1 Korintiers 3: 10-15

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 mei 2006 09:44

11 want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf.
Er worden naast de woorden van Christus in elke kerk wel uitleggers aangehaald die een bepaalde visie ergens op hebben. In de Bijbel staat nergens dat God Drie-enig is bijvoorbeeld, wij vinden dat best wel een fundament dat je moet geloven, bovenop Christus zijn honderden kerken gebouwd die terug gaan op de belijdenis van Petrus en toch zo verschillend zijn.

12 Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro,
Dingen die de waarheid zouden dragen, in sommige kerken kijken ze raar als je een broek aan hebt, en is dat ook een fundament. Traditie is in andere kerken ook weer een fundament (vooral in de orthodoxe en de katholieke kerken) terwijl in andere kerken het anders is. God kijk naar je hart niet naar je broek, die verbrand toch het gaat om je ziel.

13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is.
Of je nou katholiek was, protestants, gergemmer of jehovah's getuige. Als je geloofd wat Petrus heeft gezegt en je daar ook naar geleefd hebt, alle uiterlijke dingen zullen weg gebrand worden en slechts de dingen waar het omgaat zullen overblijven.

14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond.
Je kunt dingen doen omdat je er achter staat (je hebt een rok aan omdat je er van overtuigd bent dat God die teksten zo bedoeld heeft, een keuze) of je kunt dingen doen omdat je dat gewend bent (rok, dat hoort gewoon).

15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.
Het gaat vooral om het waarom achter je keuzes in het leven, waarom je dingen doet of juist niet doet. Vast houden aan je overtuiging, je rots je belijdenis. Dan vallen intrepretaties weg, die maken niets meer uit. Of je geloofde in een God of in een Drie-enige God. Wie geloofd zál het leven hebben. Jezelf gebouwde religieuze bouwwerk kan best gegrond zijn op de Bijbel en op Christus en toch afwijken. Ik denk dat het ook daarom gaat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 mei 2006 10:22

Daar staat iets heel eenvoudigs Marina87

Paulus wijst de Corintieërs op iets waar zij niet in wilde geloven, namelijk Jezus Christus als navolger. Paulus wil de wantoestanden in de gemeente van Corinthe oplossen en dan gaat het vooral om het belang van de leefwijze. Het is niet voldoende als iemand zegt christen te zijn, hij moet ook als christen handelen. Wie dit niet doet, berooft de naam van Christus van Zijn eer. Ook daagde men elkaar daar in Corinthe voor de wereldlijke rechter, stond onzedelijk gedrag toe, ontkende de opstanding en had onenigheid over het huwelijk. Paulus wilde orde op zaken stellen om uiteenvallen van de gemeente te voorkomen.

Wat dat betreft is deze brief van Paulus in 2006 nog zeer actueel.

En daarom noemt de apostel VUUR.
Door vuur komt het echte werk van Christus navolgers openbaar. Een goudsmid loutert het goud door vuur, alles wat geen goud is verbrand en houd hij zuiver goud over, je zou kunnen zeggen 100% karaats goud.

Dat geld ook voor jou en mij.
Hoe staat het met de navolging van Christus bij jou?
Kan dat de vuurdoop doorstaan of zal het dan verbranden?
Als je dan verbrand, zal je daarvoor de prijs betalen in een eeuwig verderf!
Kom je door vuur heen dan zal je gered worden in een eeuwig leven bij God in de Hemel.

Kort gezegd is Christus in de eerste plaats Navolger! en dan kan Hij Verlosser voor je worden, en dat gaat niet zonder strijd, niet zonder VUUR.
Daar in Corinthe zeiden ze ook dat ze christenen waren maar ze leefden er niet naar en kijk maar om je heen ook vandaag zijn talloze van deze christenen die met de wereld mee leven en toch zeggen dat ze christen zijn. Dat is onmogelijk.
Dat wil nu dat VUUR zeggen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 mei 2006 10:28

Jantjes schreef:Daar staat iets heel eenvoudigs Marina87

ik wist het ook niet jantjes, niet iedereen begrijpt zulke teksten in 1 keer ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 05 mei 2006 10:34

Jantjes schreef:Dat geld ook voor jou en mij.
Hoe staat het met de navolging van Christus bij jou?
Kan dat de vuurdoop doorstaan of zal het dan verbranden?
Als je dan verbrand, zal je daarvoor de prijs betalen in een eeuwig verderf!
Kom je door vuur heen dan zal je gered worden in een eeuwig leven bij God in de Hemel.

