Moderator: Moderafo's
MissF schreef:Kinderen betrekken in een dienst vind ook ik erg belangrijk.
Maar nadat ik afgelopen weken in verschillende soorten gemeenten ben geweest, waar bij een aantal ervan ook kinderen naar de nevendienst gingen, en als ze terug kwamen weer wat mochten vertellen, of tijdens de dienst mee mochten praten etc, vond ik het echt een zooitje.
Dan ben ik misschien ontzettend ouderwets, maar het georganiseerde, nette karakter van de diensten in mijn gemeente, trekken me veel meer.
En dan is het niet zo dat de kinderen niet erbij horen, want wij hebben gelukkig meestal dominee's die de kinderen in de preek betrekken, en zelfs een dominee die tijdens de preek af en toe een kind aan het woord laat.
Maar dat vreselijk rommelige is niks voor mij
Marnix schreef:MissF schreef:Kinderen betrekken in een dienst vind ook ik erg belangrijk.
Maar nadat ik afgelopen weken in verschillende soorten gemeenten ben geweest, waar bij een aantal ervan ook kinderen naar de nevendienst gingen, en als ze terug kwamen weer wat mochten vertellen, of tijdens de dienst mee mochten praten etc, vond ik het echt een zooitje.
Dan ben ik misschien ontzettend ouderwets, maar het georganiseerde, nette karakter van de diensten in mijn gemeente, trekken me veel meer.
En dan is het niet zo dat de kinderen niet erbij horen, want wij hebben gelukkig meestal dominee's die de kinderen in de preek betrekken, en zelfs een dominee die tijdens de preek af en toe een kind aan het woord laat.
Haha.... als je gewenning en tradities maar vaak genoeg doorbreekt went het vanzelfHet enige wat je hebt is dat de kinderen op een gegeven moment weggaan... en bijvoorbeeld tijdens de collecte weer terugkomen.... en na de dienst ff wat mogen vertellen. Leuk toch? Vraag je ook eens af wat de kinderen er van zouden vinden en niet alleen wat je er zelf van vindt
Volgens mij denken mensen heel erg aan eigen belangen, wat ze zelf fijn vinden.... en vinden juist daarom veel kinderen en jongeren het juist niet vervelend in de kerk, omdat er zo weinig aan hen gedacht wordt?
MissF schreef:Kinderen betrekken in een dienst vind ook ik erg belangrijk.
Riska schreef:Jantjes schreef: Kijk, als ouders dat nu doen voor hun kleintjes, kunnen zei gewoon naast hun vader en moeder blijven zitten, hoeft er ook niets veranderd te worden en wordt het voor dominee en kerkenraad ook een stuk makkelijker. Krijg je ook niet zoveel van deze mensen die overspannen raken, doordat de ouders als maar verwijzen naar zaken die veranderd moeten worden en de kerk de schuld geven, omdat het moeilijk is.
En zo verandert er dus never nooit wat en houden wij alles bij het oude.
In mijn jeugd telden kinderen niet mee. Kinderen bv. "rouwden niet", dus toen mijn moeder overleed - ik was 4 - moest ik verder niet zeuren, de volwassenen hadden verdriet, een kind van geen kant. Dat het er dan, bijna 50 jaar na dato alsnog uitkomt vindt men gek.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat men - gelukkig! - tegenwoordig wel anders tegen kinderen aankijkt. Dat het mensjes zijn met hun eigen gevoelens. Ze zijn niet volwassen en mogen, als kinderen op hun niveau meedoen aan de eredienst. Zij mogen op hun wijze God dienen en dat zou eventueel in de ogen van strenge volwassenen wel eens oneerbiedig lijken. Maar dat is het bepaald niet. Het is hun wijze van beleven.
En laten wij in Godsnaam (en dat bedoel ik heel letterlijk) kinderen kind laten zijn. Dat doet aan een eredienst absoluut niets af...
Dat doet niemand, zelfs in de Gergem zal geen enkele dominee een kind tegenhouden om tot God te gaan. Maar schijnbaar is dat wat anders dan actief te zijn in de kerk.Lalage schreef:"Laat de kinderen tot Mij komen... en verhindert ze niet!"
Raido schreef:Dat doet niemand, zelfs in de Gergem zal geen enkele dominee een kind tegenhouden om tot God te gaan. Maar schijnbaar is dat wat anders dan actief te zijn in de kerk.Lalage schreef:"Laat de kinderen tot Mij komen... en verhindert ze niet!"
Onzin, onze (en veel meer dominees) zeggen vaak genoeg tegen de kinderen dat ze de Bijbel moet lezen, moeten bidden om bekering, hij wijst ze op Jezus enzovoort..Lalage schreef:Raido schreef:Dat doet niemand, zelfs in de Gergem zal geen enkele dominee een kind tegenhouden om tot God te gaan. Maar schijnbaar is dat wat anders dan actief te zijn in de kerk.Lalage schreef:"Laat de kinderen tot Mij komen... en verhindert ze niet!"
Misschien wel indirect! Als ik dit allemaal zo lees... :-S
Raido schreef:Onzin, onze (en veel meer dominees) zeggen vaak genoeg tegen de kinderen dat ze de Bijbel moet lezen, moeten bidden om bekering, hij wijst ze op Jezus enzovoort..Lalage schreef:Raido schreef:Dat doet niemand, zelfs in de Gergem zal geen enkele dominee een kind tegenhouden om tot God te gaan. Maar schijnbaar is dat wat anders dan actief te zijn in de kerk.Lalage schreef:"Laat de kinderen tot Mij komen... en verhindert ze niet!"
Misschien wel indirect! Als ik dit allemaal zo lees... :-S
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten