HSP (Hoog Sensitieve Personen)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 05 apr 2006 20:32

André schreef:Ik zal b.v. niet naar een bios, popconcert of kerkdienst gaan.
Reden: TE lang TE veel lawaai.
B.v. een meeting van RW is voor mij een 'overwinning', de dag erna kom ik niet uit bed, dat is dan de reactie van je psyche, ofzo.
De prikkels moeten dan nog verwerkt worden o.i.d.

Een kerkdienst betekent voor mij eigenlijk niet zoveel lawaai. Vaak vind ik daar juist ook wel rust. Maar er zijn wel veel mensen ja...
Zelf ben ik ook niet een 'hyper-hsper', meer van de normale variant :wink:
Maar bijvoorbeeld gisteren. 's Morgens moest ik oppassen (o.a. op een krijsende baby die niet stil te krijgen was). 's Middags had ik een hoorcollege van twee uur, wat ik geschrapt heb, want 's avonds moest ik het halve land door om een belijdenisdienst van een vriend bij te wonen. Je raadt het al, vertraging en stress... Een kerkdienst waar ik zelf niet zo blij mee was, opgesloten zitten (voor mijn gevoel) in de grote groep vrienden en je daar eenzaam voelen en voor mij was het echt allemaal veeeeel te veel. Ik sliep dus slecht vannacht, heel slecht en ben vandaag de hele dag al erg labiel (hoewel ik dat de laatste weken toch al meer ben). Ik wilde erg graag gisteravond, maar achteraf was het teveel.
Een normaal mens zou daar gewoon moe van zijn (dat merkte ik ook aan andere vrienden) maar niet zo ondersteboven als ik..

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 05 apr 2006 20:33

joos schreef:
Tobbe schreef:Ik heb dan ook nog meteen twee vragen aan de mensen met de verschijnselen hierboven besproken.

Hoe merk je dat je meer van die prikkels krijgt dan een doorsnee figuur? En dan bedoel ik vooral dat niemand van een ander weet hoeveel prikkels die krijgt, ondanks de beste communicatie.

Attenderen mensen je er weleens op dat je uitzonderlijk reageert ofzo?

Ja dat merk ik zeker. Als andere mensen wél kunnen functioneren met min of meer diezelfde prikkels, dan blijkt dat ik minder kan hebben.
Als andere mensen niet bepaalde signalen oppakken waar ik last van heb, dan merk ik dat ook daarin.
Ik kan het ook niet helemaal uitleggen..
In elk geval weet ik dat hsp's in het verleden vaak 'extreme gevoelsmensen' oid werden genoemd. En dat is sowieso denk ik al een al- of niet herkenningspunt. Tobbe, het lijkt me sterk als jij jezelf gevoelsmens zou noemen bijvoorbeeld...

Of andere mensen mij erop attenderen dat ik uitzonderlijk reageer? Jawel, mensen staan er soms verbaasd van, waar ik last van heb merken zij niets van. Bijvoorbeeld. Waar ik echt een pas op de plaats moet maken, kunnen zij nog vrolijk doorhollen. En dan zijn ze wel eens verbaasd dat ik 'nu al' niet meer kan ofzo...

Nou, mij klinkt extreem gevoelsmens toch veel sympathieker in de oren dan zo'n irritante Engelse afkorting.
Ik ben inderdaad geen gevoelsmens nee, kun je me ook niet verwijten dat gezegd te hebben :) .

Btw. ik herken het wel van de middelbare school enz van je, maar ik vind dat niet wat om HSP te noemen. Dat vind ik veel 'grootser' (dat zou ik ook niet direct aan twijfelen). HSP vind ik gewoon naar, goedkoop en voor iedereen verkrijgbaar klinken.

*edit*

Ik vind het juist fijn, echt zo'n dag vol dat je geen tijd verspild hebt enz. Maar goed, over het algemeen verspil ik behoorlijk wat tijd dus dan ligt het ook anders.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 05 apr 2006 20:45

Jij kunt daar niet iemand op beoordelen. Het gaat er hier ook voor het grootste deel wat je aan de binnenkant meemaak, en dat kun jij als medescholier niet beoordelen.

