Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 22 aug 2003 14:08

Petertje:
Hoe kom je bij die gedachte? Ben ik erg nieuwsgierig naar.

Door een aantal artikelen op internet gingen mijn gedachten deze kant op. In de vakantie heb ik 'De kring om de Messias' gelezen en daarin kwam deze gedachte ook weer naar voren. Vandaar dus.

Lees Mark. 16:16 eens

Petertje:
Volgens mij is de gemeente is een verzameling van christenen.

Op z'n minst moet je de kinderen van de gelovigen daar ook bij rekenen.

Hoe kom je daar bij??? Het enige wat je rechtstreeks in de bijbel vindt over kinderen is dat ze naar de tempel gebracht worden en dat ze geheiligd zijn in de ouders. Dit noem is dus een menselijke invulleing

Petertje:
In een ieder die zich bekeert, komt de Heilige Geest in wonen (zie ik nergens dat dat in groepsverband gebeurd)
.

Ik had het in eerste instantie over het feit dat de Gemeente uitverkoren is. Als je daarmee niet kunt leven moet je daartegenoer jouw visie op de uitverkiezing zetten, dan weten we in ieder geval waar we het over hebben.

Nee, ik kan niet leven met het idee dat een gemeente uitverkoren is. Zie ook Markus 16. Een persoon is in het NT bekeerd of niet, niet een gemeente. Door zijn bekering gaat een persoon gemeenschap zoeken in de Christelijke Gemeente. Daar kunnen we samen onze Heer loven en prijzen.
Bovendien vind ik uitverkoren zo'n beladen woord geworden dat ik het eigenlijk niet meer wil gebruiken. Het komt eigenlijk maar 2x voor in de hele bijbel, maar een theologie dat daar omheen gesponnen is, bbrrrrrr.

Petertje:
Als iemand in de gemeente getuigt dat hij een christen is, en zijn werken zijn er niet naar, dan moet hij uit de gemeente verwijderd worden (zie 1 Cor. brief) Dan wordt de gemeente besmet door iemand die geen gemeenschap met God kan hebben. Hij zegt wel dat ie bekeerd is, maar is het niet.

Ik zie daarin juist een sterke overeenkomst met de wetten die het volk Israël kreeg. Iemand die het verbond verbrak moest gedood worden. Zo iemand hoorde niet bij het volk van het Verbond, het uitverkoren volk. Ik stel dat God de gemeente heeft uitverkoren en ook met haar Zijn verbond gesloten heeft. Overtreding van dit verbond leidt tot uitsluiting.

Petertje:
Weleens over nagedacht dat het eigenlijk heel vreemd is dat er kerken ijn met onbekeerde mensen????

Ik vind het veel vreemder dat er mensen zijn die menen dat er kerken zijn met alleen bekeerde mensen.

Weleens over nagedacht waarom christenen bij elkaar komen???? Waarom zouden mensen naar de Gemeente van Christus gaan als ze toch geen gemeenschap met elkaar willen hebben???

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 14:12

Nu kom je weer uit op de verschillende opvattingen over bekering.Ik kan nog niet zeggen dat ik dat ben dus in onze kerk zit zeker 1 onbekeerde!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 14:29

Peter:
Lees Mark. 16:16 eens

Ik zie het verband niet. Ook als je de volwassendoop aanhangt kun je vasthouden aan de uitverkiezing van de gemeente.

Peter:
Hoe kom je daar bij??? Het enige wat je rechtstreeks in de bijbel vindt over kinderen is dat ze naar de tempel gebracht worden en dat ze geheiligd zijn in de ouders. Dit noem is dus een menselijke invulleing

Dus kinderen van gelovige ouders zijn wel geheiligd maar horen niet bij de gemeente? Vreemd. Waar horen ze dan bij? Zijn ze geheiligd buiten Christus om? Ook hier geldt dat je prima de volwassendoop kunt aanhangen en toch kunt stellen dat de kinderen bij de gemeente horen. Zie b.v. http://www.studiebijbel.nl/Theologie/DooppraktijkEnGemeentevorming.htm

Peter:
Nee, ik kan niet leven met het idee dat een gemeente uitverkoren is.

Dus als ik zeg dat God zich van voor de grondlegging van de wereld een bruid verkoren heeft dan klinkt je dat vreemd in de oren?

