schreef:Wat is RSI?
RSI is een verzamelnaam voor klachten en aandoeningen die ontstaan als gevolg van een (chronische) overbelasting door het uitvoeren van korte herhalende bewegingen of een statische houding van nek, bovenrug, schouder, boven- of onderarm, elleboog, pols of hand of een combinatie hiervan.
Dit zegt dus niets over welke klachten je kunt krijgen?

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 12 jun 2006 16:58

Er is sprake van het RSI-syndroom (bron: Jip Driehuizen & Carien Karsten in Omgaan met RSI; hoe je voorkomt dat het chronisch wordt, 2002) als:

De klachten langer aanwezig zijn dan zo’n zes weken.
Er sprake is van pijn of onaangename, diffuse gevoelens, dove gevoelens of tintelingen op in ieder geval meer dan een van de volgende locaties: een bepaald plekje tussen de schouderbladen, in de schouderspier, rond het schoudergewricht, rond de elleboog (links, rechts of beiden), in de onderarm (rugzijde, voorzijde of beide), in de pols of in een of meerdere vingers.
De klachten verergeren snel door fijne bewegingen en lang in dezelfde houding zitten. Het meest genoemd zijn: computerwerk en autorijden. Vaak verergert de pijn na de klus.
De klachten worden geprovoceerd bij krachtzetten met de handen (wringen, tillen).
Klachten kunnen zich manifesteren in gespannen omstandigheden (bij stress).
Klachten ontstaan vaak tijdens of juist na een periode van toewijding aan een bepaalde taak, drukte en/of stress.

Door rust nemen de klachten af, maar deze komen bij aanvang van de provocerende handelingen direct terug.
Er is soms sprake van onhandigheid: het handschrift is bijvoorbeeld minder mooi of men laat dingen vallen.

tevreden andré? :wink:
PaSaP Hoogh!!

André

Berichtdoor André » 12 jun 2006 17:19

linde schreef:tevreden andré? :wink:
LOL, zo heb je iig een idee ja. :wink:
Btw, dat Mw. Carien Karsten meegewerkt heeft aan deze omschrijving heeft er alle schijn van dat stress 1 van de grootste oorzaken is.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 jun 2006 17:27

een bepaald plekje tussen de schouderbladen, in de schouderspier, rond het schoudergewricht,

Dit komt me verekte bekend voor 8) Maar wel met tussenpozen. zomaar een paar dagen, dan is het weer over, en na een tijdje begint het weer. Gelukkig geen weken achter elkaar iig. Trouwens, ook wel eens ehm..hoe leg ik dat uit.. :P Als je je hoofd diep naar voren buigt, en je voelt achter in je nek, zit daar een uitstekend bot (Hoe die heet, weet ik niet), maar die begint regelmatig te steken ook.

Terug naar “Archief”