Waarom geloven jullie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

amused
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor amused » 15 mei 2006 19:17

Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde.

op de aarde, en onder de aarde. Als het een bol was zou er "in" de aarde moeten staan.

in de water onder de aarde is 1 zin :roll: onder de aarde is dus aardoppervlak in dit zinsverband

Deut 28,64
want de HEER zal u uiteenjagen en onder alle volken verstrooien, tot in de verste uithoeken van de aarde. Daar zult u andere goden vereren, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, goden van hout en van steen.

alleen iets wat een einde heeft, heeft een uithoek. Op de kaart is het een uithoek, maar een bolvormige aarde zorgt ervoor dat er geen einde komt.

uithoeken kan je op meerdere manieren lezen. uithoeken zijn ook plekken waar mensen niet of nauwelijks komen. en ik denk ook dat ze dat hier bedoelen ;) ik weet het zelfs bijna zeker.

Job 9,6
De aarde schudt hij van haar plaats, zodat haar zuilen wankelen.

zuilen?

moeilijk hier een antwoord op te geven. eerst nog geen antwoord op, maar naar mijn idee worden hier bergen bedoelt ofzo. maar hier durf ik geen antwoord op te geven.

Job 28,24
Want hij ziet tot aan de randen van de aarde, onder heel de hemel ontsnapt niets aan zijn blik.

randen?

als je van heel ver op de aarde kijkt.. (vanuit de ruimte dus zie je het als een cirkel met lichte randen (de dampkring)) beetje drogredenatie dit van ons allebei op deze tekst. het kan ook symbolisch bedoelt zijn.. de vorige trouwens ook.

Job 37,3
Hij laat het rollen langs de hele hemel, zijn schichten lichten tot het einde van de aarde.

einde? een bol heeft geen einde.

einde van de aarde zie jij alleen als afstand? en niet als tijdsbesef? tot hij terug komt misschien? einde kan je ook meerdere betekenissen geven.

Job 38,13
om de uiteinden van de aarde te pakken en de goddelozen van haar af te schudden?

Job 38,14
Als klei waarin een zegel wordt gedrukt, zo krijgt de aarde vorm, haar oppervlak wordt gedrapeerd als een kleed.

Ps 2,8
Vraag het mij en ik geef je de volken in bezit, de einden der aarde in eigendom.

etc etc zo zijn er nog veel meer teksten die dingen zeggen als "uiteinden der aarde", "alle 4 hoeken der aarde"
[quote]
alle 4 hoeken van de aarde :roll: : noord, oost, zuid, west oftwel de 4 windstreken, aangezien isreal bijna centraal staan kan je daar 4 kanten opgaan waarmee land wel 4 hoeken heeft ;) noord oost zuid en west. (amerika was nog niet ondekt)

zo kan ik ook nog vele teksten vinden die het weer anders gaan zeggen.. maar ik heb al veel argumenten tegenargumenten kunnen geven ;) dus ik houd eerst even op want we zijn alweer te ver offtopic :roll:
het gaat per ongeluk sorry
het punt is dat de evolutiedoctrine de wereld niet veroverde door kracht van argumentatie, maar in haar hoedanigheid als gnostische mythe

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 mei 2006 19:46

Aragorn schreef:Ik vond haar vragen anders helemaal niet zo simpel en simpele antwoorden doen de werkelijkheid vaak maar tekort. Maar ik begrijp dat jij liever zag dat iedereen even in de evangelisatie-modus ging om vervolgens net te doen alsof we allemaal altijd zo eensgezind zijn en het geloof niet iets is waarbij regelmatig heftige vragen opkomen?

Ja, zoiets ja ga hier maar evangeliseren. Tuurlijk roept het geloof vragen op, Als dat niet was zouden we net als God alwetend zijn. Maar je kan iemand toch wel gewoon vertellen wat geloven is?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Waarom geloven jullie?

Berichtdoor meschianza » 15 mei 2006 20:07

pol schreef:Merel2 schreef:
Hoi!

Ik weet niet of mijn oproep hier tussen past, maar ik zag ergens bij de regels staan dat discussies over geloof hier toegestaan zijn... waarom zou het anders een forum zijn. Ik ben hier dus niet om iemand te kwetsen, maar ben erg geinteresseerd hoe gelovige mensen denken. En met gelovige mensen bedoel ik mensen die in het bijbelverhaal geloven, god dus... etc.

Ik zelf ben totaal niet gelovig. Daar ben ik te nuchter voor. Ik ben er niet mee opgevoed en ik geloof dat dat een heel verschil maakt.
Ik denk dat geloof een steun voor mensen is. Dit zullen veel mensen misschien mooi vinden, maar ik vind het iets onbetrouwbaars en ben veel te naief en nuchter om in dingen te geloven die 'gevoeld' worden door sommige mensen en die 'geschreven' staan.
Kort samengevat: ik snap niet dat mensen geloven in iets waarvan ze het bestaan niet eens zeker weten. Ik snap dat mensen sneller ergens in geloven als ze er mee opgevoed zijn. Hoe zal het zijn als je er niet mee op wordt gevoed (ook niet als atheist) en er dan rond je 20e objectief naar kan kijken. Zo is het bij mij gegaan en ik heb er niks mee. Ik vind dat mensen soms gebrainwashed lijken omdat hun hele leven om god draait.
Daar ben ik altijd weerverbaasd als ik een eo programma kijk of een verhaal hoor van iemand.

Wie wil er reageren op mijn verhaal. Ben erg benieuwd hoe jullie denken en of jullie met geloof op zijn gevoed.

Groetjes, Merel

merelzwabber@hotmail.com

Ik ben gelovig opgevoed, maar vanaf mn 14e ben ik de koran, de joodse mystiek, de boeken van darwin gaan gelezen en daarna het geloof in de oude doos gedaan als een mensenbedenksel.(terwijl ik uiterlijk een serieuze christen leek en netjes mee naar d ekerk ging)

Vervolgens heeft een reeks gebeurtenissen en ontmoetingen die absoluut geen toeval kunnen zijn geweest (ik geloof dus hartstochtelijk niet in toeval) in mijn leven mij aan het denken gezet, eigenlijk nog iets heftiger: het was echt in beeldspraak een hand die mij greep en mij radicaal omdraaide en toen ben ik opnieuw in de bijbel gaan lezen en alles wat ik ooit las als iets gewoons, waar ik mee opgevoed was, ging mij persoonlijk aanspreken. Dat was de aanloop.

Ik heb altijd vragen, ook naar God. Maar Hij is voor mij wel een Wezen die heel persoonlijk in mijn leven aanwezig was, die met mij sprak en aan wie ik ooit verantwoording over mijn leven zal afleggen. Toch zal Hij, tot ik Hem face to face ontmoet, een Persoon zijn die ik nooit zal begrijpen of doorgronden. Jezus vind ik ook vatbaarder (zal dan ook de bedoeling van God zijn geweest) van Hem kan ik echt leveslessen krijgen om inzicht te krijgen in mijn eigen leven maar ook in de bedoelingen van God. Ik geloof dat God door Jezus de mens is genaderd.

Kortom: waarom geloof ik? geloven is voor mij geen 'fijne feeling' of een brainwash van mijn opvoeding, als dat zo zou zijn zou het mij nu aan geloof ontbreken. Mijn geloof is in de eerste plaats een rationele overtuiging (verklaring en doel van ons zijn hier op aarde) dat er een God/Hoger Wezen is, en vervolgens (en dat was niet altijd even vanzelfsprekend voor mij) dat God zich in de bijbel bekend maakt aan de mensen ofwel dat de profetien die door heel de bijbel als een rode draad lopen, waar zijn.

Geloof in God van de bijbel is ook mijn ziel, mijn richtlijn in mijn leven ook al marcheer ik regelmatig een andere kant op en gebeuren er dingen die bij mij veel vragen of zelfs woede oproepen, ik kom er steeds weer terug. Ik ervaar dat God zich bemoeit met mijn leven, soms subtiel, soms heel heftig. Een deel van mijn geloof is dan ook gevoelsmatig/een persoonlijke beleving.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

tukker
Verkenner
Verkenner

Re: Waarom geloven jullie?