Peter:
Een persoon is in het NT bekeerd of niet, niet een gemeente.

Dat is jouw individualistische projektie. De bijbel kent dat individuele denken niet. De bijbel speekt steeds in verbanden. De bekering van de huisvader betekent de redding van zijn gezin.

Peter:
Bovendien vind ik uitverkoren zo'n beladen woord geworden dat ik het eigenlijk niet meer wil gebruiken. Het komt eigenlijk maar 2x voor in de hele bijbel, maar een theologie dat daar omheen gesponnen is, bbrrrrrr.

Juist omdat die theologie nogal brrrr is is de gedachte dat de gemeente is uitverkoren een verademing. Als je het woord uitverkiezing niet wilt gebruiken moet je de uitverkiezing van de gemeente ook niet ontkennen. Dan kun je het idee van uitverkiezing beter helemaal naast je neer leggen.

Petertje qoute Klaas:
Ik zie daarin juist een sterke overeenkomst met de wetten die het volk Israël kreeg. Iemand die het verbond verbrak moest gedood worden. Zo iemand hoorde niet bij het volk van het Verbond, het uitverkoren volk. Ik stel dat God de gemeente heeft uitverkoren en ook met haar Zijn verbond gesloten heeft. Overtreding van dit verbond leidt tot uitsluiting.

Helaas ging je hier niet op in.

Petertje:
Weleens over nagedacht waarom christenen bij elkaar komen???? Waarom zouden mensen naar de Gemeente van Christus gaan als ze toch geen gemeenschap met elkaar willen hebben???

???????

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 31 aug 2003 10:22

Wedergeboorte voltrekt zoch precies zoals de natuurlijke geboorte.

1. Door de enge poort ( matt 7: 13,14)
Een baby komt ook naakt ter wereld, en heeft meteen kleren nodig. Geestelijk is dat ook zo, we krijgen een nieuw kleed. Doop in water=met Christus bekleed I gal 3:27) en doop in de Heilige Geest=met kracht bekleed ( lukas 24 : 49)

2. Met pijn
De mens zal moeten erkennen dat hij een zondaar is. Wie zijn leven verliest om Mijnentwil, die zal het vinden ( matt 16:25) Alle wegen lopen dood, er is maar één weg tot God, nl Jezus ( Joh 14 : 6)

3. Door zaad verwekt
Geestelijk is dat zaad het levende en blijvende woord van God ( 1 Petr 1 : 23) Hierdoor ben je verwekt door het zaad van God, je wordt uit God geborenn Daarom zul je bij verdere groei de karaktereigenschappen van God gaan vertonen.

4. Vanuit de duisternis in het licht ( 1 Petrus 2 : 9)
De mens wordt gevangen gehouden in de beperktheid van de duisternis ( het klimaat van de tegenstander van God) maar door wedergeboorte komt hij in het Koninkrijk van het lichtt ( Kol 1 : 13,14)

5. Uit de dood in het leven ( Joh 5 : 24)
De wedergeboorte is een geestelijk opstaan in een nieuw leven en komt tot stand door de opstanding van Jezus Christus ( 1 Petr 1 : 3) Zo reageert de Vader van de verloren zoon ook: Mijn zoon hier was dood en is weer levend geworden. ( Luk 15)
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

LPJ
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LPJ » 01 sep 2003 12:51

Beste mensen,

In de staat der rechtheid (om maar eens een oude-rwetse-) term te gebruiken, koos Adam (en wij in hem) voor de zonde. Nu lees ik op dit forum dat wij (in de staat der zonde!!) zouden moeten kiezen voor Jezus. Als het van ons afhangt, zouden we echt niet bekeerd worden hoor. Er is niemand op de aarde die God zoekt (zie Psalm 14). We hebben geen spijt van onze keus die we gedaan hebben in het Paradijs. Maar God wil dat er mensen zalig worden. Wij niet. Velen denken met Paulus te strijden voor Jezus, maar tot velen zal gezegd worden: "Ik heb u nooit gekend".
Denken jullie echt dat God wil dat ALLE mensen zalig worden? Kon Ezau ook zijn hart aan Jezus geven ("maar Ezau heb ik hegaat"...?)
Hoe staan jullie tegenover de tekst dat "vijanden(!!!) met God verzoend worden"?