Het gaat hier by the way niet om een psychische stoornis ofzo :roll:
Je hebt laag sensitieve personen
middel sensitieve personen
en hoog sensitieve personen

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 05 apr 2006 20:45

Tobbe schreef:Nou, mij klinkt extreem gevoelsmens toch veel sympathieker in de oren dan zo'n irritante Engelse afkorting.
Ik ben inderdaad geen gevoelsmens nee, kun je me ook niet verwijten dat gezegd te hebben :) .

Btw. ik herken het wel van de middelbare school enz van je, maar ik vind dat niet wat om HSP te noemen. Dat vind ik veel 'grootser' (dat zou ik ook niet direct aan twijfelen). HSP vind ik gewoon naar, goedkoop en voor iedereen verkrijgbaar klinken.

Zou hier de oplossing van het hele probleem liggen?! Laten we dan beginnen om de term hsp voor dit topic in te ruilen voor '(extreem) gevoelsmens' :P :wink:

Enne Tobbe, ik ben toch dankbaar dat je het wel wat herkent.. dat je blijkbaar toch niet het hele onderwerp larie vindt!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 05 apr 2006 20:46

hey, je berichtje is opeens veranderd :?

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 05 apr 2006 21:07

joos schreef:
Tobbe schreef:Nou, mij klinkt extreem gevoelsmens toch veel sympathieker in de oren dan zo'n irritante Engelse afkorting.

Zou hier de oplossing van het hele probleem liggen?! Laten we dan beginnen om de term hsp voor dit topic in te ruilen voor '(extreem) gevoelsmens' :P :wink:

Enne Tobbe, ik ben toch dankbaar dat je het wel wat herkent.. dat je blijkbaar toch niet het hele onderwerp larie vindt!

Heb ik ook niet gezegd, ik zei alleen steeds dat ik er liever wat méér op plak. Nou, ik herken het niet vanuit mezelf, maar ik heb het wel gezien bij jou en we hebben het er ook weleens over gehad, alleen niet in HSP-termen :wink: .

Jij kunt daar niet iemand op beoordelen. Het gaat er hier ook voor het grootste deel wat je aan de binnenkant meemaak, en dat kun jij als medescholier niet beoordelen.

Jij weet niet in hoeverre ik joos ken.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 05 apr 2006 21:11

ik ben HSP, ik voel het aan. Afbeelding

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 05 apr 2006 21:13

Tobbe schreef:
joos schreef:Enne Tobbe, ik ben toch dankbaar dat je het wel wat herkent.. dat je blijkbaar toch niet het hele onderwerp larie vindt!

Heb ik ook niet gezegd, ik zei alleen steeds dat ik er liever wat méér op plak. Nou, ik herken het niet vanuit mezelf, maar ik heb het wel gezien bij jou en we hebben het er ook weleens over gehad, alleen niet in HSP-termen :wink: .

Jij weet niet in hoeverre ik joos ken.

Rustig mensen, rustig maar. Marina, Tobbe en ik hebben bij elkaar in de klas gezeten en kennen elkaar wat dat betreft wel prima.

Tobbe: Inderdaad hebben we wel eens een dergelijk gesprek gevoerd. Maar ik gooi nooit met hsp-termen. Nu in dit topic lijkt dat misschien wel zo, maar dat komt omdat het zo expliciet erover gaat. Gewoonlijk verzin ik iets alternatiefs (dat ik wat sneller moe ben of langer tijd voor iets nodig heb). Want ik vind mijn hsp daar niet echt een excuus voor. Het is veel meer een kapstok voor mijzélf, zodat ik e.e.a. kan plaatsen. Zo zie ik dat tenminste.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 05 apr 2006 21:15

zo zie ik het ook. :)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 05 apr 2006 21:18

ja sorry hoor, ik ben het meer dan zat. Je moet je hier constant verdedigen in plaats van normaal praten. Alsof je een één of andere fantaseerder ben die zomaar wat onzin uitkraamt.
Aan de ene kant denk ik, Marina, trek het je niet aan, kan jouw het schelen. Maar aan de andere kant kan ik wel mn gitaar die hier naast me staat pakken en kapot slaan op de plantebak van onmacht en woede. :frown: :cry:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2006 21:24

Nou, mij klinkt extreem gevoelsmens toch veel sympathieker in de oren dan zo'n irritante Engelse afkorting.
Hoog Sensitieve Persoonlijkheid is toch niet zo Engels?

