Hoe kom je bij die gedachte? Ben ik erg nieuwsgierig naar.
Door een aantal artikelen op internet gingen mijn gedachten deze kant op. In de vakantie heb ik 'De kring om de Messias' gelezen en daarin kwam deze gedachte ook weer naar voren. Vandaar dus.
Lees Mark. 16:16 eens
Petertje:
Volgens mij is de gemeente is een verzameling van christenen.
Op z'n minst moet je de kinderen van de gelovigen daar ook bij rekenen.
Hoe kom je daar bij??? Het enige wat je rechtstreeks in de bijbel vindt over kinderen is dat ze naar de tempel gebracht worden en dat ze geheiligd zijn in de ouders. Dit noem is dus een menselijke invulleing
Petertje:
.In een ieder die zich bekeert, komt de Heilige Geest in wonen (zie ik nergens dat dat in groepsverband gebeurd)
Ik had het in eerste instantie over het feit dat de Gemeente uitverkoren is. Als je daarmee niet kunt leven moet je daartegenoer jouw visie op de uitverkiezing zetten, dan weten we in ieder geval waar we het over hebben.
Nee, ik kan niet leven met het idee dat een gemeente uitverkoren is. Zie ook Markus 16. Een persoon is in het NT bekeerd of niet, niet een gemeente. Door zijn bekering gaat een persoon gemeenschap zoeken in de Christelijke Gemeente. Daar kunnen we samen onze Heer loven en prijzen.
Bovendien vind ik uitverkoren zo'n beladen woord geworden dat ik het eigenlijk niet meer wil gebruiken. Het komt eigenlijk maar 2x voor in de hele bijbel, maar een theologie dat daar omheen gesponnen is, bbrrrrrr.
Petertje:
Als iemand in de gemeente getuigt dat hij een christen is, en zijn werken zijn er niet naar, dan moet hij uit de gemeente verwijderd worden (zie 1 Cor. brief) Dan wordt de gemeente besmet door iemand die geen gemeenschap met God kan hebben. Hij zegt wel dat ie bekeerd is, maar is het niet.
Ik zie daarin juist een sterke overeenkomst met de wetten die het volk Israël kreeg. Iemand die het verbond verbrak moest gedood worden. Zo iemand hoorde niet bij het volk van het Verbond, het uitverkoren volk. Ik stel dat God de gemeente heeft uitverkoren en ook met haar Zijn verbond gesloten heeft. Overtreding van dit verbond leidt tot uitsluiting.
Petertje:
Weleens over nagedacht dat het eigenlijk heel vreemd is dat er kerken ijn met onbekeerde mensen????
Ik vind het veel vreemder dat er mensen zijn die menen dat er kerken zijn met alleen bekeerde mensen.
Weleens over nagedacht waarom christenen bij elkaar komen???? Waarom zouden mensen naar de Gemeente van Christus gaan als ze toch geen gemeenschap met elkaar willen hebben???