15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

Maar hoe zit dit dan, jij uitleg sluit hier niet bij aan. Het lijkt wel alsof je door een vagevuur heen moet en daarna toch nog wordt gered.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 mei 2006 10:58

Nee, wij leven NU in dat vuur, marina78
Jij en ik moet NU de geestelijk strijd aan en kiezen ieder moment van de dag tussen goed en kwaad. Daarvoor is ook de wet ons gegeven die in beginsel al in ons hart door geweten en consciëntie is ingeschapen. De tien woorden des levens, die later door Mozes is uitgewerkt in de tien geboden.

Bedenk marina78 dat in ’t leven
Verzoeking je steeds omringt
Dat waar jij ook zult begeven
Het kwade zijn sirene zang zingt
Vol zonde en verlokking is ’t leven
Het kwaad dartelt steeds om je heen
Maar als het je lokt in zijn dreven
Heb dan moed en zeg NEEN.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 10 mei 2006 17:24

De genoemde tekst gaat m.i. over het oordeel van de gelovigen nadat zij de hemel binnen gegaan zijn. Het vuur is hier niet letterlijk maar een beeldspraak. De genoemde elementen zijn afgeleid van de bouw elementen van de tempel van Salomo (vgl. 16 e.v.) waarbij het verschil is dat de eerst genoemde brandbaar zijn (hout, hooi en stro) en de tweede (goud, zilver en diamanten) niet.

Indien jouw werken nu hout, hooi en/of stro zijn zullen ze geen standhouden in het oordel. Echter de gelovige zal wel standhouden want is gered door Christus en dat werk is absoluut "onbrandbaar", maar een extra beloning zit er niet in. Echter wie in zijn leven echte goede werken (uit God en tot God) gedaan heeft zal beloning ontvangen over zijn werk, zijn werk wordt in het oordeel alleen maar gelouterd door het vuur (getoond hoe puur het werkelijk is, vgl. zac 13:9).

Het beeld van vuur als oordeel is hier dus heel mooi gekozen: het verteerd wat slecht is en toont de puurheid van wat goed is, precies wat er in het oordeel zal gebeuren dus...
Laatst gewijzigd door @tlantis op 10 mei 2006 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 10 mei 2006 17:32

Jantjes schreef:Nee, wij leven NU in dat vuur, marina78
Vers 13 zegt duidelijk: "Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven. "

Dat is duidelijk toekomende tijd en de uitdrukking "de dag" slaat m.i. duidelijk op het oordeel (vgl. 1Ko1:8; Heb10:25; 1Th5:4).

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 mei 2006 18:19

Dat is duidelijk een rooms-katholieke exegese en in mijn ogen een dwaling @tlantis.
De Statenvertalers leggen het anders uit namelijk: de dag, dat is de tijd; of het licht der waarheid, overeenkomstig; Ro 13:12 De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts. Ro 13:13 Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid; Efe 5:13 Maar al deze dingen, van het licht bestraft zijnde, worden openbaar; want al wat openbaar maakt, is licht. 2Pe 1:19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.

Ik sluit mij gaarne bij deze verklaring aan van de SV.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 10 mei 2006 22:00

Jantjes schreef:Dat is duidelijk een rooms-katholieke exegese en in mijn ogen een dwaling @tlantis.
De Statenvertalers leggen het anders uit namelijk: de dag, dat is de tijd; of het licht der waarheid, overeenkomstig; Ro 13:12 De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts. Ro 13:13 Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid; Efe 5:13 Maar al deze dingen, van het licht bestraft zijnde, worden openbaar; want al wat openbaar maakt, is licht. 2Pe 1:19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.

Ik sluit mij gaarne bij deze verklaring aan van de SV.
Deze uitleg is niet Rooms, de Roomse theologie legt deze tekst uit als een werkelijk vuur waarin de gedoopte gelouterd wordt tot hij de hemel kan binnen gaan. Dit is wel degelijk heel iets anders als het vuur als metafoor voor een ordeel...

Overigens zijn er genoeg protestantse uitleggers die dag ook uitleggen als oordeel (o.a. Matthew Henry, John Nelson Darby, Jamieson, Fausset en Brown, Barnes en John Wesley).

