Preek over Hooglied van ds. Offringa

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Preek over Hooglied van ds. Offringa

Berichtdoor verknipterefo » 20 mei 2006 10:01

Deze preek hoorde ik pas en ik vond het een supermooie preek. Daarom zet ik hem hier op het forum. Voor mij was het een eye-opener: ( Preek in RealMedia )

Als predikant kan ik genieten van een huwelijksgesprek. Zo’n verliefd stel dat vol grootse plannen bij je komt om de trouwdienst voor te bereiden. Vaak zijn dat openhartige ontmoetingen. En bijna nooit ontbreekt deze vraag: vertel eens, wat vind je het leukste én wat vind je het minst leuke aan die ander? Ja, ook dat laatste: het minst leuke. Want als je niet vóór je trouwen al iets van de schaduwzijde van je partner hebt ontdekt en daarmee hebt leren omgaan, dan valt het later ongetwijfeld tegen. Uit elke roze wolk vallen ooit regenbuien of hagelstenen, en daar moet je wel tegen kunnen. Maar vervolgens gaat het in zo’n gesprek vooral over het leuke of lieve van die ander. En dan wijzen mensen dít vaak aan als het meest wezenlijke in hun relatie: ‘ik kan bij hem of bij haar zo heerlijk mezelf zijn’.

Jezelf zijn, dat klinkt misschien wat modieus. Iedereen die tegenwoordig maar op zoek is naar zichzelf, naar zijn diepste wezen of eigenlijke ik, dat heeft ook iets vermoeiends. Je kunt je zelfs afvragen of er wel zoiets bestaat als ‘jezelf’, of dit zelf niet altijd in verandering is en beweging blijft. Maar zo’n bruidspaar weet precies waar het om gaat. Bij een ander ‘jezelf kunnen zijn’, dat is een ervaring van genade. Je wordt gezien, aanvaard en bemind. Gewoon zoals je bent, ook met die schaduwzijde. Je hoeft niet op je tenen te lopen of iets te bewijzen. Je kunt ontspannen zijn, niet bang voor hoge eisen of onredelijke kritiek. Je leeft vanuit een diep gevoel van verbondenheid en geborgenheid. Zoals in het Hooglied, zoals doorklinkt in het verlangen van dat meisje. Haar leven lijkt hard en thuis is het zwaar. En wat kan ze dan verlangen naar de warmte, de intimiteit en geborgenheid bij haar vriend. Die ander bij wie ze zichzelf is.

Maar nog even terug. Want het leukste huwelijksgesprek heb ik nog niet verteld. Het betrof een jonge bruid die een bijzondere band had met haar oma. Volgens haar een wijze vrouw met goede adviezen. ‘En wat raadt ze aan nu je gaat trouwen’, vroeg ik enigszins nieuwsgierig. Nou, vertelde ze vrolijk, met haar aanstaande man erbij - oma heeft gezegd: ‘De eerste 3 maanden flink ruzie maken’! Ongetwijfeld reageerde ik nogal verbaasd. Maar vervolgens werd het advies snel helder. De eerste maanden waarin je samenwoont, daarin worden de rollen verdeeld. Als je dan toelaat dat je partner gewoon zijn eigen gang gaat, zich drukt bij het huishouden, het liefst lekker op de bank ligt en nooit z’n rotzooi opruimt, dan kost het je jaren om dat later weer recht te trekken. ‘Meteen lik op stuk, goed ruzie maken’, luidde het advies van deze oma. Waarschijnlijk zelf door schade en schande wijs geworden.

Deze jonge bruid woonde nog thuis, dat kom je niet vaak meer tegen. Meestal hebben trouwlustige stellen al een tijd samengewoond en zijn de rollen ondertussen wel verdeeld. Een ontwikkeling waarin grote delen van de kerk zijn meegegroeid. Toch roept dat onder gelovigen nog wel eens vragen op. Samenwonen, seks voor het huwelijk, dat kom je in de bijbel toch niet tegen? Kan dat wel, mag dat wel? Je kunt je daarvan afmaken door op Adam en Eva te wijzen, die ook nooit getrouwd zijn. Of je kunt ondeugende verhalen noemen, zoals Ruth en Boaz op de dorsvloer, of deze twee geliefden in het Hooglied. Maar het grote verschil zit ‘m in de tijd, de cultuur. Want toentertijd werd een mens vaak niet oud, en daarom trouwde men al jong, als je 14 of 15 was. De jongen soms iets ouder, het meisje soms nog jonger. In de fase dat ze net geslachtsrijp werden en hun hormonen begonnen op te spelen. Men hoefde seksuele verlangens dus niet lang uit te stellen. Vaak hadden ouders de koppen al bij elkaar gestoken en een huwelijk geregeld. Zo ging dat toen, en je kunt het nog steeds tegenkomen in de oosterse wereld.

