Ik weet niet of Raido hier ook tevreden mee is. Maar dat horen we als het goed is vanzelf

Moderator: Moderafo's
Ja hoor, ik ben niet tegen het weigeren van mensen, maar niet op basis van het boos zijn van God op de hele gemeente omdat ik het wat anders opvatte dan men bedoelde (gok ik).hananja schreef:Ok.. Dit vind ik idd voor mij het vraagstuk redelijk oplossen. Maar ja, dan vind ik het nog steeds vreemd dat het niet wordt genoemd in de HC en dat ze dezelfde conclusie trekken zonder die grond.
Ik weet niet of Raido hier ook tevreden mee is. Maar dat horen we als het goed is vanzelf
Raido schreef:Ja hoor, ik ben niet tegen het weigeren van mensen, maar niet op basis van het boos zijn van God op de hele gemeente omdat ik het wat anders opvatte dan men bedoelde (gok ik).hananja schreef:Ok.. Dit vind ik idd voor mij het vraagstuk redelijk oplossen. Maar ja, dan vind ik het nog steeds vreemd dat het niet wordt genoemd in de HC en dat ze dezelfde conclusie trekken zonder die grond.
Overigens vind ik niet dat een kerk de HC maar mag aangrijpen om mensen te weigeren die bijvoorbeeld op een sportvereniging (of bestuur van) zitten. Dat valt imho niet onder 'een ergerlijk leven leiden'. Ergernis en Erg is 2
André schreef:Ja ik durf de kerkraad en de predikant daarvan op de hoogte te stellen, omdat een 1 op 1 gesprek niet mogelijk was in mijn situatie.Wullimpie schreef:Mee eens, maar laten we eerlijk zijn, durf jij dat?
Bij ons in de gemeente zijn er 2 ouderlingen die de zogenaamde tafelwacht hebben, ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat iemand werd verteld niet aan het avondmaal te gaan.Wullimpie schreef:André schreef:Ja ik durf de kerkraad en de predikant daarvan op de hoogte te stellen, omdat een 1 op 1 gesprek niet mogelijk was in mijn situatie.Wullimpie schreef:Mee eens, maar laten we eerlijk zijn, durf jij dat?
We hebben het er dan wel over dat je dat dus tijdens de dienst doet, dus dat je iemand leterlijk van de tafel verwijdert.
Ik vind het nog al wat.
Wullimpie schreef:André schreef:Ja ik durf de kerkraad en de predikant daarvan op de hoogte te stellen, omdat een 1 op 1 gesprek niet mogelijk was in mijn situatie.Wullimpie schreef:Mee eens, maar laten we eerlijk zijn, durf jij dat?
We hebben het er dan wel over dat je dat dus tijdens de dienst doet, dus dat je iemand leterlijk van de tafel verwijdert.
Ik vind het nog al wat.
André schreef:De kerkraad kan ook een advies geven.Dit kan dus betekenen als mensen niet willen luisteren naar de kerkenraad dat hun daadwerkelijk de toegang ontzegt wordt (tijdelijk)
Trouwens het begrip tijdelijk is vaag en m.i. totaal niet bijbels.
Hier ging het topic niet over geloof ik.
Raido schreef:Psalm 50:16
Maar tot den goddeloze zegt God: Wat hebt gij Mijn inzettingen te vertellen, en neemt Mijn verbond in uw mond?
De leer van de verbonden met betrekking tot het avondmaal is niet direct iets wat je in de Bijbel leest; laat staan dat het volk Israel 'het verbond in hun mond nam' aangezien het Pascha een totaal andere betekenis had dan dat hij heden ten dage heeft. Kortom. Niet direct in verband met het avondmaal te lezen lijkt mij.
Raido schreef:Jesaja 1:11-15
11 Waartoe zal Mij zijn de veelheid uwer slachtoffers? zegt de HEERE; Ik ben zat van de brandoffers der rammen, en het smeer der vette beesten, en heb geen lust aan het bloed der varren, noch der lammeren, noch der bokken.
12 Wanneer gijlieden voor Mijn aangezicht komt te verschijnen, wie heeft zulks van uw hand geëist, dat gij Mijn voorhoven betreden zoudt?
13 Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen.
14 Uw nieuwe maanden en uw gezette hoogtijden haat Mijn ziel, zij zijn Mij tot een last; Ik ben moede geworden, die te dragen.
15 En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed.
Hier lees ik hoe de Joden de symboliek van het offeren zonder liefde voor God deden (dode traditie). Als 'het volk' dat deed zou God zich van 'hun aangezicht verbergen'. Kun je dit zomaar kopiëren naar onze situatie? Heeft God een verbond gesloten met alle mensen (of de kerk; wat jou kerk er van gemaakt heeft) zoals hij een relatie met Israel heeft? Naar mijn idee is het verbond met God (door Jezus) een individueel verbond tussen jou en God, en niet iets wat jij met de hele kerk doet. Als jij aan gaat, en een zondig leven hebt (dus uitleven in de zonde, iedereen is zondig) dan mag jij zeker geweigerd worden, maar Gods toorn daarom over de hele kerk/gemeente...?
Maja de Bij schreef:Je kunt volgens mij niet zomaar iemand weigeren aan het Avondmaal, ook al weet je dat iemand in zonde leeft. Terecht wordt in de catechismus de term sleutelen van het hemelrijk genoemd. Wat dat zijn, lezen we in zondag 31, namelijk de kerkelijke tucht.
En die bestaat dacht ik uit drie delen:
1. de broederlijke vermaning (in het geheim)
2. de openbare aanklaging in de gemeente (in het openbaar)
3. uitsluiting van de sacramenten en daarmee de buiten de gemeente zetting.
Het lijkt me wijs die volgorde aan te blijven houden. Bovendien moeten mensen de kans krijgen om zich te verweren tegen de aanklacht. Dat lukt aan de avondmaalstafel niet. Dan is het middel gauw erger dan de kwaal. Stel je voor dat iemand onterecht beschuldigd wordt!
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 30 gasten