aan vrouwelijke gelovigen: 1 Korintiers 11:2-16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 mei 2006 18:22

zie vs 15

(en zie mijn eerste posting in dit topic)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mei 2006 18:22

Raido schreef:Overigens vind ik het wel lachwekkend dat het hoofddeksel in de tijd een symbool van het gepeupel was. De Griekse Jet Set ging blootshoofd en het gepeupel ging met een muts of hoofddoek door het leven. Hoeren waar bijvoorbeeld kaalgeschoren en zonder hoofddoek.

Als symbool van nederigheid en kuishuid schrijf Paulus dan dat het goed is dat vrouwen een hoofddeksel dragen (tijdens het gebed), (om de engelen niet te verleiden :roll:).

Kijk je in onze cultuur (de hiphop-scene daargelaten) dan is het hoofddeksel vooral iets van de elite, van die reusachtige schepen. Laatst in West (Gergem -West, Rijssen) gingen er twee dames voor mij zitten met formaat sombrero hoofddeksels, de hele dienst.

vandaar dat ik altijd tegen een hoed ben geweest. heb altijd een pet op.
het is niet om de engelen niet te verleiden, maar om de engelen wil. Al heb ik geen idee wat dat verder precies inhoud.

Mijn idee; als we vinden dat wij die dingen letterlijk moeten nemen dan:

1. Hoofddoekjes bij de ingang, voor iedereen hetzelfde.

goed idee! Volgens mij moet het een teken van nederigheid zijn en niet een hoedenparade wezen. Het schiet zijn doel voorbij .
2. Alleen op doen tijdens het gebed, waarbij de hele gemeente bid met opgeheven handen.

*gniffel*
Zie de kerkenraad al staan met opgeheven handen. Maar toch zit hier wat in. Al vind ik het dan ook niet erg om dat doekje de hele dienst op te houden.
3. Mannen moeten hun baarden laten staan.

Waar haal je deze regel vandaan? Ik hou niet zo super van baarden namelijk :lol:
4. We eten geen biefstuk en bloedworst meer.

Waarom niet?
5. We doen kwastjes aan onze kleding.

Biij de vrouwen zitten die er tegenwoordig er al vaak aan ;)
6. Vrouwen mogen pertinent geen vlechten in hun haar hebben.

hehe, eindelijk andere refodracht 8)
7. Geen make-up en haarkleurspoeling (wij kunnen geen haar op ons hoofd van kleur doen verwisselen).

helemaal mee eens!!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 02 mei 2006 18:28

Wullimpie schreef:Wat ik me altijd afvraag, als dit geldt voor het bidden in de kerk, waarom dan niet voor het bidden voor het eten?
(de hoed bedoel ik dus)

Dat vraag ik mij dus ook af. Daarnaast weet ik dat Joodse vrouwen, vooral de Orthodoxe vrouwen, bij ieder gebed een kleedje? over het hoofd leggen. En aangezien dit in het Nieuwe Verbond wordt verkondigd, moeten wij daar dan geen gehoor aangeven?

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 02 mei 2006 18:33

Gerdien B. schreef:Dat vraag ik me ook af Wullimpie.

In het de oekraïne bidden vrouwen overal met een hoofddoek op hun hoodf. Ook als ze in een restaurant gaan bidden. Dat is pas consequent zijn.

Ik kan je zeggen dat ik net naar de kapper ben geweest maar mijn haar is nog lang Biamarth 8)
dus aan dat deel houd ik me iig al.
In de kerk heb ik ook een petje (nee geen hoed) op. Dus ook daar houd ik me aan.

En,.... hoe doe jij dit thuis dan?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mei 2006 18:35

dan heb ik niets op mijn hoofd.

Ik zat net te denken: in hoeverre moet dat? want dan moet ik echt continu een pet op hebben of iig mee hebben. Zo vaak schiet er tussen alles door een gebed omhoog. Als ik in de auto zit, op het werk tussen de bedrijven door en ga zo maar door.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 02 mei 2006 18:37

LeChat schreef:
Wullimpie schreef:Wat ik me altijd afvraag, als dit geldt voor het bidden in de kerk, waarom dan niet voor het bidden voor het eten?
(de hoed bedoel ik dus)

Er zijn/waren dan ook heel extreme vrouwen die de hele dag met een hoed op lopen... Mijn opa had vroeger zo'n kennis: ze had zo'n zwart muts-hoedje op, verder ook helemaal in 't zwart en natuurlijk kousen van minstens 100 denier. :wink: Ik was een jaar of 4 toen ze een keer bij ons thuis kwam en ik zei tegen d'r dat ze haar hoedje wel af mocht doen. Waarop zij zei dat ze dat niet deed, omdat ze 'm droeg voor de Heere... (Verhaal wordt nog regelmatig opgehaald, samen met andere situaties waarin ik m'n ouders in verlegenheid bracht. :) )

Ik heb een zusje di edaar ook een handje van had. Zij is nu 19 en,....... kan mijn vader nog steeds een rood hoofd bezorgen! :lol:

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 02 mei 2006 20:50

Gerdien B. schreef:Dat vraag ik me ook af Wullimpie.

In het de oekraïne bidden vrouwen overal met een hoofddoek op hun hoodf. Ook als ze in een restaurant gaan bidden. Dat is pas consequent zijn.

Ja, en wat anders als de hoedenparade (de een nog groter, mooier en duurder als de ander :roll: ) in de kerken hier. Want dat kan volgens mij ook niet de bedoeling zijn.

Ikzelf draag geen hoed in de kerk, mijn man komt is van huis en kerk uit wel gewend dat vrouwen een hoed dragen en ik niet, als we iets hebben van zijn familie, dan leen ik wel een hoed, maar ik kan nou niet zeggen dat ik me dan erg prettig voel.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mei 2006 20:52

is dat ook niet meer gewnning?

ik ben pas ook mee geweest naar een kerk waar ze geen hoed op hebben terwijl ik dat van huis uit wel gewend ben. Opzich voel ik me daardoor niet minder op mijn gemak zitten.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 02 mei 2006 21:03

ik voel me niet op mijn gemak met een hoed op.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: aan vrouwelijke gelovigen: 1 Korintiers 11:2-16

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2006 21:23

biamarth schreef:1 Korinthe 11:2-16

Ik vraag mij af in hoeverre de zusters zich aan deze richtlijnen houden. Met name dan gesproken over vs. 13 en 14.

Wat nou als je de vragen van vers 13 en 14 met nee kan beantwoorden? Houdt dat dan niet in dat je er geen rekening mee hoeft te houden? Blijkbaar is het heel cultuur- en plaatsgebonden want als je leest wat Paulus zegt was het in die tijd volstrekt logisch dat het bidden zonder bedekt hoofd niet kon.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 mei 2006 21:23

die hoedenparade komt gewoon door de mensen zelf. Gewoon niet aan mee doen :wink: (maar het is knap lastig om een gewoon, niet zo groot, zonder verentooi, zonder tierelatijn hoed te vinden)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 02 mei 2006 21:26

je kan ook een hoofddoekje kopen :wink:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 mei 2006 21:30

op een shirt/trui/vest/wat dan ook met capuchon aan doen, en de capuchon opzetten :mrgreen:

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 03 mei 2006 09:39

rosekapje schreef:ik voel me niet op mijn gemak met een hoed op.

En ik voel me juist niet prettig als ik geen hoed draag. :wink:
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2006 11:53

Dames, hou es op met dat geleuter... en ga eens op mijn vraag in :P
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”