Alles

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chloë

Alles

Berichtdoor Chloë » 15 sep 2003 15:42

Hebben wij verwende westerse christentjes alles voor de Heere over?
Ik zeg zo makkelijk dat de Heere de belangrijkste in mijn leven is..

Niet alleen ons leven, als dat geëist zou worden. Sterven voor Christus duurt maar een uur of wat, leven voor Hem betekent dagelijks sterven.

Maar kan ik Hem echt alles geven? Behalve mijn hart ook mijn dromen, mijn carrière, mijn intellect?
Mijn muziekkeuze, mijn literaire voorkeuren, mijn levenspartner? Al mijn genot, al mijn levenslust, mijn gezondheid? Mijn vrienden?

De Heere heeft het allemaal van me gevraagd, gisteren weer in het bijzonder. En Hij vraagt het nog steeds.
Kan ik dit me überhaupt wel voorstellen?
Stoppen met m'n opleiding, m'n boekenkast de deur uit, een onzekere toekomst, mijn hele leven alleengaand zijn.. brr, ik wil er maar liever niet aan denken. Ik hoef het allemaal niet te doen, nog niet. Ik kan nog lekker doorgaan met m'n vwo, een leuke studie kiezen, etc etc. Maar ik zou dit allemaal moeten kunnen opgeven.

Wat antwoord ik?
Laatst gewijzigd door Chloë op 15 sep 2003 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 sep 2003 16:07

Waarom stoppen met de opleiding? Je moet je talenten toch gebruiken?

Ik denk dat wij inderdaad wel te materialistisch ingesteld zijn.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 sep 2003 21:49

Hoi Chloë,

ik werd gisteren met exact dezelfde vragen geconfronteerd (besturing?), terwijl ik 'No Compromise' las (boek over gospelzanger Keith Green, heel erge aanrader!! Je wordt echt jaloers als je dat leest, het lijkt wel of hij 100% voor God leefde). Ik vind het ook onwijs moeilijk hier antwoorden op te vinden, maar denk dat de belangrijkste vraag, bij alles wat doet, is: brengt het je dichter bij Jezus of juist verder van Hem af? maar je weet mijn literaire voorkeur, dus dan moeten er bij mij ws. ook wel wat boeken uit de kast. Misschien heb je die boeken (etc.) ook juist gekregen om er over na te denken, en vanuit je geloof een antwoord te geven op de levensvragen die er gesteld worden.

Chloë schreef:Wat antwoord ik?


Neem wat u wilt?

PS ik denk dat God al je 'intellect, genot, levenslust, gezondheid, vrienden' juist heel goed kan gebruiken in Zijn Koninkrijk. Dat wil niet zeggen dat je niet bereid moet zijn om ze op te geven, maar ik denk niet dat Hij dat ooit zou vragen...

PPS denk niet dat ik wel alles los kan laten, hoor... :oops:
ik bid erom...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 15 sep 2003 22:42

hmm.... ik heb er ook ff over nagedacht, maar ik denk dat het voor mij ook moeilijk zou worden. heel erg moeilijk.

ik las pas zo'n verhaaltje van : twee mannen kwamen gewapend een kerk binnen, renden de preekstoel op en zeiden : iedereen die wil sterven voor God moet blijven staan.
Ongeveer heel de gemeente bleef staan, een klein groepje bleef over. De mannen zeiden tegen de dominee : nu heb je je echte gemeente over, fijne dag verder.

Toen ik dat verhaal las dacht ik : wat stom van al die mensen die weg renden! ik zou blijven staan!
Maar ik verkeer niet in die situatie, dus eigenlijk heb ik geen idee wat ik zou doen. Waarschijnlijk zou ik ook de kerk uitgelopen zijn :?

