Jezus of Heere Jezus of Christus of Jezus Christus of...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Jezus of Heere Jezus of Christus of Jezus Christus of...

Berichtdoor Gerdien B. » 07 apr 2006 09:57

Het valt mij op de de meer behoudende kerken zo weinig de naam Jezus gebruiken.

Nu rondom pasen, wordt er ook steeds maar verteld over Christus die voor ons aan het kruis gestorven is.
Beetje vaag vind ik dit wel, want in mijn Bijbel staat in de hele geschiedenis steeds Jezus.

Binnen de behoudende reformatorische kerken wordt de naam Jezus zelden gebruikt.

Weet iemand waar dit vandaan komt? hoe dit ontstaan is/ gekomen is?
Kan iemand mij ook uitleggen wanneer je het nu over Jezus of over Heere of over Heere Jezus of over Christus of over Christus moet hebben?

Ik heb jaar en dag op een reformatorische school gezeten en in een reformatorische kerk, maar nog mooit heeft iemand het me uit kunnen leggen! :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 apr 2006 10:37

De namen Here, Jesus en Christus hebben verschillende betekenissen, waarschijnlijk hangt het ook een beetje af van de context wat wordt gebruikt.

Ik zit zelf in een redelijk behouden kerk, maar ik geloof niet dat bij ons de naam Jesus gemeden wordt.

Jesus > God zal redden
Christus > gezalfde, Messias
Here > God
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 apr 2006 13:44

In de zwaardere reformatorische kerken zal God waarschijnlijk níét redden, dus misschien dat vandaar de naam Jezus er niet op zijn plaats is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2006 14:08

Jezus niet gebruikt? Mijn ervaring is anders... Overigens vind ik Jezus (alleen) alleen een voornaam.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 apr 2006 15:00

rafaell schreef:In de zwaardere reformatorische kerken zal God waarschijnlijk níét redden, dus misschien dat vandaar de naam Jezus er niet op zijn plaats is.

Wat een aanmatigende post! Hoezo vooroordeel????

Wat betreft de opmerking van topicstarter, ik kan het er niet mee eens zijn. Ik hoor ook bij ons in de Ger Gem (die ook wel als "zwaardere ref. kerk" wordt aangeduidt) dat alle namen door elkaar gebruikt worden. Jezus, Christus, God, Heere, alle namen worden gebruikt. Zij het dat in het éne verband soms beter de naam Christus past, en in een ander verband de naam Jezus.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 07 apr 2006 19:39

PeterD schreef:
rafaell schreef:In de zwaardere reformatorische kerken zal God waarschijnlijk níét redden, dus misschien dat vandaar de naam Jezus er niet op zijn plaats is.

Wat een aanmatigende post! Hoezo vooroordeel????

Misschien, maar soms denk i ker ook zo over hoor.
nou wil ik niet alle zware kerken over 1 kamp vegen,
maar er zijn er toch wel bij...die zoveel angst verkondigen en doem en dingen, dat er niet echt sprake is nog van de bevrijdende liefde van onze Heer.
en ik zeg dit heus niet zomaar hoor.
ik heb er ervaring mee.
en er zijn echt mensen die er aan twijfelen dat wanneer je jezus in je hart hebt gevraagd, en gelooft dat hij de zoon van god is die voor je aan het kruis is gestorven, of je dan in de hemel komt, terwijl het er duidelijk in staat hoor. in johannes.en toch trekken sommige kerken deze boodschap in twijfel.
hoezo dwaalleer.
maar evangelische gemeentes zoals de deur kunnen er ook wat van hoor.
dus ik zal het niet allemaal afschuiven op de zwaardere gemeenten.

verder was ik het wel eens met dat de naam christus, of here of Jezus verschillende betekenissen heeft en dat in bepaalde situaties de ene naam misschien toepasselijker is dan de andere.
maar over het algemeen maakt het toch niet zoveel uit denk ik.
ik denk echt niet na over wanneer ik het een of het andere zeg, ik bedoel immers hetzelfde.

Plien

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 apr 2006 19:43

maar waarom is de ene keer de ene naam meer gepast dan de ander?
Er wordt toch de één en de zelfde God mee bedoeld?

Kan zijn dat jullie het minder ervaren dat Jezus niet geperdikt wordt, maar dan nog mis ik het antwoord waneer gebruik je welke naam?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2006 21:37

Gerdien B. schreef:maar waarom is de ene keer de ene naam meer gepast dan de ander?
Ik weet het niet, maar een antwoord van een ouderling zou kunnen zijn; daar moet je aan ontdekt worden, en als dat gebeurd is weet je wanneer je de Namen des Heeren moet gebruiken en op welke manier.

Kan zijn dat jullie het minder ervaren dat Jezus niet geperdikt wordt, maar dan nog mis ik het antwoord waneer gebruik je welke naam?
Ik ken je ervaring niet, ik hou ook niet van preken met Jezus hier, Jezus daar, Jezus overal. Ik denk dat de naam Jezus niet echt past in het straatje van de Tale Kanaans..

Daar spreekt men meer over Jezus Christus en Dien Gekruisigd, de Zaligmaker, De Koning Der Kerk etcetra..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 apr 2006 21:59

Ïk heb soms wel het idee dat de naam 'Jezus' gemeden wordt in behoudende kerken. En dan praat ik m.n. over 'mijn' kerk, de gergem, omdat ik daar de meeste ervaring mee heb.
Dat mijden heeft volgens mij wel een oorzaak: men hamert er zó vaak op dat je niet genoeg hebt aan een "Jezus van 5 letters" en dat in 'evangelische' kringen zo makkelijk en veel over Jezus en Jezus aannemen etc gesproken wordt, dat men van de weeromstuit die Naam zelf amper meer durft te gebruiken. Als reactie dus (in mijn ogen) doorschieten naar de andere kant, zoals wel vaker... Bijv. ook als het gaat om de werking van de Heilige Geest, over de Geest hoor je nauwelijks omdat men vindt dat daar te veel de nadruk op wordt gelegd bij pinkstergemeenten e.d.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 apr 2006 22:55

Toch kan ik me er iets bij voorstellen. Ik zelf spreek liever over Christus of De Heere Jezus. Alleen de Naam klinkt zo dichtbij, natuurlijk is de Heere ook dichtbij, maar ik moet er ook wel eens aan herinnerd worden om niet te vergeten om te beven als ik tot Hem spreek.

Het is ook algemeen respect denk ik. Ik zal niet snel Beatrix zeggen als ik het over de koningin heb, ik zal niet snel JP zeggen als ik het over de premier heb. Je gebruikt er dan toch ook snel een titel bij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 apr 2006 00:21

Raido schreef:
Gerdien B. schreef:maar waarom is de ene keer de ene naam meer gepast dan de ander?
Ik weet het niet, maar een antwoord van een ouderling zou kunnen zijn; daar moet je aan ontdekt worden, en als dat gebeurd is weet je wanneer je de Namen des Heeren moet gebruiken en op welke manier.

waar moet ik dan nog aan ontdekt worden? :roll:

Ik ken je ervaring niet, ik hou ook niet van preken met Jezus hier, Jezus daar, Jezus overal. Ik denk dat de naam Jezus niet echt past in het straatje van de Tale Kanaans..

Daar spreekt men meer over Jezus Christus en Dien Gekruisigd, de Zaligmaker, De Koning Der Kerk etcetra..

Ze hebben het idd wel over Jezus Christus en over Christus, maar zeldzaam alleen de naam: Jezus. Terwijl je zovaak in de Bijbel alleen de naam Jezus leest zonder een andere naam er voor of achter

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 apr 2006 01:22

Bij ons worden gebeden vaak besloten met "Door onze Heer Jezus Christus, Uw Zoon."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 08 apr 2006 08:39

msschien zal Jezus in de ene kerk meer worden genoemd dan in de andere omdat in de ene meer uit het oude testament word gepredikt, en in de andere uit het nieuwe.

verderzoals ik al zei, maakt het denk ik niet echt uit. Dat jezelf mag kiezen hoe je Hem noemt. Dat dat niet regel gebonden is.
God heeft ook vele namen. Dan kies je toch ook vaak de naam die jou het meest ligt?
ik denk dat je daarmee God, en Jezus persoonlijker kan betrekken in je leven, of juist meer op een afstandje kan houden.
Ik denk dat die ruimte je word gegeven.
Plien

Technico

Berichtdoor Technico » 08 apr 2006 11:15

Gekeken naar de hele drie-eenheid, vind ik dat de Heilige Geest een veel minder prominente plaats inneemt. Volgens mij wordt er minder aan Zijn persoonlijkheid gedacht dan aan zowel God de Vader als Jezus de Zoon.

Ik bedoel, deze drie zijn gelijkwaardig, maar hoeveel wordt nu de Heilige Geest gedankt, in vergelijking met de Vader en de Zoon?

Volgens mij is dit een veel groter probleem....

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 08 apr 2006 12:47

Technico schreef:Gekeken naar de hele drie-eenheid, vind ik dat de Heilige Geest een veel minder prominente plaats inneemt. Volgens mij wordt er minder aan Zijn persoonlijkheid gedacht dan aan zowel God de Vader als Jezus de Zoon.

Ik bedoel, deze drie zijn gelijkwaardig, maar hoeveel wordt nu de Heilige Geest gedankt, in vergelijking met de Vader en de Zoon?

Volgens mij is dit een veel groter probleem....

Maar je ziet nergens in het NT dat er rechtstreeks tot de Geest gebeden wordt. Als het echt een probleem was, zouden de apostelen hierin toch ook in gebreke gebleven zijn.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Terug naar “Archief”