Pleidooi voor Evangelieverkondiging aan Jood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 21 mei 2006 22:13

Hadden we ons maar aan die opdracht (plicht, zoals je terecht opmerkt) gehouden. Wat zou het er dan, menselijkerwijs gesproken, nu anders uigezien hebben voor het Joodse volk.

Absoluut. Een oprecht Christen, een Kind van God, kán het Joodse volk simpelweg niet haten. Dat bestaat niet. Want het is het volk dat de Vader liefheeft.

Dat we de Joden met hun Messias bekend moeten maken is buiten kijf. Maar over de manier waarop verschillen we misschien van mening.

Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop we Joodse mensen bekend moeten maken met de Messias. Maar het belangrijkste is de prediking:

Rom. 10:4 "hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?"

Met "tot jaloersheid verwekken" bedoel ik: Laten zien, voorleven wie de Messias voor ons is, zodat de Jood gaat zeggen: Wat zij uitstralen, zoek ik ook! Dat is m.i. tot jaloersheid verwekken. Vooralsnog heb ik daar in de geschiedenis niet zoveel van gezien.
Wat denk jezelf overigens wat er met de term "tot jaloersheid verwekken" bedoeld wordt?

Ik denk dat Joodse mensen tot jaloersheid verwekt worden, omdat wij de blijde boodschap hebben, gefundeerd op het werk van Christus, de Joodse Messias. Voorlezen Wie de Messias voor ons is, maakt daar natuurlijk onderdeel van uit, maar daar mag het zeker niet bij blijven. Want het geloof is uit het gehoor, het dient dus in eerste instantie gepredikt te worden. Maar als je het predikt terwijl je leven in strijd is met wat je geloof, dan is dit natuurlijk een waardeloos getuigenis.

Maar je hebt veel Christenen tegenwoordig die heel veel goed doen voor Israël. Die Israël op allerlei manieren steunen. Dat is te prijzen, maar als het daar bij blijft heb je er niet veel aan. Deze Christenen zoeken 'de dialoog', maar willen van Evangelisatie eigenlijk niet veel weten. Alleen als zij de kans krijgen, als Joodse mensen er voor open staan, anders niet. Maar zo werkt het m.i. niet.

Bovendien kun je wel laten zien dat je een goed Christen bent, maar wij blijven ook nog steeds met een zondige natuur zitten, tot de dood ons hier van verlost. Er is dus altijd wel iets te vinden wat tégen ons getuigt. Ons gedrag is dus niet het belangrijkste middel om Joden tot jaloersheid te wekken. Er zijn vele, vele Joden die misschien wel veel beter leven dan wij.

Tot jaloersheid verwekken gebeurd omdat een dwaas en onverstandig volk (wij, de heidenen), de boodschap heeft waar Joodse mensen zó naar verlangt hebben. Die gefundeerd is op de profeten. Door te geloven dus.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 mei 2006 10:35

Absoluut. Een oprecht Christen, een Kind van God, kán het Joodse volk simpelweg niet haten. Dat bestaat niet. Want het is het volk dat de Vader liefheeft.
Luther en Erasmus waren dus geen oprechte Christenen... (een Christen oordeeld bijvoorbeeld ook niet, wat jij nu inpliciet ook doet).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 22 mei 2006 10:43

Raido, ik zeg het misschien wat hard, maar ik meen het oprecht. Hoe kan een Kind van God, die zijn heil heeft ontvangen van een Joodse Messias, het Joodse volk - Gods Oogappel - haten? Let wel: HATEN!!!? Als je dan oprecht Christen bent, dan heb je in elk geval héél, héél weinig van het geloof begrepen.

Luther bracht in eerste instantie wel degelijk het Evangelie onder de Joden. Maar hij werd enorm teleurgesteld omdat maar weinigen het Evangelie wilden aannemen. Toen keerde hij zich tégen het Joodse volk...

Mogen wij daar niets over zeggen omdat wij niet mogen oordelen? Lees eens wat er in 1 Kor. 5:12 staat: "Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?". Als je de context leest begrijp je dat het hier gaat over broeders. Wij mogen elkaar best aanspreken op zaken die niet kloppen. Luther heeft in dit geval een héle, héle grote fout begaan.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 mei 2006 19:06

Optimatus schreef:Het is dan ook uitermate treurig dat het toenmalige volk Israel zijn Koning niet herkende,
Deze mythe moet om zeep!!
Graag maak ik erop opmerkzaam dat reeds voor de dood van Jesjoea velen Hem geloofden:
En zoekende Hem te vangen, vreesden zij de menigte, daar deze Hem hielden voor een profeet. (Matth.21:46) en
Nochtans geloofden ook zelfs velen uit de oversten in Hem; maar omwille van de Farizeen beleden zij het niet; opdat zij uit de synagoge niet zouden geworpen worden. (Joh.12:42)
De Gezalfde, Jesjoea, vertoonde Zichzelf na Zijn opstaan veertig dagen (Hand.1:3) aan meer dan 500 uit de broers (1 Kor.15:5-8), voor Hij ten hemel voer. Let wel, zij heette toen reeds broers, nog voor de uitstorting van de Geest met Sjavoe'oth (Pinksteren). Het heet dan ook: en er werden op die dag [tot hen] toegevoegd omtrent drieduizend zielen (Hand.2:41). Dus nog een mythe van tafel, de gemeente was al voor die dag.
Op de helft van 1e eeuw waren er tienduizenden Joden in alleen al J’roesjalajjiem, die wel geloofden in de boodschap en dat Jesjoea de Masjiach was, en dat dus alleen al in J'roesjalajjiem (Hand.21:20 - duizenden voor moeriaden is geen juiste vertaling), een aanzienlijk percentage van deze stad dus. Onder hen waren zelfs vele priesters (kohaniem) als eerder in hetzelfde boek geschreven (Hand.6:7).
Wie (h)erkende, accepteerden Hem dan niet? De corupte seculiere en religieuze leiders en de natie als collectief. Maar er waren wel degelijk velen die Hem dus wel geloofden,en niet enkelen, zoals ik vaak in betogen meen te proeven!
Dat niet heel Israel zich verzamelen zou laten is reeds lang geprofeteerd:
En nu zegt HASJEM, Die Mij Zich van moeders buik af tot een Knecht geformeerd heeft, dat Ik Ja'akkov tot Hem weerbrengen zou; maar Jiesrael zal zich niet verzamelen laten; nochtans zal Ik verheerlijkt worden in de ogen van HASJEM, en Mijn G-d zal Mijn Sterkte zijn. Verder zei Hij: Het is te gering, dat U Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Ja'akkov, en om weer te brengen de bewaarden in Israel; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der volken, om Mijn verlossing te zijn tot aan het einde der aarde. (Jes.49:5,6)
en
Wie heeft onze bericht geloofd, en aan wie is de Arm van HASJEM geopenbaard? (Jes.53:1)

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 28 mei 2006 20:16

Divrei Shmuel schreef:Deze mythe moet om zeep!!

Het is geen mythe. Het is waar dat velen Joden destijds geloofden dat Jezus van Nazareth de Messias was. Maar zoals je zelf ook al schrijft: het volk alszodanig en haar leiders verwierpen Hem. Met alle gevolgen van dien. Het Koninkrijk dat nabij gekomen was, kwam uiteindelijk niet. De Heere Jezus vertelde de hogepriesters en Farizeeën al: "het koninkrijk van God zal u worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk dat het wel vrucht laat dragen" (Mat. 21:43). Het huwelijksverbond tussen God en Israël werd verbroken.

Divrei Shmuel schreef:Dus nog een mythe van tafel, de gemeente was al voor die dag.

Dat is deels waar. De Gemeente bestaat sinds de opstanding van de Heere Jezus Christus. In dat opzicht heb je gelijk. Maar zonder de komst van de Heilige Geest kon het niet bestaan.

Terug naar “Archief”