Moderator: Moderafo's
Gershwin schreef:Uiteindelijk kom je op deze centrale vraag: hoe kan God enerzijds zeggen dat Hij wil dat ALLE mensen zalig worden, terwijl er anderzijds een uitverkiezing is. Wie het weet mag het zeggen.
LPJ schreef:Waar staat dat dat God wil dat alle mensen zalig worden? Hier op het forum wordt die gedachte inderdaad dagelijks geuit. We moeten echter niet vergeten dat als er in het Grieks gesproken wordt over alle mensen, dat niet bedoeld wordt iedereen in de zin van hoofd voor hoofd, maar alle(rlei) soort van mensen zoals Joden, heidenen, rijk, arm etc. Een voorbeeld daarvan is Joh. 3:16.
Chloë schreef:Hoi Ikke21,
Die teksten uit Jesaja gaan niet over de verkiezing tot zaligheid, maar over de verkiezing tot profeet cq. Messias.Inderdaad een aanrader.Calvin schreef:Niet om Spurgeon op te krikken, maar deel 17 (toch?) uit de Spurgeon-serie over de uitverkiezing en de troost (!!!) daarvan was voor mij een ge-wel-dige eyeopener. Echt een absolute aanrader.Hoezo 'zelfs' uit de uitverkiezing? Is dat zo uitzonderlijk dan?Maar ja, Spurgeon haalt zelfs uit de uitverkiezing een gigantische rijk en ruim evangelie.
Willempie schreef:Zit me zo eens af te vragen:
Ik heb wel eens een dominee horen zeggen:
"maar als je je nou afvraagd of je wel uitverkoren bent, vraag dan aan God en Bid er ieder dag voor of hij je er dan bij wilt halen. Of je toch uitverkoren mag zijn.
Maar als God je niet uitverkoren heeft, heeft het toch ook geen zin om dit te bidden.
Groeten Willempie
willempie schreef:Je moet het ook niet zo zien dat vooraf alles al vast staat, maar je gelooft toch dat God almachtig is. Nou als God almachtig is, dan zal Hij toch zeker ook wel weten wie er zalig zullen worden en wie niet.
Mensen die niet zalig zullen worden, hebben er ook niet naar gezocht en niet om gevraagd. Tenminste niet oprecht.
Daarom moet je strijden om in te gaan.
Willempie schreef:Ik heb bovenstaande ook niet geschreven omdat ik denk dat het zo is. Ik vind het juist een tegenspraak. Ik quote nog even mijzelf.willempie schreef:Je moet het ook niet zo zien dat vooraf alles al vast staat, maar je gelooft toch dat God almachtig is. Nou als God almachtig is, dan zal Hij toch zeker ook wel weten wie er zalig zullen worden en wie niet.
Mensen die niet zalig zullen worden, hebben er ook niet naar gezocht en niet om gevraagd. Tenminste niet oprecht.
Daarom moet je strijden om in te gaan.
Dit klopt dan toch gewoon. Zijn er mensen die het hier niet mee eens zijn????
Groeten Willempie
Ikke21 schreef:Maar ik denk wel dat van eeuwigheid tot eeuwigheid alles vast staat!!
Het is toch niet zo dat God vandaag (met eerbied gezegd) zegt, van nu ga Ik is dat en dat doen, nee alles staat vast, van het begin van de wereld.
Ikke21 schreef:Wij geloven, dat het gehele geslacht van Adam door de zonde van de eerste mens in verderf en ondergang zijnde, God Zichzelf zodanig bewezen heeft als Hij is, te weten, barmhartig en rechtvaardig. Barmhartig, omdat Hij uit deze verderfenis trekt en verlost diegenen, die Hij in Zijn eeuwige en onveranderlijken raad, uit enkele goedertierenheid uitverkoren heeft in Jezus Christus onze Heer, zonder enige aanmerking hunner werken. Rechtvaardig omdat Hij de anderen laat in hun val en verderf, waarin zij zichzelf geworpen hebben.
GELOVEN WIJ DIT, JA OF NEE??
Tuurlijk maakt dat wel uit. Als je nu gewoon ff leest wat ik zeg..Ikke21 schreef:Chloë schreef:Hoi Ikke21,
Die teksten uit Jesaja gaan niet over de verkiezing tot zaligheid, maar over de verkiezing tot profeet cq. Messias.Inderdaad een aanrader.Calvin schreef:Niet om Spurgeon op te krikken, maar deel 17 (toch?) uit de Spurgeon-serie over de uitverkiezing en de troost (!!!) daarvan was voor mij een ge-wel-dige eyeopener. Echt een absolute aanrader.Hoezo 'zelfs' uit de uitverkiezing? Is dat zo uitzonderlijk dan?Maar ja, Spurgeon haalt zelfs uit de uitverkiezing een gigantische rijk en ruim evangelie.
Het maakt niet uit voor wie ze zijn, er staat heel duidelijk, U heb Ik uitverkoren en de bijbel is voor iedereen en geldt voor alle mensen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten