Collateral schreef: Toch lees je in Genesis 3:6: "En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijze;" Eva dacht dus het goede te doen! Adam en Eva wisten dat ze Gods gebod overtraden, maar wisten niet dat dat slecht was.
Dat is wel een erg vrije exegese (als je al van een exegese kunt spreken). Vrouwen kunnen soms erg naief zijn, maar hier veronderstel je wel een ubernaiviteit. God heeft bij wijze van spreken 10 minuten geleden op die boom gewezen en gezegd dat ze er met hun vingers vanaf moeten blijven en als er dan een slang langskomt die het tegendeel beweert , zou Eva Gods gebod vergeten zijn en denken dat het voorstel van de slang ook goed was? Je beschikt blijkbaar over een grote fantasie.... Het lijkt me aannemelijker de tekst te lezen als een beschrijving hoe de (vrucht van) de boom er in Eva's ogen uitzag: goed en aantrekkelijk. Een metafoor binnen een metafoor: niet alleen het voorstel van de slang was verleidelijk maar ook de vrucht zelf zag er erg aantrekkelijk uit. Ik ben blij dat ik nooit in jouw aanwezigheid gezegd heb dat een vrouw er goed uitzag want waarschijnlijk zou je dan veronderstellen dat ik overspel met de betreffende vrouw ook wel goed zou keuren....

Voor de rest wekt Genesis 3 inderdaad de indruk dat de mens verantwoordelijk is voor de zondeval (hoewel God als maker uiteraard ook verantwoordelijk is), maar dat betekent niet dat het billijk is om het de mens te verwijten. Er staat ook niet expliciet dat God dat wel doet.
Niet alleen wekt de schrijver van genesis die indruk: ook Adam zelf heeft drommels goed door dat hem wel degelijk wat te verwijten valt. Zijn reactie (verstoppen en wijzen naar je vrouw) is nog steeds een feilloze aanwijzing dat een man weet dat ie verkeerd zit... Verder lezen we in vers 17:
En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
Hoe expliciet had je het willen hebben? Ik erken trouwens ten volle dat niet alleen Adam en Eva er op aangekeken worden: de slang krijgt er als eerste flink van langs. En ik geloof ook niet dat God zich aan Zijn verantwoordelijkheid onttrekt, in Christus neemt Hij m.i. alle verantwoordelijkheid op zich, misschien wel met name voor die zonden die nooit erkend worden. Maar dat de mens niets te verwijten zou zijn is iets wat ik allereerst in Gen.3 niet kan vinden en daarnaast ook iets wat ik logisch niet rond kan krijgen. God herinnert hem niet voor niets aan het gebod dat Hij gegeven had; Adam had wel degelijk anders kunnen en moeten handelen.
Je mag me uitleggen welke door mij onderscheiden concepten uit het niets komen...
Het idee dat de zondeval terug te voeren is op een gebrek aan moreel besef is iets wat niet door de tekst maar door jou geintroduceerd wordt.
Ik denk ook niet dat het verhaal kloppend te maken is. Je kunt dus twee dingen doen: je overtuiging baseren op een verhaal dat niet kloppend te maken is (met de ambiguïteit die dat oplevert), of het verhaal kloppend maken door en dingen uit weg te snijden op basis van wat je verstand zegt.
Ik kies voor de eerste optie met de kanttekening dat mijn overtuiging niet enkel op dit ene verhaal gebaseerd is. De tweede optie lijkt me riskant, zeker als je ervan uitgaat dat we nog wel eens beslissingen maken op basis van een onvolkomen (morele) kennis...
Klopt! De mensheid heeft zijn ellende te danken aan zijn ego-gerichtheid. Dat is puur een zaak van oorzaak en gevolg. Maar dat betekent in mijn ogen niet dat God ons dat ook nog eens kwalijk neemt. God ziet ook wel in dat we vooralsnog niet beter weten.
Ik neem aan dat je het dan over een andere God hebt dan de God van de bijbel? In de bijbel wordt de mens voortdurend verantwoordelijk gehouden voor zijn daden. Eerlijk gezegd vind ik het standpunt van iemand die niet wil dat een ander voor zijn zonden sterft nog sympathieker dan iemand die zegt: 'wir haben es nicht gewusst....'
Laat ik eens een paar zonden uit de wet der tien geboden halen en aanwijzen waarom men deze vaak rechtvaardigt
Ik begrijp het verband niet helemaal. Ik stel dat je niet al onze fouten kunt wijten aan onwetendheid. Vaak doen we willens en wetens dingen die we beter niet zouden kunnen doen. Ben je het daar mee eens of niet?
Wou je zeggen dat God, die Adam kende, niet vantevoren kon beredeneren dat Adam ging zondigen? Was de beslissing van Adam om te zondigen puur random?
Ik denk niet dat het een kwestie is van van te voren beredeneren. In die zin geloof ik er idd in dat Adams beslissing random was. Ik geloof echter wel degelijk dat God wist dat Adam dit zou doen. Ik zie alleen niet welk punt je daarmee wil maken.
Wat betreft vrije wil: ja, wat betreft de wil om het goede te doen: nee. Wat betreft beiden gecombineerd: nee dus. Zie de plaatjes.
Je plaatjes zijn in mijn ogen slechts een verbeelding van jouw denkbeelden en niet van de werkelijkheid dus wat je er mee zou willen bewijzen weet ik niet...
Volgens mij bedoel ik hetzelfde hoor. Als je het kwade niet wil doen, betekent dat toch dat je wil ervoor zorgt dat je geen kwaad zult doen? Zo'n wil miste Adam dus kennelijk, want Adam wilde wel kwaad doen (omdat hij niet wist dat het kwade hem niet zou dienen). Daar zit hem dus het probleem.
Ik denk niet dat we hetzelfde bedoelen. Ik geloof namelijk niet dat Adam een wil miste die Christus wel had (als het gaat om het nemen van beslissingen). Ik vraag me ook af wat jij voor beeld hebt vanhet proces dat we bestempelen als het nemen van een beslissing of het maken van een keuze. Bij lastige keuzes wegen we vaak heel veel verschillende dingen tegen elkaar af: ons hoofd zegt iets wat tegengesproken wordt door ons hart en onze omgeving zegt weer wat anders. Vervvolgens zitten we met de erfenis van een opvoeding en spelen ook onderbuikgevoelens nog wel eens op. En dan pretendeer ik niet eens een uitputtende opsomming te geven. Op basis van al deze, vaak tegenstrijdige, factoren nemen we een beslissing. Ik geloof niet dat we 1 van die factoren kunnen aanwijzen als onze (vrije) wil. Ik geloof niet dat er in het geval van Jezus een principieel andere aanvullende wil aanwezig zou zijn geweest bij het nemen van zo'n beslissing. Het verschil zit hem in de beslissing die uiteindelijk genomen wordt: daarin falen Adam en ik, maar Christus niet.
Daar komt bij dat het spreken van een 'ontbrekende wil' enigszins misleidend is. Als we b.v. zeggen dat het iemand aan de wil ontbreekt om verder te vechten dan bedoelen we daarmee niet dat er geen factor / stem in die persoon zou zijn die niet wil doorvechten. Wat we bedoelen is dat de afweging leidt tot een keuze om niet door te vechten. Blijkbaar geeft de persoon in kwestie prioriteit aan andere factoren. De 'ontbrekende wil' duidt dus niet op de afwezigheid van een bepaalde factor maar duidt op de uitkomst van de afweging.
De weergave van het beslissingsproces in cirkeltjes is m.i. dan ook een verregaande simplificatie die geenszins recht doet aan de werkelijkheid.