kinderen betrekken bij de eredienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jun 2006 10:15

Tsja, dat ligt er maar net aan of een kerk dat goed organiseert. Bij ons komen die kinderen tijdens het laatste lied netjes hand in hand helemaal naar voren gelopen, waar ze gewoon braaf blijven staan en na het lied worden dan wat vragen gesteld en daarna is de zegen. Weinig rommeligs aan hoor :)
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2006 11:11

MissF schreef:Kinderen betrekken in een dienst vind ook ik erg belangrijk.
Maar nadat ik afgelopen weken in verschillende soorten gemeenten ben geweest, waar bij een aantal ervan ook kinderen naar de nevendienst gingen, en als ze terug kwamen weer wat mochten vertellen, of tijdens de dienst mee mochten praten etc, vond ik het echt een zooitje.
Dan ben ik misschien ontzettend ouderwets, maar het georganiseerde, nette karakter van de diensten in mijn gemeente, trekken me veel meer.
En dan is het niet zo dat de kinderen niet erbij horen, want wij hebben gelukkig meestal dominee's die de kinderen in de preek betrekken, en zelfs een dominee die tijdens de preek af en toe een kind aan het woord laat.

Maar dat vreselijk rommelige is niks voor mij :)

Haha.... als je gewenning en tradities maar vaak genoeg doorbreekt went het vanzelf :D Het enige wat je hebt is dat de kinderen op een gegeven moment weggaan... en bijvoorbeeld tijdens de collecte weer terugkomen.... en na de dienst ff wat mogen vertellen. Leuk toch? Vraag je ook eens af wat de kinderen er van zouden vinden en niet alleen wat je er zelf van vindt :) Volgens mij denken mensen heel erg aan eigen belangen, wat ze zelf fijn vinden.... en vinden juist daarom veel kinderen en jongeren het juist niet vervelend in de kerk, omdat er zo weinig aan hen gedacht wordt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jun 2006 12:31

Marnix schreef:
Maar nadat ik afgelopen weken in verschillende soorten gemeenten ben geweest, waar bij een aantal ervan ook kinderen naar de nevendienst gingen, en als ze terug kwamen weer wat mochten vertellen, of tijdens de dienst mee mochten praten etc, vond ik het echt een zooitje.
Dan ben ik misschien ontzettend ouderwets, maar het georganiseerde, nette karakter van de diensten in mijn gemeente, trekken me veel meer.
En dan is het niet zo dat de kinderen niet erbij horen, want wij hebben gelukkig meestal dominee's die de kinderen in de preek betrekken, en zelfs een dominee die tijdens de preek af en toe een kind aan het woord laat.

Haha.... als je gewenning en tradities maar vaak genoeg doorbreekt went het vanzelf :D Het enige wat je hebt is dat de kinderen op een gegeven moment weggaan... en bijvoorbeeld tijdens de collecte weer terugkomen.... en na de dienst ff wat mogen vertellen. Leuk toch? Vraag je ook eens af wat de kinderen er van zouden vinden en niet alleen wat je er zelf van vindt :) Volgens mij denken mensen heel erg aan eigen belangen, wat ze zelf fijn vinden.... en vinden juist daarom veel kinderen en jongeren het juist niet vervelend in de kerk, omdat er zo weinig aan hen gedacht wordt?

Kindernevendiensten enzo, vind ik ook heel gaaf enzo hoor, maar ik ben er veel meer voor om tijdens de gewone diensten de kids te betrekken. Bij ons zingen we bijv altijd de zondagsschool psalm, en meestal ook een andere bekende psalm.
Soms zou idd een dominee meer de kids erbij moeten betrekken, maar ik zelf heb het nooit gemist om eerlijk te zijn, toen ik kind was.
Bij ons is het gewoon lastig dat we (nog) geen eigen dominee hebben en dat niet zelf aan kunnen geven.
Maar idd, misschien went het weggaan enzo, en er zijn gemeentes waarin dat prima gaat, maar ook gemeentes waarin het een zooitje wordt, en daar heb ik gewoon niks mee :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jun 2006 12:41

Misschien heb je het als kind niet gemist, maar had het wel een toegevoegde waarde kunnen hebben :)
pobody's nerfect

JPtje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JPtje » 08 jun 2006 15:49

Toegevoegde waarde heeft een kindernevendienst zeker lijkt me. Maar zeker in mijn gemeente zie ik zo iets niet gebeuren, Jammer!

Nu blijft het meestal bij het zingen van de psalm van groep 3 's morgens. Onze vorige dominee sprak de kinderen altijd wel in de toepassing aan, maar dat stond niet in verhouding met de duur van de preek.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 jun 2006 17:56

Jo'tje schreef:Misschien heb je het als kind niet gemist, maar had het wel een toegevoegde waarde kunnen hebben :)

Misschien ga je het wel missen als je zelf kinderen hebt.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 09 jun 2006 22:39

ik zelf kom uit een gemeente waar je als klein kind erbij moest zijn en bij de hoge gratie mocht er een kleurboekje mee als je maar zachtjes deed.
Maar ik had eigenlijk geen flauw idee wat er gezegd werd. Alleen de liedjes vond ik dan toch nog wel leuk al was het zonder muziek en op de lange noot. Ik wist alleen niet wat ik zong want het was oud nederlands.

