Ideeën voor bij een belijdenisdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 mei 2006 17:46

Marnix schreef:als je de cake nou voor de dienst doet en er wat speciale ingredienten in doet krijg je de kerk wel op feestelijke muziek aan het swingen ;)


Ik kan nog geen paardebloem van een hennepplantje onderscheiden, dus met het oog op de gezondheid van mijn broers en zusters moest ik daar maar niet aan beginnen... :-P

AikonGirl schreef:Elke zondagmiddag hebben wij een band,
dus bij ons wel logisch dat er bij zo'n feestelijke dienst ook een band is.
Wij zijn met z'n 11-en, dus het wordt wel een lange dienst inderdaad. :)
Maar goed, ik zie er erg naar uit!


Of ik het "er naar uitzien" kan noemen, weet ik nog niet. Ik vind het in ieder geval wel erg spannend!

mw schreef:Misschien kun je daarvoor mooie liederen opzoeken. Wij zingen alleen psalmen, dus vandaar.


Ik zal de verschillende psalmsuggesties opsommen en meenemen in de beslissing.

TheEdge: van harte gefeliciteerd joh! Een hele fijne en gezegende dienst toegewenst, en bovenal Gods zegen. Aikongirl: jij ook van harte gefeliciteerd, Gods zegen en een hele fijne en gezegende dienst! (die dienst hoeft niet zo heel lang te duren hoor, wij waren met zn 20en, en we waren niet veel later uit)


Aikongirl: ook gefeliciteerd namens mij, dat heb ik tot mijn schaamte nog niet gedaan.... :oops: Mw, bedankt voor de felicitaties en de toewensingen....!

Marnix schreef:Hm ja, mooi om in de dienst een soort opbouw te hebben naar de belijdenis toe... en dan door... na de belijdenis is bijv. Psalm 22 vers 10 (in mijn berijming, ik weet niet wat dat bij jullie is) wel mooi:


Mooie liederen! Ga ik meenemen!

Jantjes schreef:Ja, om dit te bespreken: Zij (die belijdenis doen) zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben. Tevens heeft God jou de belofte bij de doop niet gegeven, dat was maar een voorbeeld van de belofte, door gewoon kraanwater, lijk mij voor jou en je dominee een goed onderwerp.


Belijdenis na kinderdoop als analogie aan het feit dat God al voor je heeft gekozen en je daar "ja" op mag zeggen, spreekt me erg aan, vandaar mijn eerdere opmerking.

Marnix schreef:Zucht, Jantjes, dit topic is om ideeen aan te dragen en niet om de essentie van het belijdenis-doen te gaan bestrijden. Als je dat toch graag wil, maak daar dan ff een nieuw topic over... en lees voordat je daarmee begint eerst eens het doopformulier en wat info over de besnijdenis enzo... (en misschien eens wat over de historische discussie rondom Kuyper's veronderstelde wedergeboorte) :) Maar doe dat niet hier...


Ik geloof dat we wat dat betreft wel op één lijn zitten.

pol schreef:Bij ons zongen de belijdeniscatechesanten dat lied van
Heer ik kom tot U, neem mijn hart verander mij
Als ik kom tot U, vind ik rust bij U.
En Heer leer mij Uw wil
zodat ik U steeds dienen mag
enz

en het refrein:
Houdt mij vast, laat Uwe liefde stromen
Houdt mij vast, heel dicht bij Uw hart
en ik voel Uw kracht en stijg op als een arend
dan zweef ik op de wind,


Het staat in de opwekkingsbundel maar ik weet het nr niet. en de rest van de tekst ook niet zo goed :|


Ik denk niet dat wij met z'n drieën gaan zingen, maar toch bedankt voor de suggestie!
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 13 mei 2006 18:27

Klopt, is erg mooi als dit de belijdeniscatechesanten zingen. Het refrein kan ook door iedereen meegezongen worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2006 11:29

Of ik het "er naar uitzien" kan noemen, weet ik nog niet. Ik vind het in ieder geval wel erg spannend!


Hehe als je te hoge verwachtingspatronen hebt of andere verwachtingspatronen kan het tegenvallen omdat het niet aan de verwachtingen die je hebt voldoet maar anders is dan je je voorgesteld hebt... dus een gezonde houding. Laat je verrassen... en verras de gemeente een beetje ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 16 mei 2006 10:34

Ik heb afgelopen zondag belijdenis gedaan. Ook CGK. Was een hele mooie dienst! We waren dit jaar maar met z'n tweetjes, dus we gingen niet samen een lied zingen. Zelf heb ik nog wel een stuk voorgelezen wat ik veelzeggend vond. Aan de reacties te merken vonden anderen dat ook ;)

Marnix schreef:In het liedboek voor kerken staat ook een mooi belijdenislied:

U hebt uw woord gegeven,
nog voor ik u iets vroeg
Dat is voor heel mijn leven,
ja voor de dood genoeg.
Uw woord is daad, o Vader,
werd brood in de woestijn,
werd mens en is mij nader
dan wie mijnnaasten zijn.

Nu ik U heb gegeven
mijn woord op deze dag,
geef dat met heel mijn leven
ik daarvoor instaan mag,
dat ik het in mijn daden
waarmaak aan iedereen.
Maak zichtbaar uw genade
door mij en om mij heen.

God, die uw woord gegeven,
uw Zoon gezonden hebt
en nar zijn beeld het leven
van wie U kent herschept, -
wees door uw Geest met allen
die hebben ja gezegd
dat zij die staan niet vallen.
Maak Gij ons trouw en echt.


Dit lied werd bij ons ook gezongen, inderdaad erg mooi. (zucht, we hadden het zelf uitgezocht natuurlijk, maar toch gaaf om het met de hele gemeente te zingen)
Wij zongen ook nog het lied 'wij blijven geloven' aan het eind. (E&R)

Maar het is wel tof om wat van jezelf in de dienst te leggen, ook buiten de liederen om.
Bespreek met de dominee ook echt alles door, zodat het een hele fijne dienst voor jezelf kan zijn. En zorg dat je aan het eind een cd of bandje van de dienst krijgt, want er gaat toch wel wat langs je heen denk ik ;)
Wij hebben met de dominee ook besproken dat hij geen 'gij' zou lezen in het formulier enzo. Klinkt misschien zeurderig, maar ik vond het wel heel prettig!
Maak er gewoon jullie dienst van, uiteraard tot eer van God!
pobody's nerfect

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 mei 2006 10:38

Ik heb wel een bandje liggen, maar m'n cassettedeck is al eeuwen kapot en die dingen zijn niet meer te koop. Dus ik zou voor een cd gaan. Kan je eigenlijk een bandje overzetten op cd?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 16 mei 2006 10:43

Vast wel. Dat hebben ze bij ons vorig jaar ook gedaan.
Ik was wel blij met m'n bandje. Mijn oma kon er helaas niet bij zijn, maar die kan deze week naar het bandje luisteren, want zij heeft nog geen cdspeler ;)
Voor ons komt waarschijnlijk binnenkort de cd binnen.
(al weet ik niet of ze dat van bandje overzetten, want er wordt ook altijd een MDtje opgenomen)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2006 11:04

Lalage schreef:Ik heb wel een bandje liggen, maar m'n cassettedeck is al eeuwen kapot en die dingen zijn niet meer te koop. Dus ik zou voor een cd gaan. Kan je eigenlijk een bandje overzetten op cd?


Dat kan... met de juiste apparatuur.

Geef mij overigens maar gewoon een mp3 van een dienst :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 16 mei 2006 11:11

Die van ons staat geloof ik ook op internet. Thuis eens even zoeken!
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 mei 2006 12:16

Jo'tje schreef:Ik heb afgelopen zondag belijdenis gedaan. Ook CGK. Was een hele mooie dienst! We waren dit jaar maar met z'n tweetjes, dus we gingen niet samen een lied zingen. Zelf heb ik nog wel een stuk voorgelezen wat ik veelzeggend vond. Aan de reacties te merken vonden anderen dat ook ;)


Hebben jullie na afloop ook nog iets met de gemeente gedaan? Van een vorige belijdenisgroep (een man of zeven) in onze kerk begreep ik dat ze de dag ervoor "iets leuks" met de hele groep en de dominee zijn gaan doen, en dat ze na afloop van de dienst een broodmaaltijd hadden geregeld voor de hele gemeente.

Het lijkt me leuk om ook iets voor de gemeente te doen, omdat we daar tenslotte nu écht bij horen, en omdat 'samen gemeente zijn" m.i. één van de belangrijkste dingen is die je in de kerk kunt doen. Heeft iemand daar misschien nog een paar suggesties voor?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 16 mei 2006 19:06

Je zou ook met de ds kunnen overleggen of 1 van jullie (of allemaal een gedeelte) van de geloofsbelijdenis opzegt. (inplaats van dat hij dat doet).

qua liederen, nr 516 uit de opwekkingsbundel: Heer U doorgrondt en kent mij.
Samen in de naam van Jezus vind ik ook erg mooi.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 17 mei 2006 17:45

TheEdge schreef:
Jo'tje schreef:Ik heb afgelopen zondag belijdenis gedaan. Ook CGK. Was een hele mooie dienst! We waren dit jaar maar met z'n tweetjes, dus we gingen niet samen een lied zingen. Zelf heb ik nog wel een stuk voorgelezen wat ik veelzeggend vond. Aan de reacties te merken vonden anderen dat ook ;)


Hebben jullie na afloop ook nog iets met de gemeente gedaan? Van een vorige belijdenisgroep (een man of zeven) in onze kerk begreep ik dat ze de dag ervoor "iets leuks" met de hele groep en de dominee zijn gaan doen, en dat ze na afloop van de dienst een broodmaaltijd hadden geregeld voor de hele gemeente.

Het lijkt me leuk om ook iets voor de gemeente te doen, omdat we daar tenslotte nu écht bij horen, en omdat 'samen gemeente zijn" m.i. één van de belangrijkste dingen is die je in de kerk kunt doen. Heeft iemand daar misschien nog een paar suggesties voor?


Wij waren maar met z'n tweetjes en onze gemeente is een beetje veel te groot om voor iedereen eten ofzo te regelen. Wel hebben we 's avonds met de jeugd afgesproken en dat was ook erg gezellig. En natuurlijk was het na de dienst ook handjes-geven, waar wel zo'n beetje iedereen gebruik van maakt geloof ik. Pfoe, die rij was lang!
Maar, in een kleinere gemeente is het inderdaad een erg leuk idee om iets met eten te regelen ofzo. Onze belijdenisdienst was 17.00u 's middags, dus koffiedrinken na de dienst was ook niet praktisch.
Maak ervan wat je maken kunt :)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2006 23:14

Koffiedrinken is inderdaad niet zo praktisch dan.... maar het is een ideale tijd om een biertje te drinken :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Berichtdoor Petra777 » 22 mei 2006 18:36

Ik weet niet of het bij jullie gebruikelijk is, bij veel CGK's wel, maar knielen als de dominee je zegent vond ik ook een heel mooi onderdeel van mijn belijdenis dienst.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2006 19:51

Jazeker :)
Mooi gebruik. Dan wordt ook meteen duidelijk dat het niet zoiets is van 'hey zie mij eens ja zeggen' maar meteen door de knietjes. Dat is misschien wel het moment wat ik me nog het beste herinner van de dienst.
pobody's nerfect

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Berichtdoor Petra777 » 22 mei 2006 20:04

Ja, dat heb ik ook, verder ben ik eerlijk gezegd al veel weer vergeten.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 105 gasten