Berichtdoor tukker » 21 mei 2006 21:02

pol schreef:Merel2 schreef:

Ik zelf ben totaal niet gelovig. Daar ben ik te nuchter voor. Ik ben er niet mee opgevoed en ik geloof dat dat een heel verschil maakt.
Ik denk dat geloof een steun voor mensen is. Dit zullen veel mensen misschien mooi vinden, maar ik vind het iets onbetrouwbaars en ben veel te naief en nuchter om in dingen te geloven die 'gevoeld' worden door sommige mensen en die 'geschreven' staan.
Kort samengevat: ik snap niet dat mensen geloven in iets waarvan ze het bestaan niet eens zeker weten. Ik snap dat mensen sneller ergens in geloven als ze er mee opgevoed zijn. Hoe zal het zijn als je er niet mee op wordt gevoed (ook niet als atheist) en er dan rond je 20e objectief naar kan kijken. Zo is het bij mij gegaan en ik heb er niks mee. Ik vind dat mensen soms gebrainwashed lijken omdat hun hele leven om god draait.
Daar ben ik altijd weerverbaasd als ik een eo programma kijk of een verhaal hoor van iemand.

Wie wil er reageren op mijn verhaal. Ben erg benieuwd hoe jullie denken en of jullie met geloof op zijn gevoed.

Groetjes, Merel

merelzwabber@hotmail.com

Hallo Merel2,

Als reactie op jouw topic wil ik het volgende zeggen:

Ten eerste hoeft het feit dat je "nuchter" bent niet te belemmeren dat je gaat geloven in God. Ook ik ben een "nuchter" iemand. Ondanks dat ben ik wel christen. Ik ben wel christelijk opgevoed, daarom denk ik dat dat een voordeel is ten opzichte van een niet christelijke opvoeding. Toch heb ik zelf de keuze gemaakt om verder te gaan met het geloof. Deze keuze is niet leeftijdgebonden (dus hoef je niet rond je 20e te maken).

Wat mensen "voelen" bij het geloof is denk ik per persoon verschillend. Het gaat om je persoonlijke relatie (band) met God. Ik kan me voorstellen dat je als niet gelovige vraagtekens zet bij sommige uitspraken of tv-programma's. Dat heb ik (als gelovige) soms ook wel. Ik hoop dat deze uitspraken en programma's je niet weerhouden om je te verdiepen in het christelijk geloof. Dit kan op verschillende manieren. Hou je bijvoorbeeld van popmuziek, luister dan bijvoorbeeld eens naar een radio-uitzending vanaf het Flevo-Festival.

Hopelijk komt dit niet te evangeliserend op jouw over, maar ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt (positief natuurlijk). Zou je op mijn reactie willen reageren? (hoeft natuurlijk niet, als je dat niet wilt).

Groeten,

tukker

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 24 mei 2006 15:03

mmmmm waarom, geloof ik ?
Omdat ik er vanuitga dat het mens met een hoger doel geschapen is. en ik weet Hij heeft een spirit een geest en niet alleen een ziel.

De geest van de mens kan uitgaan naar talloze dingen.

Met je geest kom je in verbinding met je diepere zelf,
Het is de vervulling van je zijn in iets, dat kan van deze wereld zijn of van een andere wereld.
als je hogere uitsluit dan wordt je geest beheerst door die dingen op aarde waar je hart naar uit gaat en dat kan van alles zijn.
Als je dat in andere dimensies zoekt kun je ook door allerlei ervaringen in beslag worden genomen,

als je tot de conclusie komt dat God bestaat en jouw hemelse Vader is en dat Hij trouw is aan Zijn Woord dan kun je door geloof in Hem eeuwig leven bij Hem ontvangen.
Als je gelooft in de voortzetting van je ziel , maar je wilt je niet onderwerpen aan de wil van de Eeuwige , dan blijf je ook na je dood spiritueel ergens anders voortleven.

Dit is het doel van je aardse reis hier. Op zoek gaan waar jouw spirit naar uit gaat
Als je bij YHWH wilt horen dan krijg je deel aan Zijn Geest. Bij Hem is er Geen spiritueel vacuum ,zo heeft Hij zich door Zijn Woord bekend gemaakt .

Iedereen maakt een keuze wat voor hem het belangrijkst is .
en uiteindelijk is het een geloof .
Je bent met een vrije wil geboren , je mag kiezen
Waarom geloof je ----en wat geloof je ----- daar is iedereen vrij in.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Terug naar “Archief”