Tegenwoordig zijn mensen vaak twee keer zo oud als ze trouwen. Maar die gevoelens en verlangens zijn er al veel eerder. Die laten zich niet zomaar wegdrukken. En waarom zou je? Als twee mensen daar verantwoordelijk mee omgaan, over en weer, is dat vrij gewoon en gezond. En het is ook niet verkeerd dat mensen eerst samenwonen en dag en nacht met elkaar optrekken, voor ze een huwelijk sluiten. Kerken mogen dat best eens vaker hardop zeggen. De nieuwe tijd heeft ongetwijfeld veel goeds gebracht. Al is er ook die schaduwzijde: ik denk bijvoorbeeld aan wat je hoort over zeer jonge tienerseks. Vaak speelt dat zich af in een ongezonde, dwangmatige sfeer, omdat jongelui denken dat ze anders niet meetellen. Of neem de trieste verhalen over maagdenrovers: zielige jongens die er een kick van krijgen zoveel mogelijk jonge meiden te veroveren. ‘Het is jammer’, zo zei ooit een ouder iemand prachtig, ‘als jongelui de lente willen overslaan, en meteen de zomer in te duiken’. Dat klinkt ook door, tot drie keer toe, in het Hooglied. Dit bezwerende refrein: ‘jongens, meisjes, wek de liefde toch niet op, laat haar niet ontwaken vóórdat zij het wil’.

Dat brengt me bij dat mooie meisje uit Hooglied. Bij haar kleine zelfportret: ‘Zwart ben ik en mooi’. Vroeger stond er, nogal dubieus: ‘zwart máár mooi’. Terecht laat de Nieuwe Bijbel Vertaling nu zien dat het hier niet om een tegenstelling gaat. Want het gaat om haar donkere haren, die – waarschijnlijk vanwege de scheiding in het midden – de dichter doen denken aan uitstaand tentdoek. Daar is ze trots op. Minder blij is ze met haar huid. Want ook die is bijna zwart geblakerd in de brandende zon. Teken van een zwaar leven. Want zij, jong en kwetsbaar, moet de wijngaarden van haar broers bewaken. En ook - misschien hoort dat er wel bij - heeft ze de zorg over hun geiten. Dat vertelt vers 8: haar vriend hoedt de schapen, en zij houdt de geiten. Maar al met al heeft ze haar eigen wijngaard verwaarloosd, dat is haar eigen - sterk verweerde - lichaam, dat is haar schoonheid en aantrekkelijkheid. Die hebben er flink onder geleden. Ook door thuis, waar ze de warmte mist die ze wel bij haar vriend vindt. Waar haar broers hard voor haar zijn, waar vader afwezig lijkt en moeder zich nergens mee lijkt te bemoeien.

Bij haar vriend kan ze zichzelf zijn. Vindt ze die geborgenheid, die we allemaal nodig hebben in ons leven. Zo’n liefdevol mens bij wie je jezelf veilig voelt. Het zijn dingen die ook meespelen bij Johannes, in het begin van zijn eerste brief. Ik kan daar niet uitgebreid op ingaan, maar hier klinken dezelfde sleutelwoorden. Wie in liefde met Christus verbonden is, wie hem ontmoet als het levende woord, ervaart volgens de schrijver een diepe vreugde. Die weet zich geborgen in Gods genade, en zal proberen alle duisternis en bedrog achter zich laten. En samen vormen zulke gelovigen een heilzame gemeenschap, die iets uitstraalt van wat deze zondag heet ‘de barmhartigheid van God’. Een gemeente die niet leeft van macht of dwang, maar enkel van dit inzicht: ‘God is licht, God is liefde’. Daarín ben je geborgen, daaruít mag je leven!

In zo’n kerk kunnen mensen zichzelf zijn, en zich tegelijk aan anderen verbinden. Zo vormen ze samen een kudde, maar geen kudde schapen. Want dat is velen van ons vandaag de dag te sloom of volgzaam. Nee, kijk dan liever naar die kudde van het meisje. Moderne gelovigen lijken meer op de vaak eigenzinnige geiten die zij onder haar hoede heeft. Zij: het meisje met de mooie zwarte haren, volgens Hooglied golft het als een kudde geiten. Zij: zij moet ze in banen leiden, die groep nogal zelfbewuste dieren. Zo’n kudde geiten waar wij wel een beetje op lijken. Want dat mogen we zijn en blijven: eigenzinnige gelovigen die zichzelf durven zijn. En die tegelijk bouwen aan een gemeenschap waar mensen zich veilig weten en geborgen. Amen.

ds. Jan Offringa
Laatst gewijzigd door verknipterefo op 21 mei 2006 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mei 2006 10:55

staan weer genoeg rake dingen in ;)
Al ben ik het niet met alles eens, maar dat hou je toch :P
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 mei 2006 11:01

Er zit zeker wel een stukje "ontspanning" in.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mei 2006 14:35

Tjonge, ik had niet verwacht dat ik het ooit nog eens helemaal eens zou zijn met een preek! 8)