En afstand doen van bepaalde muziek? denkwijzen?

nee, ik denk dat ik het erg moeilijk zou krijgen!!
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
Johanne
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1126
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:41
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 15 sep 2003 23:30

Ik probeer wel om me toch qua muziekkeuze en alles me te richten op God, maar dat is vaak zo moeilijk.....
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"


-Narnia-

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2003 23:31

16 Er kwam een jongeman bij Hem met de vraag: "Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?" 17 "Waarom komt u met die vraag bij Mij?" vroeg Jezus. "Alleen God is toch goed? Maar om op uw vraag te antwoorden: Als u het eeuwige leven wilt hebben, moet u zich houden aan de geboden." 18 "Welke geboden?" vroeg hij. Jezus antwoordde: "U mag niet moorden. U mag geen overspel plegen. U mag niet stelen. 19 U mag niet liegen. U moet respect hebben voor uw ouders. U moet net zoveel van uw medemens houden als van uzelf." 20 "Maar daar heb ik mij altijd aan gehouden. Wat moet ik dan nog meer doen?" vroeg de jonge man. 21 "Als u volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis en verkoop alles wat u hebt. Geef uw geld aan de armen en u zult rijk zijn in de hemel. Kom dan terug om met Mij mee te gaan." 22 Toen de jongeman dit hoorde, werd hij heel verdrietig en ging weg. Want hij was erg rijk. (Mattheus 19)

Hopelijk zet dit ons aan het denken :)
Wat hebben we echt voor God over?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 16 sep 2003 05:46

Het opgeven van je bezittingen heeft eigenlijk weinig met God zelf te maken, maar met de idialen en denkbeelden van het Christendom. Je naaste liefhebben door al je overbodige rijkdom aan hen te geven.
En sterven voor God? Dat lijkt me een beetje onpractisch, als je dat met een voltallige gemeente doet. Zo hou je natuurlijk geen gelovigen meer over.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 sep 2003 07:19

Als je nu bij alles wat je doet bedenkt of je het to Gods eer doet. En bij alles wat je koopt, luistert, ziet, leest enz, bedenkt of je dat ook zou doen als God naast je zat. Hoef je nooit ergens afstand van te doen.
Want dan leef je tot Zijn eer.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 16 sep 2003 09:12

Ik denk dat het niet verkeerd is als wij onze talenten benutten die wij van God gekregen hebben, dat is ook duidelijk een taak voor ons.
Zondag in de preek kwam dit onderwerp ook nog naar voren, de dominee zei, wij maken over van alles en nog wat plannetjes, maar hebben we nog wel tijd voor God, voor Hem die ons alles geeft en voor Hem die wel altijd tijd voor ons heeft.

Als ik alleen al naar mezelf kijk, moet ik toch eigenlijk zeggen, nee ik maak ook geen tijd voor God, hoewel ik er wel iedere keer op terugkom, God laat mij iedere keer weer zien dat er meer is in dit leven, dan alleen maar plannetjes maken om te trouwen, huisje enz enz!!!
Ook de keuze's die ik iedere keer weer maakt, probeer ik zo vaak alleen te doen, toch heb ik al diverse keren meegemaakt zowel bij mij als bij mijn vriend, dat als we het alleen willen doen dat het dan niet goed gaat.

Maar alles opgeven voor God, ik zou denk ja moeten zeggen, maar diep in mijn hart schreeuw ik keihard nee!! Toch denk ik niet dat God dit van ons vraagt, wij hebben ook een bepaalde opdracht in ons leven, zoals onze talenten benutten, je voortplanten enz enz.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2003 09:50

Storyteller schreef:Het opgeven van je bezittingen heeft eigenlijk weinig met God zelf te maken, maar met de idialen en denkbeelden van het Christendom. Je naaste liefhebben door al je overbodige rijkdom aan hen te geven.
En sterven voor God? Dat lijkt me een beetje onpractisch, als je dat met een voltallige gemeente doet. Zo hou je natuurlijk geen gelovigen meer over.