Ik ben inderdaad geen gevoelsmens nee, kun je me ook niet verwijten dat gezegd te hebben.
Je hoeft niet altijd te redeneren met 'verwijten', er is niemand die je ergens op afrekend wat je wel of niet gezegt hebt.

Volgens mij zie je HSP als een complexe psychiatrische stoornis, zijn HSP'ers een bepaald soort aparte mensen (kunstenaars, musici, zwevers en spw'ers).

*probeert het nog één keer*

Ik denk dat het goed voor je is om HSP niet meer te zien als een soort afwijking of iets dergelijks of een maatwerkje waarin een persoon geperst wordt; het is geen ziektebeeld. Je hebt gewoon een gevoeligheidsschaal als het gaat om prikkels en aanverwante zaken. Zit je laag dan ben je laagsensitief, midden, middensensitief, hoog, hoogsensitief heel simpel eigenlijk. Het schept gewoon wat inzicht in je persoonlijkheid zodat je wat meer greep heb op je actie/reactie dingen en het begrijpen van jezelf.

Ik begreep niet waarom ik allerlei rare dingen onthield, dingen snel ruik, mijn rijlessen niet wilden vlotten, ik op school soms totaal gek wordt, ik tegen mijn wil op JV mijzelf in het middenpunt van de belangstelling wurmp, erg druk ben en na de tijd doodop ben van het zo druk zijn. Het komt omdat ik hoogsensitief ben, door dat te weten kun je daar rekening mee houden; en dat is fijn.

Daarbij, doordat je hoog/hogergevoelig bent dan andere mensen zodat je ook voor negatieve gevoelens meer/eerder open staat. Denk aan depressies, suicidaliteit, automutilatie. Helemaal als je ook nog eens niet zo erg assertief bent en de problemen, gevoelens van anderen op jou schouders neemt.. Dat kan je slopen, ook daarvoor ben ik blij dat ik weet dat ik gewoon meer gevoelig ben.

Tot zover even een chaotische brainstorm van mij.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 05 apr 2006 21:27

|:)| juischt

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 05 apr 2006 21:29

Raido schreef:Daarbij, doordat je hoog/hogergevoelig bent dan andere mensen zodat je ook voor negatieve gevoelens meer/eerder open staat. Denk aan depressies, suicidaliteit, automutilatie. Helemaal als je ook nog eens niet zo erg assertief bent en de problemen, gevoelens van anderen op jou schouders neemt.. Dat kan je slopen, ook daarvoor ben ik blij dat ik weet dat ik gewoon meer gevoelig ben.

Tot zover even een chaotische brainstorm van mij.

Jaaah... dat heb je mooi gezegd! Ik ga daar zelf nu niet zoveel meer over vertellen (heb vandaag wel weer genoeg gezegd hier), maar ik ben het helemaal met je eens!
Ik was er altijd verbaasd over dat mensen zo vaak met hun problemen bij mij kwamen.. Aan de ene kant voelde het goed, aan de andere kant was het ook echt een last! Nu denk ik.. je verplaatste je er teveel in en daarom was het zo zwaar... (maar dat ging gewoon niet anders).
En depressies :( .. praat me er niet van.

Zenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zenk » 05 apr 2006 22:48

marina87 schreef:ja sorry hoor, ik ben het meer dan zat. Je moet je hier constant verdedigen in plaats van normaal praten. Alsof je een één of andere fantaseerder ben die zomaar wat onzin uitkraamt.
Aan de ene kant denk ik, Marina, trek het je niet aan, kan jouw het schelen. Maar aan de andere kant kan ik wel mn gitaar die hier naast me staat pakken en kapot slaan op de plantebak van onmacht en woede. :frown: :cry:

Het is toch logisch dat er onbegrip bestaat. Kijk dit is een openbaar topic waar iedereen mag reageren. Niet HSP-ers (los van het feit of ik er een ben of niet), mengen zich dus in de discussies hetgeen tot grappige discussie leidt.
vergeet het korreltje zout niet

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 23:24

PFFFFFF degene die het het hardst roepen niet te zijn voelen zich wel zo verantwoordelijk om hier aanwezig te zijn dat ze de meest overtrokken shit spuien....!!! :x

Terug naar “Archief”