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 20 mei 2006 14:52

Best een okeje preek ja.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 mei 2006 18:08

Tja, die mensen die nog onthouding voor het huwlijk durven preken zijn natuurlijk hopeloos ouderwets en onbijbels bezig. :roll: :roll: :roll:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 mei 2006 18:29

Wullimpie schreef:Tja, die mensen die nog onthouding voor het huwlijk durven preken zijn natuurlijk hopeloos ouderwets en onbijbels bezig. :roll: :roll: :roll:

Hm, ik vind dat hij, met betrekking op zijn verhaal over het uithuwelijken op 14-jarige leeftijd, absoluut een punt heeft..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mei 2006 18:48

Wullimpie schreef:Tja, die mensen die nog onthouding voor het huwlijk durven preken zijn natuurlijk hopeloos ouderwets en onbijbels bezig. :roll: :roll: :roll:

Onbijbels niet perse, onnodig traditioneel wel.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mei 2006 18:50

Dan ben ik maar onnodig traditioneel 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mei 2006 18:58

Prima toch? :) Ik denk ook weer niet dat het heel schadelijk is om je te onthouden, ook al is het dan niet zo natuurlijk. Als je je er niet goed bij voelt moet je het vooral niet doen.

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 21 mei 2006 11:49

Aragorn schreef:Prima toch? :) Ik denk ook weer niet dat het heel schadelijk is om je te onthouden, ook al is het dan niet zo natuurlijk. Als je je er niet goed bij voelt moet je het vooral niet doen.

De vraag is alleen: "Hoe komt het dat je je er niet goed bij voelt?"

Jarenlang voelde ik er me ook niet goed bij en dacht: "Zie je wel dat het niet goed is!" Maar er was sprake van een cirkelredenering. Ik voelde me niet goed omdat ik altijd had gehoord dat het niet mocht. Dat ik me niet goed er bij voelde, was voor mij de bevesting dat ik verkeerd bezig was. En dan is de cirkel rond. Een soort selffullfilling-prophecy gebaseerd op misschien inderdaad ouderwetse gedachten. Het zal niet de eerste keer zijn, dat de kerk er naast blijkt te zitten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mei 2006 20:13

Dat klopt, ik denk dat dat ook wel vaak de reden is dat mensen zich er niet goed bij voelen, maar dat vind ik geen probleem. Ik hoef niet zonodig andermans principes ter discussie te stellen zolang ze zichzelf er goed bij voelen en het hen niet belemmert.
En ik geloof niet dat het heel schadelijk is om te wachten met seks tot het huwelijk, hooguit onnatuurlijk.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 mei 2006 05:50

Je kan het ook anders bekijken:

Mensen doen het misschien niet omdat het nu eenmaal zo geleerd is of uit principe, maar omdat
- ze er zelf voor kiezen
- ze aan God hebben beloofd voor het huwelijk geen seks te hebben
- zij het niet voor God kunnen verantwoorden
- zij die keus samen met hun partner hebben gemaakt zonder daar een bijzondere reden voor te hebben.

het gaat niet alleen om gevoel of principe.

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 22 mei 2006 11:02

Gerdien B. schreef:Je kan het ook anders bekijken:

Mensen doen het misschien niet omdat het nu eenmaal zo geleerd is of uit principe, maar omdat
- ze er zelf voor kiezen
- zij die keus samen met hun partner hebben gemaakt zonder daar een bijzondere reden voor te hebben.

Ik ben het helemaal met Agorn eens: Ik wil ook niet andermans principe ter discussie stellen. Maar ik wil wel aangeven dat onthouding bij mij een hoop frustratie- en schuldgevoelens naar boven bracht. En ik sta niet meer toe dat deze nare gevoelens het mooie van seks voor mij verpesten. Hoe zeggen ze dat ook al weer: Het bederf van het mooiste, is het lelijkste. Voor mij werd het mooie van seks bedorven door de ideeen die mij in de opvoeding meegegeven zijn; ik kon er niet van genieten, maar voelde me er heel slecht door. Daardoor kreeg een antipathie tegen seks. Ik denk dat dat een reeel gevaar is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mei 2006 11:36

Gerdien B. schreef:Je kan het ook anders bekijken:

- ze er zelf voor kiezen

Ehm, op die manier is het toch evengoed ook uit principe? Wel een zelfgekozen principe natuurlijk, maar dat maakt niets uit. Anyway, het punt was mensen zich er vaak niet goed bij voelen, omdat ze denken dat het verkeerd is. Maar dat gevoel an sich is geen bewijs dat het ook echt verkeerd is, omdat dat voortkomt uit hun eerder gekozen standpunt. Wat niet wil zeggen dat het allemaal onterecht is natuurlijk. :)

Ik begrijp overigens niet waarom je die keuze zou maken zonder er een reden voor te hebben.

Terug naar “Archief”