Groet,

LPJ

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 sep 2003 13:20

Nu lees ik op dit forum dat wij (in de staat der zonde!!) zouden moeten kiezen voor Jezus
De discipelen werden ook voor de keuze gesteld: volg mij! (sorry Heere, ik kan niet voor u kiezen, wat denkt U wel?? zo makkelijk zal dat niet gaan..er moet wel eerst wat gekend worden..)

Als het van ons afhangt, zouden we echt niet bekeerd worden hoor. Er is niemand op de aarde die God zoekt (zie Psalm 14).
is dat een gebod waaraan we ons te houden hebben? Als je de behoefte voelt om God te zoeken moet je het gewoon doen.

We hebben geen spijt van onze keus die we gedaan hebben in het Paradijs.
ik heb geen keuzes gemaakt in het paradijs, ik ben er zelfs nooit geweest. Ik ben opgezadeld met de gevolgen van de zonden van het voorgeslacht, dat is wat anders. Op het moment dat je je ervan bewust wordt dat je een keuze hebt, wat je DAN doet, daar draait het om.

Maar God wil dat er mensen zalig worden. Wij niet.
nogmaals, als je de wil in je bespeurt, gewoon doen. De theorie wordt dan ondergeschikt.

Denken jullie echt dat God wil dat ALLE mensen zalig worden?
zeker.

Kon Ezau ook zijn hart aan Jezus geven ("maar Ezau heb ik hegaat"...?)
er staat hier niet dat Ezau vanaf zijn geboorte door God gehaat was. Veel waarschijnlijk was dat vanwege de keuzes die Ezau maakte toen hij tot zijn verstand gekomen was.

Hoe staan jullie tegenover de tekst dat "vijanden(!!!) met God verzoend worden"?
ik lees vooral dat verzoend worden. Jezelf vijandig bevinden is een gewaarwording, niet een voorwaarde.

joris

Berichtdoor joris » 01 sep 2003 17:09

sommige discussies draaien gewoon honderd keer in de rondte en dan komen we er nog niet uit.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 sep 2003 18:58

joris schreef:sommige discussies draaien gewoon honderd keer in de rondte en dan komen we er nog niet uit.

Amen, en de reden is: we geloven iedereen die maar iets neer geschreven heeft maar NIET de bijbel!!

joris

Berichtdoor joris » 01 sep 2003 19:09

Petertje schreef:
joris schreef:sommige discussies draaien gewoon honderd keer in de rondte en dan komen we er nog niet uit.

Amen, en de reden is: we geloven iedereen die maar iets neer geschreven heeft maar NIET de bijbel!!
geloofden ze ons maar he peter.
serieus, het valt me op dat mensen niet luisteren/reageren naar/op reacties die niet in hun straatje passen. Komt ze niet bekend voor, overslaan die hap.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 sep 2003 19:22

Petertje schreef:

Dat is onzin, natuurlijk gebeurt dit vaak, maar ik krijg het idee dat je hier iedereen van beschuldigt die het niet met je eens is. Mensen die over bekering anders denken lezen de Bijbel niet eenvoudig zoals het er staat. Hierbij zou je je af kunnen vragen of je misschien zelf niet dwaalt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 01 sep 2003 19:30

haha, laten we het over geven aan God en Hem vragen ons zijn Licht te geven.
hopelijk kunnen we straks allemaal zonder paaltjes aan de overkant komen.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 02 sep 2003 00:43

parsifal schreef:
Petertje schreef:

Dat is onzin, natuurlijk gebeurt dit vaak, maar ik krijg het idee dat je hier iedereen van beschuldigt die het niet met je eens is. Mensen die over bekering anders denken lezen de Bijbel niet eenvoudig zoals het er staat. Hierbij zou je je af kunnen vragen of je misschien zelf niet dwaalt.

Weet je, ik ben nog zo'n naief om gewoon de bijbel te lezen en te begrijpen wat er staat. En als ik dan lees: bekeer je, dan is dat een opdracht. Misschien een idee om een bijbel te schrijven met de bedoeling dat je niet moet lezen/begrijpen wat er staat???