Maar ik vind dat de kinderen erbij horen. Zaterdagsavonds gaan we wel eens naar into His glory avonden in Heerenveen.
De kids gaan gewoon mee, zij horen er ook bij. Zij liggen dan vaak languit op de grond te kleuren ofzo. Met een tas met snoep, koekjes en drinken kan het best. Al is het wel vervelend als mijn zoontje besluit om tijdens het bidden rondjes te gaan lopen en luidop zingt, praat en lacht ondertussen. Bij hen weet ik dat ze het oké vinden dus voel ik me ook niet opgelaten ofzo. Het zijn kinderen en ze moeten kind kunnen zijn.

Ik ben voor zondagsschool mits ze daar ook echt iets leren en niet alleen maar tijdopvulling is.
Wij hebben in keer in de maand ook echt een diest voor de kinderen of een kinderpraise etc.
De kinderen zijn het allerbelangrijkste. Zij zijn de toekomst.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jun 2006 18:04

Het is niet rommelig. Ze gaan onder het naspel van het orgel naar de kindernevendienst en komen onder het naspel na de samenzang na de preek terug. Het is maar hoe je het in deelt. Ze praten af en toe met de dominee (of beter de domeninee met hen) en dat kan voordat ze weggaan of nadat ze zijn teruggekomen. Ze gaan daarna rustig bij de ouders zitten. Het is inderdaad ook wat je gewend bent...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jun 2006 22:28

Riska schreef:
Jantjes schreef: Kijk, als ouders dat nu doen voor hun kleintjes, kunnen zei gewoon naast hun vader en moeder blijven zitten, hoeft er ook niets veranderd te worden en wordt het voor dominee en kerkenraad ook een stuk makkelijker. Krijg je ook niet zoveel van deze mensen die overspannen raken, doordat de ouders als maar verwijzen naar zaken die veranderd moeten worden en de kerk de schuld geven, omdat het moeilijk is.

En zo verandert er dus never nooit wat en houden wij alles bij het oude.
In mijn jeugd telden kinderen niet mee. Kinderen bv. "rouwden niet", dus toen mijn moeder overleed - ik was 4 - moest ik verder niet zeuren, de volwassenen hadden verdriet, een kind van geen kant. Dat het er dan, bijna 50 jaar na dato alsnog uitkomt vindt men gek.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat men - gelukkig! - tegenwoordig wel anders tegen kinderen aankijkt. Dat het mensjes zijn met hun eigen gevoelens. Ze zijn niet volwassen en mogen, als kinderen op hun niveau meedoen aan de eredienst. Zij mogen op hun wijze God dienen en dat zou eventueel in de ogen van strenge volwassenen wel eens oneerbiedig lijken. Maar dat is het bepaald niet. Het is hun wijze van beleven.
En laten wij in Godsnaam (en dat bedoel ik heel letterlijk) kinderen kind laten zijn. Dat doet aan een eredienst absoluut niets af...

[gregoriaans]Amen[/gregoriaans]
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 jun 2006 09:03

"Laat de kinderen tot Mij komen... en verhindert ze niet!"

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jun 2006 09:00

Lalage schreef:"Laat de kinderen tot Mij komen... en verhindert ze niet!"
Dat doet niemand, zelfs in de Gergem zal geen enkele dominee een kind tegenhouden om tot God te gaan. Maar schijnbaar is dat wat anders dan actief te zijn in de kerk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jun 2006 09:24

Raido schreef:
Dat doet niemand, zelfs in de Gergem zal geen enkele dominee een kind tegenhouden om tot God te gaan. Maar schijnbaar is dat wat anders dan actief te zijn in de kerk.

Misschien wel indirect! Als ik dit allemaal zo lees... :-S

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jun 2006 09:32

Lalage schreef:
Raido schreef:

Onzin, onze (en veel meer dominees) zeggen vaak genoeg tegen de kinderen dat ze de Bijbel moet lezen, moeten bidden om bekering, hij wijst ze op Jezus enzovoort..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jun 2006 09:39

Raido schreef:
Lalage schreef:
Raido schreef:

Onzin, onze (en veel meer dominees) zeggen vaak genoeg tegen de kinderen dat ze de Bijbel moet lezen, moeten bidden om bekering, hij wijst ze op Jezus enzovoort..

Komt dat ook aan? En zegtie alleen maar dingen die ze moeten :?:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jun 2006 09:57

Dat lijkt mij wel ja, ik weet althans heel erg goed dat dominee Kleppe dat vaak zei en dat ik dan thuis ging bidden, samen met pappa Bijbel ging lezen etcetra toen was ik 5 denk ik. Ik heb helemaal niets tegen kinderen in de eredienst hoor; maar met de tekst 'laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet' gaat totaal ergens anders over. Jezus staat nou eenmaal niet voorin de kerk, en de eredienst is ookal niet Jezus zelf..

Het gaat bij die uitspraak om dat kinderen tot Jezus mogen komen in de Bijbel dus fysiek en in de kerk geestelijk. Het zou volkomen bezopen zijn als dat niet mocht toch ;)

Terug naar “Archief”