Hadden we ons maar aan die opdracht (plicht, zoals je terecht opmerkt) gehouden. Wat zou het er dan, menselijkerwijs gesproken, nu anders uigezien hebben voor het Joodse volk.
Absoluut. Een oprecht Christen, een Kind van God, kán het Joodse volk simpelweg niet haten. Dat bestaat niet. Want het is het volk dat de Vader liefheeft.
Dat we de Joden met hun Messias bekend moeten maken is buiten kijf. Maar over de manier waarop verschillen we misschien van mening.
Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop we Joodse mensen bekend moeten maken met de Messias. Maar het belangrijkste is de prediking:
Rom. 10:4 "hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?"
Met "tot jaloersheid verwekken" bedoel ik: Laten zien, voorleven wie de Messias voor ons is, zodat de Jood gaat zeggen: Wat zij uitstralen, zoek ik ook! Dat is m.i. tot jaloersheid verwekken. Vooralsnog heb ik daar in de geschiedenis niet zoveel van gezien.
Wat denk jezelf overigens wat er met de term "tot jaloersheid verwekken" bedoeld wordt?
Ik denk dat Joodse mensen tot jaloersheid verwekt worden, omdat wij de blijde boodschap hebben, gefundeerd op het werk van Christus, de Joodse Messias. Voorlezen Wie de Messias voor ons is, maakt daar natuurlijk onderdeel van uit, maar daar mag het zeker niet bij blijven. Want het geloof is uit het gehoor, het dient dus in eerste instantie gepredikt te worden. Maar als je het predikt terwijl je leven in strijd is met wat je geloof, dan is dit natuurlijk een waardeloos getuigenis.
Maar je hebt veel Christenen tegenwoordig die heel veel goed doen voor Israël. Die Israël op allerlei manieren steunen. Dat is te prijzen, maar als het daar bij blijft heb je er niet veel aan. Deze Christenen zoeken 'de dialoog', maar willen van Evangelisatie eigenlijk niet veel weten. Alleen als zij de kans krijgen, als Joodse mensen er voor open staan, anders niet. Maar zo werkt het m.i. niet.
Bovendien kun je wel laten zien dat je een goed Christen bent, maar wij blijven ook nog steeds met een zondige natuur zitten, tot de dood ons hier van verlost. Er is dus altijd wel iets te vinden wat tégen ons getuigt. Ons gedrag is dus niet het belangrijkste middel om Joden tot jaloersheid te wekken. Er zijn vele, vele Joden die misschien wel veel beter leven dan wij.
Tot jaloersheid verwekken gebeurd omdat een dwaas en onverstandig volk (wij, de heidenen), de boodschap heeft waar Joodse mensen zó naar verlangt hebben. Die gefundeerd is op de profeten. Door te geloven dus.