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 sep 2003 21:15

Petertje schreef:
parsifal schreef:
Petertje schreef:

Weet je, ik ben nog zo'n naief om gewoon de bijbel te lezen en te begrijpen wat er staat. En als ik dan lees: bekeer je, dan is dat een opdracht. Misschien een idee om een bijbel te schrijven met de bedoeling dat je niet moet lezen/begrijpen wat er staat???

Als er staat "bekeer je" dan is het niet voor iedereen duidelijk wat bekering inhoudt. Dan is het niet voor iedereen duidelijk hoe je dat doet. Het is ook zo moeilijk om te doen. En wat als je toch steeds weer te maken hebt met die zonde in je? Mag je nog bidden: "Bekeer me, dan zal ik bekeerd zijn"? Mag je bidden voor de bekering van anderen of is het iets waar God toch geen invloed op uitoefent? Ik kan me voorstellen dat deze vragen naar boven kunnen komen. Daar mag over verder gesproken worden, juist om de mensen met deze vragen te helpen, mensen die ook de Bijbel willen volgen. Maar het niet direct begrijpen. Je opmerkingen komen op mij over als de wiskundeleraar die zijn leerlingen sukkels noemt omdat alles toch zo logisch is (en geef hem eens ongelijk). Het is goed om er in ieder geval in eerste instantie van uit te gaan dat anderen ook hun best doen om de Bijbel te begrijpen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 03 sep 2003 12:55

parsifal schreef:
Petertje schreef:
parsifal schreef:
Petertje schreef:

Als er staat "bekeer je" dan is het niet voor iedereen duidelijk wat bekering inhoudt. Dan is het niet voor iedereen duidelijk hoe je dat doet. Het is ook zo moeilijk om te doen. En wat als je toch steeds weer te maken hebt met die zonde in je? Mag je nog bidden: "Bekeer me, dan zal ik bekeerd zijn"? Mag je bidden voor de bekering van anderen of is het iets waar God toch geen invloed op uitoefent? Ik kan me voorstellen dat deze vragen naar boven kunnen komen. Daar mag over verder gesproken worden, juist om de mensen met deze vragen te helpen, mensen die ook de Bijbel willen volgen. Maar het niet direct begrijpen. Je opmerkingen komen op mij over als de wiskundeleraar die zijn leerlingen sukkels noemt omdat alles toch zo logisch is (en geef hem eens ongelijk). Het is goed om er in ieder geval in eerste instantie van uit te gaan dat anderen ook hun best doen om de Bijbel te begrijpen.

Vaya con Dios,

parsifal

Over wiskundeles gesproken. Het verschil tussen jouw en mijn uitleg is dat jij het van de menselijke kant bekijkt. Jij als mens denkt dit, wil dat, kan dit wel, etc. Weet je, geloven is de Bijbel geloven, het Woord van God geloven. Dus geloven wat er staat, en niet alles beredeneren. Ga op je knieen voor God en leg Hem al je twijfels en vragen voor. Geef je leven aan Hem, bekeer je tot Hem en je zult zien dat alle twijfels wegvallen. Dan zul je God's vrede ervaren die elk verstand te boven gaat!!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 03 sep 2003 15:14

Petertje schreef:
Over wiskundeles gesproken. Het verschil tussen jouw en mijn uitleg is dat jij het van de menselijke kant bekijkt. Jij als mens denkt dit, wil dat, kan dit wel, etc. Weet je, geloven is de Bijbel geloven, het Woord van God geloven. Dus geloven wat er staat, en niet alles beredeneren. Ga op je knieen voor God en leg Hem al je twijfels en vragen voor. Geef je leven aan Hem, bekeer je tot Hem en je zult zien dat alle twijfels wegvallen. Dan zul je God's vrede ervaren die elk verstand te boven gaat!!!

juist. maar sommige mensen weten niet precies wat ze moeten geloven. zoals parsifal zegt, kunnen er toch vragen komen. dat jij daar immuun voor bent, is heel erg gelukkig, maar anderen zijn dat helaas niet. Als ik in de Bijbel lees,komen daar soms vragen boven. dan is het heel makkelijk om te zeggen: "dat is niet goed, vragen stellen, je moet het gewoon geloven", maar ik neem aan dat God mij niet voor niets een verstand heeft gegeven, en als mijn verstand mij helpt te geloven, of als ik daar anderen mee kan helpen, is het mijn plicht dat te gebruiken. geloven doe je met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Terug naar “Archief”