De uitleg van de kantekenaren vind ik wat onlogisch:

1. Er staat zal en dus gaat het over de toekomst.
2. De koppeling tussen het begrip dag uit Rom 13 is erg onlogisch, verglijk het maar eens met de teksten die ik aanhaalde over het begrip "in de dag". Waarom zou Paulus hier een verglijk maken tussen de periode verlicht met het evangelie/Geest als hij het heeft over loutering en vertering van vuur? De koppeling met 2pe1:19 is wel goed, echter, daar zinspeelt Petrus ook op de toekomst... De koppeling met Efz 5 is waarschijnlijk nog het sterkst, alleen worden hiermee de begrippen vuur en licht wel heel erg op een lijn getrokken, terwijl licht alleen een openbarende werking heeft en geen verterende.
3. Het Griekse woord "Hemera" kan zowel dag als oordeelsdag betekenen. Dit is in veel talen zelfs over genomen. Denk aan het duits, waarin Tag ook nog oordeel betekend (b.v. Reigstag)
4. In commentaren die nieuwer zijn als de kanttekeningen komt deze uitleg nog maar weinig voor (met als uitzondering John Gill). Ik verwacht dan ook dat de uitleg ook wel iets te maken had met het zo veel mogelijk afstand willen nemen van Rome en het vagevuur. Vandaar ook dat bijv. Calvijn ook eerst begint met het verwerpen van de dag als oordeel en vervolgens een afwijkende exegese van de tekst geeft als de kanttekenaren (het vuur als de Heilige Geest).

Met dit alles wil ik overigens niet zeggen dat ik de exegese van de kantekeningen uitsluit, de gedachte is sowieso ook bijbels... ik vind deze hier echter minder uit de tekst spreken.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mei 2006 23:46

Overigens zijn er genoeg protestantse uitleggers die dag ook uitleggen als oordeel (o.a. Matthew Henry, John Nelson Darby, Jamieson, Fausset en Brown, Barnes en John Wesley).

Ah, @tlantis heeft een online bijbel ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 11 mei 2006 08:56

Klaas schreef:

Ah, @tlantis heeft een online bijbel ;-)
Nee hoor, E-sword... :P

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 mei 2006 09:02

Ja, akkoord @tlantis ik kan mij volkomen in jou verklaring vinden.
Jou eerste reacties in deze topic met het eerste zinnetje riekte een beetje naar R.K. Maar als ik goed gelezen had, had ik het eruit kunnen halen. Hartelijk dank voor je tweede uitgebreidere toelichting en uitleg op mijn opmerking aan jou.

Wij moeten de Bijbel maar zo eenvoudig mogelijk uitleggen (dat deed jij ook), niet naar eigen inzicht, maar onderzoeken of zij uit God zijn. Als Paulus ook in dit hoofdstuk zegt ‘Gods gebouw zij gij’ wijst hij hiermee naar het heden, thans en nu. Ook in de laatste verzenen van dat zelfde hoofdstuk verwijst hij zo uitdrukkelijk op heden met de woorden ‘hetzij tegenwoordige, hetzij toekomende dingen’ dat het om NU gaat! zo ook in te toekomst na ons sterven, zodat wij niet als in een verschrikking voor Gods aangezicht komen te staan. De vraag van marina87 kwam mij toch meer over als zou er toch een vagevuur zijn overeenkomstig de tekst en uitleg van R.K. omdat zij twijfelde over dat vagevuur. Het is waar zoals jij zegt dat het woordje ‘zal’ naar te toekomst verwijst maar, staat niet los en op zichzelf. Heden, indien gij Zijn stem dan hoord, enz.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mei 2006 10:12

Jou eerste reacties in deze topic met het eerste zinnetje riekte een beetje naar R.K.
Is dat een probleem dan? Er zijn erg veel goede katholieke schriftuitleggers en theologen, neem alleen al St. Augustinus.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 mei 2006 10:47

Ja, wel als het gaat over de uitleg van het ‘vagevuur’.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 mei 2006 18:17

Ik heb het nog eens nagevraagd aan iemand die theologie gestudeerd heeft, en hij legde het zo ongeveer als Technico uit.

Ps. wij leven niet nu in dat vuur, dat vuur is als de Here God gaat oordelen over het bouwen op dat fundament Christus. Als je dat fundament heb ben je gered. Die stoppelen en dat stro zijn bijv. je met dingen bezig houden die niet belangrijk of nutteloos zijn voor Zijn Koninkrijk. Dat vuur maakt openbaar hoe jij op dat fundament gebouwd hebt. Een heel mooi boek wat hierbij past, en wat ik zelf ook heb is 'Op het randje van de eeuwigheid' van Randy Alcorn. :)

Terug naar “Archief”