De vraag is niet of je het doet of niet... maar of je bereid bent het te doen. Het gaat om waar je hart ligt, wie er bij jou nummer 1 staat. Die rijke jongeling in het bijbelverhaal had veel over voor God. Maar uiteindelijk stond zijn geld bij hem op nummer 1 en God moest het met een tweede plaats doen. En dat wil God niet. Hoe vaak is dat bij ons ook niet zo? We willen best wel goed leven... we willen zelfs wel aan anderen over God vertellen. Maar dat en dat zou ik er niet voor willen opgeven. Kijk dus maar eens goed wat in jou leven met God voor die nummer 1 positie zou kunnen concurreren.

En ehm Storyteller.... Iets van je rijkdom aan je naasten geven heeft zeker wel met God te maken. Kijk eens naar zijn wet.... 6 geboden gaan over het liefhebben van je naaste. Jezus vast een deel van de wet ook zo samen: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Dat is niet maar een ideaal.... dat is een opdracht van God.

En wat het sterven betreft... Het hoeft niet :) En wees daar blij mee. Maar stel dat iemand een pistool op je hoofd zou zetten en zou zeggen: Zeg dat je gelooft en ik schiet. Wat doe je dan? Het zelfde als Petrus? Een leugentje om bestwil? Als het zou moeten... zou je er dan voor willen sterven? Of staat je leven, je gezondheid op nummer 1 en God niet?

Ik las dit verhaal hier ergens en had het al eerder gehoord maar wil het nog een keer hier neerzetten omdat het hier erg van toepassing is. Het verhaal is waar gebeurd.

Ergens in Zuid Amerika viel tijdens een kerkdienst waar zo'n 100 mensen aanwezig waren plotseling een groep rebellen een kerk binnen. Ze richtten hun geweren op de mensen in de kerk en schreeuwden: Iedereen die in Jezus gelooft moet nu gaan staan. Een stuk of 10 mensen gingen staan. De leider van de rebellen zei toen: Iedereen die niet is gaan staan mag nu de kerk verlaten. De mensen die zaten verlieten snel de kerk. Vervolgens sprak de rebellenleider de dominee aan en zei tegen hem:

Zo... nu ben je hier met je echte gemeente en weet je wat je echte gemeente is. U kunt verder gaan met de preek. En de rebellen verlieten de kerk.


Wat zou jij in zo'n geval doen?

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 sep 2003 10:15

alles?

Ja das wel heel veel.
Wil ik dat? ja ik wil leven voor God
Kan ik dat? Alleen zolang ik blijf vertrouwen op Hem. Loop maar over het water, maar hou je oog op Jezus anders zak je de zee in.

Jacobus zegt dit:
Beste broeders, is uw leven vol moeilijkheden en verleidingen?
3 Wees dan maar blij; want als de weg ruw is, kan uw geduld groeien.
4 Laat uw geduld dus toenemen en probeer niet de problemen te ontlopen. Als uw geduld volgroeid is, zult u alles aankunnen en een sterk en zuiver karakter hebben.
5 Als u wilt weten wat God van u verwacht, vraag het Hem en Hij zal het u graag vertellen. Want Hij staat altijd klaar om ieder die Hem daarom vraagt, voldoende wijsheid te geven; Hij zal het u niet kwalijk nemen.
6 Maar als u Hem erom vraagt, moet u ook verwachten dat Hij het zal geven. Iemand die twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind heen en weer gejaagd wordt.
7 Zo iemand moet niet denken dat de Here hem iets zal geven,
8 als hij twijfelachtig is en onzeker in zijn optreden.

ik heb hier nx aan toe te voegen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Charity
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 jun 2003 20:06

Berichtdoor Charity » 17 sep 2003 22:54

M'n spullen zou ik wel op kunnen geven, maar mijn vrienden, ouders, familie niet echt denk ik.

Als ik soms denk aan Abraham, die zijn zoon Izak moest offeren. pfft.. moeilijk hoor!

Maar ik geloof als ik voor zo'n keus kom te staan, dat God me helpt om Zijn kant te kiezen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2003 10:08

Bidt maar dat je die keuze niet hoeft te maken in je leven!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten